Kultura

'VREMEPLOV' posvećen filmskim snimanjima u Istri

Kad su Clint Eastwood, Telly Savalas i Donald Sutherland spavali u Umagu, a Anthony Hopkins pješačio od Verudele do centra Pule

Clint Eastwood, Telly Savalas, Donald Sutherland, Don Rickles, Carroll O'Connor bili su smješteni u umaškom hotelu "Adriatik". Kod nas distribuiran pod nazivom 'Zlato za odvažne', film "Kelly's Heroes " u Vižinadu 1970. donosi holivudsku ekipu. Nakon egzodusa, opustošena i ruševna Vižinada bila je idealna lokacija za reproduciranje pseudofrancuskog gradića


 
6 min
Zoran Angeleski ⒸFOTO: Manuel Angelini
Sanela Pliško, Aleksandra Vinkerlić i Vladimir Torbica o šestom izdanju Vremeplova

Clint Eastwood, Telly Savalas, Donald Sutherland, Don Rickles, Carroll O'Connor bili su smješteni u umaškom hotelu "Adriatik". Kod nas distribuiran pod nazivom 'Zlato za odvažne', film "Kelly's Heroes " u Vižinadu 1970. donosi holivudsku ekipu. Nakon egzodusa, opustošena i ruševna Vižinada bila je idealna lokacija za reproduciranje pseudofrancuskog gradića

Šesto izdanje "Vremeplova" na 120 stranica, posvećeno filmskim snimanjima u Istri danas su u foajeu Kina Valli predstavili ravnateljica Istarske kulturne agencije Aleksandra Vinkerlić, županijski pročelnik za kulturu Vladimir Torbica i Sanela Pliško s Pula Film Festivala. Izdanje je nastalo u suradnji Istarske filmske komisije i PFF-a.

Tekstovi u 'Vremeplovu 6' kronološki prate filmove koji su se od 40-ih godina prošloga stoljeća snimali na području Istre.

"Kapelica" na Svetim stijenama izgrađena 1962. za potrebe njemačkog blockbustera

Sniman u pulskom akvatoriju, na Svetim stijenama, u medulinskom kampu, u kanjonu na Verudeli, Rovinju i terasi na Zlatnim stijenama u Puli, film Ohne Krimi geht die Mimi nie ins Bett iz 1962. utkao se u društveni život Pule zbog kulise izgrađene za potrebe snimanja.

Jedan od najromantičnijih simbola Pule i zaštitni znak Verudele, zid „kapelice” na Svetim stijenama, izgrađen je za potrebe ovog njemačkog blockbustera redatelja Franza Antela te nema nikakvu povijesnu i arhitektonsku vrijednost. Iste se godine Bale-Valle prvi puta pojavljuju na filmu utjelovljujući jug Italije u filmu La leggenda di Fra' Diavolo redatelja Colmana Lea (Leopoldo Savona).

Pula je bila među prvim gradovima u kojemu su se pokretne slike prikazivale nepunih godinu dana nakon pariške „premijere“. Poznato je da je prva projekcija takve vrste, iako s neuspješnim ishodom i razočaranom publikom, održana u tadašnjem Kazalištu Ciscutti, 28. studenoga 1896. i da su, prije usustavljenja kinematografskih projekcija u zatvorenim dvoranama, odnosno stalnih kinematografa u gradu, putujući kinematografi svojim ambulantnim aparaturama donosili filmove kako u Pulu tako i u ostatak Istre.

Ubrzo su započela i filmska snimanja. Prema Dejanu Kosanoviću, prvi snimljeni film (s naznakom da ne jamči da ranije nisu snimljeni i drugi) datira iz 1903. godine. Riječ je o filmu 'Porinuće Szigetvara' u brodogradilištu Uljanik. Budući da u vrijeme pisanja nije raspolagao podatkom o datumu porinuća broda već godinom prikazivanja, valja ukazati da se to snimanje zasigurno dogodilo ranije, vjerojatno 29. studenoga 1900., samo pet godina nakon što se u pariškom Grand Caféu održala prva komercijalna filmska projekcija na svijetu.

