Stotinjak mladih učenika hrvatskih i talijanskih srednjih škola aktivno je sudjelovalo u procesu pripreme i lansiranja dviju eksperimentalnih letjelica (Hios 401 i Hios 402) na njihovom putu k nebeskim visinama.
Lansiranje je obavljeno s poligona „Svemirska luka Herman Potočnik Pula“, ispred Industrijsko-obrtničke škole Pula na Vidikovcu.
Osmišljavanje, projektiranje i izradu Hios 401 i Hios 402 većim su dijelom odradili učenici Industrijsko-obrtničke škole Pula, uz pomoć kolega iz Astronomske udruge Vidulini i drugih škola, kao i nekadašnjim učenicima ove škole koji se i danas rado vraćaju u kabinete gdje nastavljaju svoj životni put, sada već kao studenti, doznajemo od Marina Tumpića, nastavnika u Industrijsko-obrtničkoj školi Pula i voditelja Istarskog svemiskog programa.
Pred lansiranjem
Organizaciju i provedbu lansiranja u cijelosti je na sebe preuzeo mladi srednjoškolski tim Istarskog svemirskog programa AU Vidulini; Sven Vasić i Enzo Kutić (Industrijsko-obrtnička škola Pula), Gregor Burić (Gimnazija Pula), Iva Artuković, Teo Dobran, Mladen Šostar, Ivan Cetina, Mateo Braus, Leonard Škreblin Borovčak i Tedi Veličković (Tehnička škola Pula).
Zemaljski kontrolni centar
Oni su samostalno pripremili Zemaljski kontrolni centar (ZKC) ispred škole te na računalima imali brojne parametre i izračune neophodne prilikom lansiranja letjelica i njihova leta u atmosferi kako bi imali uvid u cjelokupno stanje aeropodručja u kojem se letjelice nalaze.
Sven i Gregor imali su iskustvo aktivnog sudjelovanja u po jednom lansiranju letjelica (H303 i H302) iz
programa HISTRION, autonomnih bespilotnih letjelice za let u bliski svemir koje su dio zadataka Istarskog svemirskog programa Astronomske udruge Vidulini. Upravo im je to iskustvo presudno pomoglo kako bi „novajlijama“; Ivi, Teu, Mladenu, Ivanu, Mateu, Leonardu i Tediju olakšali „vatreno krštenje“ – ulazak u zanimljiv i zagonetan svijet istraživanja u aeronautici.
- U ograničenom vremenu postaviti cijelokupnu aparaturu za ZKC, pripremiti letjelice, lansirati ih te pri tome imati stotinjak učenika i profesora oko sebe kojima je do u detalje objašnjena svaka sekvenca događanja zaista nije lak zadatak niti za odrasle, a posao su odradili mirno, staloženo i uspješno, navodi Tumpić.
Hios 401 oblika rakete i Hios 402 oblika raketoplana morale su, doznajemo, prije svog leta sačekati lansiranje „pilota“, lake demo letjelice koja je važna kao svojevrsni izviđač terena (zraka) te služi za provjeru vjetrova do 2.000 metara nadmorske visine, a kako bi se dobila potvrda valjanosti simulacija leta.
Samom lansiranju su, zahvaljujući suradnji Talijanske Unije Rijeka i AU-u Vidulini (Daniele Suman i Marino Tumpić). prisustvovali učenici talijanskih srednjih škola iz Pule, Rovinja, Buja i Rijeke koji su posebno za ovu prigodu dio svojih nastavnih planova i programa prilagodili terenskoj nastavi.
Ulazak u svijet astrobiologije
U nastavku programa suradnje učenici ovih škola ulaze u svijet astrobiologije gdje će posebno osmišljenim
eksperimentima pratiti utjecaj bliskog svemira na klijanje, rast i razvoj biokultura. Taj njihov projekt sa ABPL HISTRION 203 i HISTRION 206 omogućit će im financijska pomoć Talijanske Unije Rijeka.
Dragan Radovanović, ravnatelj Industrijsko-obrtničke škole Pula podržao je svoje učenike i nastavnike u njihovim aktivnostima.
- Mi smo škola u kojoj se uči i radi, a dodatni je bonus što učenici na raznolikim aktivnostima mogu vidjeti cijeli proizvod, od ideje do realizacije, navodi ravnatelj.
Učenike su svojim dolaskom ohrabrili i Romeo Šain ravnatelj Tehničke škole Pula i profesorica Kristina Lenić, dok im je profesor Dragan Pantić (IOS) pružio nemjerljivu pozadinsku podršku, a njegovo znanje i kabineti elektronike, robotike, informatike bili su ključni za uspjeh ovog događanja.
- Veseli što ovakve aktivnosti školske populacije podržava i cijeni HBOR, ulaganje u našu neposrednu budućnost nema ama baš nikakvu alternativu. Učenici su ti koji u svega par godina postanu inženjeri, kazao je Tumpić koji je nazočnim učenicima, profesorima, a i slučajnim namjernicima koji su se zatekli na lansiranju održao predavanje u kojem se dotaknuo značaja i neophodnosti učenja, rada, praktične primjene znanja.