WES ANDERSON: Ne mislim da je itko od nas normalna osoba
Doza sjete, melankolije i romantike te sve to uigrano s čitavim ansamblom glumačkih zvijezda od kojih su većina godinama stalni autorovi suradnici: riječ je o radovima američkog scenarista i redatelja pripadnika "američke ekscentrične kinematografij" Wesa Andersona te retrospektivi njegovih osebujnih filmskih ostvarenja koja se u studenom održava u Kinu Valli * Ono što prvo primijetimo u filmu Wesa Andersona, uz pastelne boje, je simetrija. Svaka akcija koja se događa u slici neobično je centralizirana ili pak zrcalna. Postoji snažna psihološka veza ljudskog mozga i simetrije, jer simetrija privlači pozornost i može djelovati očaravajuće
7 min
Iva Sirotić
The Royal Tenenbaums
Doza sjete, melankolije i romantike te sve to uigrano s čitavim ansamblom glumačkih zvijezda od kojih su većina godinama stalni autorovi suradnici: riječ je o radovima američkog scenarista i redatelja pripadnika "američke ekscentrične kinematografij" Wesa Andersona te retrospektivi njegovih osebujnih filmskih ostvarenja koja se u studenom održava u Kinu Valli * Ono što prvo primijetimo u filmu Wesa Andersona, uz pastelne boje, je simetrija. Svaka akcija koja se događa u slici neobično je centralizirana ili pak zrcalna. Postoji snažna psihološka veza ljudskog mozga i simetrije, jer simetrija privlači pozornost i može djelovati očaravajuće
Slikoviti, često komični i bizarni likovi u simetričnim kompozicijama s prepoznatljivim pastelnim koloritom kostima i scenografije, začudne atmosfere izdvojenih mikro-zajednica, s uvijek prisutnom dozom humora ali i ironije i satire uz spretne i duhovite dijaloge u kojima su česte igre riječi. Doza sjete, melankolije i romantike te sve to uigrano s čitavim ansamblom glumačkih zvijezda od kojih su većina godinama stalni autorovi suradnici. Da, riječ je o radovima američkog scenarista i redatelja Wesa Andersona te retrospektivi njegovih osebujnih filmskih ostvarenja koja se u studenom održava u Kinu Valli.
Wes Anderson
Wes Anderson rodio se 1969. u Texasu, kao srednji od trojice sinova, roditelji su mu se rastali kad je imao osam godina, za što kaže da je utjecalo na njegov rad. Među temama o kojima piše u svojim scenarijima uvijek iznova se pojavljuje kao glavni motiv zapleta radnje, točnije i glavni lik (što je upravo i povezano s ansamblom glumaca s kojim on često i radi) disfunkcionalna obitelj. Ponavljajući motiv mu je i obitelj s troje braće ili troje djece.
Bilo je trenutaka kada sam mislio da bih trebao promijeniti svoj pristup, ali zapravo, to je ono što volim raditi. To je kao moj redateljski rukopis. I negdje usput, mislim da sam donio odluku: pisat ću svojim rukopisom.
Wes Anderson
Za razliku od popularnog modela narativnih struktura kojima je u središtu protagonist/ica, scenariji napisani za ansamble glumaca (u kojem se svakom članu ansambla dodjeljuje približno jednak dio vremena u kadru), naginju osjećaju kolektivnosti i zajednice. Wes Anderson za sebe kaže da obožava raditi s glumcima na setu i da je to za njega jedan od najljepših dijelova redateljskog posla.
Tajkun iz Rushmorea
Završio je školu St. John u Houstonu, u kojoj je kasnije i snimio velik dio komedije Tajkun iz Rushmorea, prvi u nizu njegovih filmova koji se prikazuju u sklopu Retrospektive, a na programu je 1. studenog. Kao dijete, snimao je nijeme filmove na očevoj Super 8 kameri, u kojima su glumila njegova braća i prijatelji, no njegova želja bila je postati pisac. Radio je kao projekcionist dok je studirao u Austinu, gdje je upoznao svog cimera i budućeg suradnika Owena Wilsona. Diplomirao je iz područja filozofije. Filmski uzori su mu Woody Allen, Pedro Almodóvar, Satyajit Ray, Hal Ashby i Roman Polanski.
The Life Aquatic with Steve Zissou
Stilske značajke i prepoznatljivost
Ono što prvo primijetimo u filmu Wesa Andersona, uz pastelne boje, je simetrija. Svaka akcija koja se događa u slici neobično je centralizirana ili pak zrcalna. Postoji snažna psihološka veza ljudskog mozga i simetrije, jer simetrija privlači pozornost i može djelovati očaravajuće.
