Politika i društvo

Naplatne kućice odlaze u povijest

Novi sustav naplate cestarine krajem ljeta 2026. i na Istarskom ipsilonu

Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate


 
4 min
HINA
Foto: Leonid SLIJEPČEVIĆ

Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate

Novi sustav naplate cestarine nudit će korisnicima mogućnost naplate uz pomoć ENC uređaja ili automatsko očitavanje registracije putem kamere, a trebao bi biti u funkciji nakon ljeta 2026. godine, rečeno je u utorak u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.

Ondje je danas potpisan ugovor za izradu novog sustava naplate cestarine vrijedan 80 milijuna eura, što će se financirati sredstvima iz NPOO-a.

Ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, te predstavnici zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i  češke tvrtke TollNet. 

Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate.

Hrvoje Dorčić iz HAC-a kazao je da postojeći sustav naplate cestarina - stop and go - postoji od 2006. godine. Novi sustav, naveo je, podrazumijeva nemjerljivo brži protok vozila.

Na autoceste će se, nakon što se implementira novi sustav, moći na dva načina: pomoću ENC uređaja kao i do sada, ili putem prijave vozila putem ALPR-a, automatskog očitanja registarskih oznaka putem kamera.  

Očekuje se da će novi sustav omogućiti slobodan protok vozila u više voznih trakova.  

Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih točaka, koje će biti na autocestovnim čvorovima.

"Radi se o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama koje će omogućiti naplatu i kontrolu plaćanja cestarine", rekao je Dorčić.

Predviđena je i nabava i opremanje 74 mobilne jedinice koje će također biti u funkciji naplate cestarine, a imat će uz ostalo kamere i lasere.

U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrirani na jedan od mogućih predviđenih načina. 

Bez obzira za koji se način plaćanja cestarine korisnici odluče, na autocestama će biti slobodan protok bez zaustavljanja. 

ENC obavezan za teška vozila

Novina je da će se za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obavezan ENC uređaj koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste. 

Točnost brojanja prometa i detekcija prekršitelja predviđa se na 99,9 posto.

Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su osobni automobili, vozači mogu biti  korisnici ENC uređaja koji će se isto morati povezati s registarskom oznakom vozila, a i njihov će ENC uređaj cijelo vrijeme vožnje po autocesti morati biti pričvršćen na vjetrobransko staklo. 

Cestarina će se moći platiti i putem automatskog očitanja registarske oznake putem kamere.

Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem očitanja registarske pločice, morat će se registrirati putem web portala, odnosno mobilne aplikacije u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera (brojne benzinske postaje i stanice za tehnički pregled).

Osim toga, na svakom ulasku na autocestu bit će minimalno jedna staza za brzu registraciju vozila gdje će se korisnik moći registrirati na jednostavan način - kamera će očitati njegovu registarsku oznaku, vozač će potvrditi da je to očitanje ispravno, prislonit će kreditnu karticu i sustav će ispisati potvrdu da je registriran u sustav. Na kraju će platiti cestarinu sukladno prijeđenim kilometrima.

Zbogom naplatnim kućicama

Predsjednik Uprave SkyTolla Matej Okali rekao je da njegova tvrtka ima iskustva u izradi ovakvih sustava, te da imaju dobre reference na tržištima. Siguran je da će projekt zaživjeti u predviđenom roku.

Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan naveo da će se novi sustav naplate cestarina implementirati za dvije godine. Projektna dokumentacija trebala bi biti gotova za četiri do pet mjeseci, a paralelno s tim,  naveo je Huzjan, kreće se i s radovima na terenu.

Početkom uvođenja novog sustava micat će se i naplatne kućice. Dio ljudi koji sada u njima rade bit će prekvalificiran na nove poslove, a dio će, smatra prvi čovjek HAC-a, otići prirodnim putem.

Testiranje sustava trajat će četiri mjeseca kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sustav.

Ministar Oleg Butković istaknuo je da nije predviđeno dizanje cijene cestarina, te da se ona neće uvoditi na dijelovima autocesta gdje se ni sada ne naplaćuje.

Naglasio je da će Hrvatski sabor donijeti Zakon o naplati cestarina.

Nije želio komentirati nedavna uhićenja vezana uz poslovanje Hrvatskih cesta, kazavši da je i njemu u cilju da se sve to što prije raščisti.

foto HINA

Nastavite čitati

Milanović: Plenković najveća prijetnja demokraciji kakvu poznajemo

-Jasno je što smo, kamo pripadamo, ali nećemo biti ničije pudlice i lutke. Ta politika Andreja Plenkovića, ne samo da je loša za Hrvatsku nego je loša, bezidejna, pogubljena i podanička. Jeste li kad čuli u ovih sedam, osam godina da je hrvatska vlast imala neki prigovor na ono što dolazi iz Bruxellesa, barem jedan jedini put da je Hrvatskoj nešto bilo donekle neprihvatljivo? Nula, ništa", ustvrdio je Milanović

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.