republika - dugi
Život

Veliki poduhvat pulskih entuzijasta

Na Verudi u more spuštena posljednja tartana viareggina na svijetu

Potpuno obnovljena originalnim materijalima, tartana iz 1927. na Jadranu će prevoziti vino i ulje na jedra po sistemu fair trade. Nakon više od dvije godine rada ekipa entuzijasta iz udruge Molaj cimu danas je proslavila spuštanje 20 metarskog broda u more


 
4 min
Ivan Dobran
Spuštanje tartane u more u marini Veruda

Potpuno obnovljena originalnim materijalima, tartana iz 1927. na Jadranu će prevoziti vino i ulje na jedra po sistemu fair trade. Nakon više od dvije godine rada ekipa entuzijasta iz udruge Molaj cimu danas je proslavila spuštanje 20 metarskog broda u more

Danas je u marini Veruda u Puli spuštena u more posljednja tartana viareggina na svijetu. Temeljitu restauraciju 20 metarskog broda iz 1927.  vodio je jedriličar i moreplovac Livio Jelčić uz svesrdnu pomoć prijatelja i entuzijasta, članova udruge Molaj cimu.

Brod je restauriran u cijelosti koristeći originalne materijale

Brod je restauriran u cijelosti koristeći originalne materijale. Nema inoxa, plastike, najlona ni bilo kojeg materijala koji se nije koristio 20-ih godina prošlog stoljeća.

Putokaz kroz labirint dijelova i tehničkih rješenja Jelčić je izvukao iz knjiga i muzeja te praveći kopije pojedinih dijelova originalnog broda. Brod je kupljen na Sardiniji 2019. i njime su Livio i prijatelji doplovili do Pule, kojom prilikom je brod zbog trulosti skoro potonuo.

Livio Jelčić

-Prvo smo na Sardiniji pokrpali najveće rupe jer je brod bio sasvim truo. Unatoč popravcima, prilikom plovidbe od Sardinije do Visa, brod je skoro potonuo zbog velikih valova. Vodu smo izvlačili s tri pumpe i tako nekako stigli do Visa. Krpali smo ga kako god smo znali. Dionica od Visa na dalje bila je puno mirnija i na kraju smo, nakon kratke stanke na Rabu, sretno stigli do pulske luke. Kad sve zbrojimo trebalo nam je oko mjesec dana da brod dovučemo u Pulu, prepričava Livio Jelčić.

Posljednja tartana viareggina na svijetu

U hangaru u predgrađu grada improvizirana je stolarska radiona i hangar u kojemu je započela temeljita restauracija. Dijelovi broda skidali su se redom i obnavljali, odnosno po njihovim mjerama i položaju radile su se identične kopije.

U cijelom procesu korišteno je izvorno drvo, boje, zaštitni premazi, konopci itd. Trenutno se, iz riječke jedrarske radione, očekuju pamučna jedra. Osim ove posljednje prave tartane, na svijetu postoji još nekoliko kopija novijeg datuma u lukama Saint Tropeza, Marseillea i Toulousa, a koriste se za prijevoz gostiju. U Italiji nema više ni jedna.

- Ja kad sam je vidio znao sam da je tartana, ali moraš šutjeti da te njihov muzej ne stopira. Bilo je više entuzijasta koji su ju htjeli kupiti, međutim mi smo bili brži, kaže Jelčić.

Restauracija tartane

Tartana će jedriti na regatama starih drvenih brodova po Europi

Član udruge je i pulski jedriličar Boris Radolović, zvani Šepo, koji je sa svojom jedrilicom Canarino Furioso česti gost regata i višestruki prvak raznih jediličarskih natjecanja.

- Nisam ni vjerovao da će se taj brod dovršiti koliko je brod bio truo. Napravljena je nova paluba, nove „bande morte“, unutra kompletno nova rebra, oplata. Na njemu je radilo dosta entuzijasta i uloženo je puno truda i ljubavi. Danas će se dignut jarbol i staviti jedra a brod će ići i na regate, članovi udruge su zapravo i moja posada s Canarina Furiosa, a na ovom brodu za regatu treba barem 15-ak ljudi, rekao je Radolović.

Svaki djelić tartane restauriran izvornim materijalima

Prijevoz vina i ulja na Jadranu po sistemu fair trade

Novi život ova će tartana osim, na regatama pronaći i kao teretni brod na Jadranu. Želja Livija Jelčića i udruge Molaj cimu je oživjeti prijevoz vina i ulja na jedra po sistemu fair trade.

- Grupa entuzijasta koja je to počela raditi zove se Tres Hombres  a oni su s Kariba vozili Rum za Europu. Ljudi su im se u početku smijali jer tko može konkurirati tankerima i velikim prijevoznim brodovima. Međutim marketinški je to jako dobro jer ima ljudi koji razumiju ovu priču i spremni su nešto više platiti kada znaju da je od proizvoda do prijevoza sve po ekološkim standardima. Sve što oni donesu ljudi kupe bez obzira na cijenu jer podržavaju fair trade ekonomiju. Ljudi se okreću zdravom životu, po otocima postoje OPG-ovi koji tome posvećuju veliku pažnju. Mi ćemo za njih dovoziti vino na jedra. Imamo ugovore s Visom, Korčulom, ali i oko Pule. U Vodnjanu već imamo jednu firmu koja će nam isporučivati vino, mada ne znam hoćemo li sve to stići sa smo jednim brodom, šali se Jelčić.

No šalu na stranu, ozbiljna je namjera udruge Molaj cimu svu zaradu od ovog posla uložiti u novi brod, Big Mama, 22 metarski schooner na dva jarbola. 


Nastavite čitati

Pula
 

Elena Puh Belci: "Zoričić je rušio sve dobro što je IDS godinama gradio da bi građanima isporučio kaos"

"Nažalost, poznavajući rad vrtića, kaos će svoj vrhunac doživjeti na upisima za iduću pedagošku godinu, kada novi roditelji neće imati sigurnost smještaja i istu cijenu za istu uslugu * Nakon pisma nezadovoljstva djelatnika gradske uprave, odlaska velikog broja stručnih ljudi, poput Marize Kovačević, ovo još jedan simptom koji jasno pokazuje da je sustav terminalno bolestan", veli vijećnica IDS-a

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.