Politika i društvo

FIJASKO GRADSKIH VLASTI, ACI-a I LUČKE UPRAVE

Breda Bizjak: "To što se sada radi s uređenjem pulske Rive nema nikakvog urbanističkog smisla!"

"Ovo je ključan projekt za javni prostor Pule. Pitanje novaca ne bi smjela ovdje biti tema jer se uvijek mogu iznaći europska sredstva. Na koncu, moguća je etapna izgradnja, ali tako da je svaki segment obale u skladu s preostalim dijelovima, a ne kao što se sad izvukao tek dio obale od ulaza u Uljanik do Riječkog gata pa su samo taj dio obrađivali nanovo, dok se ostatkom rive nisu bavili. A jedan segment bitno utječe na drugi, i na siluetu grada, a riva je prva linija obale kad se ulazi u zaljev, i na funkcionalnost, usklađenost korištenja cijelog obalnog pojasa. Sve je to jedna linija, jedno utječe na drugo, naglašava predstavnica Društva arhitekata Istre Breda Bizjak * Na sjednici Gradskog vijeća idućeg ponedjeljka IDS-ov zaključak o uređenju rive


 
6 min
Zoran Angeleski

"Ovo je ključan projekt za javni prostor Pule. Pitanje novaca ne bi smjela ovdje biti tema jer se uvijek mogu iznaći europska sredstva. Na koncu, moguća je etapna izgradnja, ali tako da je svaki segment obale u skladu s preostalim dijelovima, a ne kao što se sad izvukao tek dio obale od ulaza u Uljanik do Riječkog gata pa su samo taj dio obrađivali nanovo, dok se ostatkom rive nisu bavili. A jedan segment bitno utječe na drugi, i na siluetu grada, a riva je prva linija obale kad se ulazi u zaljev, i na funkcionalnost, usklađenost korištenja cijelog obalnog pojasa. Sve je to jedna linija, jedno utječe na drugo, naglašava predstavnica Društva arhitekata Istre Breda Bizjak * Na sjednici Gradskog vijeća idućeg ponedjeljka IDS-ov zaključak o uređenju rive

Kad bi se najkraće izrazio epilog ljetošnje četverosatne tematske sjednice Gradskog vijeća Pule o uređenju pulske rive, moglo bi se reći da je većina vijećnika bila kritična spram predloženih četiriju opcija djelomičnog uređenja rive na 700 metara dugoj dionici od glavnog ulaza u Uljanika do Riječkog gata, posebno spram one o obnovi unutar postojećih gabarita, bez proširenja, kojom bi se išlo na ruku ACI-u.

Temu drži aktualnom IDS koji je na dnevni red predstojeće sjednice Gradskog vijeća idućeg ponedjeljka dopunio posebnim zaključkom o uređenju pulske rive, no o tom nešto niže.

Budući da se na tematskoj srpanjskoj sjednici nisu doznali stvarni financijski troškovi ikoje od četiriju investicijskih opcija (cifre od 15,7 milijuna eura za proširenje i 14,5 milijuna bez proširenja nisu danas tržišno realne), a niti njihova vremenska dinamika realizacije, može se reći da će Pula nažalost još dugo čekati svoj povratak na more, u svoju luku, i to u cjelini, od Uljanika do Mandrača, a da o sjevernoj i južnoj strani zaljeva, pogotovo Muzilu, ni ne govorimo.

(foto: obnova u postojećim gabaritima - najosporavanija varijanta od koje najveću korist ima ACI)

Svojevrsni je to fijasko Memoranduma o razumijevanju koji su u svibnju 2022. potpisali gradonačelnik Pule Filip Zoričić, članovi Uprave ACI d.d. Ivan Herak i (sada bivši član) Josip Ostrogović te ravnatelj Lučke uprave Pula Dalibor Brnos. Memorandum je za cilj postavio sanaciju, uređenje i oplemenjivanje starog dijela pulske rive, od ulaza u brodogradilište do Riječkog gata

(foto: varijanta proširenja rive koja ne odgovara ACI-u)

Djelomična obnova Rive zaobišla je prvonagrađeni urbanistički natječaj za cjelovito uređenje Rive sve do Vallelunge koji je proveden 2011. godine, kao i tada izrađen Urbanistički plan uređenja (UPU) Rive.

