Istarska županija raspisala je u srpnju lanjske godine javnu nabavu za informacijski sustav uredskog poslovanja i sustava osiguranja kvalitete vrijednu 1,6 milijuna kuna. Na natječaj su se javile tri tvrtke: Splitska Swing Informatika i zagrebačke Cuspis i Senso-Is. Swing informatika je dala ponudu u visini od 1.588.951 kuna, Cuspis je taj isti posao procijenila na 1.109.706 kuna, a Senso-Is na 603.820 kuna. Županija je izabrala najskuplju ponudu, onu Swing informatike. No, tu je odluku Državna komisija za kontrolu postupka javne nabave (DKOM) poništila još u listopadu. Županija se, međutim, s time ne miri.
Najveće malverazcije se rade na najtransparentniji način
To je ukratko. Kontekst je, naravno, puno opširniji. Za početak je bitno kazati da su neke od najvećih malverzacija putem javnih nabava napravljene na najtransparentniji mogući način. Upravo ovih dana svjedočimo raspletu jedne takve, one u kojoj su bile uključene državna tajnica u tadašnjem Ministarstvu uprave Josipa Rimac i nekadašnja ministrica regionalnog razvoja i EU fondova Gabrijela Žalac, a kojom se namještao unosan posao za softver. I tu je javnu nabavu, podsjetimo, svojedobno srušio upravo DKOM.
Ne kažemo da se isto dogodilo i s ovim natječajem Istarske županije, ali da čitav postupak budi određenu dozu sumnje – budi.
Cuspisa će se neki sjetiti kao tvrtke koja je svojedobno za Ministarstvo zdravstva izradila platformu cijepise.zdravlje.hr, a koja je doživjela fijasko. Kasnije se saznalo da je vlasnik te firme Vinko Kojundžić poznanik ministra Vilija Beroša.
Naime, Istarska je županija u rujnu odbila Cuspis i Senso-Is pod obrazloženjem da ne ispunjavaju kriterij za „kvalitativni odabir gospodarskog subjekta“. Senso-Is se na tu odluku žalio DKOM-u.
U rješenju DKOM-a vidljivo je da je Županija skrojila dva kriterija pri odabiru ponude: iskustvo stručnjaka-voditelja projekta i cijenu, u omjeru 30 naspram 70 posto.
Valjda ovdje reći da ono što se pokazuje kao učestali obrazac kod namještanih javnih nabava je minimalna razlika između predviđenog iznosa i pobjedničke ponude. Tako je u ovom slučaju Županija predvidjela cifru od 1,6 milijuna kuna, dok je Swing informatika ponudila 1.588.951 milijuna kuna, što je s PDV-om ispada gotovo dva milijuna kuna proračunskog novca. Zanimljivo je i svakako upada u oko to da su ponude koje su dostavile ostale dvije firme značajno jeftinije. Cuspis je gotovo 500 tisuća kuna povoljniji od Swinga, a ta se cifra s uključenim PDV-om penje na 600 tisuća kuna. Senso-Is je od Swinga pak jeftiniji 985 tisuća kuna, kad se uračuna PDV to je čak 1,2 milijuna kuna jeftinija usluga!
Upravo zbog ranije navedenih kriterija, a s obzirom na to da je najjeftinija ponuda čak 62 posto jeftinija od najskuplje, Swing na ovom natječaju ionako ne bi mogao ili ne bi trebao moći odnijeti pobjedu.
DKOM pojašnjava ovako: „Žalitelj (Senso-Is, op-n.) u žalbi navodi da u odluci naručitelja nedostaje obrazloženje razloga odbijanja ponude žalitelja te da je naručitelj (Istarska županija, op.n.) neosnovano odbio ponudu žalitelja zbog neispunjavanja uvjeta tehničke i stručne sposobnosti“.
DKOM: Županija nije objasnila zašto nije prihvatila najjeftiniju ponudu
Senso-Is je u svojoj ponudi, između ostalog, dostavio popis glavnih isporuka robe koji sadržavaju tražene elemente i prilog o specifičnom iskustvu stručnjaka. Kao svoje reference splitska tvrtka je istaknula dvije usluge za nadogradnju i održavanje softver sustava HAMAG-BICRO-a. U svojoj žalbi ta firma naglašava da Istarska županija nije obrazložila zašto smatra da njihova ponuda ne sadrži IT rješenja iz područja informacijskog sustava usredskog poslovanja i/ili sustava upravljanja kvalitetom.
