Oduševljena publika 20. BaRoMus Festivala srčanim je i snažnim aplauzom nagradila Ensemble Dialogos, odnosno glazbene umjetnike Katarinu Livljanić i Danijela Detonija, koji su u Rovinju preksinoć predstavili glazbeno-scenski projekt„La Belle Époque... médiévale - Srednji vijek u pariškim salonima s početka 20. stoljeća“. Bio je to zaista jedinstveni umjetnički doživljaj kojim su vrhunski umjetnici na festivalskoj pozornici u rovinjskoj crkvi sv. Franje odveli publiku „na šetnju kroz pariške salone i cafe-concert s početka 20. stoljeća, ususret pjesnicima, glazbenicima, glumcima i ekscentricima inspiriranima srednjim vijekom.“
Kroz jednosatni program u ovom jedinstvenom i svjetski poznatom glazbeno-scenskom duetu karizmatična Katarina Livljanić (glas i koncept programa) i suptilni, a moćni Danijel Detoni (klavir) oživjeli su intelektualnu i umjetničku atmosferu Pariza s početka prošlog stoljeća u čijim su salonima umjetnici uživali u koncertnim druženjima posebno nadahnutim srednjovjekovljem.
Zahvaljujući autentičnom neosrednjovjekovnom stilu, koji je u glazbi njegovao i slavni Debussy, kao i činjenici da su se u onodobnim pariškim umjetničkim utočištima tijekom La Belle Époque izvodile i stare pučke srednjovjekovne pjesme u novim aranžmanima - glazba srednjeg vijeka preživjela je čak i u cabaretskom obliku. Upravo su te činjenice povezale dvoje umjetnika Katarinu Livljanić i Danijela Detonija i bile inspiracija za njihov impresivan umjetnički projekt „La Belle Époque... médiévale“.
foto: PRiredba
Okosnicu ovog programa kojem je svjedočila publika 20. BaRoMusa činilo je nekoliko raznolikih glazbenika toga doba i njihov odnos prema srednjem vijeku, a prije svega zanimljiv i kontroverzan lik Yvette Guilbert (1865.-1944.), pjevačice, glumice, književnice i intelektualke. Yvette Guilbert je pjevala bogat glazbeni repertoar café-koncerata, glumila u kazalištu i filmovima, pisala prozu, a autorica je i priručnika o interpretaciji vokalnoga repertoara. U suradnji s muzikologom Jeanom Beckom revitalizirala je izvedbu truverskih i trubadurskih srednjovjekovnih pjesama koje je izvodila i u Carnegie Hallu u New Yorku uz klavirsku pratnju. Ova karizmatična umjetnica nadahnula je Katarinu Livljanić i Danijela Detonija u stvaranju programa u kojemu se pjesme i tekstovi Yvette Guilbert isprepliću sa srednjovjekovnim napjevima koji su ih inspirirali.
Uživljenom, dojmljivom, fantastično uigranom izvedbom dvoje glazbenika svjetskih umjetničkih referenci Livljanić i Detoni, pred publikom su u Rovinju oživjeli „intimnu, frivolnu, jetku i vijugavu šetnju Parizom iz doba belle époque“. Ta je scenski i glazbeno bogata, nadahnuta, autentična, žovijalna dramaturški zanimljiva „šetnja“ puna finog humora, ironije, ali i mnoštva erotike. Kao što je i najavila uz projekt Katarina Livljanić, uz Yvette Guilbert, publika je svjedočila i glazbenom susretu s „ekscentričnima gospodinom s Montmartrea u baršunastome odijelu, Erikom Satieom (1866.-1925.)“, te dodirnula „rafinirani svijet Clauda Debussyja (1862.-1918.) koji je kao nitko drugi znao uroniti impresionističke madeleine u krhke šalice skrivenih gotičkih melodija.“
Katarina Livljanić ističe da su se „gotovo svi akteri ovoga programa susretali u čuvenom cabaretu Le Chat Noir na Montmartreu, ovjekovječenom na brojnim plakatima Toulouse-Lautreca: kabaretski stil se na tadašnjem Montmartreu miješa s neo-medievizmom, a recitator Vincent Hyspa (1865-1938), piše nevjerojatno duhovite i ironične tekstove za Satiea i Debussyja.“
„Nit vodilja ovoga programa nipošto nije želja za povijesnom rekonstrukcijom jedne druge povijesne rekonstrukcije... Istina je da su umjetnici Belle époque bili inspirirani srednjim vijekom i antikom, ali su u svojim inspiracijama znali sačuvati puno ironije i elegancije. Ponekad bi se poslužili pravim srednjovjekovnim napjevima i izvodili ih uz aromatičnu, gotovo „karameliziranu“; klavirsku pratnju, ponekad bi slobodno citirali fragmente gregorijanskih napjeva, a ponekad bi vješto izmišljali nova djela i vješto ih predstavljali kao glazbene i poetske arhivske raritete izvučene iz duboke prošlosti...“, zapisala je Katarina Livljanić o projektu koji je na rovinjskoj pozornici predstavila u vrhunskoj izvedbi s fantastičnim Danijelom Detonijem.
