Kultura

JOŠ SAMO DANAS U KINU VALLI

OSAM PLANINA Dirljiva priča o neraskidivom prijateljstvu u suživotu s alpskim prostranstvima

Film teško izrecive tuge i sporog ritma propituje moć krajolika koji oblikuje životne puteve i pozive, te sposobnosti za cjeloživotnu ljubav i neraskidivo prijateljstvo utemeljeno u dječačkoj dobi * Nastao je prema istoimenom nagrađenom bestseleru talijanskog pisca Paola Cognettija koji se i međunarodno proslavio romanima o svojem životu u planinama: u romanu i filmu dobro je postavljen taj zaštitnički odnos jednog prema drugome, koji na kraju, zbog nemogućnosti da itko ikoga spasi, ipak završava tragedijom


 
5 min
Iva Sirotić

Film teško izrecive tuge i sporog ritma propituje moć krajolika koji oblikuje životne puteve i pozive, te sposobnosti za cjeloživotnu ljubav i neraskidivo prijateljstvo utemeljeno u dječačkoj dobi * Nastao je prema istoimenom nagrađenom bestseleru talijanskog pisca Paola Cognettija koji se i međunarodno proslavio romanima o svojem životu u planinama: u romanu i filmu dobro je postavljen taj zaštitnički odnos jednog prema drugome, koji na kraju, zbog nemogućnosti da itko ikoga spasi, ipak završava tragedijom

‘Osam planina’, drama belgijskih redatelja i scenarista, supružnika Felixa von Groeningena i Charlotte Vandermeersch govori o životu u planinskom krajoliku i prijateljstvu dvaju dječaka, kasnije odraslih muškaraca Pietra (Luca Marinelli) i Bruna (Alessandro Borghi). Dva i pol satna filmska kontemplacija bavi se čovjekovim suživotom s prirodom, netaknutim planinskim prostranstvima i obiteljskim odnosima. Film teško izrecive tuge i sporog ritma propituje moć krajolika koji oblikuje životne puteve i pozive, te sposobnosti za cjeloživotnu ljubav i neraskidivo prijateljstvo utemeljeno u dječačkoj dobi.

Lutajući proplancima i kupajući se u potoku oko planinskog sela Grana, dvanaestogodišnji dječaci razviju duboko prijateljstvo, za vrijeme ljetnih praznika, koje je Pietrova obitelj provodila u simpatičnoj planinskoj kući. Kada su Pietrovi roditelji poželjeli povesti Bruna sa sobom u Torino na školovanje, njegov ga je zbog posla vječito odsutni otac, odveo da s njim nauči raditi u građevini. Dječaci su zbog toga dugo vremena bili razdvojeni, što Pietra jako pogađa, pa sve rjeđe dolazi u Granu te nikada više ne razgovara sa svojim žučljivim ocem.

Fotografija: IndieWire_Lupo Barbiero kao Pietro i Christiano Sassella kao Bruno

Poslije dugo godina, sada već bradati, momci se ponovo susreću u Grani, nakon smrti Pietrovog oca. Bruno predlaže da obnove kuću na proplanku kojeg je Pietrov otac kupio za njega, u doba kad on nije dolazio u Granu. Bruno je Pietrovom ocu pritom obećao da će tamo Pietru sagraditi dom. Tako počinje njihov pothvat gradnje planinske kuće, a time i posve novi, odrasli odnos gradskog povratnika u krajolik Pietra i strastvenog poznavatelja prirode, gorštaka Bruna.

Alessandro Borghi i Luca Marinelli

Adaptacija bestselera Paola Cognettija

Film je nastao prema istoimenom bestseleru talijanskog pisca Paola Cognettija iz 2016. godine, koji je preveden na više od četrdeset svjetskih jezika. Roman je osvojio talijansku literarnu nagradu Strega, francuski Prix Medicis, nagradu engleskog PEN-a itd. Cognetti se proslavio romanima o svojem životu u planinama, već kao dječak maštajući da će postati alpinist, inspiriran himalajskim podvizima svojih sunarodnjaka Messnera i Bonattija. Tako je i naziv ovog romana odabrao iz himalajske legende o čovjeku koji čitav život obilazi osam planina.

U filmu je uz nekoliko izmjena, najčešće u detaljima, ispoštovana narativna linija romana. No, naracija pri kojoj se čitaju ulomci iz romana, pritom objašnjavajući dijelove koji nisu prikazani u slici, smanjuje filmičnu snagu ove moćne priče. Ta je naracija zapravo nepotrebna, gledajući na film kao zasebnu cjelinu.

