NETFLIXOV TRILER O NEKADAŠNJEM INSPEKTORU
SCHLAFENDE HUNDE (USNULI PAS): Od amnezije do razotkrivanja složene pravosudne zavjere
U nekoliko narativnih linija šest nastavaka njemačke serije, čije je glavni lik inspektor s amnezijom Mike Atlas, dobro je prikazana sva konfuzija i emotivna zbrka u čovjeku koji je izgubio sjećanja * Tipični dramaturški obrati za njemačke narative, poput socijalnog angažmana, neonacizma, pitanja imigranata, uroćenih pripadnika pravosudnog sistema kao i mladih nadobudnih zaposlenika idealističkih namjera, redom su posloženi u kompleksnu radnju odlično smještenu na berlinske ulice, zapuštena područja kao i vibrantna mjesta društvenih događanja
U nekoliko narativnih linija šest nastavaka njemačke serije, čije je glavni lik inspektor s amnezijom Mike Atlas, dobro je prikazana sva konfuzija i emotivna zbrka u čovjeku koji je izgubio sjećanja * Tipični dramaturški obrati za njemačke narative, poput socijalnog angažmana, neonacizma, pitanja imigranata, uroćenih pripadnika pravosudnog sistema kao i mladih nadobudnih zaposlenika idealističkih namjera, redom su posloženi u kompleksnu radnju odlično smještenu na berlinske ulice, zapuštena područja kao i vibrantna mjesta društvenih događanja
U nedavno puštenoj njemačkoj seriji na Netflixu ‘Schlafende Hunde’ (‘Usnuli pas’) paralelno pratimo razvoj nekoliko narativnih linija u većini kojih sudjeluje ili je u prošlosti sudjelovao glavni lik, nekoć uspješni policijski inspektor Mike Atlas (u izvrsnoj izvedbi Maxa Riemelta). Slijedom nemilih poslovnih i privatnih događaja, Atlas je dobio amneziju te zadnjih osam mjeseci živi kao beskućnik povlačeći se ulicama, pod mostovima i raznim skloništima Berlina.
Kao i uvijek kod trilera u kojem se odmicanjem radnje, postepeno otkriva teorija zavjere za vrijeme krimi akcija u kojima su zaraćeni imigrantski klanovi, razni ogranci policije i pravosudni tužitelji koji se svi međusobno bore za položaje, čast i ponos, a u kojem je protkana obiteljska dinamika i posttraumatski poremećaji, likova ima jako puno i svi su međusobno povezani.
Konfuznom dramaturgijom prikazan svijet čovjeka s amnezijom
S početka narativa može biti teško pohvatati sve niti radnje i korelacije likova, no u središnjem dijelu od šest nastavaka, dobro je prikazana sva ta konfuzija i emotivna zbrka u čovjeku koji je izgubio sjećanja, njegove zbunjene i zapostavljene supruge Leni (u izvrsnoj izvedbi Peri Baumaister) i kćerke Tinke (Tara Corrigan) koja traži odgovore na pitanja koja nijedan njezin roditelj nema. Zapravo je sve to šira slika parcijalnih sjećanja protagonista i fragmenata koji naviru u njegovoj svijesti, kojih se on i boji, jer je zbog strahote tih događaja pamćenje i potisnuo, dok pritom samostalnom istragom i raznim podvizima, čini sve što može kako bi ih se sjetio i posložio kockice.
Šest je nastavaka serije dinamične radnje, među kojima se mogu izdvojiti prva i zadnja kao dramaturški najslabije epizode. Prva je epizoda prilično nejasna i vrlo zbunjujuća, no u središnjem je dijelu, od druge do pete epizode, unatoč nekim tipičnim dramaturškim obratima posebno za njemačke narative, poput socijalnog angažmana, neonacizma, pitanja imigranata, uroćenih pripadnika pravosudnog sistema kao i mladih nadobudnih zaposlenika idealističkih namjera itd. narativno razlaganje solidno, koje jednim dijelom može podsjećati na klasičan skandinavski tip dramskih serija-trilera.
Glumac našeg podrijetla, Carlo Ljubek u ulozi je neodlučnog inspektora i velikog šarmera Luke Zarića, najboljeg prijatelja Mikea Atlasa, a legendarni glumac upečatljivog izraza lica kao i glasa Martin Wuttke, igra lukavog i iskusnog odvjetnika osumnjičenih imigrantskih stanovnika.
Sve strane današnjeg Berlina
Atraktivne vizure Berlina, alternativne četvrti Kreuzberg te šetnica uz rijeku Spree, kao i poslovni stakleni neboderi odlično su iskorišteni u vizualu serije. Uz obiteljsko roditeljsku komponentu, inkluziju beskućnika i psihički posrnulih ljudi, imigrantska pitanja i dinamiku njihovih integracija u društvo, sukob socijalističke ostavine i neonacizma moderne sredine, urbani život, razna socijalna pitanja, odnosi policije i tužilaštva te koliko je jaka stopa kriminaliteta, redom su posloženi u kompleksnu radnju odlično smještenu i na berlinske ulice, zapuštena područja kao i vibrantna mjesta društvenih događanja.
Vizure su prepoznatljivo europske, kao i boje i obrisi urbanih prostora njemačkog velegrada. Zanimljiv je karaktera nonšalantnog inspektora Zarića, koji živi na brodu uz rijeku, kojim nije otplovio dalje od Potsdama, jer previše radi a voli se i opuštati u noćnim satima s kolegama. Takav je život ovu družinu inspektora upravo i koštao eskalacije niza događaja koje su pokušali riješiti najbolje kako su mogli, no savjest i ljudskost su ipak proradile, a i upetljalo se još ljudi koji su se htjeli okoristiti. Ovisnosti o tabletama od kojih se postaje apatičan, rezigniran i sa što manje emotivne involviranosti u surov posao kojeg obavljaju odličan su prikaz što služba policijskog inspektora na ulicama kroz dugi niz godina, donosi svojim vjernim zaposlenicima.
Uz karakterne prototipove prema neočekivanom ishodu
Neki od prototipskih karaktera njemačke urbane svakodnevice dobro su postavljeni u priči, iako je glavni lik nešto slabije zastupljen u karakterom razlaganju, na uštrb sjećanja i boli koju je potisnuo a koja nezaustavljivo naviru. Dinamike ostalih karaktera poput ljubavnog života mlade tužiteljice Jule (Luise von Finckh) i njezinih traumi od dominantne majke, dok na poslu ima sličnu takvu nadređenu tužiteljicu (Melika Foroutan) zastupljene su možda i u prevelikoj mjeri no ipak imaju svoje razloge, kad se naposljetku otkrije i tragičan završetak ljubavne afere mladih kolega.
Završni rasplet čitave zavrzlame poprilično je banalno riješen, a posljednja epizoda obiluje obratima koji su dijelom nestvarni, pomalo djetinjasti i patetični. Kako to obično i biva u trilerima glavni je krivac netko ili neki, koji u dramaturškom razlaganju ostaju na marginama, čije karaktere ne upoznamo, niti o njima kao likovima išta saznamo. No, Mike je ipak razriješio svoja potisnuta sjećanja i time riješio mnoge vlastite brige a i ponovno skupio svoju obitelj.
Serija je nastala prema izraelskoj seriji The Exchange Principle (Ikaron HaHachlafa), a dostupna je od polovice lipnja te se zadnjih dana nalazi među deset najgledanijih Netflixovih serija.
Ocjena serije 4/5