Danas je pulski Možemo, poslao novo priopćenje, a ovoga puta je tema gradski poticaji za razvoj gospodarstva.
"Dana 24. svibnja 2024. godine Grad Pula otvorio je javni poziv poduzetnicima za dodjelu potpora za razvoj poduzetništva. Zahtjevi se mogu dostavljati do 30. studenog 2024. Ili dok se ne iskoristi 200.0000 eura na raspolaganju. Možemo! je sudjelovao u javnom savjetovanju o pozivu s prijedlozima za unaprjeđenje uvjeta za dodjelu sredstva.ako ove za grad važne teme ne dolaze na Gradsko vijeće, u nastavku dajemo osvrt na poziv.
Premda je jedan od prioriteta Plana razvoja grada Pula-Pola 2020.-2030. “Produktivan grad” sa svrhom “razvoja inovativnog gospodarstva temeljenog na poticanju zelene i digitalne tranzicije, uz stvaranje preduvjeta za razvitak suvremenih oblika poljoprivredne proizvodnje i ribarstva koji uz produktivnost potiču i konzumaciju lokalnih proizvoda te očuvanje vrijednih krajobraza” ni u programu ovogodišnjih poljoprivrednih potpora ni u predmetom programu razvoja malog gospodarstva nema smislenih mjera kojima bi se razvoj poticao u tom, željenom smjeru. Kao što poticaji za poljoprivredu Grada Pula u iduće tri godine svojim iznosima i uvjetima neće razviti niti jedan oblik poljoprivredne proizvodnje, a kamo li ekološke, tako ni predmetne potpore gospodarstvu neće imati kao učinak ostvarenje zadanih ciljeva razvoja gospodarstva temeljenog na zelenoj tranziciji.
Plan razvoja grada 2020.-2030. utvrđuje niz mjera koje je potrebno poduzeti kako bi se postigao željeni cilj, npr. putem poticaja za poduzetnike u zelenoj tranziciji gospodarstva - dekarbonizacija poslovanja, korištenje obnovljih izvora energije ili podrška obrtnicima u razvoju inovativnih poslovnih modela i proizvoda. U predmetnom programu poticaja malom gospodarstvu nisu uopće previđene novčane potpore za tu vrstu transformacije.
Osim toga, i iznosi postojećih poticaja toliko su mali da ne mogu doprinijeti ostvarenju ciljeva. Poklonjeni novac u bilo kojem iznosu dobro će doći svakom poduzetniku, ali taj mali poklon neće razvoj pokrenuti u željenom smjeru.
Dodatna slabost predmetnog programa poticaja gospodarstvu je ta što nije predviđeno da se na godišnjoj razini mjeri i izvještava o rezultatima. Nisu utvrđeni pokazatelji uspjeha i nema godišnje obaveze izvještavanja o postizanju zadanih pokazatelja. Ne znamo što se postiglo istim mjerama prethodnih godina, događa li se razvoj i u kojem smjeru, kao što ne znamo koji će učinak imati ovogodišnji poticaji.
Na taj se način izvršna vlast “spasila “ od potrebe dokazivanja svoje sposobnosti da doprinese razvoju gospodarstva u gradu.
Da bismo znali kuda želimo stići, trebali bi imati Program poticaja obrta, malog i srednjeg gospodarstva. Njime bi se utvrdili ciljevi i mjere, pa tek na temelju toga planirala proračunska sredstva za ostvarenje željenih ciljeva. Nakon toga trebala bi uslijediti obaveza izvještavanja glavnog nositelja programa Gradskom vijeću o provedbi Programa na godišnjoj razini kako bismo bili sigurni da ide u željenom smjeru i prema željenim ciljevima.
Stav je stranke Možemo! da malo i srednje poduzetništvo ima ključnu ulogu u gospodarstvu Pule, a da bi postalo konkurentno potrebno je njegova modernizacija, resursna učinkovitost i konkurentnost. I upravo na tim temeljima treba graditi poticaje.
Da bi se poticaji mogli usmjeriti na ostvarenje ciljeva, potrebna je analiza postojećih djelatnosti, stope rasta po pojedinim djelatnostima, dinamika kretanja broja poduzetnika, broj zaposlenih po djelatnostima, njihova kvalifikacija, ostvareni financijski rezultati, financijski rezultati po djelatnostima, usporedba financijskih rezultata poslovanja poduzetnika u Puli i Hrvatskoj, razina investicija, vanjskotrgovinska razmjena itd.
Iz takve analize treba proizaći zaključak o smjeru poticaja kojima bi se ostvarili ciljevi.