Županija je potom DKOM-u u svojem odgovoru na žalbu naznačila da su dvije usluge koje Senso-Is navodi kao svoje reference „usluge nadogradnje i održavanja postojećeg sustava za financijsku analizu i procese za financijske instrumente HAMAG-BICRO-a, a ne kako je traženo dokumentacijom o nabavi sustavi poslovanja i/ili sustavi osiguranja kvalitete“, koji su se tražili javnom nabavom.
DKOM je na osnovu svega svoju odluku o poništenju županijske odluke o odabiru Swing informatike obrazložio riječima: „Naručitelj (Istarska županija) u predmetnom žalbenom postupku nije dokazao niti jasno i nedvojbeno obrazložio“ da Senso-Is nije isporučivao slične poslove kao one koje su predmet raspisane javne nabave. Za kraj DKOM konstatira da to što je to društvo kao referencu naveo posao već navedene nadogradnje i održavanja postojećeg sustava za financijsku analizu i procese za financijske instrumente, nužno ne znači da nije isporučivao usluge iz područja informacijskog sustava uredskog poslovanja i/ili sustava upravljanja kvalitetom.
Istarskoj županiji je stoga naloženo i da tvrtki Senso-Is nadoknadi troškove žalbenog postupka u visini od 25 tisuća kuna (3.318 eura). To je novac građana i građanki.
Swing informatika dobivala poslove i od Grada Pule
Smatrajući da je "činjenično stanje pogrešno i nepotpuno utvrđeno", Županija je na tu odluku DKOM-a potom podnijela tužbu Visokom upravnom sudu. Županiju u postupku protiv DKOM-a zastupa zagrebački odvjetnik Roman Bihar. On je, inače, poznat po nekoliko parnica i klijenata. Zastupao je, između ostalog, bivšeg HDZ-ovog tajnika Milijana Brkića i srpskog poduzetnika, takozvanog kralja bakra Milana Popovića.
Županiji smo još prošli tjedan poslali pitanja u kojima tražimo pojašnjenje, ali nismo dobili odgovor. Objavit ćemo ga kada (i ako) stigne.
Ono što je poznato jest da je Grad Pula, dok je gradonačelnik bio aktualni župan Boris Miletić, često angažirao Swing informatiku. Još uvijek postoje medijski natpisi koji podsjećaju na tu suradnju. Tako je ta firma još 2011. Gradu izradila softverski program za takozvani elektronski ured, dok je direktor Nenad Stojiljković 2014. godine u Komunalnoj palači zaposlenicima održao predavanje o unaprjeđenju poslovnog sustava, a 2020. je Swing informatika dobila poslove održavanja dvaju računalnih programa u ukupnom iznosu od 296 tisuća kuna. Prema podacima Poslovne Hrvatske, ta je tvrtka u toj godini ostvarila prihod od 459.400 eura.
Povjerenstvo je imenovao župan
Županija je javnu nabavu vrlo vjerojatno raspisala zbog nove uredbe o uredskom poslovanju koja je isključivo elektronička, a koju su sva javnopravna tijela morala početi primjenjivati od 1. siječnja ove godine. To odgovara i navodu iz tužbe u kojem Županija naglašava da je početak rada sustava planiran upravo za taj datum. Zbog dubiozne javne nabave koja je, ili zbog potpune nekompetencije uključenih u njezino raspisivanje, ili zbog namještanja, pošla krivo, Istarska županije ne da nije počela primjenjivati novu uredbu, nego je čitav proces u potpunosti zapeo.
No, ovdje je nejasno, što otvara dodatnu sumnju u možebitno namještanje natječaja, i zašto su se sustavi uredskog poslovanja i osiguranja kvalitete strpali u isti koš. Mogle su komotno biti raspisane i dvije različite javne nabave. No, puno je vjerojatnije da će se manji broj tvrtki javiti na ovako skrojen, objedinjeni natječaj, a s obzirom na to da ne nude sve firme oba programska rješenja. Ali Swing informatika zato nudi.
Odlukom župana u stručno povjerenstvo u postupku te javne nabave imenovani su Lorena Stančir, Marko Ninković, Mika Jeličić Radolović i Dejana Dubroja. Voditelj Odsjeka za informatizaciju i digitalizaciju kabineta župana Božidar Rački sudjelovao je u pripremi postupka u vidu pripreme tehničkih specifikacija, opisa predmeta nabave, kao i kriterija odabira. Kako je vidljivo u odluci koju potpisuje župan Boris Miletić, Rački ne posjeduje certifikat iz područja javne nabave.