Biznis

DVA HRVATSKA UNIKORNA

INFOBIP i RIMAC: Uspjeli su jer su bili uporni i kad im je bilo najteže. I nikad nisu pomislili napustiti Hrvatsku

“Infobip je uspio tek iz trećega puta, no to je naposljetku oplemenilo kompaniju. Kada radite na nečemu, morate biti neuspješni prva tri-četiri puta”, pojasnio je to međuvrijeme suosnivač i glavni izvršni direktor Infobipa Silvio Kutić * “Naša tehnologija mijenja način na koji organizacije komuniciraju sa svojim korisnicima, bilo da je riječ o automobilskoj industriji, maloprodaji, financijskim uslugama, zdravstvenoj zaštiti ili nekim drugim društvenim djelatnostima”, pojasnio je Kutić


 
7 min
Istra24 ⒸFOTO: Manuel Angelini

“Infobip je uspio tek iz trećega puta, no to je naposljetku oplemenilo kompaniju. Kada radite na nečemu, morate biti neuspješni prva tri-četiri puta”, pojasnio je to međuvrijeme suosnivač i glavni izvršni direktor Infobipa Silvio Kutić * “Naša tehnologija mijenja način na koji organizacije komuniciraju sa svojim korisnicima, bilo da je riječ o automobilskoj industriji, maloprodaji, financijskim uslugama, zdravstvenoj zaštiti ili nekim drugim društvenim djelatnostima”, pojasnio je Kutić

Za Hrvatsku se ne može reći da je veliko središte startupa, niti da je moćna tehnološka sila. A ipak, Hrvatska je zemlja koja ima dva jednoroga - tvrtke čija procjene pri prvoj javnoj ponudi dionica premašuju milijardu dolara - što i na svjetskoj karti popularnih unicorna izgleda sasvim dobro. U konkurenciji država članica Europske unije odlično, dok u konkurenciji zemlja sa sličnim brojem stanovnika zvuči nevjerojatno.

Domaći jednorozi tu su titulu ostvarili prije četiri godine. Riječ je, naravno, o Infobipu i Rimac grupi, a o njima piše Poslovni dnevnik.

Vodnjanski Infobip

Infobip, vodnjanski startup, sjedišta osim u Istri ima još i u Zagrebu i Londonu. S obzirom na to da se radi o globalno uspješnoj tvrtki, ne čudi takva organizacija poslovanja zbog lakšeg pristupa tržištu i kapitalu.

A upravo zbog toga što je status jednoroga ostvario investicijom putem londonskog ureda u iznosu od 200 milijuna eura, ponekad ga Velika Britanija broji u vlastite startupe, pa nerijetko u to ime izostaje i s liste EU jednoroga. Ipak, radi se o tvrtki koja je svakako startala u Hrvatskoj, razvila se i vinula u svijet upravo iz Hrvatske. Usto većina zaposlenih živi i radi u Hrvatskoj, u kojoj plaća i poreze.

“Tamo otprilike 2003., 2004., Infobipu je glavni problem bio kako sklopiti kraj s krajem. Tada nije bilo raznih mogućnosti financiranja kao što ih je danas. Sav novac za razvoj i rast trebalo je zaraditi”.

Izabel Jelenić

Osnivači Silvio i Roberto Kutić te Izabel Jelenić, u svakom svom istupu naglašavaju upravo da su hrvatska tvrtke te da sjedište te odjel inovacija i razvoja kao srce tvrtke, nikako ne planiraju izmještati iz Hrvatske. Vodnjan je njihova prva i glavna polazna točka i upravo je iz Istre sve krenulo u pozitivnom smjeru za Infobip.

Izabel Jelenić

No podsjetimo, Infobip je počeo kada je skupina prijatelja (osnivača) počela raditi na poslovnoj ideji još 2002. godine. Kako je na jednoj lanjskoj konferenciji izjavio Izabel Jelenić, suosnivač i tehnički direktor: “Tamo otprilike 2003., 2004., Infobipu je glavni problem bio kako sklopiti kraj s krajem. Tada nije bilo raznih mogućnosti financiranja kao što ih je danas. Sav novac za razvoj i rast trebalo je zaraditi”, naveo je Jelenić. No godine Infobip broji od službene registracije 2006. godine.

