U osnovne škole stižu nova pravila ponašanja! Tema je ovo koja je obilježila početak ove školske godine, nakon što se državom proširila vijest da se nekoliko riječkih osnovnih škola već s prvim danima nastavne godine sprema u revidiranje kućnog reda. Meta broj jedan očekivano su mobiteli, odnosno njihovo korištenje unutar školske zgrade, ali najavljeno je i pooštravanje pravila odijevanja i korištenja šminke.
U školu samo s najnužnijom opremom
No, je li ovo zaista prvi ovako revolucionaran potez u našem osnovnom školstvu? Zapravo nije. Pulska Osnovna škola Monte Zaro još prošle je školske godine zabranila korištenje mobitela unutar školskog kompleksa, a zatim su joj se pridružile i osnovne škole Veruda, Giuseppina Martinuzzi te Kaštanjer. Upravo u ovoj potonjoj nova su pravila posebno zanimljiva jer nisu donijela samo zabranu korištenja telefona.
- Osim mobitela, u novom se kućnom redu spominju i energetska pića koja smo također izbacili. Ova se pića ne smiju konzumirati unutar škole, dok se mobitel ne smije koristiti ni u školskoj zgradi ni u školskom dvorištu, objasnila nam je ravnateljica OŠ Kaštanjer Nada Crnković, uz napomenu da zabrana nošenja mobitela vrijedi i za vrijeme školskih odmora.
Prijedlog za izmjenu kućnog reda potekao je od prijedloga Učiteljskog vijeća ove škole, objasnila nam je, nakon učiteljskog zapažanja da djeca, uslijed korištenja mobitela, gube koncentraciju i odsutna su tijekom nastave. Ideju su, uz dodatne sugestije, zdušno podržali i Vijeća učenika i roditelja, napominje Crnković.
Ravnateljica OŠ Kaštanjer Nada Crnković na prijemu prvašića
Mobiteli, ali i pametni satovi, objasnila nam je, od ulaska u školsko dvorište moraju biti ugašeni i čuvati se na dnu školske torbe.
- Stavili smo naglasak na to da se u školu nosi samo ono što je potrebno za nastavu; torba, udžbenici, bilježnice i radne bilježnice te radni pribor. Za ostalo škola ne odgovara i, ako se koristi tijekom nastave, bit će oduzeto. Otkad imamo računala i laptope za učenike, tablete i interaktivne ploče, telefoni u obrazovne svrhe nisu potrebni. Djeci nije uskraćena tehnologija, ali jeste mobitel, kaže nam ravnateljica i dodaje da, za razliku od školskog pristupa internetu, koji je pod kontrolom Ministarstva i Carneta koji blokira mogućnost odlaska na stranice neprimjerenog sadržaja, kontrole na privatnim telefonima nema. Ujedno, nemogućnost pristupanja društvenim mrežama tijekom nastave smanjuje mogućnost izoliranja djece i vršnjačkog nasilja, smatra ravnateljica.
Što ako se pravilo prekrši?
Ukoliko bi se neki učenik zatekao s pametnim telefonom, nastavnik bi uređaj odnio u ured pedagoga ili ravnatelja i obavijestio roditelje. Pozitivna je stvar u ovoj priči, kaže nam ravnateljica Crnković, što roditelji izuzetno podržavaju nove mjere pa ih je time i lakše provoditi. Pozitivni pomak već je u ovako kratkom roku vidljiv.
- Potpunu, apsolutnu podršku Vijeća roditelja smo dobili, tako da za sada niti vidimo mobitele niti se oni koriste, a djeca su puno koncentriranija u nastavi, navodi ravnateljica i napominje da bi se, u slučaju opetovanog kršenja pravila, primijenile standardne pedagoške mjere.
U slučajevima kada dijete treba kontaktirati roditelje iz bilo kog razloga, razrednik ih, baš kao što se oduvijek radilo, kontaktira sa službenog telefona što je, smatra ravnateljica, konstruktivniji i primjereniji način komunikacije jer roditelji dobivaju jasnu informaciju i znaju da im je dijete pod stručnim nadzorom.
Posljednje su godine, rekla nam je Crnković, stvar odvele u krajnost pa se nerijetko događalo da bake nazovu učenike usred nastave da ih pitaju jesu li pojeli marendu.
- Morali smo proći taj put tranzicije kroz razvoj tehnologije da bismo došli do načina kako pravilno koristiti tehnologiju. Ona se prebrzo razvija, a način njene primjene i etičkog ponašanja kaskaju za tim. Kućni red je taj korak prema etičkom odnosu prema tehnologiji, kaže nam ravnateljica OŠ Kaštanjer.
Pravila nisu kontra djece, već osiguravaju miran i kvalitetan rad s njima u školi. Komunikacija učenika s nastavnicima sada je kao prije pandemije, pa čak i prije mobitela. U šali nekad kažem da smo se ovime vratili na osnovne postavke.
Ravnateljica OŠ Kaštanjer Nada Crnković
- Nije bilo nikakvih negativnih reakcija učenika. Djeca vole red, znate. Mi samo mislimo da nije tako. Kreativnost i slobodno stvaranje u kojem se mogu izražavati je jedno, a red je nešto drugo. Djeca red vole jer, kada vlada nered, onda brzo dolazi do diskriminacije koja se u školi jako brzo može dogoditi pa je i to važno spriječiti na ovaj način. Ovime smo riješili masu stvari koje su stvarale problem svaki dan kada smo stalno morali urgirati zbog korištenja telefona. Sada se možemo posvetiti drugim aktivnostima i uspjesima, kaže Crnković.
