Četrdeset i deveti Art Panoptikum bit će tematski posvećen izložbama koje se održavaju u nekim od brojnih muzejskih i galerijskih prostora Berlina.
Na početku će se pokazati sažetak velike pregledne izložba pod nazivom „Extreme Tension. Art between Politics and Society 1945-2000." koja u Neue Nationalgalerie traje do 28. rujna 2025.
Ova izložba fokusira se na velike sukobe i ideološke konfrontacije između Istoka i Zapada, između apstrakcije i figuracije, između tradicionalnih umjetničkih žanrova i eksperimentalnih novih oblika.
Polazište je jedinstvena zbirka Nacionalne galerije koja je obilježena poviješću podijeljene Njemačke. Ujedno se u Neu Nationalgalerie sve do kraja sljedeće godine može pogledati izložba jednog od najvažnijih suvremenih njemačkih umjetnika Gerharda Richtera pod nazivom: „100 Works for Berlin", o čemu će biti riječ u sljedećoj temi.
Radovi s ove izložbe naglašavaju napetost između apstrakcije i figuracije, između fotografije i slikarstva, kao temelj cijelokupnog Richterovog opusa. Ipak fokus izložbe je na ciklusu „Birkenau" iz 2014. u kojem se slikar bavi pojmom slikarskih mogućnosti i ograničenja u kontekstu holokausta i nacističkog terora.
Nakon toga slijedi pregled radova s izložbe u Hamburger Bahnhof Museum für Gegenwart na kojoj se do 28. travnja ove godine predstavlja korejski minimalistički slikar i kipar Lee Ufan s velikom retrospektivnom izložbom koja obuhvaća šest desetljeća njegove plodne karijere.
Lee Ufan je središnja figura japanskog pokreta Mono-ha i jedan od glavnih protagonista korejskog pokreta Dansaekhwa, a poznat je po inovativnom opusu koji naglašava proces, materijale i iskustveni angažman gledatelja.
Prezentacija se nastavlja izložbom koju u istom muzeju ima berlinska vizualna umjetnica Nadia Kaabi-Linke pod nazivom „Seeing Without Light". Ona je najpoznatija po konceptualnoj umjetnosti, a kroz svoj rad istražuje teme geopolitike, postkolonijalizma, imigracije i transnacionalnih identiteta, suočava nas s brisanjem povijesnog pamćenja i propituje ulogu cenzure i nasilja u srednjoeuropskoj umjetnosti i političkoj povijesti.
Sljedeća tema vodi nas do muzeja Sammlung Scharf-Gerstenberg i izložbe „Mythos und Massaker" koja se fokusira na umjetnički odnos između francuskog nadrealista Andre Massona i njemačkog slikara Ernst Wilhelm Naya, čija je umjetnost postala ikona modernističke apstrakcije na poslijeratnom Zapadu.
Podijeljena u sedam poglavlja, izložba istražuje formalnu bliskost dvaju umjetnika, koji se nikad nisu osobno susreli i to iz perspektive mlađeg umjetnika.
Nadalje, u seriji predstavljanja umjetničkih rezidencija govorit će se o Fresh A.I.R. programu stipendiranja koji umjetnicima u području urbane i nove suvremene umjetnosti nudi vrijeme, prostor i resurse da se posvete svom umjetničkom projektu. Svake godine Zaklada Berliner Leben stipendira do 13 umjetnika koji se nakon selekcije pozivaju da u Berlinu provedu 11 mjeseci.
Program će završiti sažetim prikazom stalnog postava muzeja moderne umjetnosti, fotografije i arhitekture Berlinische Galerie koji pod nazivom „Art in Berlin 1880-1980" prati umjetnost nastalu u Berlinu s 250 djela koja obuhvaćaju slike, grafike, fotografije, skulpture i arhivske materijale.
Program Art Panoptikum u organizaciji Gradske radionice priprema i vodi Boris Bogunović, a programske aktivnosti Gradske radionice podržavaju Ministarstvo kulture i medija te Grad Pula dok je ulaz na sva događanja otvoren i besplatan za sve.