Isle of dogs
Prepoznatljivu simetriju te osjećaj da je prostor ravna ploha, Anderson dobija načinima snimanja, kompozicijom kadra, montažnim postupcima itd. Planimetrijska kompozicija kadra je postavljanje kamere okomito na elemente scene, 90 stupnjeva u odnosu na subjekt snimanja. Zbog takvog snimanja, kadrovi se čine plošnima, dvodimenzionalnima. Likovi u kadru se općenito kreću vodoravno ili okomito u odnosu na tu plohu, točnije, kretanjem prate njezine osi. Anderson je poznat i po pokretima kamere u prostoru prateći lika na način da se odnos lika i elemenata prostora minimalno mijenja, čime također doprinosi dvodimenzionalnosti mizanscene. Pokreti njegovih likova u kadru često se poistovjećuju s pokretima animiranog junaka Charliea Browna.
Fantastic Mr. Fox
Montažno koristi tehniku whip pan kako bi održao ovu kompoziciju te osigurao protok filmskog vremena. Whip pan je tehnika u kojoj se zbog brzog kretanja kamere slika zamućuje što omogućuje spajanje kadrova s osjećajem da je prostor konstruiran.
Česte su kritičarske rasprave doprinose li ovakvi Andersonovi pristupi boljem i jedinstvenom kinematografskom iskustvu ili pak umjesto toga, odvode gledatelja izvan filma.
Obično kada radim film, ono što prvo imam na umu za vizualne elemente, je kako možemo postaviti scene da ih oživimo na najzanimljiviji način, a zatim kako možemo izgraditi svijet za priču u kojem publika dosad još nije bila.
Wes Anderson
Upotreba boja pomaže Andersonu da prenaglasi svijet koji je daleko od stvarnosti tako ističući važne elemente dramskog zapleta. Filmski su elementi, umjesto uvriježenog korištenja u svrhu pričanja priče, prenaglašeni. Tako je u njegovim filmovima često prisutan narator u raznim oblicima, recimo kao lik pisca koji piše scenarij kojeg istovremeno gledamo u slici, kao i odjeljivanje poglavlja povlačenjem zavjese. U svojim je filmovima često koristio pop glazbu šezdesetih i sedamdesetih poput Nico, David Bowiea ili Beach Boysa.
Moonrise Kingdom
Američka ekscentrična kinematografija
Wes Anderson se svojim vizualnim i narativnim stilom smatra pravim filmskim autorom, te pripada filmskoj struji američkih ekscentrika uz kolege Spikea Jonzea i Charlieja Kaufmana. Neki kritičari smatraju redatelja Todda Haynesa pionirom američkih ekscentrika, a spominju se još i djela autora poput Hala Hartleya, Sofije Coppole, Richarda Linklatera, Michela Gondrya i Noaha Baumbacha – s kojim je Wes dugogodišnji prijatelj.
Ne bih rekao da sam posebno zabrinut ili opsjednut detaljima.
Wes Anderson
Američka ekscentrična kinematografija nastaje tijekom 90-ih i 2000-ih, kada su indie redatelji nastojali stvoriti stilski i sadržajno filmove koji odudaraju od holivudskih franšiznih klišeja. Estetski se razvija iz New Hollywood filmskog stvaralačkog pravca, a iako filmovi koji je obilježavaju imaju različite autorske vizije i stilske pristupe, zajedničke su im teme i pristup dijalozima.
The Royal Tenenbaums
Američka ekscentrična kinematografija suprotstavlja se glavnim idejama o formuliranim narativima, digitalizaciji i novim tehnologijama. Narativi se često bave etikom i moralom, unutarnjim dilemama pojedinca i egzistencijalizmom bez obzira na kontekst, učincima raspada obitelji i društvenom otuđenošću; te se pojavljuju razne intertekstualne reference i citati uz nezaobilaznu dozu ironije.
The Wonderful Story of Henry Sugar
Američki ekscentrici često komentiraju stavove prema braku i muško ženskim odnosima, istražujući u svojim filmovima promjene rodnih uloga te zauzimaju postfeministički stav. Likovi često izazivaju i istražuju očekivanja od braka prije 1990-ih, kao i složenost seksa i različite poglede kojima društvo gleda na njega.
Crnohumornu komediju Tajkun iz Rushmorea (Rushmore, 1998.) Anderson temelji na vlastitom iskustvu, a nadahnuta je filmom Mikea Nicholsa Diplomac. Stilski iznimno prepoznatljivo djelo postat će zaštitni znak Andersonova filmskog stvaralaštva. Glavnu ulogu glumi Jason Schwartzman, kojemu je to bila prva filmska uloga, i koji će kasnije do danas, postati čest Andersonov suradnik. Koscenarist je Owen Wilson.
