Odbor za promet Europskog parlamenta danas je posljednji put zasjedao u IX. sazivu. Europska komisija predstavila je prijedlog novog paketa mjera o pravima putnika u prometu. „Posljednje zasjedanje Odbora za promet i turizam Europskog parlamenta najavljuje da će fokus u X. sazivu Europskog parlamenta biti na zaštiti i pravu putnika, nakon što je cijeli ovaj mandat bio na infrastrukturi i gradnji novih prometnih tokova!“ - naglasio je europarlamentarac Valter Flego te dodao „Putovanja se vraćaju na pred COVID razinu. I to će biti ključni paket mjera kojim će se baviti Odbor za promet u sljedećem mandatu. Smatram da i u novom mandatu Hrvatska mora imati svog predstavnika u Odboru za promet, kao i zadnjih 11 godina“.
Europska komisija predstavila je kronologiju razvoja „putničkih prava“ u EU od njenog nastanka do danas. Prava putnika zračnom prometu u Europskoj uniji prvi puta su regulirana prije 20 godina, slijedila su prava putnika u željezničkom i cestovnom prometu 2011. Te je godine Europska komisija definirala deset osnovnih prava u putničkom promet, između ostalog: pravo na nediskriminaciju, dostupnost informacija, pomoć za osobe s invaliditetom i pravo na povrat sredstava.
- Međutim, kombinirate li više oblika prijevoza ili prijevoznika - pravo na naknadu nemate. Letite li jednom aviokompanijom i zbog lošeg vremena kasnite na odredište, aviokompanija vam nije dužna to nadoknaditi te za to nitko ne odgovara - jer EU zakonodavstvom to nije definirano. „Rupe“ u EU zakonodavstvu tako su dovele do mogućnosti da prijevoznici sami definiraju veličinu ručne prtljage, kompenzacijska sredstva za kašnjenja na odredišta i slično“ - naglasio je Flego.
Nova Uredba o pravima putnika u intermodalnom prijevozu će po prvi puta osnažiti prava putnika i ispraviti ove značajne nedostatke.
- Potrebna je veća „sinergija europskog prometa“ kroz nove mjere. Bit „putovanja“ je dolazak na destinaciju u najkraćem mogućem roku. To mora biti u fokusu! Stoga je vrlo važno da aviokompanije u slučaju otkazivanja letova ponude novi let ne samo vlastitom kompanijom, nego i drugim zračnim prijevoznicima, pa i drugim oblicima prijevoza koji mogu osigurati da putnik u roku stigne na odredište. Isto tako definiranje raznoraznih veličina ručne prtljage od strane avioprijevoznika mora otići u povijest. Aviokompanije su u prošlosti imale puno kredita, vrijeme je da to počnu vraćati. Prava putnika u EU ne može definirati aviokompanija ili HŽ nego Europski parlament. Potrebno je uvesti i standardizirani europski obrazac za povrat sredstava, kad je riječ o kombiniranom prijevozu „vlak-avion-autobus“, te jasno definirati dostupnost svih oblika prijevoza za osobe s invaliditetom i njihovu pratnju.