Južnokorejski parlament opozvao predsjednika Yoon Suk Yeola
Zbog njegovog kratkotrajnog prošlotjednog pokušaja da uvede izvanredno stanje
Silos je više nego stokatni, samoodrživi podzemni sustav, kolektiv od desetak tisuća ljudi u kojeg su u neodređenom trenutku, naslućujemo ne u dalekoj, već bližoj prošlosti, bili zatvoreni, čekajući da se planet oporavi od toksičnog događaja zbog kojeg je postao nenastanjiv * U podzemnom svijetu svi su arhaični predmeti, relikti iz starog svijeta, zabranjeni i moraju se, po nalasku, predati vlastima: mentalitet, običaji i kultura postapokaliptične komune izvrsno su osmišljeni, raspisani i vrlo pomno posloženi * Serija daje jasnu kritiku klasnom sustavu, komentar je o brisanju i ponovnom pisanju povijesti te o tome tko može a tko mora vjerovati u napisano ili silom zaboraviti izbrisano * Sve su epizode dostupne od kraja lipnja, a ljubiteljima će distopijskih realiteta i znanstvene fantastike biti rijetka poslastica
Silos je više nego stokatni, samoodrživi podzemni sustav, kolektiv od desetak tisuća ljudi u kojeg su u neodređenom trenutku, naslućujemo ne u dalekoj, već bližoj prošlosti, bili zatvoreni, čekajući da se planet oporavi od toksičnog događaja zbog kojeg je postao nenastanjiv * U podzemnom svijetu svi su arhaični predmeti, relikti iz starog svijeta, zabranjeni i moraju se, po nalasku, predati vlastima: mentalitet, običaji i kultura postapokaliptične komune izvrsno su osmišljeni, raspisani i vrlo pomno posloženi * Serija daje jasnu kritiku klasnom sustavu, komentar je o brisanju i ponovnom pisanju povijesti te o tome tko može a tko mora vjerovati u napisano ili silom zaboraviti izbrisano * Sve su epizode dostupne od kraja lipnja, a ljubiteljima će distopijskih realiteta i znanstvene fantastike biti rijetka poslastica
U mnoštvu serija puštenih ove godine, prva sezona serije Silo ili Silos; kroz deset epizoda adaptiranih trideset poglavlja prve knjige istoimene trilogije bestselera Hugha Howeya, za Apple TV+, definitivno je ugodno iznenađenje.
Howley se proslavio samoizdavši prvi dio trilogije, ‘Wool’ 2011. godine u Amazonovom Kindle formatu. Naziv Wool (vuna) predstavlja vrstu materijala koju članovi Silo zajednice koriste kad izađu vani ‘očistiti’, što je nepovratan čin prema njihovim zakonima. Sve su epizode dostupne od kraja lipnja, a ljubiteljima će distopijskih realiteta i znanstvene fantastike biti rijetka poslastica. Druga dva dijela autorove trilogije su 'Shift' (Smjena) i 'Dust' (Prašina).
Silos je više nego stokatni, samoodrživi podzemni sustav, kolektiv od desetak tisuća ljudi u kojeg su u neodređenom trenutku, naslućujemo ne u dalekoj, već bližoj prošlosti, bili zatvoreni, čekajući da se planet oporavi od toksičnog događaja zbog kojeg je postao nenastanjiv.
U međuvremenu je kod njih bio i ustanak, te je sav materijal prije ustanka uništen, a svi arhaični predmeti, relikti iz starog svijeta, zabranjeni su i moraju se, po nalasku, predati vlastima. Svako opisivanje bilo kojeg elementa ove kompleksne i izvrsno dramaturški raspisane priče bit će otkrivanje zanimljive radnje, no, trudit ćemo se otkriti što je moguće manje.
Mi ne znamo zašto smo ovdje. Mi ne znamo tko je izgradio Silo. Mi ne znamo zašto je sve izvan Silo-a takvo kakvo jest. Mi ne znamo kada će biti sigurno izaći van. Jedino što znamo jest da taj dan, nije danas.
Prema njihovom zakonu, jednom izgovorene riječi ne mogu se poništiti pa osoba koja izgovori da želi izaći vani, odmah biva deportirana izvan silosa, na površinu Zemlje. Prašnjava kamera na vrhu prikazuje vanjsku sliku koja se može vidjeti u kafeteriji gdje se članovi okupljaju na službenom gledanju ‘izlaska člana’. Onaj tko izlazi, uz svu opremu dobije i vunenu spužvicu za potrebe brisanja objektiva kamere koja je na vrhu, no nije mu obaveza obrisati ju, budući zakoni silosa ne vrijede po izlasku iz njega. Zakone koji ih štite, donijeli su Osnivači i zapisani su u Paktu, a provodi ih svemoćno Pravosuđe smješteno pri vrhovima ogromne podzemne nastambe.
Vizualna izgradnja svijeta, scenografija i CGI postupci su izvrsni i vrlo pedantni kako samog ovog podzemnog svijeta tako i svih njegovih mehanizama te habitusa zajednice. Mentalitet, običaji i kultura postapokaliptične komune izvrsno su osmišljeni, raspisani i vrlo pomno posloženi. Čitatelje Georgea Orwella nizom će pojedinosti u slici i dijalozima, podsjetiti na izvrsno ukomponirane detalje iz njegove kultne 1984.
Veličanstvenosti ovog podzemnog prostora, koji u konačnici jest jedna vrsta slobodnijeg, modernijeg zatvora, kreću se negdje između brutalističke sovjetske arhitekture preko steam punka do praktičnosti arhaičnih podmornica, dajući samom mjestu snažnu atmosferu i mistiku te jak karakter koji je ujedno i dio svih vrlo specifičnih likova gigantskog silosa.
