westpointdugi
Kultura

U PULSKOJ GALERIJI NOVA

VODA VELIK DIO NAS, VELIK DIO ZEMLJE Izložbom "H2O sučelje" otvoren festival Media Mediterranea

Renomirani kustos Darko Fritz kazao je: "Tema koju sam odabrao je "H2O Interface", dakle voda kao sučelje i svi problemi i pitanja vezani uz nju. Voda u antropocenu povezuje sve žive i nežive, ljudske i neljudske entitete. Voda je poprilično veliki dio nas, prilično veliki dio našeg planeta, i pojavljuje se u različitim agregatnim stanjima, a u sklopu izložbe imamo umjetnička djela koja se bave svim tim fazama vode u različitim okolnostima. Ovi su radovi često čvrsto utemeljeni na nekim statističkim činjenicama ili podacima koji su umjetnički interpretirani"


 
5 min
Zoran Angeleski
Fotografije: Roberta Frančula, Studio 11

Renomirani kustos Darko Fritz kazao je: "Tema koju sam odabrao je "H2O Interface", dakle voda kao sučelje i svi problemi i pitanja vezani uz nju. Voda u antropocenu povezuje sve žive i nežive, ljudske i neljudske entitete. Voda je poprilično veliki dio nas, prilično veliki dio našeg planeta, i pojavljuje se u različitim agregatnim stanjima, a u sklopu izložbe imamo umjetnička djela koja se bave svim tim fazama vode u različitim okolnostima. Ovi su radovi često čvrsto utemeljeni na nekim statističkim činjenicama ili podacima koji su umjetnički interpretirani"

Kustos sa svjetskom karijerom, zagebački dizajner i umjetnik Darko Fritz  kustos je izložbe "H2O sučelje" kojom je u pulskoj Galeriji Novo otvorena 27. izdanje festivala Media Mediterranea, udruge Metamedij.

Radove izlažu Leah Barclay, Karla Brunet, Nigel Helyer, Toni Meštrović, Dijana Protić, Robertina Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo i Feileacan McCormick).

Kustos Fritz prvo se zahvalio organizacijskom timu, bez kojeg ovo ne bi bilo moguće.

Kustos Darko Fritz

- Tema koju sam odabrao je "H2O Interface", dakle voda kao sučelje i svi problemi i pitanja vezani uz nju. Voda u antropocenu povezuje sve žive i nežive, ljudske i neljudske entitete. Voda je poprilično veliki dio nas, prilično veliki dio našeg planeta, i pojavljuje se u različitim agregatnim stanjima, a u sklopu izložbe imamo umjetnička djela koja se bave svim tim fazama vode u različitim okolnostima. Ovi su radovi često čvrsto utemeljeni na nekim statističkim činjenicama ili podacima koji su umjetnički interpretirani, kazao je Fritz, koji je zatim ukratko opisao izložene radove.

Večeras u klubu Kotač...

Završni program festivala Media Mediterranea 27 bit će održan večeras u klubu Kotač u Rojcu, gdje će u 22 sata biti održana pop-up prezentacija radova s radionice spekulativnog dizajna i VJ-inga „Pipedreams & Lushlakes“ koju su tijekom festivala vodile Dora Đurkesac i Lilly Urbat. Nakon prezentacije počinje završni party „Plava struja“ na kojem nastupaju DJ Evan i Ilija Rudman.

Prisutnima su se na otvaranju obratili i voditeljica galerije Novo Marijeta Bradić i direktor festivala Marino Jurcan koji je tom prilikom kazao da je udruzi Metamedij ovaj festival najdugovječniji projekt.

- Osnovan je 1999. godine i propituje odnos između umjetnosti, tehnologije i društva. Medijska umjetnost i umjetnička praksa su se od tada mnogo puta promijenile, i iznimna nam je čast što nam je ove godine kustos Darko Fritz, poznavatelj digitalne umjetnosti i medijske umjetnosti u Hrvatskoj. Želio bih mu zahvaliti na znanju, predanosti i zalaganju da izvuče najbolje iz teme i koncepta festivala, kazao je Jurcan.

Nigel Helyer je u galeriji Novo izložio radove „BioSphere|DataSphere“, „Heat“ i „ReSound“.

Projekt „BioSphere|DataSphere“ predstavlja niz kreativnih interpretacija širokog spektra znanstvenih podataka prikupljenih terenskim istraživanjima.

Nigel Helyer

Zvukovni podaci, prikupljeni pomoću podvodne nadzorne plutače, transformiraju se u skulpturalne oblike i animacije koje otkrivaju svakodnevne zborove riba. Rad „Heat“ sastoji se od računalno generiranih slika i audiovizualnog djela. U suradnji s oceanografom Chrisom Chapmanom iz CSIRO-a, razvijena je karta toplinskih anomalija voda oko Tasmanije, temeljena na desetljećima satelitskog snimanja. Izračunate vrijednosti temperature morske površine na dubinskim konturama od 200m, 500m, 1.000m, 2.000m i 3.000m povezane su s glazbenim visinama tonova te transformirane u monofone partiture. Svaka partitura je odsvirana na instrumentima, a pet slojeva zvuka spojeni su u glazbenu podlogu koja prati vizualizaciju istih podataka. Osim audiovizualne komponente, isti podaci su predstavljeni kroz niz radarskih grafova koji dodatno ilustriraju temperaturne varijacije u morskim dubinama.