Usvojen tijekom IDS-ove vlasti, taj IDS ga nije izgurao ni do glavnog projekta idućih deset godina gotovo monopolističkog upravljanja najvećim istarskim gradom, sve do političkog gubitka Pule na lokalnim izborima 2021. godine.

Za šest dana glasa se o IDS-ovom zaključku

Sada je IDS, ponajviše predsjednik njegove pulske podružnice Valter Boljunčić najveći kritičar djelomične obnove rive. Nakon što nam je nedavno to najavio, na idućoj sjenici Gradskog vijeća Pule idućeg ponedjeljka, 28. listopada u 14 sati, na prijedlog Kluba vijećnika  IDS-a u tekstu, kao posljednja točka dnevnog reda glasa o Zaključku o uređenju rive, kojim se - želeći se oduzeti diskrecijsko pravo gradonačelniku, utvrđuje da konačnu odluku oko odabira modela uređenja pulske rive kao i odabira projektne dokumentacije donese  Gradsko vijeće Pule. Dakako, priča o uređenju rive ne smije se gledati izvan konteksta skorih lokalnih izbora za svega šest mjeseci.

Cijeli IDS-ov prijedlog zaključka glasi ovako: "Pulska riva, po svom središnjem položaju uz samu povijesnu jezgru, ima izuzetno važnu ambijentalnu, prostornu i socijalnu ulogu. Ograničeni je to prostor na kojem se prepliću različiti vidovi prometa (kolni, željeznički, pješački i pomorski), pri čemu Gradsko vijeće Pule shvaća važnost projekta uređenja gradske rive. Pri definiranju strategije uređenja pulske rive, poziva se gradonačelnik Pule te nadležni upravni odjeli Grada, da se u odabir modela uređenja pulske rive uključi Društvo arhitekata Istre te da se implementiraju već postojeća idejna rješenja uređenja pulske Rive. Utvrđuje se da će konačnu odluku oko odabira modela uređenja pulske rive kao i odabira projektne dokumentacije donijeti Gradsko vijeće Pule".

Jedan od nestranačkih, stručnih izlagača na spomenutoj tematskoj srpanjskoj sjednici bila je i Breda Bizjak, predstavnica Društva arhitekata Istre, koja nam danas ističe da već imamo kvalitetno idejno urbanističko rješenje uređenja rive iz 2011. godine.

- Ovo je ključan projekt za javni prostor Pule. Pitanje novaca ne bi smjela ovdje biti tema jer bi se uvijek mogla iznaći europska sredstva, naglašava ona.

(foto: Zaobiđen prvonagrađeni projekt uređenja cijele rive iz 2011. godine)

Na koncu, moguća je etapna izgradnja, ali tako da je svaki segment obale u skladu s preostalim dijelovima, a ne kao što se sad izvukao tek obale od ulaza u Uljanik do Riječkog gata pa su samo taj dio obrađivali nanovo, dok se ostatkom rive nisu bavili. A jedan segment bitno utječe na drugi, i na siluetu grada jer je riva prva linija obale kad se ulazi u zaljev, i na funkcionalnost te usklađenost korištenja cijelog obalnog pojasa. Sve je to jedna linija, jedno utječe na drugo, naglašava Bizjak.

Posljednje osporavano idejno rješenje pulske rive koji je projektirala splitska tvrtka 'Obala' koštao je, po ugovoru Lučka uprave, Grada Pukle i ACI-a, 16 tisuća eura bez PDV-a, od čega Grad Pula 10.621,50 eura, bez PDV-a

"Najvažnije pitanje koje je na tematskoj sjednici ostalo neodgovoreno je zašto se ide u totalnu izmjenu tog rješenja iz 2011. To što se sada radi nema nikakvog urbanističkog smisla jer je sadašnji profil rive preuzak, premalih dimenzija. Da riva nema prometnicu, njen postojeći profil bio bi dovoljno širok, no grad smo kojem je bar za sada promet jako važan i u tom dijelu", dodaje onba.

