Svake godine u Jadran na brodovima uđe preko 70 milijuna tona opasnih tereta, upozoreno je na završetku projekta važnog za unapređenje sigurnosti plovidbe i pomorskog prometa EUREKA, vrijednog nešto više od 3,1 milijuna eura.
Ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić istaknuo je da se radi o projektu od strateške važnosti za države Jadransko-jonske regije, posebno u segmentu unapređenja sigurnosti pomorskog prometa na Jadranu.
To se osigurava kroz osnivanje Stalne transnacionalne mreže za sigurnost plovidbe, modernizaciju sustava obveznog javljanja brodova u Jadranskom moru - ADRIREP i novog, pojednostavljenog tehnološkog rješenja za izvješćivanje, razmjenu podataka o pomorskom prometu, kao i VTS usluga u morskom prostoru.
"Svake godine u Jadran uđe preko 70 milijuna tona opasnih tereta, a EUREKA je jedan od načina zaštite i očuvanja Jadrana za buduće generacije. Kada, primjerice, brod uđe u Otrantska vrata imamo sve podatke - od toga tko je na njemu, koji teret ima, u koju luku ide, do toga što ukrcava, a što iskrcava", objasnio je Orlić.
Nexhat Kapidani iz crnogorske Uprave pomorske sigurnosti i upravljanja lukama istaknuo je da su projektom pojednostavili procedure vezane za izvještavanje brodova s opasnim teretom koji uplovljavaju u Jadran, pa će zbog toga pomorci na brodovima imati manje posla oko administracije.
"Ovaj pilot projekt će biti testiran na Jadranu, a kasnije će biti proširen na morima kao što je Baltik. Mislim da je ovo prvi put da se neka tehnologija koja se testira na Jadranu prenosi na sjeverna mora", rekao je Kapidani.
Izvršna direktorica europske agencije za sigurnost plovidbe Maja Markovčić Kostelac vjeruje da će se rezultati projekta aplicirati u drugim morima EU-a, zbog čega se projektu pridružila i Europska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA).
"Mi smo atraktivna nautička destinacija, pa tijekom ljeta osim profesionalnog brodarstva imamo i brojne pomorce koji to nisu po profesiji. Veliki je broj malih plovila na relativno suženom području, što povećava rizik, zato je važno da se razvijaju preventivne mjere i edukacija, te da prihvatimo nove tehnologije", naglasila je Markovčić Kostelac.
Projekt EUREKA počeo je u prosincu 2020. godine, a trajat će do rujna ove godine. Vodeći partner je hrvatsko Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a pridruženi Ministarstvo komunikacija i prometa BiH.