“Infobip je uspio tek iz trećega puta, no to je naposljetku oplemenilo kompaniju. Kada radite na nečemu, morate biti neuspješni prva tri-četiri puta”, pojasnio je to međuvrijeme suosnivač Silvio Kutić u reportaži za Fortune, dodavši pritom da je odabir ‘pravih’ zaposlenika ključ uspjeha kompanije.

“Svoje sam pripravništvo započeo kao Infobipov glavni izvršni direktor”, ističe Kutić i dodaje kako je u hodu morao shvatiti kako skalirati tvrtku sa stotinu zaposlenika, za razliku od tvrtke s tisuću zaposlenika, ali i kako pomoći zaposlenicima da se razvijaju zajedno s tvrtkom.

Roberto i Silvio Kutić

No ono što je iznimno vrijedno u razvoju Infobipa do kultnog statusa jednoroga, koji je zapravo svojevrsno priznanje uspješnosti tvrtke, jest da su do prve investicije tvrtku razvijali samostalnobootstrapanjem, kako to obično nazivaju u tehno svijetu.

Termin bootstrapati, dakle, označava razvijanje poslovanja isključivo kroz samostalan rast reinvestiranjem vlastitog kapitala, bez vanjskih investitora. Inače, većina svjetskih tvrtki upravo tako se financira, a tehno industrija zbog skalabilnosti svojih rješenja i potencijala za rast jedna je od rijetkih gdje se investiranje od ranih faza poslovanja smatra normalnom praksom. Većina europskih i svjetskih jednoroga od najranijih je dana osiguravala investicije kako bi financirala ubrzani rast.

Infobipov put nije bio takav, već je rastao isključivo reinvestiranjem vlastitih prihoda u 14 godina svog postojanja, a tada je stigla prva investicija private equity fonda One Equity Partners koji u portfoliju ima na desetke tvrtki te je uložio više od 200 milijuna dolara u Infobip.

“Primjenjujemo našu inovativnu tehnologiju kako bismo transformirali različite industrijske vertikale. Budućnost konverzacije već je stigla, a mi organizacijama pomažemo da ubrzaju svoju digitalnu transformaciju i prebace se na intuitivnu, dvosmjernu interakciju sa svojim korisnicima"

Silvio Kutić

Tada u 2020. godini Infobip je otvorio dva development huba i zaposlio oko 700 ljudi, od čega 230 u inženjerskom odjelu. Rast prihoda i dalje im je bio oko 30 do 40 posto godišnje. Osim toga, uspjeli su zaključiti i veliku investiciju te preuzeti svojeg najvećeg rivala, tvrtku OpenMarket čije je sjedište u Sjedinjenim Državama, a vrijednost akvizicije bila je 300 milijuna dolara. Budući se Infobip ne bavi direktnom prodajom svojih proizvoda privatnim korisnicima, često je mnogima izvan tehno sektora teško shvatiti čime se točno bavi taj domaći jednorog.

Roberto Kutić

“Naša tehnologija mijenja način na koji organizacije komuniciraju sa svojim korisnicima, bilo da je riječ o automobilskoj industriji, maloprodaji, financijskim uslugama, zdravstvenoj zaštiti ili nekim drugim društvenim djelatnostima”, pojasnio je nebrojeno puta Silvio Kutić, glavni izvršni direktor Infobipa.

Infobip ima više od 3800 zaposlenih, a urede u 76 svjetskih zemalja

“Primjenjujemo našu inovativnu tehnologiju kako bismo transformirali različite industrijske vertikale. Budućnost konverzacije već je stigla, a mi organizacijama pomažemo da ubrzaju svoju digitalnu transformaciju i prebace se na intuitivnu, dvosmjernu interakciju sa svojim korisnicima putem kanala i chat aplikacija koje korisnici koriste u komunikaciji sa svojim obiteljima i prijateljima”, dodaje Kutić.

Infobip surađuje s tvrtkama poput Ubera, Bolta i Cabifyja s ciljem uvođenja inovativnih modela unutar automobilske industrije i transformacije komunikacije s korisnicima. Jedan od posljednjih značajnih Infobipovih projekata je onaj s Uberom u Indiji, kada je razvio chatbot koji se temelji na umjetnoj inteligenciji i korisnicima omogućuje naručivanje vožnji putem aplikacije WhatsApp. Riječ je o prvoj inicijativi takve vrste u svijetu koja korisnicima Ubera pruža iskustvo rezerviranja usluge prijevoza, nedavno je objavljeno.