- Zaista je kvalitetno bio proveden urbanistički natječaj za uređenje Rive 2011. godine, na kojem je pobijedio zagrebački BF studio Zorana Boševskog, a u žiriju je među ostalim bio i prof. Janez Koželj, profesor na katedri za urbanizam Sveučilišta u Ljubljani na Arhitektonskom fakultetu, ali i glavni gradski arhitekt koji je osobno zaslužan za transformaciju javnih prostora Ljubljane da bi postala gradom kakav danas jest. Taj natječaj nije, nažalost, bio projektni natječaj, kojim bi projektant izradio cijelu izvedbenu dokumentaciju. Tada bi male šanse bilo da se ovako ide u totalne izmjene, veli i nastavlja.

(foto Breda Bizak: ACI marina je samo jedan od korisnika rive. Njihove potrebe nisu i ne smiju biti iznad potreba najbrojnijih budućih korisnika rive, građana i posjetilaca Pule)

- Taj studio je tada izradio i Urbanistički plan uređenja (UPU) Rive, također kvalitetno jer ga je učinio projektant, koji je ujedno i autor idejnog urbanističkog rješenja, a ne uredi koji obično urbanističke planove izrađuju generično, bez autorskog pristupa i često po diktatu političara. To rješenje podrazumijeva proširenje rive, smještaj svih sadržaja, adekvatnu širinu šetnice uz niz postojećih zgrada, izmještanje i primjerena širina trase prometnice, proširenje najvažnijeg pojasa uz obalni zid, s dovoljno mjesta za ulazak i silazak putnika s broda, šetnju, sjedenje, terase ugostiteljskih objekata, zeleni drvored odnosno zelene otoke... Tada bi imali profil rive vrijedan ovog grada. Pula zaslužuje takvu rivu. Uređenje rive čeka se već 13 godina, ali ako je potrebno, sačekat ćemo još malo. Bolje nego da se zbog brzine naprave kardinalne greške s kojima će građani Pule morati živjeti sljedećih 100 godina. Jer u ovakve intervencije se ne ulazi niti svakih 10, a niti svakih 50 godina, ističe Breda Bizjak.

Imala je potrebe naglasiti da je ACI marina samo jedan od korisnika rive te da njihove potrebe nisu i ne smiju biti iznad potreba najbrojnijih budućih korisnika rive, građana i posjetilaca Pule.

"Zagovaramo sada ove dvije opcije"

"Zagovaramo sada dvije opcije: da se poziv za predaju ponude za izradu projektne dokumentacije od idejnog do izvedbenog za uređenje rive uputi autoru prvonagrađenog urbanističkog rješenja Zoranu Boševskom zbog stečenog dosadašnjeg iskustva u radu na ovom projektu i detaljnom poznavanju lokacije i njene problematike. Takva odluka bi i sa etičkog stajališta imala smisla. Druga opcija je da se raspiše novi javni arhitektonski natječaj za uređenje rive kao nastavak urbanističkog natječaja iz 2011. godine", zaključila je članica predsjedništva Društva arhitekata Istre Breda Bizjak, koju je nedavno na predsjedničkoj poziciji zamijenila Jasmina Bašić.


Nastavite čitati

Pula
 

Kandidati na Nezavisnoj listi Filipa Zoričića Koviljka Aškić i Kristian Družeta osvrnuli se na učinjeno na području komunalnog redarstva

„Temeljem nove zakonske regulative potrebno je ići u izmjene i dopune Odluke o komunalnom redu, ali i drugih pripadajućih odluka" rekla je Aškić, dok je Družeta naglasio kako je Grad Pula u proteklom razdoblju napravio značajan iskorak u organizaciji redarstva te je istaknuo kako prostora za poboljšanje svakako ima, prvenstveno u privlačenju novih kadrova jer sadašnji broj redara nije dostatan s obzirom na površinu grada, duljinu obale i broj stanovnika Pule

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.