Slijedeći film iz Retrospektive je također Anderson napisao zajedno s Wilsonom. Humorna drama Obitelj čudaka (The Royal Tenenbaums, 2001.) na programu Kina Valli je 8. studenog. Karikaturalni likovi i naglašena stilizacija doveli su uradak do čestog nazivanja ‘filmom godine’ a Gene Hackman je za svoju ulogu ekscentričnog oca nagrađen Zlatnim globusom. Wilson i Anderson bili su nominirani za Oscara za najbolji scenarij.
Zatim je na rasporedu posveta francuskom pomorskom istraživaču i dokumentaristu Jean Jacquesu Cousteauu, Panika pod morem (The Life Aquatic with Steve Zissou, 2004.) a prikazuje se 15. studenog. Uz stalne redateljeve glumce poput Billa Murrayja i Owena Wilsona te česte kakvi su Jeff Goldblum, Anjelica Huston i Willem Dafoe, u sporednoj ulozi pojavljuje se Cate Blanchett.
Prvi Andersonov animirani film Fantastični gospodin Lisac (Fantastic Mr. Fox, 2009.) napravljen u tehnici stop animacije, prema istoimenom romanu za djecu Roalda Dahla, na programu Kina Valli je 19. Studenog. Osim što spada pod Retrospektivu Wesa Andersona, prikazuje se i u sklopu Obiteljskog filma. U ovoj bizarnoj i zabavnoj priči o kradljivcu pilića i njegovoj obitelji, glasovne uloge su uz Georgea Clooneya i Meryl Streep ostvarili i neki od Andersonovih stalnih suradnika. Film je bio nominiran za Oscara za najbolji animirani film, kao i drugi Andersonov animirani film, također stop-animacija, iz 2019., Pseći otok.
Posljednjih nekoliko kratkih filmova koje je režirao (Poison; The Wonderful Story of Henry Sugar, itd.), su također prema pričama britanskog pisca i scenarista Roalda Dahla, u čijem bogatom opusu najveći dio čine romani za djecu i kratke priče.
Satirično-romantična humorna drama Kraljevstvo izlazećeg mjeseca (Moonrise Kingdom, 2012.), s glumačkim ansamblom u kojem se ističu Edward Norton,Bruce Willis, Frances McDormand, Tilda Swinton i Bill Murray na programu je 22.11., a prikazuje se i u sklopu Obiteljskog filma. Scenarij za film Anderson je napisao s Romanom Coppolom, te je film nominiran za Oscara za najbolji scenarij. Kraljevstvo je čedna priča o simpatijama tinejdžerskog zaljubljenog para za kojima kreće potraga, u kojoj su naravno svi likovi savršeno iritirajuće figure u izvrsnom spoju melankolije i humora s autorovim vizualno prepoznatljivim ekstravagancijama kao i izvrsnim tempom.
Pustolovna krimi-komedija Hotel Grand Budapest (The Grand Budapest Hotel, 2014.), s čitavim nizom glumačkih zvijezda da ih je ovdje nemoguće uopće i početi nabrajati, nagrađena je Srebrnim medvjedom u Berlinu i posljednji je film kojeg gledamo u sklopu Retrospektive Wesa Andersona, 29.11. Ova impresivno režirana te stilski i vizualno izvrsno uobličena cjelina koja odiše sjetom i nostalgijom za nekadašnjom europskom kulturom i njezinim društvenim vrijednostima, za mnoge je jedan od dosad najboljih i najkompleksnijih Andersovnovih ostvarenja. Svaki je kadar pravi užitak kao i iscrpna filmska čitanka za grandiozan filmski uradak sa smislom, te pomno osmišljeno djelo s izvrsno postavljenim i najmanjim vizualnim elementom u funkciji dramskog pripovijedanja.
The Grand Hotel Budapest
Film je nominiran za Oscara u devet kategorija: najbolji film godine, najbolja montaža, najbolja režija, najbolja kamera i najbolji originalni scenarij, a osvojio je Oscare za najbolju kostimografiju, najbolju filmsku masku, najbolju glazbu (originalna glazba koju je napisao Alexandre Desplat) i najbolju scenografiju, te i Zlatni Globus u kategoriji najbolji igrani film, komedija ili mjuzikl.
Ovaj spektakl donosi raznovrstan program koji će publici predstaviti tradicionalne plesove, glazbu i kostime iz različitih dijelova naše zemlje. Uz domaćina KUD "Uljanik" iz Pule nastupiti će i KUD "Ivan Fonović Zlatela" iz Kršana te KUD "Zvir" iz Jelenja koji će svojim izvedbama oživjeti bogatu folklornu baštinu
Prikazivanjem odabranih dokumentarnih filmova, Cinema Politica u Rojcu otvara dijalog te stvara prostor za raspravu o važnim i aktualnim društvenim i političkim temama kroz snagu filmske umjetnosti
Primajući u članstvo nove članice Predsjednica Ogranka Istra Gordana Restović naglasila je važnost međusobnog povezivanja i međusobne podrške žena poduzetnica
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.