Inače, tvrtka sada ima, tvrde na svojim stranicama više od 3800 zaposlenih, urede u 76 svjetskih zemalja, a IPO koji je u planu, još će neko vrijeme pričekati, U međuvremenu skupljaju priznanja, a posljednje u nizu je ono Fast Companyja koje je Infobip smjestila među najinovativnije svjetske kompanije.

Infobip se našao i na prioritetnoj listi Europske unije, a samim tim i u fokusu hrvatske vlade. Tako smo nedavno i pisali kako “domaća kompanija sudjeluje u velikom europskom projektu čiji je cilj razviti prvi interoperabilni europski ekosustav za obradu podataka otvorenog pristupa, kontinuum oblak-rub s više pružatelja usluga, ili jednostavnije – kapacitete za obradu podataka, softver i alate za razmjenu podataka”.

U dio tog projekta pod imenom Važan projekt od zajedničkog europskog interesa za infrastrukturu i usluge u oblaku sljedeće generacije ((IPCEI-CIS), relativno nedavno uključen je i Infobip. A iz Vlade su poručili kako vjeruju da će Infobip kao jedan od europskih lidera na globalnoj razini, profilirati Hrvatsku kao zemlju u kojoj postoje kompanije koje razvijaju tehnologije budućnosti.

Automobili Rimac

Drugi hrvatski jednorog jest Rimac Grupa, a prva asocijacija na tu tehno-automobilsku tvrtku jest njen osnivač Mate Rimac, kao i Nevera, električni automobil koji je izašao iz njegove radionice.

“Svoj put Mate Rimac počeo je doslovno u garaži, ‘davne’ 2009. osnovao je svoju prvu tvrtku, da bi sada bio na čelu Rimac Grupe, hrvatskog jednoroga, vrijednog 2,2 milijarde dolara”, pisali smo prije gotovo dvije godine. Naime, krajem svibnja, 2022. Mate Rimac izvijestio da je Grupa prikupila 3,78 milijardi kuna ili 500 milijuna eura u investicijskom krugu D, čime je tržišna vrijednost kompanije Rimac grupe premašila dvije milijarde eura, dok su ključni novi ulagači bili SoftBank Vision Fund 2 te Goldman Sachs Asset Management, uz sudjelovanje postojećih dioničara Rimac Grupe, uključujući Porsche i Investindustrial.

Rimac Nevera

“Kad sam pokretao kompaniju bio sam vrlo tvrdoglav. Htio sam zadržati biznis u Hrvatskoj. Imali smo toliko teških situacija da se znalo činiti da nećemo uspjeti. Neki rani zaposlenici znaju koliko smo imali teških razdoblja, da nismo mogli plaćati ni najam. Investitori su nam znali reći – ako premjestite kompaniju, uložit ćemo u vas. Ali, nisam htio da napustimo Hrvatsku. Ponosan sam na to.

Sada imamo ovdje 2000 ljudi. I dalje sam ponosan što ovo radimo u Hrvatskoj, ali zapravo da budem posve iskren mislim da je to bila moja velika greška. Uvijek sam izravan. Bilo bi toliko lakše da smo činili ovo negdje drugdje. Ali, sretan sam što smo baš u Hrvatskoj izgradili kompaniju. I želimo pokazati da jesmo hrvatska kompanija, da razvijamo tehnologije svjetske klase baš ovdje. Sada talenti i profesionalci iz cijelog svijeta dolaze ovdje raditi za nas”, istaknuo je tada Mate Rimac.

CIjeli članak možete pročitati ovdje.


Nastavite čitati

Baby Lasagna 12. rujna nastupa na stadionu Šalata

Uz globalni hit “Rim Tim Tagi Dim”, kao i od prije objavljene pjesme "IG BOY" i "Don’t hate yourself, but don’t love yourself too much", Baby Lasagna će na Šalati uživo predstaviti ostatak albuma prvijenca “Demons & Mosquitos”, čiji se izlazak očekuje na jesen

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.