Tijekom jučerašnjeg programa 16. Weekend Media Festivala u bivšoj rovinjskoj tvornici duhana održana je i zanimljiva panel rasprava „Poduzetnički mindset: Poduzetnik se rađa ili postaje?“
Događaj je moderirao poduzetnik i menadžer Ognjen Bagatin, a o poduzetništvu su govorili Roberto Kutić osnivač i direktor Infobipa, Vjeskoslav Majetić osnivač i vlasnik tvrtke DOK-ING, Dorotea Effenberger predsjednica Uprave i vlasnica Tahografa, te Berislav Horvat glavni hrvatski partner međunarodne organizacije Ernst & Young.
Spomenuta organizacija dodjeljuje godišnje nagrade za poduzetništvo, a takva je nagrada Kutiću dodijeljena 2018. godine, dok ju je Majetić zaslužio lani.
Upornost je ključni faktor
Na početno pitanje postaje li se poduzetnikom ili se čovjek naprosto rodi s tim vještinama, panelisti su se složili kako se radi o kombinaciji oboje.
Dorotea Effenberger
- Potrebno je i jedno i drugo. Dakle, naše karakterne osobine i naša okolina. Ključna je ipak upornost, uz samopouzdanje i sposobnost prilagođavanja, a što pak podrazumijeva spremnost na učenje i promjenu. Onda idu želja, volja, strast, disciplina i kreativnost. Ali bez rada na sebi, teško se dolazi do cilja. Također, moramo biti spremni mijenjati sami sebe u odnosu na okolinu koju nije moguće mijenjati. Okolina nikad ne smije biti izgovor za neuspjeh jer poduzetnik je taj koji u svim okolnostima mora dati najbolje od sebe i uvijek imati na umu da ne zna sve, da i dalje mora učiti, kazala je Effenberger brojnoj publici.
Roberto Kutić
Kutić je zatim naglasio kako u formiranju ličnosti važne uloge igraju obitelj, školstvo i država, te da je dug put od ideje do njena ostvarenja, a na njemu je – smatra – ključno nikad ne prestati učiti i okružiti se kvalitetnim timom.
Teško, ali moguće doći do vrhunske uspješnosti
Vjekoslav Majetić
- Mi smo danas najjača firma u svijetu kad je riječ o proizvodnji specijalnih vozila za razminiranje. Jako je teško doći do tog stupnja uspješnosti, ali može se. Razminiranjem Hrvatske postali smo jedina tvrtka u svijetu koja je sanirala minska polja nakon rata, a i dalje svijetu donosimo nove proizvode. Trenutno su to roboti za rad u rudnicima platine namijenjeni za jednog afričkog kupca. Radimo i postrojenja za pretvaranje otpada u vodik. Valja ovdje reći kako jednim tonom otpada možemo stvoriti pola megavata energije. Drugim riječima, mogli bismo osvijetliti čitav Zagreb, pojasnio je Majetić.
Izazovi su uvijek tu…
- Mi smo danas globalni lider u digitalnim rješenjima. Izazova je bilo mnogo, od rješenja koja morate predati klijentima, premalog hrvatskog tržišta radi čega smo se opredijelili za globalno poslovanje, pa do okupljanja pametnih i dobrih ljudi koji mogu iznijeti pravu inovaciju u pravom trenutku. Izazovi su uvijek tu, u vidu rata, inflacija ili zatvaranja tržišta raznim regulacijama, ali i mi smo uvijek kroz naše zajedništvo spremni ponuditi rješenja. Za to su potrebni ljudi koji su „klasa“, da se izrazim nogometnim rječnikom. Dakle, ne trebamo nužno odlikaše, ali svakako trebamo talente. Tako se postaje drugačiji, čini se razlika, stvaraju se inovacije, izjavio je jučer Kutić.
Berislav Horvat naglasio je potom da je svrha poduzetništva stvarati dobro poslovno okruženje i donositi dodanu vrijednost zajednici.
Berislav Horvat
- Svim uspješnim poduzetnicima zajedničko je to da su u jednom trenutku riskirali, bili otvoreni, usudili se učiniti nešto što nitko prije nije. Naša je poruka u principu da se i u Hrvatskoj može uspjeti, kazao je jučer Horvat.
I neuspjeh je dio procesa
Effenberger je potom budućim poduzetnicima poručila da je neuspjeh također neizostavan dio procesa, iako se nerijetko „na van“ vidi samo lijepa slika.
- Puno je teže ostati na vrhu nego se na njega popeti. Uspješan poduzetnik ne živi na lovorikama, već uvijek ima iduću ideju koju ganja. Pri tom je nužno da on bude financijski pismen, te da potiče i motivira ostale kolege, poruka je kojom je svoje izlaganje zaključila Effenberger.
Veliki pljesak publike zaradio je na koncu Roberto Kutić koji je prilično nonšalatno rekao kako je Infobip najveća komunikacijska platforma na svijetu, s najvećim brojem operatera i najjačim svjetskim brendovima koji svakodnevno koriste njihove usluge.
Treba uvijek imati novu viziju razvoja
- Točno je da smo bili prvi hrvatski jednorog, ali to je bilo davno. Treba se znati održati i uvijek imati novu viziju razvoja. Rasli smo posebice kupnjom američkih kompanija, razvijamo brojne komunikacijske kanale kako bismo zadovoljili potrebe brendova za personaliziranom komunikacijom s klijentima. U tu svrhu dizajniramo niz alata. Naš idući korak je svakako umjetna inteligencija, a ta će interakcija promijeniti svijet. Mi očekujemo pravu revoluciju, a ona se prirodno naslanja na našu tehnologiju, najavio je Kutić.
Svi su sudionicima mladima poručili da ostanu u Hrvatskoj i da ovdje nastoje pronaći svoju priliku. Jednom kad je pronađu, kažu, ne bi više smjeli odustajati od svojih ciljeva, već krenuti tražiti tim koji će im pomoći do njih doći, pri tom imajući u vidu da će nerijetko nalaziti na nerazumijevanje, a posebno ako njihove ideje budu ispred svog vremena.