foto: PRiredba
Na programu je bilo je i nekoliko „Chansons de Bilitis“ Claudea Debussyja, a tekstove tih erotskih meditacija napisao je Pierre Louÿs (1870-1925). „Kroz pjesme i odlomke tekstova, u ambijentu intimnog, ironičnog i nostalgičnoga salona, posegnuli smo i za nekoliko pjesama koje nisu stvorene isključivo na srednjovjekovnim temama ili citatima. Kako kaže Yvette Guilbert: 'postoji vrijeme za sve - vrijeme kada ste zatočenik vlastite formule, i vrijeme kada vas ona pušta da joj umaknete'. Mi smo pokušali umaći: tako su uz srednjovjekovne i neo-sredjovjekovne napjeve, na programu i djela pjevana u pariškim café- concertima s početka 20. stoljeća, u kojima deklamacija i fragmenti srednjovjekovnih melodija ne služe samo revitalizaciji povijesnoga repertoara ili estetiziranoj glazbenoj arabeski, nego ponajprije užitku u sakralnim, ironičnim i erotiziranim scenama gdje je nemoguće odvojiti pjev od govora, glume i igre“, istaknula je Katarina Livljanić, glazbena umjetnica svjetskih referenci, pjevačica i muzikologinja, jedna od najistaknutijih međunarodno priznatih stručnjakinja za izvedbu gregorijanskoga korala i liturgijske glazbe srednjovjekovlja. Dva desetljeća Katarina Livljanić je radila na pariškome sveučilištu Sorbonne, a od 2019. predaje na čuvenoj Scholi Cantorum Basiliensis. Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja, a između ostalog, Francusko ministarstvo kulture dodijelilo joj je titulu Chevalier des arts et des lettres 2016. godine, a francuska i međunarodna kritika nagradile su je za visoku razinu njezinih snimaka priznanjima poput Diapason d’or i Choc du monde de la musique.
U iznimnom suglasju s interpretacijom Katarine Livljanić bila je veličanstvena i moćna, raskošna klavirska izvedba Danijela Detonija istaknutog hrvatskog pijanista s bogatom međunarodnom karijerom. Dojmljiv je bio zvučni balans između glasa i klavira gdje se Detoni pokazao kao izvrsni koncertni suputnik.
Ovogodišnji jubilarni 20. BaRoMus održava se do 16. srpnja pod umjetničkim vodstvom maestra Domagoja Terzića, utemeljitelja Festivala, a svi ovogodišnji gosti ističu vrhunsku organizaciju i visoku umjetničku razinu programa. Među njima je i Danijel Detoni, koji je nakon koncerta u Rovinju izjavio: “Uvijek je lijepo vraćati se rovinjskom festivalu BaRoMus kojeg provjereno krase programska dosljednost te jedna zarazna neposrednost u komunikaciji s publikom. Divljenja su vrijedni i entuzijazam, neumornost i iznad svega posvećenost umjetnosti maestra Domagoja Terzića i njegovog tima. Festivalu želim još puno desetljeća glazbenih doživljaja i radujem se nekom novom susretu! “
U nastavku programa, u subotu 13. srpnja na 20. BaRoMusu nastupit će Hrvatski gitarski kvartet koji djeluje u sastavu: Petrit Çeku, Zoran Dukić, Maroje Brčić i Tvrtko Sarić, a riječ je zaista o najboljim gitaristima na domaćoj sceni. U Rovinju će izvesti djela E. Griega, M. Miletića, S. Prokofjeva i A. Piazzolle. Koncert počinje u 21 sat na tradicionalnoj festivalskoj pozornici u rovinjskoj crkvi sv. Franje
BaRoMus Festival se održava zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Istarske županije, Grada Rovinja, Turističke zajednice grada Rovinja i Adris grupe.