Kultura

POSTDIGITALNI KRIMI-MISTERIJ S DISNEY+ KANALA

A MURDER AT THE END OF THE WORLD: Svako ubojstvo nađe svog počinitelja, u nekom od svjetova

Sedmodjelna dramska serija s intenzivnim elementima misterija, u suštini govori o moći i o ljudima, a posebno o djeci u postdigitalnom dobu, a u određenoj mjeri i u posthumanističkom dobu * Priča koja u svojim počecima mnogim motivima nalikuje klasičnim krimićima Agathe Christie i koja se pretvara u hladni i izvrsno stilizirani cyber-noir s idejama o umjetnoj inteligenciji, odlično je tempiran uradak s izvrsnim komentarima i mnoštvom motiva postdigitalnog doba, kao i promišljanja o preživljavanju čovječanstva u njemu i još većih upitnika na čitavu skupinu pitanja koja počinju sa Što sad kad..?


 
5 min
Iva Sirotić

Sedmodjelna dramska serija s intenzivnim elementima misterija, u suštini govori o moći i o ljudima, a posebno o djeci u postdigitalnom dobu, a u određenoj mjeri i u posthumanističkom dobu * Priča koja u svojim počecima mnogim motivima nalikuje klasičnim krimićima Agathe Christie i koja se pretvara u hladni i izvrsno stilizirani cyber-noir s idejama o umjetnoj inteligenciji, odlično je tempiran uradak s izvrsnim komentarima i mnoštvom motiva postdigitalnog doba, kao i promišljanja o preživljavanju čovječanstva u njemu i još većih upitnika na čitavu skupinu pitanja koja počinju sa Što sad kad..?

Iz filmskog laboratorija scenarista Brit Marling i Zal Batmanglij, kreatora Netflixove serije OA (dvije sezone, 2016. i 2019.) dolazi nešto novo, od nedavno posve dostupno na kanalu Disney+. Sedmodjelna dramska serija s intenzivnim elementima misterija, u suštini govori o ljudima, a posebno o djeci u postdigitalnom, a u određenoj mjeri i u posthumanističkom dobu, kojima jedino preostalo ispada naučiti zadržati svoju humanost.

Komplicirana prošlost i sadašnjost s njenim odjecima

Za vještu hakericu i samouku istražiteljicu Darby Hart (izvrsna Emma Corrin) tehnologija i internet su slamke spasa. Odgojio ju je samohrani otac, mrtvozornik u gradiću u Iowi, kojeg je pratila po mjestima zločina. Darby je od malena zainteresirana za one mračne aspekte ljudskog i prilično okupirana mrtvima.

Njezini je internetski podvizi povezuju s Billom Farrahom (Harris Dickinson), umjetnikom i hakerom koji postaje sve više razočaran internetom i modernom tehnologijom. Oni provode dane tragajući američkim prerijskim prostranstvima za serijskim ubojicom, pomoću nakita kojeg pronalaze na kostima žrtava.

No, dani lova na serijske ubojice su prošlost. U današnje vrijeme, Darby, koja ima 24 godine, provodi večeri nervozno čitajući svoje odlomke na književnim večerima ili pak, još uvijek zaljubljena u internet i svoju hakersku zajednicu, traga po forumima.

Njezini memoari o istinitom zločinu zavrijedili su literarnu pozornost, kao i poziv od milijardera i tehnološkog genija Andyja Ronsona (Clive Owen), koji saziva summit "izvornih mislilaca" - umjetnika, poduzetnika, astronauta iz različitih dijelova svijeta - u obliku retreata u elegantnom, udaljenom i ledom utvrđenom hotelu kojeg je izgradio na Islandu.

U početku oduševljena vizurama Islanda, Andyjevim virtualnim pomoćnikom Rayom koji se manifestira u holografskom obliku čovjeka (Edoardo Ballerini) - zapravo materijalizacijom tehnologije i umjetne inteligencije, te Andyjevom suprugom, legendarnom hakericom Lee (Brit Marling), introvertirana Darby polako uspostavlja veze i u stvarnom životu.

Dugo i sporo odmotavanje do kulminirajućeg kraja

Kada jedan od gostiju umre tijekom prve večeri mističnog povlačenja u zemlju leda, Darbyin svijet se okreće naglavačke dok ona očajnički pokušava dokazati da je žrtva ubijena. Uz sve prepreke, mizoginiju i omalovažavanje jer je najmlađa, upravo Darby razrješava ne jedno, već dva ubojstva te jednu smrt sudionika mističnog retreata, kao detektivka amaterka, uz pomoć svojih znanja od prije, hakerskih sposobnosti i velike upornosti.

