Kultura

HOROR DRAMA MIKEA FLANAGANA NA NETFLIXU

THE FALL OF THE HOUSE OF USHER: Gotička estetika E. A. Poea začinjena duhom aktualne opioidne krize i obijestima bogataša

Serija govori o svijetu raskošne i raskalašene elite, koja se utapa u svojim porocima bez grižnje savjesti, svakog trenutka spremna žrtvovati vlastitu rodbinu zbog taštine, a hommage je djelima Edgara Allana Poea poput Maske crvene smrti; Ubojstva u Rue Morgue-u; Crne mačke; Jame i njihala; Gavrana i drugih


 
5 min
Iva Sirotić
foto: www.imdb.com

Serija govori o svijetu raskošne i raskalašene elite, koja se utapa u svojim porocima bez grižnje savjesti, svakog trenutka spremna žrtvovati vlastitu rodbinu zbog taštine, a hommage je djelima Edgara Allana Poea poput Maske crvene smrti; Ubojstva u Rue Morgue-u; Crne mačke; Jame i njihala; Gavrana i drugih

Naslov nove mračne Netflixove serije pune krvi i lakog humora, često začinjene sarkazmom, navodi da će ovo biti adaptacija istoimenog kratkog romana Edgara Allana Poea, no naslovna je priča samo torzo kostura radnje, a zapravo je serija hommage Poeovim djelima poput Maske crvene smrti; Ubojstva u Rue Morgue-u; Crne mačke; Jame i njihala; Gavrana i drugih.

Kreator serije je Mike Flanagan koji je i režirao 4 epizode, a ostale 4 Michael Fimognari. Ljubitelji horora dobro znaju Flanaganovo ime, jer je nekoliko njegovih uspješnih horor serija posljednjih godina dostupno na Netflixu, poput Prokletstva kuće Hill; Prokletstvo imanja Bly, Ponoćne mise itd. Mnogi glumci s kojima je surađivao na dosadašnjim projektima poput Henry Thomasa glume u Padu kuće Usher, kao i Flanaganova supruga Kate Siegel, zatim Rahul Kohli, Samantha Sloyan, Carla Gugino, Zach Gilford, Katie Parker itd., dok je Mark Hamill kao obiteljski odvjetnik-neumoljivi fikser Arthur Pym ovdje po prvi puta Flanaganov suradnik.

foto: www.imdb.com

Roderick i Madeline Usher

Patrijarh Roderick Usher (Bruce Greenwood) šef je farmaceutskog giganta kojeg vodi sa svojom sestrom blizankom Madeline (Mary McDonnell). Svaka epizoda uključuje sjećanja u život mladog Rodericka (Zach Gilford), Madeline (Willa Fitzgerald) i Annabel Lee (Katie Parker), Roderickovu prvu suprugu. Roderick i Madeline okrutna su i sebična stvorenja - o kojima iz tih flashbackova shvaćamo kako su postali takvi, kao i put kojim su se obogatili. Košmarne vizije povezane su s obiteljskom dramom koju Roderick nudi tužitelju Dupinu (Carl Lumbly) u obliku finalne ispovijedi, gradeći tako epizodnu strukturu u kojoj svako poglavlje isprepliće različite Poeove izvore u cjelokupnu sagu i genezu o Usherovima.

Originalno u ovom narativnom predlošku je to kako su se posljedice Madelininih i Roderickovih odluka odrazile na Roderickovu mnogobrojnu djecu iz raznih zakonitih i nezakonitih veza i brakova, jer je svako od djece obilježeno nekom od Poeovih najimpresivnijih kreatura. Teme uvijek iznova ostaju iste - krivnja, opsesija, osveta i nadnaravni osjećaj za pravdu, uz uvijek prisutnu tajanstvenost.

Odličan spoj Poeove estetike i malformacija modernog američkog društva

Poe u svojim psihološki implicitnim djelima opisuje bolesti i neuro divergencije mnogo prije nego što su postojali službeni nazivi za njih. Ti univerzalni strahovi i tjeskobe ne samo da su nadišli njegovo vrijeme, već i u današnjem svijetu ne mogu biti relevantniji: nezdrav pristup smrti; život u otuđenom društvu u kojem je čovječnost postala sramota; osjećaj stalnog pritiska neizvjesnosti; olako preskakanje iz hedonizma u asketizam i obrnuto, itd. Srž Poeovih djela sumorna je i moderna, vrlo arhaična ali istovremeno i progresivna, dok ju je Flanagan izuzetno filmično raspisao u ovoj osmodjelnoj seriji.