Hidroponske farme, ritual pogreba na kojem umjesto cvijetka ili latica u grobnu raku sudionici bacaju odgrizenu jabuku, u zidovima udubljene police-niše zaobljenih ćoškova u pastelnim bojama, razni metalni predmeti i sanduci koji izgledaju kao da su iz modernog brončanog doba, fluorescentno zelena slova na crnoj podlozi njihovih zaslona katodne cijevi, stotine tisuća koraka pješice kroz 144 kata uspinjući se ili silazeći kružno hodnicima na kojima se vrlo dobro razlikuju klasne ali i ostale hijerarhijske i funkcionalne podjele, te stotine tunela, tajnih ventilacijskih otvora i čeličnih ferata stepenica čiji beskraj se doima kao da vodi u središte zemlje, samo su mali dio podzemnog silosa i raznolikih stanovnika koji ga održavaju.
U prvoj epizodi upoznajemo šerifa Beckera (David Oyelowo) koji zajedno s gradonačelnicom Ruth (Geraldine James) održava stabilnost silosa, te koji upravo objavljuje da želi izaći van. Zatim se vraćamo tri godine unatrag u vrijeme kada je Becker bio u sretnom braku sa svojom suprugom Allison (Rashida Jones) i upravo su preko sustava dobili dopuštenje da pokušaju dobiti bebu. Allison radi u IT sektoru, a njezin šef je moćnik silosa, cinični i slatkorječivi Bernard (Tim Robbins), zapravo vladar u sjeni. Njegov je prvi fikser i buduća ‘sjena’ beskrupulozni i koristoljubivi Sims (Common).
Kad Allison, na poziv kompjuterskog stručnjaka Georgea (Ferdinand Kingsley) vidi relikt koji sugerira da se stanovnici silosa sustavno zadojavaju lažima, ona poduzima drastičan, krvavi potez. Beckerovi svojom slatkom emotivnom povezanošću priču vuku natrag u ljudski svijet, odvlačeći time pažnju od zavjere čije je razotkrivanje temelj ove priče.
Inženjerku Juliette (izvrsna Rebecca Ferguson), nekadašnju tajnu djevojku sada već pokojnog Georgea, zaduženu za održavanje ogromne peći o kojoj ovisi cijeli silos, šerif Becker pri svom odlasku ‘van’ predodredi da ga naslijedi na šerifskoj poziciji. Dok ona slijedi tragove koje su joj drugi ostavili, mreža intriga postaje sve složenija, a za nju i sve opasnija.
Pojedinačne pozadinske priče postupno se popunjavaju, dok se zataškavanja polako raspliću – možda presporo za neke, no radnja je izuzetno gusto tkana, vrlo dobro zakukuljenih odnosa, gdje se, redanjem situacija, nad svakom možemo itekako zapitati. Montažno su vrlo detaljno, od samog početka najavljene i u slici i u replikama mnoge kontradikcije samog svijeta Silosa, i brojni detalji koji će se prema kraju posložiti u širu sliku.
Serija Silos uz to što daje jasnu kritiku klasnom sustavu, komentar je o brisanju i ponovnom pisanju povijesti te o tome tko može a tko mora vjerovati u napisano ili silom zaboraviti izbrisano. Također tematizira prednosti i nedostatke istine, život u poricanju, u ovom slučaju čak i život u svrhu poricanja, te njihovo međusobno gotovo natjecanje za naklonost svakog pojedinca, a i za čitavu zajednicu.
Bavi se i pojavom bezvrijednosti ljudskog života ukoliko pojedinac ne podržava sustavom nametnute vrijednosti, te kako voditelji institucija koriste i interpretiraju odredbe prema ‘vlastitom’ nahođenju kad njima pogoduje, a itekako ih slijepo poštuju ako time uništavaju neistomišljenike. Nije daleko ni od komentara kao ni prikaza društva nedavno pogođenog pandemijom, dok pitanja kontrole nad ženskim reproduktivnim sposobnostima i održavanje vrste možda nikad nisu bila aktualnija.
Kako bi to bilo kad bismo otkrili istinu?
Silo je fantastično sklopljena priča koja jednako integrira gubitke i sve male radosti, kao i karakterizacije odlično postavljenih karaktera, prototipova modernog društva diljem svijeta, uz izvrsnu glumačku izvedbu, i uz odgađanje mnogih pretpostavki koje je iznimno dobro tempirano kroz brze i spore obrate, koji se odvijaju paralelno.
Kreator i pisac Graham Yost (serije Pravednik; Amerikanci; film Brzina) je uz pomoć više redatelja od kojih su veći dio, svaki po tri epizode režirali Morten Tyldum i Alen Bernstein, učinio je Silo uzbudljivim filmskih uratkom koji je gotovo uvijek korak ispred same srži priče. Tome uz pregršt mnogih detalja pridonose prkos, gnjev, hrabrost i fizička snaga inženjerke Juliette, koju odlično igra Ferguson.
Apple TV+ je polovicom lipnja, dok još nisu bile izašle sve epizode, već naručio drugu sezonu, a ovo je trenutno najgledaniji TV program na Apple TV+ kanalu.
Netflixov film The Platform iz 2019. i serija 3% slični su po nekim obratima, kao i također vrlo solidna Amazonova serija The Expanse, te legendarni film Ridleya Scotta Blade Runner iz 1982.
Ocjena serije Silo 5/5
Zbog njegovog kratkotrajnog prošlotjednog pokušaja da uvede izvanredno stanje
Prema portalu Ukrainska Pravda, zamijenit će ga Oleksander Tarnavski
Prekršaji bi mogli rezultirati kaznom u vrijednosti od 200 franaka
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.