Serija je nelinearne naracije koja dijelom pridonosi zbunjivanju oko Darbyne uzburkane i nekonvencionalne prošlosti. Nelinearnošću i povremenom sporošću dramskog razvoja radnje pokazuje svu tjeskobu te Andyevu grčevitu borbu za moći pod izlikom skupljanja moćne gomilice radi brainstorminga oko egzistencijalne prijetnje zbog klimatskih promjena, što je upravo i učinio ne bi li postao još moćniji.

Kad se zaklopi zadnja stranica sedmog poglavlja, razvidno je da i nije moglo biti puno brže, nije moglo biti s više akcije te da je ovo odlično tempiran uradak s izvrsnim komentarima i mnoštvom motiva postdigitalnog doba, kao i promišljanja o preživljavanju čovječanstva u njemu i još većih upitnika na čitavu skupinu pitanja koja počinju sa Što sad kad..?

Na večeri dobrodošlice Sian mi je rekla ‘Znaš li zašto nema ateista u zečjim rupama? Nema ateista ni na Mjesecu, također.’ Ona je prestala ubijati pauke kad se vratila nazad na Zemlju. Ne možeš nauditi ničemu živome kad shvatiš koliko je tamo vječne noći i koliko je dragocjen svaki i najmanji život.

Serija je gusto isprepletena mreža prošlosti i sadašnjosti nervozne, često i anksiozne protagonistkinje, koja polako povezuje tragove što se događa u neuništivom i nedostižnom skloništu na kraju svijeta te zašto se baš ona našla u središtu toga. Izvedbe Corrin i Dickinsona su izvanredne.

Zlouporaba moći

Dok je misterij središnja komponenta narativa, ova zapanjujuća serija govori o moći. Propitkuje tko ima kontrolu nad drugima te kako nesputana ambicija može lako postati nepobjediva te poharati sve oko sebe, dok zlouporaba ili kako je to u seriji navedeno pogrešno kodiranje tehnoloških dostignuća donosi nepovratnu štetu.

Priča koja u svojim počecima mnogim motivima nalikuje klasičnim krimićima Agathe Christie pretvara se u hladni i izvrsno stilizirani cyber-noir s idejama o umjetnoj inteligenciji i temama globalne svijesti kojima su se autori već bavili u prijašnjim uradcima.

Atmosfere u seriji ne manjka, maksimalno je iskorištena ljepota Islanda, a snimano je u Utahu i New Jerseyu. Topli zemljani i oker tonovi Darbyinih avantura od prije nekoliko godina u izvrsnom su kontrastu sa stiliziranim hipermodernim hotelom usred bijelih nanosa.

Ray može oponašati Ernesta Hemingwaya kako piše Harryja Pottera jer je pročitao sve što su ti pisci ikada napisali ili rekli. Mislim, sranje, sve što su svi ikada napisali ili rekli. Od Winnieja Pooha do Hitlerovih govora, do s*ebanih tweetova slavnih osoba, manifesta školskih pucačina. Ako Ray smišlja lekcije za Zoomera, njegov nastavni plan i program dolazi od nas. Zato je toliko umjetne inteligencije rasistička, seksistička, homofobna, jer Ray nije prorok, Ray je ogledalo.

I mi, bez osjećaja.

Velika i šokantna, te vrlo intrigantna isporuka mnoštva ideja dovela je do nedostatka prave karakterizacije likova, posebice sporednih, jer se njihova interakcija pretežito svodi na intelektualno nadmetanje. Time ovaj uradak postaje nenaturalistički prikaz kako sudionika retreata, tako i života samog, i što je je možda najintrigantnije prikaz je nenaturalističke logike života, i jednog čitavog takvog svijeta, koji ovdje izvrsno funkcionira.

Serija odiše hladnom ljepotom i naginje intelektualnoj avanturi, no autori su po tome i poznati, i u tome su iznimno dobri. No ipak, odličan rasplet i epilog u posljednjoj epizodi u prizornom skladu s prologom u prvoj, otopit će svu veličanstvenost i tragove pretencioznosti, koji su pomalo i neminovni u ovakvim tipovima dramskih zapleta, te će sasvim solidno zatvoriti dramaturški luk ove vrlo neobične serije, nakon koje navire još novih pitanja.


Nastavite čitati

Svijet
 

Cijena kave skočila je na najveću rekordnu razinu

U utorak je cijena zrna arabice, koja čini većinu globalne proizvodnje, premašila 3.44 dolara po funti (0.45 kg), nakon što je ove godine skočila više od 80%, dok je kava sorte robusta poskupjela više od 60 posto, prenosi BBC

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.