Kultura

U UTORAK POČINJE 76. FESTIVAL ZLATNE PALME

Film u hrvatskoj koprodukciji u sekciji "Tjedan kritike" u Cannesu

U glavnom programu natječe se 21 uradak, a u sekciju " La semaine de la critique" uvršten je drugi samostalni igrani film srpskog redatelja Vladimira Perišića "Izgubljena zemlja": "Htio sam istražiti dvostruku odanost: odanost našoj majci i odanost nekom etičkom imperativu", izjavio je redatelj filma koji je i hrvatska manjinska koprodukcija


 
6 min
Iva Sirotić
Službeni plakat 76. Filmskog festival u Cannesu

U glavnom programu natječe se 21 uradak, a u sekciju " La semaine de la critique" uvršten je drugi samostalni igrani film srpskog redatelja Vladimira Perišića "Izgubljena zemlja": "Htio sam istražiti dvostruku odanost: odanost našoj majci i odanost nekom etičkom imperativu", izjavio je redatelj filma koji je i hrvatska manjinska koprodukcija

Renomirani filmski festival u Cannesu, no ne i najstariji od tri najveća europska filmska festivala (Venezia, Cannes, Berlin), točnije ‘Velikih 5’ (još Festival u Torontu u Kanadi i Sundance u američkoj državi Utah), jer je ipak najstariji onaj u Veneciji, ove godine slavi svoj sedamdeset i šesti rođendan.

Nastanak festivala veže se za suparništvo Francuza prema festivalu u Veneciji, osnovanom 1932., koji su smatrali da su tamo nadmoćne zemlje Njemačka i Italija te da samo njihovi predstavnici osvajaju nagrade. Prvih je nekoliko godina održavan u rujnu, upravo zbog tog rivalstva prema venecijanskom festivalu, da bi se od 1952. godine počeo održavati u svibnju, što je tradicija i danas.

Tijekom ovogodišnjeg Festivala i popratnih zbivanja prikazat će se najnoviji uradci svjetskih filmaša, među kojima ima zanimljivosti i iz naše regije. Festival se otvara u utorak, 16. svibnja projekcijom biografske povijesne drame Jeanne du Barry redateljice, ujedno i glavne glumice Maïwenn, koja tumači naslovnu ulogu, koji se prikazuje izvan natjecateljske konkurencije. U filmu glumi i Johnny Depp, u ulozi kralja Luja XV.

Među ostalima, izvan konkurencije u narednim danima prikazuje se i Scorseseova kriminalistička drama Killers of the Flower Moon te akcijski Indiana Jones and the Dial of Destiny, Jamesa Mangolda sa Harrisonom Fordom, Phoebe Waller Bridge, Antoniom Banderasom i Madsom Mikelsenom. Izvan konkurencije prikazat će se i dramska serija o pop pjevačici koja kreće u vezu sa self help guruom The Idol Sama Levinsona, autora serije Euforija. Glavnu ulogu tumači Lilly-Rose Depp, a serija će biti dostupna u lipnju na HBO Maxu.

 

Glavni program

 

Za Zlatnu Palmu natječe se ukupno 21 filmski uradak, među kojima valja istaknuti novu znanstveno fantastičnu romantičnu komediju - dramu Wesa Andersona Asteroid City. W. Anderson dosad je sedam puta bio nominiran za Oscara, najčešće za najbolji film i najbolji originalni scenarij, a ovo mu je treći film koji se prikazuje u konkurenciji za Zlatnu Palmu. Među brojnim glumcima, uloge su ostvarili Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Tilda Swinton, Aidrien Brody, Edward Norton, Matt Dillon, Hong Chau, Willem Dafoe, Margot Robbie i mnogi drugi. Koscenarist je Roman Coppola, distribucija filma očekuje se krajem lipnja.

 

Tu je i novi film turskog majstora spore filmske poetike Nuri Bilge Ceylana About Dry Grasses, njegov deveti dugometražni film. Ceylanov film, inspiriran s nekoliko kratkih priča Antona Čehova, Zimski san iz 2014, nagrađen je Zlatnom Palmom, a redatelj je za više svojih uradaka nagrađen i Grand Prixom kao i za najbolju režiju.

Među talijanskim redateljima čak su tri kandidata za Zlatnu Palmu, Nanni Moretti sa komedijom dramom u talijansko - francuskoj koprodukciji Il sol dell'avvenire u koji sam Moretti glumi glavnu ulogu, a tu su još i Margherita Buy i Silvio Orlando; zatim izvrsna redateljica srednje-mlađe generacije Alice Rochwacher sa dramom u talijansko - francusko - švicarskoj koprodukciji La Chimera u kojoj glume Josh O’Connor i Isabella Rossellini a tu je i povijesna drama Marca Bellocchia Rapito o Edgardu Mortari, koja je talijansko - francusko - njemačka koprodukcija.

U glavnoj konkurenciji su i Perfect Days Wima Wendersa koji zasad ima jednu Zlatnu Palmu iako su u njegovom dugogodišnjem radu mnogi filmovi konkurirali; Fallen Leaves dugogodišnjeg finskog redatelja poznatog u Cannesu, Akija Kaurismäkija te The Old Oak dvostrukog dobitnika Zlatne Palme, osamdesetsedmogodišnjeg Kena Loacha, koji je najavio da je ovo njegov posljednji film.