Iako je u narativnom središtu filma odnos dvaju dječaka, kasnije dva odrasla muškarca, zaseban odnos svakog od dječaka s Pietrovim ocem koji je puno vjernije prikazan u romanu, utemeljio je važan dio njihovog budućeg 'odraslog' odnosa, a posljedično i njihove životne odluke.

Obzirom na istaknutiji odnos Pietra s majkom i ocem, kao i dinamiku između Pietra i oca koju vrlo detaljno upoznajemo u romanu, za razumijevanje odnosa između odraslih muškaraca u filmu nedostaje kompleksnost tog otac – sin odnosa, kao i prikaz odnosa njegove majke i oca te koliko ga je ona smirivala. U romanu je Bruno pravi sporedni lik, tik do protagonista Pietra čiju priču Cognetti iznosi u prvom licu, dok se u jednom dijelu filmske naracije njihova dramatična snaga gotovo izjednačuje.

U romanu i filmu dobro je postavljen taj zaštitnički odnos jednog prema drugome, koji na kraju ipak završava tragedijom. Nemogućnosti da itko ikoga spasi posebice onog koji ne želi biti spašen, pokretač je radnje ovog narativa i jedan od glavnih motiva.

Emotivna i nježna izvedba oba glumca u surovom prirodnom ambijentu je izvrsna, dječaci (Lupo Barbiero kao Pietro i Christiano Sassella kao Bruno) izvrsno su odglumili početke tog prijateljstva, prikazujući karakterne razlike koje nastaju zbog života u različitim sredinama te različitih odgojnih pristupa njihovih roditelja, što je sve u kombinaciji upravo i odredilo njihove sudbine.

Kad sam se uspinjao, volio sam minutu zastati na obali rijeke. Prignuo bih se pomilovati vodu i rukom osjetio njezinu temperaturu. Sunce, koje je obasjavalo vrhove Grenona, nije još doprlo u kotlinu pa je jezero zadržavalo nekakvo noćno svojstvo, poput neba na kojem više nije mrak, ali još nije ni svjetlo. Nisam se točno sjećao zašto sam se udaljio od planine ni što sam drugo volio kad nju više nisam volio, ali uspinjući se njome svakog jutra u samoći, činilo mi se da se polako mirim s njom.

(iz Cognettijevog romana 'Osam planina')

Vizualna meditacija, mistika prirode i tradicionalnost

Radnje smještene pretežito u dolinu Aoste, u filmu se izmjenjuju uski planinski putevi, ljetna vodena prašina, snježni nanosi, planinski prijevoji i nad njima zrake sunca koje se polako propinju vrhovima Alpa, uz zvukove stoke na ispaši koji prekidaju duboku tišinu, čime su vjerno popraćeni Cognettijevi dirljivi opisi krajolika iz romana predloška.

Zadivljujuće kadrove i misterij planinskih masiva, prekrasno je snimio belgijski snimatelj Ruben Impens. Odabirom omjera slike filma 4:3 autorski je dvojac naglasio arhaičnost same priče, no time je nepotrebno suzio prikaz širokih prostranstava planinskih masiva. Impens je snimio i izvrsnu glazbeno - romantičnu von Groeningenovu dramu ‘The Broken Circle Breakdown’ (kod nas ‘Alabama Monroe’) koja je 2014. kao belgijski kandidat, bila nominirana za Oscara na stranom jeziku.

Ovo je van Groeningov i Vandermeerschin filmski debi na talijanskom jeziku, u kojem čujemo i lokalno alpsko narječje, gdje montanaro Bruno svog prijatelja Pietra naziva Berio, objašnjavajući mu da je to prema lokalnom govoru riječ za kamen, što znači njegovo ime. Ambijentalna glazba švedskog kantautora Daniela Norgrena, posebno neofolklorne dionice    emotivno pojačavaju sporost filmskog pripovijedanja te naglašavaju poetičnost tradicije tog krajolika koja je oblikovala ovu priču i njezin tužni završetak.

Zbog same strukture narativa, ali i ruralnog okruženja može se povući paralela s filmom Anga Leeja ‘Planina Brokeback’, kao i s filmovima američke redateljice Kelly Reichardt, recentnim ‘Prva krava’ te nešto starijim ‘Stara radost’. Izuzetno meditativni film ‘Osam planina’ nagrađen je Nagradom Žirija na prošlogodišnjem Festivalu u Cannesu, a kinu Valli se prikazuje još večeras, u 18:10 sati.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.