Kultura

LEDENI FINCHEROV TRILER NAPOKON NA NETFLIXU

THE KILLER: Nevidljivi čovjek trenutka, čistač u potrazi za nužnom osvetom uslijed vlastite pogreške

Bezimeni protagonist Ubojica, kojeg izvrsno utjelovljuje Michael Fassbender, čeka žrtvu: kad se žrtva pojavi, Ubojica puca i promašuje. Ostatak filma on čisti nered koji je nastao time što je fulao svoju metu * Fincher nas potpuno uvlači u psihu sociopata od koje nemamo predaha * Ubojica je lik čiju motivaciju možda možemo razumjeti, ali se teško možemo s njom poistovjetiti, no iako svjesni da je sociopat, sve više suosjećamo s njime te stičemo nevjerojatno povjerenje u njega


 
5 min
Iva Sirotić

Bezimeni protagonist Ubojica, kojeg izvrsno utjelovljuje Michael Fassbender, čeka žrtvu: kad se žrtva pojavi, Ubojica puca i promašuje. Ostatak filma on čisti nered koji je nastao time što je fulao svoju metu * Fincher nas potpuno uvlači u psihu sociopata od koje nemamo predaha * Ubojica je lik čiju motivaciju možda možemo razumjeti, ali se teško možemo s njom poistovjetiti, no iako svjesni da je sociopat, sve više suosjećamo s njime te stičemo nevjerojatno povjerenje u njega

Majstor holivudskih trilera i strastveni filmski pedant David Fincher ponovo se bavi svojim omiljenim temama: psihološka igra, opsjednutost, perfekcionizam i moć. S nekoliko uspješnih suradnika poput snimatelja Erika Messerschmidta (Oscarom nagrađen za film Mank), montažera Kirka Baxtera, dvostrukog Oskarovca za Fincherove filmove; također dvostruke Oskarovce Trenta Reznora i Atticusa Rossa iz Nine Inch Nailsa kao autore originalne glazbe; scenografa Donalda Grahama Burta (koji je osvojio dva Oscara za scenografiju Fincherovih filmova) stvorio je svoj posljednji uradak The Killer, izrazito fincherovski prepoznatljiv. Njegov suradnik na kultnom filmu Se7en Andrew Kevin Walker napisao je scenarij prema istoimenom stripu Alexisa ‘Matza’ Nolenta i Luca Jacamona.

Svi su Fincherovi filmovi dosad zaradili preko četrdeset nominacija za Oskare. Drugi je ovo Fincherov film na Netflixu, prvi mu je bio Mank iz 2020., o legendarnom scenaristu Hermanu J. Mankiewitzu, za kojeg je Gary Oldman nominiran za najboljeg glavnog glumca, a film je osvojio dva Oskara, od ukupno 10 nominacija.

Ako ne možete podnijeti dosadu, ovaj posao nije za vas.

Život u Fincherovim filmovima obično je usamljen i siromašan, gadan i okrutan, katkad i prekratak. Jednako asketski i nihilistički živi naš šutljivi usamljenik, bezimeni protagonist Ubojica kojeg izvrsno utjelovljuje Michael Fassbender dok u uredu od WeWorka nasuprot skupocjenog hotela, čeka žrtvu. Kad se žrtva pojavi, Ubojica puca i promašuje. Ostatak filma, on čisti nered koji je nastao time što je fulao svoju metu, tokom svojih misli u voiceoveru uvjeravajući nas da njegov cilj nije osoban.

Karakter ubojice i priča koja se iz njega stvara

Ono što lik ubojice čini zanimljivim nije samo njegov neobičan posao ili broj ubijenih za kojima se ne osvrće. Intrigantno je, te iznimno filmično riješeno odličnom sporošću i naglašenim kontrastima, tipičnim fincherovskim low key kadrovima, kao i odličnim Fassbenderovim scenskim pokretom, to koliko je ubojičin život dosadan i kako se on snalazi s tom dosadom. Može privući ali i odbiti, Ubojičin ciničan stav prema ubojstvu i naglašena ritualnost u njegovom obavljanju.

Fincher nas već u prologu potpuno uvlači u psihu sociopata od koje nemamo predaha, dok se sve njegove pomno isplanirane akcije redaju dalje kroz nekoliko poglavlja do oskudnog epiloga. Iako se tu pojavljuje nekoliko glumaca, među kojima i izvrsna Tilda Swinton u epizodnoj ulozi Ekspertice, ovo je one man show - priča o ledenom ubojici primoranom na zagrijavanje. Tome uz navedeno, pridonosi izvrsna obrada zvuka koja miješajući neugodno naglašene i pojačane dijegetičke zvukove (zvukovi radnji koje pratimo u slici, koje moramo čuti da bi radnja u filmu djelovala prirodno, dio su opažajnog procesa) s hitovima The Smithsa u kojima ubojica uživa, naglašavajući time i Ubojičinu neobičnu poetičnost.