Tu je zatim i May December s Natalie Portman i Julianne Moore redatelja Todda Haynesa, dobitnika Queer palme za film Carol te dugo očekivani The Zone of Interest Johnatana Glazera, koji je snimljen u Auschwitzu. Japanski redatelj Hirokazu Kore-eda koji je 2018 osvojio Zlatnu Palmu sa dramom Shoplifters, sada dolazi s dramom Monster.

 

Ukupan broj ženskih redateljica koje se natječu za Zlatnu Palmu je 33%, sedam od dvadeset i jedan, uz spomenutu Rochwacher, tu je uradak tuniske redateljice Kaouther Ben Hania Four Daughters; Banel & Adama senegalske redateljice Ramata-Toulaye Sy; Club Zero austrijske Jessice Hausner te triler Anatomy of a Fall, drama Homecoming te erotska drama Last summer francuskih redateljica Justine Triet, Catherine Corsini i Catherine Breillat.

Un certain regard sekcija

Program Un certain regard, koji bi se hrvatski mogao prevesti kao stanoviti pogled, predstavlja dvadeset filmova neobičnog stila i netradicionalnih priča. Film Zvizdan našeg redatelja Dalibora Matanića u toj je kategoriji osvojio Nagradu žirija 2015.

Ovogodišnju konkurenciju otvorit će Le Règne animal Thomasa Cailleya, a među ostalima tu je i romantična drama kanadske redateljice Monie Chokri The Nature of Love; Rosalie francuske redateljice Stephanie di Giusto; drama The New Boy australskog autora Warwicka Thorntona; How to have sex britanske autorice Molly Manning Walker, njezin debitanski igrani film, kojim može konkurirati za još jednu važnu nagradu, Camera d’Or, za najbolji prvi film, koju je 2021. osvojila naša redateljica Antoneta Alamat Kusijanović za film Murina.

Predsjednik žirija za program Stanoviti pogled je američki glumac, glazbenik i scenarist John C. Reilly, a predsjednik žirija Glavnog programa prošlogodišnji je pobjednik Cannesa, također vlasnik već dvije Zlatne palme, Šveđanin Ruben Östlund.

Paralelni programi

Tjedan kritike - Semaine de la Critique dio je paralelnih programa koji se od 1962. odvija istovremeno kad i ostali brojni programi festivala te je najstarija ne-natjecateljska sekcija Festivala u Cannesu. Uvijek se prikazuje sedam (prvih ili drugih) uradaka te je cilj ovog programa povećati vidljivost odabranim filmovima i otkrivanje novih talenata.

Kadar iz filma "Izgubljena zemlja" - foto: La semaine de la critique

 

U ovogodišnji je program Tjedna kritike uvršten drugi samostalni igrani film srpskog redatelja Vladimira Perišića Izgubljena zemlja, koji je također i hrvatska manjinska koprodukcija (uz Srbiju, Francusku i Luksemburg) koproducentice Ankice Jurić Tilić iz Kinorame. Perišić je uz diplomu s Akademije dramskih umjetnosti u Beogradu, studirao i Modernu Književnost u Parizu, a diplomirao je i na glasovitoj francuskoj filmskoj školi La Fémis. Njegov prvi film Obični ljudi, također je bio uvršten u program Tjedna kritike, 2009.

Radnja filma Izgubljena zemlja događa se u Srbiji 1996., za vrijeme studentskih demonstracija protiv Miloševićevog režima. Petnaestogodišnji Stefan mora proći kroz najtežu revoluciju od svih, mora se suočiti sa svojom voljenom majkom, glasnogovornicom i suučesnicom korumpirane vlade protiv koje se njegovi prijatelji dižu. Glavne uloge igraju dječak Jovan Ginić a njegova majka je Jasna Đuričić, te Boris Isaković i Pavle Čemerikić. Značajne uloge ostvarili i brojni hrvatski glumci: Marija Škaričić, Duško Valentić, Helena Buljan, Vinko Kraljević i Goran Navojec.

Kadar iz filma "Izgubljena zemlja" - foto: La semaine de la critique

Debitantski filmovi iz svih sekcija paralelnih programa, također konkuriraju za nagradu Camera d’Or. Filmski festival u Cannesu zatvara se u subotu, 27. svibnja.

Iz intervjua s Perišićem vezano uz projekciju filma u Tjednu kritike (dio):

..Projekt proizlazi iz onoga što nosim sa sobom, iz moje osobne priče i iz filmova kao što su Mouchette Roberta Bressona i Njemačka, nulta godina Roberta Rossellinija, koji su mi pomogli da strukturiram priču.

Htio sam istražiti dvostruku odanost: odanost našoj majci i odanost nekom etičkom imperativu. Sjeme te priče već je bilo prisutno u mom kratkom filmu Dremano oko. Odabrao sam oca kao politički autoritet, što mi je olakšalo. Suprotstaviti se ocu obavezan je i oslobađajući obred prijelaza. Ali za mene je mnogo teže nositi se s majkom, jer je moja majka 1990. bila političarka u ovom ekstremno patrijarhalnom srpskom društvu.

Ono što me zanima je naša slabašna sposobnost da priznamo stvarnost. Unatoč svemu, u Srbiji i dalje postoji negiranje zločina počinjenih devedesetih...


Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.