Kultura

Avangardu doveli u mainstream

Pobjeda Leta 3 na Dori konačno je društveno priznanje njihovoj inventivnosti. Ali, je li to i znak nekih širih promjena?

Treba izdvojiti tri riječi koje bi opisale Let 3, to su otpor, evolucija i ironija, koje će, na radost publike, još dugo trajati * Let 3 su preveli duh osamdesetih i Ri-rocka u novo doba, preko nimalo jednostavnih devedesetih i u okolnostima koje nikako nisu išle na ruku tom poduhvatu


 
4 min
Istra24

Treba izdvojiti tri riječi koje bi opisale Let 3, to su otpor, evolucija i ironija, koje će, na radost publike, još dugo trajati * Let 3 su preveli duh osamdesetih i Ri-rocka u novo doba, preko nimalo jednostavnih devedesetih i u okolnostima koje nikako nisu išle na ruku tom poduhvatu

Koliko god onaj dio javnosti kojem i sam pripadam i koji sam sebe ne doživljava dijelom pučke kulture otpisivao Doru ili festivale zabavne glazbe kao nešto nedostojno pažnje, činjenica jeste da je posljednjih godina to natjecanje postalo praćeno od strane kompletne javnosti i da je postalo tema od šireg javnog interesa, piše danas Dragan Markovina za Telegram komentirajući pobjedu Leta 3 sinoć na Dori.

Što je dodatno naglašeno prošlogodišnjom iznenađujućom pobjedom Konstrakte u Srbiji na tamošnjem istom natjecanju, nakon čega su i ona i njezin koncept i iznenađujuća pobjeda, kojoj su mnogi uzaludno pokušavali pripisati naznaku nekih društvenih promjena u Srbiji, postali tema svuda u susjedstvu.

Stoga, kada govorimo o pobjdi Leta 3 ne treba upasti u sličnu zamku. Ona ne nagovještava neku dubinsku društvenu promjenu i sigurno je barem dio uzroka ovakvog ishoda u pokušaju da sada i oni naprave sličan prodor kao Konstrakta prošle godine, a drugi dio u tome da se konačno shvatilo smisao tog natjecanja.

Prlja kao propovjednik

No, svemu tome unatoč, njihova pobjeda jeste jedna od ljepših vijesti, ali je još više konačno društveno priznanje za višedesetljetnu ustrajnost i inventivnost riječkih konceptualaca i avangardista, što Let 3 svakako jesu. Jer Mrle i Prlja, koji čine dušu tog banda tokom svih ovih desetljeća, nisu samo prepoznatljiv dvojac i svojevrsni Jagger i Richards u našim društvima, nego su i puno više od odličnog rock banda.

Ono što je kod Leta 3 fascinantno jeste činjenica da su se konstantno mijenjali i u zvuku i u postavama i u tekstovima, napravivši čitav krug od poetike i zvuka garažnog rocka, do obrada šlagera i narodnjačkih hitova, a da nikad nisu izgubili sebe. I kroz sve te mijene, bez obzira na činjenicu da im je popularnost stalno rasla, to je uvijek ostao alternativni i avangardni band koji koncerte završava s vanvremenskom psihodelično-garažnom ‘Sam u vodi’, punom buke i s Prljom koji u rimskoj togi izgleda i zvuči poput nekog bijelog propovjednika koji zaključuje magijom višesatno druženje.

Drugim riječima, Let 3 su avangardu i alternativu doveli u mainstream, što je njihovo najveće postignuće uopće i bez obzira na moćan zvuk i nisku hitova s albuma ‘Jedina’ ili na komercijalni uspjeh ‘Bombardiranja Srbije i Čačka’, albuma čija je općeprihvaćenost nezamisliva u današnjoj postkaramarkovskoj eri, prijelom se dogodio s ratnim albumom ‘Peace’. Na njemu su pokazali, ne samo nevjerojatnu kreativnost i pomaknutost uz nenadmašnu ‘Naftu’ koja će ostati zauvijek upisana u pop-kulturu, nego i otvoreno zaplivali protiv struje i općenito duha vremena.

Ili trećim riječima, Let 3 su preveli duh osamdesetih i Ri-rocka u novo doba, preko nimalo jednostavnih devedesetih i u okolnostima koje nikako nisu išle na ruku tom poduhvatu.

Rat i raspad zemlje

I baš ta činjenica ih je dovela u paradoksalnu poziciju i moguće utjecala na njihovu poetiku. Jer su rat i raspad zemlje prekinuli logičan slijed karijere garažnog banda koji bi u tom slučaju sigurno imao širi jugoslavenski doseg i vjernu publiku, ali bi ostao pojava iz uske alternativne niše. Ovako je njihov zasluženi uspon u regionalni mainstream bio duži, ali drukčiji. Ukratko, na ovim prostorima jednostavno ne postoji, niti je postojao band poput Leta 3, sa svim elementima koje to uključuje, od zvuka, poetike, scenskog nastupa uz brojna presvlačenja, preko Mrletovih solo-točki pa i do kazališnog rada u kojem su također sudjelovali.

A da paradoks bude veći, sve ovo što sam naveo nije u antropologiji, kulturalnim studijima ili publicistici uopće valorizirano. To ne znači da bi trebalo muzealizirati i kanonizirati još uvijek itekako živu grupu, ali se po svakoj logici odavno trebalo dogoditi.

Otpor, evolucija i ironija

Na taj nedostatak humanističke evaluacije njihovog rada vjerojatno je utjecalo to što nisu bili dio novog vala, nego su došli kasnije i kreativni vrhunac doživjeli u nevrijeme, što im je oduzelo moment nostalgičnosti koji je umnogome utjecao na interes za novovalovce.

Ako na koncu treba izdvojiti tri riječi koje bi opisale Let 3, to su otpor, evolucija i ironija, koje će, na radost publike, još dugo trajati. Što je također vrijednost sama po sebi, tako malo poznata na ovim prostorima.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.