Život

SEDAM MILJA SJEVERNO OD BRIJUNA

Memorijalnim ronjenjem obilježena 110. godišnjica potonuća parobroda "Baron Gautsch"

Bio je najveći, najbrži i najsuvremeniji putnički brod u floti austrougarske trgovačke mornarice, no 13. kolovoza 1914., na svojem putu od Boke kotorske preko Malog Lošinja prema Trstu, naišao je na minu u netom položenom austrougarskom minskom polju i potonuo na dubinu od 40 metara 7 milja sjeverno od Brijunskog otočja, gotovo nasuprot Rovinju


 
2 min
Istra24
foto: Drazen Valerijev

Bio je najveći, najbrži i najsuvremeniji putnički brod u floti austrougarske trgovačke mornarice, no 13. kolovoza 1914., na svojem putu od Boke kotorske preko Malog Lošinja prema Trstu, naišao je na minu u netom položenom austrougarskom minskom polju i potonuo na dubinu od 40 metara 7 milja sjeverno od Brijunskog otočja, gotovo nasuprot Rovinju

U utorak 13. kolovoza, memorijalnim ronjenjem na olupinu austrougarskog parobroda Baron Gautsch kod Rovinja obilježena je 110. obljetnica potonuća ovog lijepog putničkog broda., objavio je na svom FB profilu Danijel Frka, ronilac i autor usoješne knjige Potonulo blago Jadrana”.

“Naime”, piše Frka,  prije 110. godina tj. 13. kolovoza 1914., Baron Gautsch, ponos Austrijskog Lloyda, prepun putnika na svojem putu od Boke kotorske preko Malog Lošinja prema Trstu, naišao je na minu u netom položenom austrougarskom minskom polju i potonuo na dubinu od 40 metara.

U ovoj najvećoj pomorskoj katastrofi putničkog broda na Jadranu nastradalo je, prema nekim izvorima, čak 177 putnika i članova posade (točan broj nije do danas utvrđen), dok su brodovi ratne mornarice uspjeli spasiti samo 159 ljudi.

foto: Drazen Valerijev

Na zaronu nas je pratila sasvim dobra vidljivost, a Dražen Valerijev, inače organizator ovog jubilarnog zarona i Dusan Dule Orehek, koji već niz godina vodi Potapljaški center Novasub iz Kamnika položili su na gornju palubu prigodni vijenac, kao spomen na sve žrtve.

foto: Drazen Valerijev

Izuzetno jako cvjetanje mora, kojega su pospješile visoke temperature (na površini smo izmjerili 30, a na 35 m dubine 20 stupnjeva C), ipak nije pokvarilo zaron jer se zadržalo iznad 15 m dubine. Štoviše, na dekompresijskom zastanku nakupine algi koje su su mjehurići plina zarobljeni među vlaknima polako dizali prema površini, poslužile su kao nestvarne kulise za nesvakidašnje fotografije.

foto: Drazen Valerijev

I Valerijev je tragedija Barona Gautscha posvetio status: »BARON GAUTSCH« bio je najveći, najbrži i najsuvremeniji putnički brod u floti austrougarske trgovačke mornarice. Dužina mu je bila 84,5 metara, širina 11,8, a gaz 4,5 metara. Odlikovala su ga za ono vrijeme izuzetna tehnička rješenja – pokretala su ga tri parna stroja od 4.600 KS, s tri propelera, koji su već tada za pogon koristili dizel gorivo. Maksimalna brzina plovidbe iznosila mu je 18 čvorova.

foto: Drazen Valerijev

Zbog svog tragičnog kraja, »BARON GAUTSCH« često se naziva "Titanikom Jadranskog mora". Kao i Titanik, brod je bio simbol napretka i luksuza, ali je završio katastrofalno, čime je ostavio dubok trag u povijesti pomorstva. Danas, nakon 110 godina, olupina Barona Gautscha leži na dnu Jadranskog mora, postavši popularna destinacija za ronioce.

 

foto: Drazen Valerijev

Njegova tužna priča, koju smo ispričali prošle godine, i dalje privlači mnoge avanturiste i ljubitelje povijesti koji žele istražiti ostatke broda i odati počast žrtvama.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.