Pad kuće Usher govori o svijetu raskošne i raskalašene elite, koja se utapa u svojim porocima bez grižnje savjesti, svakog trenutka spremna žrtvovati vlastitu rodbinu zbog taštine. Članovi obitelji Usher odgojeni su da vjeruju kako ih njihovo bogatstvo može zaštititi od posljedica, no naravno, ne bi bilo narativnog luka i brojnih dramskih obrata da ih ne čeka obračun i vraćanje dugova.

Tako priča teče iz nastavka u nastavak, o psihološkom pa zatim i finalnom, potpunom krahu svakog od njih, vrsti (moderne) ispovijedi, pokušaju iskupljenja i vraćanju dugova. Ponavljajući duh Verne (Carla Gugino) zapravo Gavrana, lik je koji povezuje sve priče putem karme koja je došla uzeti ono što joj pripada od čovjeka i njegove zajednice, koja je profitirala na bolima, smrtima i strahotama drugih.

Poricanje. Nevjerojatno je koliko dugo možemo poricati.

Znaš li zašto toliko ljudi poriče stvari?

Jer *ebeno funkcionira.

(Roderick Usher)

Pomno raspisan narativ serije potiče na razmišljanje, što je uokvireno balansiranom režijom i autentičnim glumačkim izvedbama. Uradak je izuzetno bogat scenografski i kostimski, tako je i zvučno i montažno izvrsno popraćen u moderni gotički horor, jedan od operativno najzahtjevnijih filmskih žanrova, unatoč svim digitalnim tehnologijama. Poznati Flanaganovi jump scareovi (klasičan elemenat horora, može se izvoditi na razne načine, ‘najavljivanjem’ ili bez najave) ovdje su odlično ukomponirani sa scenskim pokretima glumaca i izvrsno tempirani.

Od smijeha koji se doima neplanirano, do šake jada bogataša

Određene se situacije mogu učiniti predugima, kao da su tu radi produljenja filmskog vremena, jer većina nastavaka traje oko sat vremena; no one pokazuju izvrsno tempiranu visoku količinu ludila i šize kod svakog karaktera na njegov način, zatim gubitka osjećaja za stvarnost onih koji uživaju obijesno bogatstvo i time su u nedostatku osjećaja i za vrijeme i za mnogo što još.

To se vezuje na njihovo neprestano zgubidanjenje, kradenje bogu dana, na račun ljudskih života, jer obitelj Usher je zapravo paradigma obitelji Sacler, koja je velikim dijelom zaslužna za opijatsku krizu u SADu.

 

Neki od CGI-ja, posebno scena u kojoj tijela, točnije žrtve koje je ubio Ligodon (opijatski lijek kojeg je izmislio Roderick Usher) padaju s neba, nenamjerno su smiješni. Flanaganova je mašta procvala u mnogim smjerovima, jer se nadahnuće čimpanzama, ogledalima, maskiranim partijima sa sustavom prskalica ili pak žaračem u svakoj varijanti pretvori u obimno krvoproliće, koje gotovo uvijek sadrži dozu nespretnosti ili neku očitu grešku, ili je smiješno samo zato jer je glupo, točnije dramaturški je dobro organizirana glupa zgoda.

 

Svi likovi su u jednoj mjeri bezoblični, i to je ono što nije dio Poeovih djela, nego je upravo Flanaganov dramski začin kojim izvrsno kleše i uobličuje likove bogataša, time predočujući njihov nedostatak osobnosti. U svo je ovo usherovsko nasljedno ludilo ukomponiran queer momenat, kao neka uobičajena izopačenost ili pak nova seksualna fluidnost - proizvod kako bogatstva i obijesti, tako i taštine ali i popunjavanje praznine koju osjećaju svi članovi obitelji na svoj način, i o kojoj je često riječ izravno, i među redovima. Sva djeca Rodericka Ushera dobivaju ono što zaslužuju - ne samo zato što su plod otrovanog stabla, već zato što su donijeli užasne odluke - ostati u okrilju bogatstva i privilegija, temeljenih na uništavanju i lažima.

Za ljubitelje horora možda neće biti dovoljno zastrašujuć uradak, zbog jake komponente obiteljske drame, kao i doticanja raznih dinamika u društvu i aktualnih tema današnjice, no time je zapravo izdvojeni filmski žanr, tematski i stilski približen mnogo široj publici koja možda nikad ne bi pokazala interes za gledanjem ukoliko bi ostao samo klasičan horor.

Ocjena serije 4 / 5

Serija Pad kuće Usher dostupna je na Netflixu sa hrvatskim prijevodom od prošlog tjedna, te joj je ocjena na imdbu u blagom porastu, sa 7.9 podigla se na trenutnih 8.1. u samo nekoliko dana, i druga je najgledanija Netflixova serija trenutno.


foto: www.imdb.com

Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.