Zelena tržnica u Puli svakog dana vrvi, kako domaćim ljudima, tako i turistima. Ipak, čini se kako svakodnevni odlasci po voće i povrće lokalnom stanovništvu postaju prevelik trošak, dok su turistima, barem onima koje smo sreli, i ponuda i cijena prava bagatela.
Inače, zakupcima je prošloga mjeseca poskupjela mjesečna rezervacija mjesta te dnevno korištenje stola, a već se duže vrijeme žale da im je sve teže poslovati. Također, naglašavaju da su cijene njihovih proizvoda u skladu s tržištem te da ih rijetko podižu.
Ipak, žale se da većina ljudi voće i povrće kupuje po velikim centrima, a ne na zelenoj tržnici, što je, kažu, posljedica veleprodaje, ali i brojnih akcija na proizvode koje si oni na svojim štandovima ne mogu priuštiti.
Susreli smo nekoliko turista koji su znatiželjno prebirali po svakom štandu, tražeći pretežito voće.
Stranim turistima je naša tržnica bagatela, ali...
Tako smo razgovarali s Tomislavom i Tomažem koji već 22 godine iz Slovenije dolaze na ljetovanje u Pulu pa tako na zelenoj tržnici već godinama dolaze na svoj omiljeni štand.
Tomislava nam je pritom rekla da je svjesna da nije sve što se na ovoj tržnici proizvodi domaće, kao što to neki proizvođači tvrde, ali da zna na kojim se točno štandovima može naći domaće voće i povrće.
- Zelena tržnica u Puli je puno bolja od one naše slovenske. Tek tamo nema ničeg domaćega. Kada smo ovdje, ne kupujemo ništa po centrima, već samo na tržnici jer nam je važnija kvaliteta, a cijene su odlične, kazala nam je Tomislava.
Nisu svi turisti isključivo stranci
No, o cijenama se u zadnje vrijeme sve više raspravlja. One lete u nebo koje lokalno stanovništvo sve teže dostiže. Istina je da se sve teže nositi s poskupljenjem cijena koje je zahvatilo sve segmente života, a turistička sezona je samo jedan od razloga za to.
Nisu ni turisti koji dolaze u Istru isključivo stranci. Tako smo na tržnici susreli i Mandu koja je na odmor kod kćerke u Pulu došla iz Slavonskog Broda. Manda nam je pak kazala da su joj cijene na pulskoj tržnici u usporedbi s onim brodskima, puno više.
- U Brodu su cijene puno niže. Krumpir je, primjerice, u Brodu šest – sedam kuna, dok je ovdje deset. Isto tako, ovdje se vidi da je većina voća i povrća iz plastenika i špricana dok se kod nas još može naći ono na kojemu se vidi da je relativno zdravo uzgojeno, kaže nam Manda.
Na upit kako tumači toliku razliku u uzgoju, kaže da se sve više ide samo na profit, a da je zdravlje na zadnjem mjestu.
Puno ljudi, a prodaje malo?
Zakupci nam pak tvrde da gužva na tržnici nije nužno i odraz velike kupnje i zarade. Kažu da jako puno ljudi dolazi na tržnicu, ali da malo kupuju. Tvrde da cijene nisu povećavali.
- Stranci kupuju po komad - dva od nekog voća i dosta su ekonomični – kupuju onoliko koliko im u tom trenutku treba, što se nama nikako ne isplati, dok naši ljudi uglavnom idu po centrima. Ja sam na istim cijenama od prošle godine, ništa nisam mijenjala, ispričala nam je Katica.
Koliko cijenimo ono što imamo i koliko to plaćamo?
Gracijela i Walter Iz SAD-a kazali su nam da uživaju u pulskoj zelenoj tržnici te da oni takvo što nemaju u Americi. Povrće u voće mogu, naime, kupiti samo u trgovinama.
- Obožavam ovu tržnicu, stvarno ima svega, a i ljudi su jako pristupačni. Ovo je jedino mjesto u Europi u kojemu istinski uživam u kupovanju, kaže.
Ipak, na upit što misli o cijenama na marketu, bila je direktna pa nam je kazala: „For me great, for you horrible! (Za mene odlično, za vas grozno!)“.