Rimski Archivio Storico Luce raspolaže velikim dijelom filmske građe iz toga doba kao i iz onoga koje je uslijedilo, a produkcija dugometražnih, iako dakako s propagandnim predznakom, započela je krajem Drugog svjetskog rata.

Jedan od prvih dugometražnih filmova je Alfa Tau! (1942.), talijanskog filmskog redatelja Francesca De Robertisa koji će 1948. potpisati i film Marinai senza stelle. Ovaj film nije snimljen u Puli, ali koristi arhivske snimke s panoramom Pule, pulske luke, brodogradilišta i pulskog zaljeva.

U Rovinju, Umagu i Vrsaru snimljen je 1950. godine 'Veliki plavi put', cjelovečernji film velikana talijanske kinematografije, Gilla Pontecorva s legendarnim francuskim glumcem Yvesom Montandom i talijanskom glumačkom zvijezdom Alidom Valli u glavnim ulogama, koji je prikazan na 5. Pulskom filmskom festivalu.

Prvi film snimljen u Limskom kanalu i najveći tadašnji koprodukcijski projekt na tlu Jugoslavije je britansko-jugoslavenska koprodukcija Dugi brodovi (1964.) oskarovca Jacka Cardiffa. Vikinško selo, izgrađeno za potrebe filma, godinama je još bilo smješteno na padinama oko kanala, a upravo su ista scenografija, brodovi, kostimi, rekviziti i selo poslužili i filmovima Erik Viking i Divlji Vikinzi iz 1965. 

Kod nas distribuiran pod nazivom 'Zlato za odvažne', film "Kelly's Heroes "u Vižinadu donosi holivudsku ekipu. Nakon egzodusa, opustošena i ruševna Vižinada bila je idealna lokacija za reproduciranje pseudofrancuskog gradića.

Korištenjem usluga zastarjelog, ali još funkcionalnog arsenala ondašnje JNA, dodatno je razrušena, a zbog požara kulise stradala je i zgrada venecijanskog skladišta žitarica (fontega) s reljefnim prikazom sv. Marka. Film je sniman i u Kaštelir-Labincima i Karojbi, a holivudska je ekipa (Clint Eastwood, Telly Savalas, Don Rickles, Carroll O'Connor i Donald Sutherland) bila smještena u umaškom hotelu „Adriatik“.

Svoju prvu filmsku ulogu 1972. dobivaju i Sv. Lovreč i Dvigrad. Riječ je o povijesnoj drami Bronte: cronaca di un massacro che i libri di storia non hanno raccontato Florestana Vancinija. Film je prema scenariju, odnosno priči Giovannija Verge, trebao biti smješten u talijanski gradić Bronte, no on zbog svojih značajnih urbanih izmjena nije mogao dočarati prošlo vrijeme. Iz istog su razloga za film u filmu, Crvena ruža, Rovinj, Bale i Labin odabran kao zamjenske lokacije za Kopar.

Sedamdesetih godina u Istri su snimljena dva filma, ujedno prikazana na Pulskom filmskom festivalu; 'Divota prašine' Milana Ljubića i 'Letači velikog neba' Marijana Arhanića.

Redatelj Samuel Peckinpah prihvaća se režiranja 'Željeznog križa' u Savudriji. Film koji je nakon prikazivanja bio obožavan u Europi, a potpuno zanemaren u SAD-u, sniman je na raznim lokacijama širom Slovenije, Italije i Hrvatske.

Filmski studiji u Fornačama (Piran) pretvoreni su u bunkere, a stari hotel „Palace“ u Portorožu na nekoliko je dana postao vojni sanatorij. Kraška regija (Obrov u Brkinima) i Stancija Grande kraj Savudrije pretvorene su u poprište brutalnih borbi.