"U školu se nosi samo ono što je potrebno za nastavu"
U nekim školama stroga pravila, u drugima liberalniji pristup
Da je korištenje telefona u zgradi škole u potpunosti zabranjeno, navedeno je i u kućnom redu OŠ / SE Giusepina Martinuzzi, uz zabranu korištenja još nekoliko uređaja poput walkamana i MP3, koji moraju biti isključeni i nalaziti se u torbi. Jednako je i u OŠ Veruda gdje je na snazi „zabrana uporabe mobitela u školskom prostoru i za vrijeme nastave, kao i svih uređaja za koje učitelj nije dao suglasnost da se koriste u svrhu obrazovanja“. U OŠ Monte Zaro, kao što je ranije spomenuto, ovo je pravilo uvedeno još tijekom prošle školske godine.
U kućnom redu Osnovnih škola Centar i Stoja istaknuta je tek zabrana korištenja mobitela tijekom nastave, dok je za OŠ Veli Vrh ova zabrana navedena samo za vrijeme boravka u školskoj knjižnici, ali se navodi da „učenici ne smiju koristiti uređaje za reprodukciju audio i video sadržaja tijekom nastave“.
Ravnateljica OŠ Vidikovac Ana Bačić potvrdila nam je da je korištenje mobitela na odmorima u ovoj školi dozvoljeno, ali su učenici dužni odložiti sve digitalne komunikacijske uređaje u za to predviđeno mjesto u učionici i sportskoj dvorani prije početka nastave. Da isto pravilo vrijedi i u OŠ Šijana, potvrdila nam je tamošnja ravnateljica Alma Tomljanović.
U Školi je svakome zabranjeno izražavanje diskriminacije na osnovi rasne ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u građanskim udrugama, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije.
(Iz Kućnog reda OŠ Šijana)
Mobiteli i lakirani nokti na udaru osnovnih škola
Zabrana 'golog pupka' i vrućih hlačica ipak nije novost
Ipak, pravila odijevanja i šminke, koja se u posljednje vrijeme spominju kao razlozi revidiranja kućnog reda škola, zapravo su u većini obrazovnih ustanova već odavno definirana. Za učenike to znači da šminka i ekstremno bojanje kose nisu prihvatljivi, kao ni neprimjerena razgolićenost, poput izazovne ili isuviše uske garderobe i majica s otvorenim leđima, a zabranjeni su i uvredljivi simboli na odjeći. Od učenika se većinom zahtijeva i da se suzdrže od nošenja izuzetno upadljivog nakita i lanaca.
Prihvatljiva dužina garderobe u pravilu znači da hlače i suknje moraju pokrivati koljena, no većina se ravnatelja slaže da je prihvatljivo ponekad teško definirati nabrajanjem odjevnih predmeta.
„Škola je javna ustanova i treba svojim oblačenjem kao i ponašanjem iskazivati poštovanje prema njoj“, rekla nam je ravnateljica OŠ Veruda Anita Mokorić Brščić. OŠ Šijana, ovo je pak pravilo obuhvatila i napomenom da odjeća mora biti primjerena učeničkoj dobi i prihvatljiva odgojno-obrazovnoj ustanovi te čista i uredna.
Tablica množenja na stubištu OŠ Kaštanjer
Ukoliko je ipak učenicima ili roditeljima neka odrednica vezana za prihvatljivost garderobe nejasna, nastavnici će s učenicima rado porazgovarati o konkretnim odjevnim predmetima, objasnila nam je ravnateljica OŠ Vidikovac. No, prema njenim riječima, škole se stalno iznova susreću s novim neprihvatljivima estetskim 'izričajima' koje je tada potrebno naknadno adresirati.
Jedan od takvih 'noviteta', rekla nam je, primjetna je pojava umjetnih dugih noktiju i trepavica kod malog broja djevojčica, što najvjerojatnije financiraju roditelji. Za školu Vidikovac, ovo je tako nešto je čemu će se škola posvetiti u narednom razdoblju.
Sve više potrebe za 'povratkom na osnovne postavke'
Pušenje u školskom dvorištu i školskoj zgradi, nije potrebno ni naglašavati, zabranjeno je svuda. Kao i vrijeđanje, bacanje smeća, tuča, ispijanje alkohola ili uništavane školske imovine. Neka su pravila prilično stara. Što se novijih pak tiče, dio je škola, vidljivo je, u 'obračun' s neadekvatnim korištenjem 'noviteta' današnjice krenulo vrlo odlučno, dok ih je gotovo jednak broj odlučio zadržati prilično liberalan stav. Za sada! Bit će zanimljivo vidjeti kakve će rezultate nove metode polučiti do kraja ove školske godine i hoće li biti vjetar u leđa ostalim školama da i one kažu da – mobitela u školi više nema! I umjetnih noktiju, naravno.
I na igralištu bez mobitela
Švedska je ovih dana najavila da će se u tamošnjim osnovnim školama smanjiti korištenje digitalnih uređaja i tableta, a povećati korištenje knjiga te pojačati vježbe pisanja. Razlog? Prekomjerna digitalizacija i korištenje tableta još od predškolske dobi, kod novih je generacija doveo do opadanja osnovnih učeničkih vještina.