Rad "ReSound" sastoji se od tri elementa: 2D laserski izrezanih skulptura, 3D ispisanih formi i audiovizualne animacije. „ReSound“ je umjetnička interpretacija opsežnog skupa podataka prikupljenih putem podvodne plutače usidrene u Tasmanski rasjed. Podaci su podijeljeni u dvanaest jedno-tjednih razdoblja i korišteni za izradu dviju serija skulpturalnih “podatkovnih satova”.

Karla Brunet se na festivalu predstavlja s dva rada: „Possible Displacements“ i „Non-Sea“. „Possible Displacements“ je audiovizualna kartografija koja istražuje putove za razumijevanje Sredozemlja. Fokusira se na kretanje tijela unutar ovog novog teritorija, a sve je snimljeno putem GPX tragova. Hodanje, veslanje, plivanje, ronjenje i jedrenje sastavni su dijelovi simbioze s morem, njegovim plimama i strujama. U radu „Non-Sea“ umjetnica tijekom svojih umjetničkih ekspedicija kroz Sredozemlje, traži svjetionike koje smatra anti-morem ili ne-morem. Ova potraga predstavlja način istraživanja granica i produbljivanja razumijevanja samog mora.

Rad Leah Barclay „Migration Patterns“ predstavlja imerzivni zvučni krajolik koji istražuje krhkost i složenost života u svijetu zvuka i vibracija. Temelji se na velikoj bazi podataka snimki zabilježenih hidrofonima uz obalu Queenslanda te prati zvučne migracijske obrasce i promjenjive ekologije – od najmanjih mikroskopskih rakova do najvećih morskih sisavaca na planetu.

Njen rad „Hydrology 2.0 Sound Walk“ je zvučna šetnja Pulom u trajanju od pola sata, a pristupa joj se putem besplatne aplikacije Ecchoes klikom na QR kod izložen u galeriji. Ova tehnološki posredovana slušna avantura pretvara prostor u dinamično zvučno okruženje, otkrivajući bogat život ispod površine rijeka, oceana i jezera. Oslanjajući se na više od 300 sati snimaka hidrofona prikupljenih iz vodenih sustava diljem svijeta tijekom posljednjeg desetljeća, ovaj interdisciplinarni projekt pretvara znanstvena istraživanja u umjetničko iskustvo.

Projekt Robertine Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo, Feileacan Mccormick) naziva se „AquA(I)formings“ i istražuje mogućnost empatičnog odnosa čovjeka prema više-nego-ljudskim entitetima. Projekt istražuje promjene u morskom okolišu uzrokovane ljudskom prisutnošću te nastoji zamisliti kako nove okolnosti – porast razine mora i temperature vode, promjene u kemijskom sastavu i dr. – utječu na njegove stanovnike. Umjetnici prate tragove plemenite periske (lat. Pinna nobilis), morskog organizma koji oduvijek pobuđuje znatiželju znanstvenika i istraživača mora, koristeći ga kao vizualni sinonim za više-nego-ljudske entitete.

Toni Meštrović

Umjetnički rad "Noćna plima" Dijane Protić predstavlja feminističku perspektivu mora i navigacije kroz različite epohe. Prvi narativ prati Catharine, zamišljenu gusarsku kapetanicu iz oko 1760. godine. Ovaj dio je ispričan na gozitskom dijalektu malteškog jezika. Catharine i njezina posada spašavaju brodolomnog kapetana i mornare. Oštar vizualni i zvučni rez uvodi drugi narativ, koji se fokusira na Mirtu Milat, suvremenu kapetanicu istraživačkog broda koji mapira ekološke katastrofe u Sredozemlju. Ovaj dio je ispričan na korčulanskom dijalektu. Videoinstalacija u tri kanala stvara atmosferično iskustvo umjesto strukturirane naracije.

Rad Tonija Meštrovića „Promjena agregatnog stanja u stereu“ opisuje vrisak kapljice vode kada padne na užarenu ploču: sada je audiovizualna transformacija i nestanak kapljice vode prikriven kroz "oči i uši" tehnologije. U zamračenom prostoru, dvije videokamere i dva mikrofona bilježe sliku i zvuk vode koja kapa na dvije užarene ploče. Snimljeni audiovizualni materijal prenosi se na prednji dio instalacije (na dva projekcijska ekrana i odgovarajuće zvučnike). „Promjena agregatnog stanja u stereu“ poetsko je promatranje elementarnih fenomena. Autor ovim radom istražuje granicu vidljivog i nevidljivog kako bi istaknuo one stvari koje u svakodnevnom životu najčešće prolaze nezapaženo.

*

*

*

*

Marino Jurcan

*


Fotografije: Roberta Frančula, Studio 11

Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.