'Istarska rapsodija' (1978.) redatelja Daniela Marušića snimljen je u cijelosti u Labinu, na lokacijama ispred crkve Uznesenja Blažene djevice Marije, kapele sv. Stjepana i Palače Battiala-Lazzarini, dok je drama 'Suton' (1982.), u režiji Gorana Paskaljevića, u cijelosti snimljena u Draguću.

Film 'Olujni jahači' (1984.) dijelom je sniman duž čitave obale hrvatskog dijela Jadrana, te u Svetvinčentu i Kanfanaru.

Sljedeće godine na brojnim je labinskim lokacijama (Titov trg, Narodni muzej-Palača Battiala-Lazzarini, Šetalište San Marco i Gora Glušić, gdje je rekonstruiran rudarski Vinež iz 20-ih godina prošlog stoljeća) sniman film Miroslava Mikuljana 'Crveni i crni' (1985.), prikazan na 32. Pulskom filmskom festivalu.

Sljedeće godine, 1986. u Motovun stiže raskošna produkcija filma 'Božji oklop' s Jackiejem Chanom u glavnoj ulozi.

'Život sa stricem' Krste Papića, sniman u Brtonigli, Villi Covri i Novigradu i nagrađen Velikom zlatnom arenom na 35. Festivalu, nastao je prema romanu 'Okvir za mržnju' Ivana Aralice koji, uz Krstu Papića i Matu Matišića potpisuje i scenarij.

'Vlak smrti' Davida Jacksona sniman je u jeku Domovinskog rata 1992. godine na brojnim lokacijama u Hrvatskoj i Sloveniji te u studiju Jadran Filma. Neki kadrovi snimljeni su i u Istri, na željeznici Lupoglav-Štalije. Glavna uloga u filmu dodijeljena je Pierceu Brosnanu kojemu je ovo bio drugi posjet Hrvatskoj. Prvi ju je put posjetio tri godine ranije dok je u Istri snimao film 'Put oko svijeta u 80 dana'.

Godine 1999. snimljen je 'Titus' u kojemu pulska Arena „duplira” rimski kolosej, a glavni glumac, Anthony Hopkins, u vrijeme snimanja često se šetao gradom, od naselja Verudela, gdje je bio smješten, do centra grada.

Lov na vještice (2011.) na Rt Kamenjak dovodi popularnog akcijskog glumca Nicholasa Cagea, i to na samu obalu između Velike i Male Kolumbarice gdje se snimala scena u kojoj se pojavljuje kao brodolomac... 

Uz dugometražne, Istra je 'podloga' i brojnim kratkometražnim filmovima, televizijskim filmovima i televizijskim serijama. Budući da je u jednom dijelu, osobito onom o kratkometražnim filmovima, zabilježena hiperprodukcija ti filmovi izostavljeni su iz Vremeplova, no uvrštene su televizijske serije koje su snimljene u Istri.


Nastavite čitati

Istra
 

A POLA SEMO QUASI TUTI "GENTE NOVA", MA LO STESSO SEMO CATIVI E XENOFOBI: Mi stago dala parte dei muli de l'India, del Nepal, del Bangladesh, dele Filipine

Dopo che in cità ga comincià circolar la vose falsa he a Pola sarìa sucessi due episodi de strupro per man dei lavoradori asiatici, gavemo scoperto che sto anno imigrati no i se ga macià de un singolo reato. Gnanche uno! Dita altrimenti, el contributo dei muli de l'India, del Bangladesh, del Nepal e dele Filipine al tasso de criminalità de Pola xe uguale a zero * Come tute le robe nela vita, la parola magica xe “misura”.  Con la “misura” el velen diventa medicina. In questo modo “l’altro”, el diferente, no ‘l xe una minacia, ma una richessa: una imigrazion fata come che se devi la ne pol far solo diventar persone migliori

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.