Komunal

UVOĐENJE FREE FLOW SUSTAVA

ENC ODLAZI U POVIJEST Naplata cestarine na Ipsilonu ubuduće putem prethodne registracije. U sustav nadzora ulaze mobilni timovi po autocestama

Sadašnje naplatne kućice će se ukloniti, protok će biti nesmetan, ali će se duž ili na određenim punktovima iznad autoceste postaviti senzori i pametne kamere u metalni konstrukcijama koje će imati zadatak nadzora naplate. Korisnicima, domaćim, ali i stranim vozačima, prethodno će biti omogućeno da se prijave u sustav na način da prijave registarsku oznaku i dozvolit će da se kreditna kartica može teretiti za određeni iznos korištenja autocesta. To će se moći učiniti putem interneta ili na određenim punktovima duž autoceste


 
4 min
Sandra Zrinić Terlević
L. S.

Sadašnje naplatne kućice će se ukloniti, protok će biti nesmetan, ali će se duž ili na određenim punktovima iznad autoceste postaviti senzori i pametne kamere u metalni konstrukcijama koje će imati zadatak nadzora naplate. Korisnicima, domaćim, ali i stranim vozačima, prethodno će biti omogućeno da se prijave u sustav na način da prijave registarsku oznaku i dozvolit će da se kreditna kartica može teretiti za određeni iznos korištenja autocesta. To će se moći učiniti putem interneta ili na određenim punktovima duž autoceste

Iako se godinama nagađalo hoće li i kada Hrvatska, po uzoru na druge europske zemlje, pa i nama susjedne Slovenije, uvesti vinjete za prometovanje hrvatskim autocestama, to se izgleda neće dogoditi, ali se razmišlja o jednom novom modelu kojim bi se također uklonile postojeće naplatne kućice i objedinio cijeli sustav autocesta u Hrvatskoj.

Naplatne kućice bi se uklonile

Naime, novim zakonskim izmjenama, Hrvatska se polako usklađuje s europskim pravilima, između ostalog i u segmentu prometa. Tako se trenutno razrađuje uvođenje noviteta oko naplate cestarina na hrvatskim autocestama. Nositelj projekta su Hrvatske autoceste, ali će se donijete odluke implementirati na području cijele zemlje, pa tako i na području Istre gdje nad autocestama koncesiju ima Bina Istra.

Kako neslužbeno doznajemo, izmjenama Zakona o naplati cestarine, razmišlja se o uvođenju novog sustava naplate, takozvanog "free flow technology", i ukoliko se bude primjenjivao u cijeloj mreži hrvatskih autocesta, primjenjivat će se i na istarskom ipsilonu da bi korisnici imali isti sustav i iste uvjete naplate u cijeloj državi. To će konkretno značiti da će se sadašnje naplatne kućice ukloniti, protok će biti nesmetan, ali će se duž ili na određenim punktovima iznad autoceste postaviti senzori i pametne kamere u metalni konstrukcijama koje će imati zadatak nadzora naplate. Korisnicima, domaćim, ali i stranim vozačima, prethodno će biti omogućeno da se prijave u sustav na način da prijave registarsku oznaku i dozvolit će da se kreditna kartica može teretiti za određeni iznos korištenja autocesta. To će se moći učiniti putem interneta ili na određenim punktovima duž autoceste.

"I dok je Slovenija, sustavom vinjeta, uvela paušalno plaćanje za određeno vremensko razdoblje korištenja autocesta, u Hrvatskoj će se, bude li ovaj prijedlog prošao, naplaćivati stvarna cijena korištenja prijeđenih dionica autoceste po sistemu koliko koristiš-toliko platiš", saznajemo od dobro upućenih u razradu novih zakonskih prijedloga.

Svi oni koji su dosad već uvedeni u registar korisnika putem ENC uređaja, bilo u sustavu HAC-a ili Bina Istre, moći će biti automatski prebačeni u novi registar, ali uz njihovu prethodnu privolu da se to može učiniti.

Novi sustav omogućio bi slobodan protok bez zaustavljanja

Kako korisnik uđe na autocestu, sustav očitava registarske oznake i automatski se provjerava je li riječ o registriranom korisniku, koju dionicu je koristio i koliki će mu se iznos skinuti s kartice koju je prijavio. U slučaju da korisnik nije prijavljen, ili nema sredstava na računu, tada se aktiviraju mobilne jedinice, odnosno mobilni timovi, a to će biti jedan ili više kombija koji će cirkulirati autocestama ili pak biti povremeno negdje i stacionirani. Imat će zadatak takvog korisnika zaustaviti, provjeriti još jednom je li ili nije registriran te naplatiti korištenje autoceste.

Iako su, kako saznajemo, određeni prijedlozi išli i u pravcu definiranja određenih kazni za neregistrirane vozače, to za sada nije još odlučeno, jer bi to bilo u domeni policije pa se razmišlja da li uopće involvirati policiju. Zna se tek da će operater u trenutku zaustavljanja takvog korisnika, naplatiti svoju uslugu, a hoće li biti predviđene i kazne ili neće, u ovom trenutku se ne zna.

Dosad su održani tek pripremni sastanci u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture te bi se promjene trebale usvojiti unutar šest mjeseci, iako upućeni tvrde da će sama implementacija biti tek za dvije godine, jer je prije to nemoguće provesti.

Naplata cestarina i za vozila u intervenciji?

Pokušali smo doznati i koliko ima istine u tome da će ubuduće korištenje autoceste morati plaćati i vozila u intervenciji. Zasad slobodan prolaz imaju posebno označena vozila MUP-a i Civilne zaštite, HV-a, vatrogasna vozila, hitna pomoć, Gorske službe spašavanja i Carine, pomoću ENC uređaja, dok bi to pravo izgubio sanitetski prijevoz, vozila kojima se koriste suci i državni odvjetnici, pravosudna policija, itd. koji bi ubuduće trebali plaćati cestarinu bez obzira daju li zvučne ili svjetlosne signale.

Trebat će odlučiti tko će ubuduće imati besplatan prolaz autocestama

"Danas je zakonska obveza propustiti vozila interventnih službi kada su u intervenciji, što znači s upaljenim svjetlećim i zvučnim signalima. To se prakticira i to je po zakonu tako. Razmišlja se o izmjenama, ali zašto? Recimo, sanitetska vozila, koja sve češće imaju privatne ustanove, prevoze pacijente iz ustanove u ustanovu i sve to naplate od HZZO-a, a prolaze besplatno. Da bi se tome stalo na kraj, onda bi oni trebali cestarinu platiti pa tražiti refundaciju od HZZO-a. Teško da ćemo, recimo, policiji naplaćivati cestarinu kad smo mi u partnerskim odnosima i tu sigurno nećemo ograničavati uslugu", saznajemo od odgovornih u Bina Istri.

Kako bilo, hrvatski zakoni se i u tom segmentu usklađuju s europskom praksom i stoga će određene promjene sigurno uslijediti.


Nastavite čitati

Istra
 

Održana jubilarna 20. Gramperijada u Kašteliru

Kaštelirci su se predstavili i sa svojim vinama, craft pivom, rakijama i bezalkoholnim pićima lokalnih proizvođača, a posjetitelji su obilazili i čuvenu Butigu, jedinstvenu prodavaonicu čija se ponuda sastoji isključivo od proizvoda tamošnjih OPG-ova

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.