Rijetko sramotan odgovor dobila je u utorak Istra24 od Komunalnog servisa, tvrtke u većinskom vlasništvu Grada Rovinja, na pitanje zbog čega je to društvo upalo u financijske probleme, a što je dovelo do toga da u ovoj godini nije bilo novca čak niti za plaće radnicima i radnicama te se moralo pribjeći kreditima, njih tri, u ukupnom iznosu od 1,3 milijuna eura.
Podatak je to koji je proizašao iz odluke Državne komisije za kontrolu postupka javne nabave (DKOM), koja je u travnju poništila odluku Komunalnog servisa koji je ranije poništio postupak javne nabave za uslugu izrade idejnog projekta izgradnje komunalno servisne zone 'Lokva Vidotto'. Firma je, između ostalog, pisala je Istra24, kao obrazloženje za svoju odluku navela nelikvidnost društva te visoki poslovni rizik (pad prihoda, povećanje troškova poslovanja, smanjenje likvidnosti i poteškoće u osiguravanju drugih izvora financiranja).
Veliko ništa
Na pitanja što je – a s obzirom i na to da je prema financijskim izvještajima poduzeće zadnje tri godine poslovalo pozitivno – dovelo do nelikvidnosti zbog čega su u pitanje dovedene čak i plaće, u kakvoj je financijskoj situaciji društvo trenutno, je li tijekom 2025. tvrtka uručivala otkaze i je li bilo potrebe za dodatnim kreditima, iz Komunalnog servisa odgovorili su nam – jedno veliko ništa!
Iako to nije ono što smo pitali, kazali su da je godišnji financijski izvještaj za lanjsku godinu objavljen na njihovim stranicama i dostavljen za javnu objavu sukladno Zakonu o računovodstvu te da se u njemu nalaze svi traženi podaci. To, međutim, nije točno.
Napomenuli su i da se, eto, u tom financijskom izvještaju nalaze svi financijski podaci „koji su dostupni javnosti“, kao i oni o broju zaposlenih. To bi, djelomično, imalo smisla, da smo ih barem pitali za broj zaposlenih u prošloj godini. Ali nismo, pitali smo ih za eventualan broj otkaza u ovoj godini.
Napisali su, doduše, da Komunalni servis „sve svoje obveze i dalje podmiruje na vrijeme, donosi potrebne poslovnih odluke i organizira rad u skladu s potrebama Društva kako bi pružio što kvalitetniju uslugu na zadovoljstvo svih građana i posjetitelja grada Rovinja-Rovigno“.
Financijski izvještaj
Direktor Komunalnog servisa je, inače, IDS-ovac Želimir Laginja. Na funkciji predsjednika uprave je od 2018. godine. Firmi su vlasnici Grad Rovinj i Općine Bale, Kanfanar i Žminj. Tvrtka ima velik opseg djelatnosti: upravlja parkiralištima, grobljima, tržnicom, odvozi otpad i održava zelene površine.
Iz financijskog izvještaja, naravno, nije moguće iščitati gdje je „zapelo“ s poslovanjem. Čak i da je društvo lani poslovalo u gubitku, to nužno ne mora značiti da u idućoj godini ne bi imalo za plaće. A nije poslovalo u gubitku.
Prema javno dostupnim informacijama, Komunalni servis je u 2024. prihodovao 11.593.800 eura, što je 1.623.700 eura više nego 2023. godine. Dobit se smanjila; 2023. je iznosila 158.900 eura, a lani 3.700.
Vidljivo je i da su troškovi za plaće povećani s 2,9 na 3,2 milijuna eura, kao i da su obaveze prema bankama porasle s 0,645 na 1,526 milijuna eura.
Javna nabava
Riječ je, dakako, o stanju na zadnji dan 2024. godine. Stoga, možemo samo pretpostaviti da su ti podaci možebitni uzrok problema s poslovanjem, ali ako je tome tako onda je obrazloženje dano DKOM-u neistinito zato što su iz Komunalnog servisa naveli da je do promjena u poslovanju i nepredviđenih okolnosti „koje su narušile sposobnost naručitelja da izdrži financijske obveze i realizira nabavu na osnovu prijašnjih uvjeta“ došlo nakon raspisivanja javne nabave 13. siječnja. Ako je bilo nepredviđeno, onda odgovor ne leži u lanjskom izvještaju, što je jasno već i po tome što je javna nabava raspisana u siječnju ove godine.
Kad bismo bili dodatno cinični, jer gatati iz graha ne znamo, mogli bismo se našaliti i reći da je Laginja zaboravio da u zimskim mjesecima ima manji prihod od parkinga. Ali takvo što bi, za jednog direktora, bilo doista nakaradno.
Kad su nas, ipak, već tražili da odgovore (kojih nema) tražimo u javno dostupnim podacima, možemo jedino zaključiti da je direktor Želimir Laginja ili u potpunosti nesposoban ili da lažno predstavlja podatke. Jedno je sigurno, istinu skriva.
Ostaje za vidjeti hoće li na ovakvu netransparentnost i način komunikacije s medijima reagirati novi IDS-ov gradonačelnik Emil Nimčević. Ili je i njemu normalno i sasvim prihvatljivo da javna tvrtka skriva podatke od javnosti?
Mi smo, naravno, ponovili upit, ali do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovor.