DIZAJNERSKI ŠARM TALIJANSKIH SATOVA: Stari sjaj, dekadencija i novo uskrsnuće "orologia"
Švicarska je domovina vrhunskih satova, ali je zato Italija zemlja vrhunskog dizajna: nekada su Talijani proizvodili odlične satove, ali su vremenom izgubili nekoliko brendova, među kojima i hiperprestižne Panerai i Bulgari * Nakon stagnacije, danas, zahvaljujući strasti, originalnosti i manijakalnoj želji malih proizvođača (mikrobrendovima) Italija počinje opet nešto značiti na urarskoj karti svijeta
10 min
Silvio Forza
Švicarska je domovina vrhunskih satova, ali je zato Italija zemlja vrhunskog dizajna: nekada su Talijani proizvodili odlične satove, ali su vremenom izgubili nekoliko brendova, među kojima i hiperprestižne Panerai i Bulgari * Nakon stagnacije, danas, zahvaljujući strasti, originalnosti i manijakalnoj želji malih proizvođača (mikrobrendovima) Italija počinje opet nešto značiti na urarskoj karti svijeta
Švicarska je domovina vrhunskih satova, ali je zato Italija zemlja vrhunskog dizajna. Desetljećima su talijanski satovi, iza švicarskih i japanskih marki poput Seika, ali uz Citizena, a prije Orienta, bili među najcjenjenijima kod publike, barem jednako koliko i (dok su bili) američki Bulova i Hamilton: prvi je sada u vlasništvu japanskog Citizena, a drugi švicarske grupe Swatch. Što se tiče proizvodnje iz SAD-a talijanski satovi su kod poznavatelja uživali i veći ugled od popularnog Timexa.
Zaključujemo ovaj uvod posvećen geografiji kvalitetnih ura napomenuvši kako su tijekom posljednjih 150 godina britanski satovi pali u drugi, možda čak i treći plan. U 19. stoljeću, prije nego što je izumljen ručni sat, Engleska je bila zemlja koja je proizvodila polovicu svih satova prodanih u svijetu. Ugled britanske industrije satova donekle je očuvao Smiths, koji je Edmund Hillary nosio 29. svibnja 1953. prilikom osvajanja Mount Everesta zajedno sa šerpom Tenzingom Norgayem. Dakle, nije nosio Rolex Oyster pre-Explorer, kako se još uvijek ponekad pogrešno navodi.
Također vrijedi spomenuti francuske satove koji su u prvim desetljećima 21. stoljeća doživjeli procvat zahvaljujući brendovima poput novosonovanog Baltica i renesansi marke Yema.
Kvalitetni talijanski dizajnerski satovi recentne proizvodnje: Unimatic U1, D1 Milano Subacqueo i Echo Neutra Bufalo acquatico Cortina 1956
Danas ćemo sastaviti ljestvicu 15 najboljih marki talijanskih satova prema kriterijima koje ćemo objasniti kasnije. Međutim, odmah želimo naglasiti da, kao i uvijek kada na ovom portalu pišemo o satovima, uzimamo u obzir isključivo mehaničke satove (automatic i na ručno navijanje), a ne pametne satove (smartwatch) ili kvarcne satove. Iz potonje kategorije, koja ipak uključuje vrijedne satove, zanemarit ćemo ponajprije takozvane fashion watches, modne satove koje modne kuće proizvode kao dodatke svom core businessu. Ti satovi vrlo često, premda – treba biti pošten – ne uvijek, koštaju do 400 eura, a koriste kineske mehanizme ili, u najboljem slučaju, japanske, čija nabavna cijena iznosi između 5 i 20 eura.
Stoga, nećemo pisati o satovima marki poput Armani, Trussardi, Dolce & Gabbana, Fendi, Maserati, ili Lambretta, niti o satovima marki Versace, Missoni, i Ferragamo, koji, uzgred, pripadaju američkoj grupi Timex. Zbog toga su cijene satova koje ćemo uzeti u obzir, budući da su mehanički, osjetno više.
Ovi su ronilački satovi nastali u zadnjih nekoliko godina: Ichons Arcipelago Due Mari, Venezianico Nereide GMT i Vertigo Hippocampus
Nama svima dobro poznat Darwil nije bio talijanski, već švicarski sat, ali obzirom da mu je glavno tržište bio Trst, dobar dio njegovih dizajnera bili su Talijani. Panerai, Bulgari, Philip Watch, Lorenz, Mondia (iako je potonji osnovan u Švicarskoj), nekadašnji Nautica, Breil i Sector, te Perseo imena su povijesnih marki talijanske urarske industrije koja je imala i još uvijek ima stotine proizvođača i sastavljača satova. Samo u Napulju, između 1960-ih i 1980-ih, postojale su desetine takvih radionica, koje su gotovo sve nestale pod utjecajem dolaska kvarcnih satova. Kvarcni satovi nude veću preciznost i znatno niže cijene, stoga su u u osamdesetim godinama prošlog stoljeća pomeli tradicionalnu urarsku industriju. Samo činjenica da im nedostaje šarm povezan s inženjerskim aspektima mehaničkih satova u posljednja dva desetljeća vratila je u prvi plan automatike i satove na ručno navijanje.
Važno je naglasiti da pod proizvođačima satova uključujemo i one kuće koje – nekada kao i danas – dizajniraju i ponekad proizvode u Italiji kućišta, diale (brojčanike/ cifere), kazaljke i remene (ponekad čak i krunice) satova, dok u njih ugrađuju švicarske, japanske ili kineske mehaničke mehanizme. Zbog toga, posebno kada se komponente proizvedene ili osmišljene u Italiji sastavljaju u Švicarskoj, mnogi talijanski satovi nose i dalje oznaku Swiss Made.
Nekoliko uspješnih satova iz prošlosti: Lorenz Neos, Perseo za talijanske željezniče i ronilački Nautica dok je još bio talijanski brand
Izgubljeni brendovi (i jedan stečeni)
Nažalost za Talijane, tijekom vremena Italija je izgubila neke od svojih najuspješnijih marki. Panerai je preuzeo švicarski financijski konglomerat Richemont, koji također posjeduje brendove kao što su Cartier, Montblanc, Van Cleef & Arpels, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre i mnoge druge. Bulgari je sada u vlasništvu francuske multinacionalne kompanije LVMH, koja obuhvaća važne brendove iz modnog sektora Louis Vuitton, Christian Dior, Celine, Kenzo, Givenchy, Fendi i druge. Novi vlasnik nekada talijanskog branda Nautica je američka kompanija Timex.
S druge strane, slijedeći suprotan smjer kretanja, marka Squale, vrlo cijenjena među roniocima (posebno kod legendarnog Jacquesa Cousteaua, koji ih je obožavao gotovo kao i Doxa satove), danas je u vlasništvu talijanske obitelji Maggi. Marku Squale osnovao je 1946. godine Charles von Büren, a i pod talijanskim vlasnikom zadržala je proizvodnju u Grenchenu, u Švicarskoj Juri.
Dva brenda koja je Italija izgubila i jedan koji je stekla: Panerai, Bulgari i Squale
Trenutna situacija
Italija nije samo izgubila svoje najprestižnije brendove, već je s jedne strane svjedočila i gubitku vitalnosti, kreativnosti i tržišne relevantnosti povijesnih marki koje su nekako uspjele prebroditi krizu koju je stvorio kvarc. Perseo, Mondia, a najviše Lorenz, pokazuju znakove zamora, s katalozima prepunim kvarcnih satova i „hommage“ modela drugih brendova (posebno Rolexa Submariner, što rade stotine drugih kuća diljem svijeta, ne samo u Kini, kao i Rolexa Datejust). Ovi brendovi ne nude jasnu i originalnu liniju proizvoda. Ipak, neki njihovi modeli predstavljaju dobrodošle iznimke koje ćemo u opisu top liste 15 najboljih marki talijanskih satova spomenuti, što vrijedi i za nekoliko modela Perseo, iako ovaj brend ostavlja dojam da nije baš najbolje… ostario.
Današnji modeli nekada uspješnih brandova: Lorenz Ginevra King, Perseo Grande Settebello i Mondia Madison
Drukčiji su razlozi manjka entuzijazma za brendom Locman koji je osnovan 1961. na otoku Elbi gdje još uvijek proizvodi svoje satove. Iako nudi usluge dizajna za velike urarske švicarske kuće i proizvodi satove za “treće” brendove, vlastiti modeli, uključujući originalni Montecristo, ne uspijevaju prenijeti dovoljnu privlačnost koja bi mogla oduševiti širu publiku.
Mnogo je tužniji slučaj s markama Sector i Breil, koje su danas svedene na satove iz trgovačkih centara. Tijekom osamdesetih i devedesetih godina, Sector No Limits bio je omiljeni sat ljubitelja ekstremnih sportova (jedina ozbiljna konkurencija dolazila je od Casia). Reklamirali su ga sportaši poput padobranca Patricka de Gayardona, kubanskog ronioca na dah Pipina Ferrerasa i talijanskog penjača Manola (Maurizio Zanolla). Danas je dio grupe Morellato, koja je više usmjerena na nakit, ali je ipak vlasnik i marke Philip Watch, osnovane u Napulju 1923. godine. Ova marka je još uvijek prilično vitalna, što čini sudbinu koju je Morellato namijenio Sectoru iznenađujućom.
Nekada vrlo prodani Breil Manta, Sector No Limits i Locman Montecristo
Slična je situacija s markom Breil, koja je dio Binda Grupe, vlasnika i brenda Wyler Vetta, koji je osnovan u Švicarskoj, u Biennu (gradu Omege), 1927. godine, da bi tijekom 1930-ih bio premješten u Milano. Među svim povijesnim talijanskim brendovima, Wyler Vetta danas izgleda najuvjerljivije i posluje najstabilnije. Iako možda ne zbog pojedinačnih modela, ali svakako kada se pogleda cijeli katalog i sagleda povijest marke, Wyler Vetta se za sada može smatrati najboljom talijanskom urarskom kućom.
U okviru Binda Grupe, Breil nije imao istu sreću. Ova marka je bila sposobna proizvesti legendarni model Breil Manta, te je u devedesetim godinama prošlog stoljeća imala dovoljno ugleda i snage da za reklamiranje svojih satova angažira slavne modele poput Monice Bellucci i Cindy Crawford, tada najpoznatije manekenke na svijetu, koje su izgovarale slogan: "Toglietemi tutto, ma non il mio Breil" (“Skinite mi sve, samo ne moj Breil”: na engleskom: "Don’t touch my Breil"). Danas u svom katalogu Breil nema niti jednog mehaničkog sata. Najbliže tome je noviji Manta P.R.O. s mehanizmom Epson PX82A, hibridom između automatskog i kvarcnog. Energiju proizvodi pokret oscilirajuće mase, koja puni bateriju.
Mikrobrendovi: strast i ostvarivanje sna
Trenuno, kada bilježimo pad ili stagnaciju nekih povijesnih talijanskih urarskih kuća, gdje se po dobrome izdvajaju samo Wyler Vetta i Philip Watch, istovremeno svjedočimo i paradoksalnom preporodu talijanskog urarstva. Na nedavnom sajmu Watches of Italy sudjelovalo je čak 60 brendova, što prvenstveno ukazuje na rast takozvanih mikrobrendova. To su brandovi koji, uslijed saznanja da se moraju probiti na već prezauzeto tržište, puno pažnje posvećuju originalnosti i kvaliteti. Kod mnogih, prije same ekonomske računice motivi kretanja u proizvodnju satova su strast i želja da sa svojim brendom ostvare san. Cijene njihovih automatskih satova kreću se od najmanje 300 pa sve do 2000 eura.
Neki od njih imaju u ponudi samo jedan model sata, drugi čitave kolekcije, dok su treći već postigli velik međunarodni uspjeh. Među njima, unatoč proizvodnji satova s velikim brojčanicima, što nije omiljeno u Europi, Memphis Belle je već prodao milijune primjeraka. Isto vrijedi za zaista posebne satove marke U-Boat, dok je vojni model Millimetri branda Anonimo prije petnaestak godina postao "must have" svukud u svijetu.
Talijanski brendovi koji se danas najviše prodaju u svijetu su U-Boat, Memphis Bell i Anonimo
Po svom jednostavnom i čistom dizajnu ističu se brendovi D1 Milano i posebno Unimatic, koji je uspio realizirati specijalno izdanje u suradnji s jednim od najcjenjenijih specijaliziranih sajtova urarstva, Hodinkee iz New Yorka.
Uslijed privlačnog i minimalističkog dizajna danas s vrlo traženi satovi brendova Officine Tecniche, Unimatic i D1 Milano
Djelomično ručno izrađeni, ali ručno sastavljeni ističu se “obrtnički” Lamberti Orologiai i Orologi Calamai, čiji kućište nastaje od lijevanja turbine vojnog zrakoplova F104. Posveta je to koju je vlasnik Francesco Calamai želio odati svom ocu Giosuèu "Il temerario", koji je – kako je zabilježeno na web stranici kuće – bio lovački pilot Kraljevske talijanske vojne avijacije i posvetio je svoj život brzini.
"Obrtnički" pristup izradi satova još uvijek je prisutan u kućama Lamberti i Calamai
Brz i veliki rast je brenda Venezianico (prethodno Meccaniche Veneziane) iz mjesta San Donà di Piave u blizini Venecije, koji je, uz novu sofisticiranost, posebice u modelima Redentore i Nereide, već prešao nacionalne granice, što vrijedi i za brendove Echo Neutra, Out of Order i Fathers. U svojim ronilačkim satovima Vertigo (Hyppocampus i Tritone) i Officine Tecniche (Aquas i Super) uspješno su izrazili kvalitetu i originalnost, što je karakteristika koja odlikuje još dva posebna sata.
Nedavna trendovska ostvaranja kuća Fathers, Venezianico i Officine Tecniche
Riječ je o satovima čiji su proizvođači dva talijanska youtubera, Marco Bracca koji je godinama, prije nego li ga je prešao “Contatori del tempo” Davidea Cecchinija kojeg prate 100 tisuća ljubitelja urarstva, vodio Wrist Addiction, najpraćeniji YouTube kanal o satovima u Italiji, i Pier Paolo Cassoni sa Sardinije koji je 2014. otvorio Undersea Time, prvi talijanski YouTube kanal o satovima.
Bracca, koji je već za sobom imao suradnje s D1 Milano i Mondijom, dosad je proizveo samo Skin Diver Apneist pod brendom Bracca Orologi, dok je Cassoni svoj brend nazvao Ichons. Naime, stari naziv Sardinije, otok koji Cassoni često koristi kao pozadinu u svojim video recenzijama satova, je “Ichnusa”, koji potiče od grčke riječi “ichnos”, što znači “otisak” ili “znak”. S velikom pažnjom prema detaljima i tehnološkim specifičnostima, Cassoni je dosad proizveo četiri superkompresorska ronilačka sata iz kolekcije Arcipelago, još šest divera iz kolekcije Capo Testa, dok je u fazi proizvodnje sportski model Costiero. Brend je to koji će sigurno ući u top listu najboljih talijanskih satova čim bude imao širi katalog.
Satovi talijanskih youtubera: Bracca Orologi Apneist i Ichnos Capo Testa
Spomen zaslužuju i drugi mikrobrendovi, a to ćemo učiniti u sljedećem nastavku, u uvodu - u kojem ćemo govoriti i o mehanizmima i cijenama - detaljnijeg objašnjenja top liste 15 najboljih talijanskih satova koju objavljujemo na kraju ovog članka.
Top lista 15 najboljih talijanskih brendova satova
Ova top lista, baš kao i sve one koje se ne temelje na matematičkim i točno provjerljivim podacima, proizlazi iz osobne procjene autora ovih redaka. Važno je naglasiti da ona ne uzima u obzir najljepši model, ili onaj tehnološki napredniji, niti najprodavaniji - bilo to u prošlosti, bilo to danas - nego razmatra odnos između trenutne proizvodnje i eventualne povijesti brenda, zajedno s bogatstvom kataloga iz kojeg proizlazi jedna od osnovnih potreba kupaca: mogućnost odabira unutar brenda koji se voli ili počinje voljeti iz cijelog niza razloga, od prvog dojma, do trenutaka povezanih s privatnim situacijama i emocijama, poštovanja prema kvaliteti izrade, ili pak privlačnosti znaka, logotipa i “zvuka” marke i još mnogo drugih faktora.
U sljedećoj epizodi posvetit ćemo više prostora opisu svakog od 15 brendova koje smo rangirali u ovoj listi.
Gospodarstvo je palo u prvom tromjesečju, opterećeno poplavom robe koju su uvozila poduzeća nastojeći izbjeći veće troškove, što naglašava remetilačku prirodu Trumpove često kaotične carinske politike
EU je od kraja prošle godine potpisao novi val trgovinskih sporazuma, od južnoameričkog saveza Mercosur, do Meksika i Švicarske, podsjetila je predsjednica EK-a
Policija je rekla da je zatvorila veliko područje grada i započela istragu
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.