Ne vjeruj nikome!

Ubojica je lik čiju motivaciju možda možemo razumjeti, ali se teško možemo s njom poistovjetiti, no iako svjesni da je sociopat, sve više suosjećamo s njime te stičemo nevjerojatno povjerenje u njega. Znamo da će on obaviti svoj posao do kraja, kako treba. To ga čini tipičnim likom iz Fincherovih filmova (Klub boraca; Neobična priča o Benjaminu Buttonu; Zodijak, itd.), negdje na moralnoj vagi između dobra i zla, uvijek u klinču vlastite psihe, osobnosti i nihilizma, u neobičnom odnosu s vanjskim svijetom, svugdje prisutan, a nigdje usidren i obično prolazi nekažnjen.

Snažan autorski potpis

Najviše se u svemu čita Fincherova opčinjenost samim likom ubojice kao i načinom života kojeg takav lik vodi, na uštrb maštovitih zapleta koji bi trebali proizlaziti iz njegovog karaktera i što bi zapravo trebao biti cilj takve vrste karaktera u dramskom predlošku. Upravo je to dio Fincherove filmske snage i stilske prepoznatljivosti. Redatelj i producent David Fincher je samouk, nikad nije studirao film niti pohađao ikakvu filmsku školu. Jedan od najvećih filmskih uzora mu je Stanley Kubrick.

Rutina i način kojim se njegovi likovi nose s tom rutinom jedna je od osnovnih značajki njegovog rada, a on se itekako oslanja na svoju reputaciju preciznog — gotovo opsesivnog redatelja. U brutalnoj, izvrsno izvedenoj tučnjavi s kick-boxing teškašem, Ubojica poseže u kuhinjsku ladicu u nadi da će pronaći nož, no dohvati ribež za sir, što je užasno komično i ironično. Također i fenomenalna hrpa Ubojičinih lažnih imena (likova iz raznih serija), izvrstan su doprinos deadpan komediji koja nažalost ne stoji u žanrovskim navodima, a trebala bi, jer to je u širem kontekstu odličan odmak i dobar začin ovom neo-noir trileru.

Kao u mnogim dosadašnjim uradcima, Fincherov komentar na opsjednutost čovječanstva komercijalizmom također je prisutan. Važan motiv je isprazno društvo unutar kojeg se oslobađa prostor ljudima poput Ubojice da preuzmu kontrolu. Niz brendova kao Starbucks, McDonalds, Amazon, Wordle itd. cinični su prikaz otuđenog svijeta komocije bogataša koji u svojoj rezerviranosti dopušta Ubojici da klizi kroz njega neprimjetno, upućujući na premisu filma kako je u postkapitalizmu - etika nevažna.

Mnogi filmu mogu zamjeriti zbog pretežito nenarativne scenarističke strukture i previše pripovijedanja u voiceoveru jer Fassbinder je jedva nekoliko puta izgovorio repliku. Da, ovom narativnom luku nedostaje ‘mesa’ - zaplet nije dramaturški prioritet, već se sve radi o liku ubojice, no to nas još jednom vraća na premisu.

Fincher upravo nenarativno rastvara ono najmračnije iz današnjeg društva hladnom preciznošću, jer svi koji vole rad ovog filmskog genija, znaju da nikad nije bio zainteresiran za emotivnost ili toplinu na filmu, niti je volio osjećaje - njegov je ubojica leden poput gmaza, usredotočeni, strpljivi stroj za polaganu eliminaciju ljudi.

Zabraniti empatiju.

Malo je toga što već nismo vidjeli u trilerima osvete kad se plaćeni ubojice okrenu protiv svojih naručitelja. Bez obzira na to, Fincher vjerojatno nikada neće snimiti uradak kojeg bismo mogli okarakterizirati lošim. Njegov stil, teme i ideje posve su ikonični i iznimno svrhovito izrađeni. Tko ga voli, zna zašto i na tome ostaje. The Killer je pored psihološkog trilera osvete, priča o preciznosti i što se događa kada jedan od najpreciznijih ljudi na svijetu pogriješi te kako se on sam nosi s time.

 

Ocjena filma 4 / 5

 

The Killer dostupan je na Netflixu s hrvatskim prijevodom od petka 10. studenog, te je trenutno na prvom mjestu gledanosti Netflixovih filmova, s trenutačnom ocjenom na imdbu 7.0.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.