Budući pulski inovacijski centar na Vallelungi je zasigurno jedan od najznačajnijih gradskih projekata, i kako je za nedavnog posjeta Puli ministra regionalnog razvoja i fondova Europske unije Šime Erlića kazala pročelnica za urbanizam, investicije i razvojne projekte Anja Ademi, na njega od 33 milijuna eura otpada 55 posto sredstava za strateške gradske projekte, što iznosi 18.150.000 eura.
Kakvo je trenutno stanje na Vallelungi provjerili smo obišavši neke od 37 građevina koje se planiraju obnavljati u fazama u periodu od 2021. do 2027. godine.
Sam ulazak preko novoobnovljenog mosta na Mandraču koji premošćuje potok Valfabion koji se spušta s Velog Vrha prema svom ušću u pulski zaljev izgleda pristojno, sve dok se ne zakorači na bivše područje jedne od najvećih vojarni u Puli.
Obnovljeni most na Mandraču
Prvo što upada u oči je kako su objekti odmah na samom ulazu jako devastirani, i to od onih koji su si odlučili uzeti za pravo da skinu s njih sve što im može poslužiti za daljnju prodaju ili za osobno opremanje svojih domova, a i zub vremena, te potpuna nebriga za napuštene objekte uzeli su svoj danak.
Tužno je vidjeti kako su objekti na samom ulazu mnogima poslužili kao mjesto za obavljanje velike i male nužde, čemu svjedoče stotine papirnatih maramica i isto toliko tragova obavljenih fizioloških potreba, te pobacanog smeća.
Smeće u napuštenim objektima
Niti 50 metara od ulaza u kompleks je vjerojatno najpoznatija "free" automehaničarska radionica u Puli, s nekoliko kanala koji su u prošlosti služili za popravak vojnih vozila.
Nekadašnje automehaničarske radionice su i dalje u funkciji
Sada se na njima vrše redoviti popravci privatnih vozila u angažmanu "sam svoj majstor", od zamjene ulja do drugih sitnih radova. Ne bi ni to bilo tako strašno kada bi samozvani mehaničari pokupili otpad za sobom.
Ovako odbačeno ulje stoji i čeka kako bi ga netko prolio, kao i sva ostala koja su jednostavno završila u kanalima za popravke.
Kanal za popravak pun otpada i motornih ulja
Put koji vodi dalje u srce budućeg inovacijskog centra je jako zarastao, čini se da to ne smeta rijetkim jutarnjim rekreativcima na biciklima.
Ipak pravu živost ova šetnica koja se proteže sve do marine Polesana dobiva u popodnevnim satima kada se ljudi nakon posla odu prošetati i rekreirati u ovom kutku prirode na sjeveru pulskog zaljeva.
Šetnica na Vallelungi
Nije put jedini koji je zarastao, oko svakog od postojećih objekata buja raslinje, od grmova kupine, bršljena koji pomalo preuzima objekte do drveća koje je niknulo u zadnjih par desetljeća.
Bršljen, pomalo ali sigurno preuzima zidove objekata
Pogled na objekte koje se namjerava obnavljati u fazama, govori kako u prošlosti nije postojala niti najmanja intencija da se sačuvaju, sve što se je moglo odnijeti i skinuti s njih je odavno otuđeno.
Primjećuje se kako su kamene erte, kao i vrata, te prozori i škure odavno skinuti, što je zasigurno tražilo puno truda i upornog rada.
Poskidane su kamene erte, prozori i škure
Ništa nije ostalo na mjestu, osim jednih škura koje su spašene samo "zahvaljujući" požaru koji je urušio pod na katu objekta, te time onemogućio pristup.
Jedine sačuvane škure na objektima Vallelunge
U nastavku dolazimo do bivšeg navoza za brodove, koji živi neki novi život, jer na njemu je netko odlučio obnoviti stari drveni brod.
Brodica na starom navozu
Nije to jedini takav brod u postupku remonta, na glavnom platou se nalazi vezana skoro pa stogodišnja Tartana čiju je obnovu vodio kapetan i moreplovac Livio Jelčić uz svesrdnu pomoć prijatelja i entuzijasta iz udruge Molaj cimu, a odmah pokraj nje na kopnu svoj remont u organizaciji udruge čeka drveni jedrenjak Big Mama.
Na kopnu jedrenjak Big Mama i u moru Tartana
Lako je za uvidjeti da niti jedan objekt, pa tako niti brodovi koji se nalaze na kopnu nisu prošli bez "dodira" sprejeva street art ekipa. Sve što se moglo oslikati, je oslikano.
Čini se da ni grafiteri nisu ostali ravnodušni na gomile smeća koje se nalaze skoro pa u svakom objektu, pa umjesto da probaju nešto počistiti kako bi njihovi radovi bili vizualno ljepši, oni su se "predali" te ostavili svoje smeće i to na dosta mjesta.
Potrošeno i ostavljeno
Svi objekti koje smo prošli su u najvećoj mjeri poharani i uništeni. Postavlja se pitanje, hoće li silni milijuni eura namijenjenih za budući inovacijski centar biti dovoljni kako bi se sve dovelo u red.
Držimo palčeve da jedna takva pozitivna priča zaživi, te se i nadalje sačuva priroda koja je baš zahvaljujući desetljetnom prisustvu vojske u najvećoj mjeri ostala očuvana.