Nužna je i analiza slabosti i prilika, na temelju koje bi tebalo poticati mjere za ostvarenje konkurentnog, inovativnog i održivog obrtništva, malog i srednjeg poduzetništvo u Puli.
Kako bi se zaista krenuli ostvarivalt ciljevi iz Plana razvoja grada, na savjetovanju smo predložili sljedeće mjere poticanja malog gospodarstva, ali one nisu uvažene:
- Potpore očuvanju i razvoju obrta i obrtničkih djelatnosti - naročito onima koji obavljaju tradicijske, deficitarne i proizvodne obrtničke djelatnosti;
- Potpore za internacionalizaciju poslovanja obrta, malih i srednjih poduzetnika - tvrtke koje izvoze ostvaruju bolje rezutate od onih koje posluju isključivo na domaćem tržištu, koje je ograničeno veličinom i kupovnom moći;
- Potpore razvoju inovacija - različitim oblicima poticaja treba nastojati pružiti podršku djelatnosti inovatora;
- Potpore razvoju i jačanju kapaciteta visokotehnološkog poduzetništva - konkurentnost na tržištu posebno u današnjim uvjetima ne može se postići bez razvoja novih tehnologija i tehnološki jake infrastrukture;
- Zanimljivo je da je na deklarativnoj razini zelena tranformacija na prvom mjestu, a među mjerama ovog programa je uopće nema. Potpore za ulaganja u nove i zelene tehnologije, istraživanje - nova rješenja i optimizacija poslovanja za razvoj temeljen na održivosti, odgovorno upravljanje resursima, smanjenje otpada i emisije stakleničkih plinova, povećanje energetske učinkovitosti, upotreba obnovljivih izvora energije;
- Potpore za razvoj društvenog poduzetništva te društvene i solidarne ekonomije - solidarna ekonomija kao održiviji gospodarski model koji se temelji na poslovanju u skladu s lokalnom zajednicom tj. društvenom dobrobiti i prirodnim ekosustavom;
- Osiguranje boljeg pristupa izvorima financiranja - poduzetnici imaju i različite potrebe za ulaganjem i financiranjem, naročito u početnoj fazi. Banke nisu sklone plasirati takve kredite s obzirom na rizičnost, tu su i visoke kamatne stope i teški uvjeti za dobivanje kredita.
POKAZATELJE USPJEŠNOSTI PLANA RAZVOJA GRADA DOZNAT ĆEMO - 2030. GODINE
Koristimo ovu priliku da upozorimo i na jednu ozbijnu manjkavost Plana razvoja grada 2020.-2030. kad su pitanju ključni pokazatelji ishoda. Naime u Planu razvoja grada navedena su samo dva pokazatelja uspješnosti provedbe posebnog cilja 4. - Transformacija gospodarstva: “ciljana vrijednost novootvorenih malih i srednjih poduzeća 2030. - 40” i “prosječni boravak turista po danima, polazna vrijednost 2020. 4,7 dana, ciljana vrijednost 2030. - 5,9 dana”.
I to je sve što je navedeno kao mjerilo uspjeha gospodarske politike Grada koja bi trebala voditi zelenoj i digitalnoj tranziciji, održivosti, konkurentnosti, većim stopama rasta po pojedinim djelatnostima, rastu financijskih rezultata, većoj vanjskotrgovinskoj razmjeni, jačanju tržišta rada, unaprjeđenju odgojno-obrazovne infrastrukture i programa itd.
Planom nisu predviđene “prolazne ocjene", polugodišnji i godišnji izveštaji o rezultatima. Morat ćemo čekati 2030. godinu kako bismo utvrdili je li u 10-godišnjem razdoblju otvoreno 40 novih tvrtki i da li se produljio boravak turista.
U mandatu ove vlasti nismo vidjeli ni polugodišnje i godišnje izvještaje o rezultatima Provedbenog programa Grada Pula-Pola za razdoblje od 2021. do 2025. godine. Dakle, Osim što je gradonačelnik onemogućio raspravu na Gradskom vijeću o godišnjim izvještajima o njegovom radu, i o uspješnosti njegovog Provedbenog programa uspješno se - šuti.
Kako stoji u obrazloženju predmetnog programa, programi dodjele bespovratnih sredstava poduzetnicima donose se i provode od 2012. godine (s izuzetkom 2013. godine). Ukupno je od 2012. do 2023. godine kroz 11 programa dodjele bespovratnih potpora, odobreno 1.200 zahtjeva poduzetnika za potporu te je isplaćeno 1.870.719,13 € bespovratnih potpora za poticanje razvoja malog gospodarstva. Međutim u obrazloženju nema ni jedne jedine riječi o učincima tih potpora", piše Za Možemo! Pula Dušica Radojčić.