Kultura

O PUNKU, ROCKU, PULI I NARODNJACIMA

BASIST 'DUBIOZA KOLEKTIVA' VEDRAN MUJAGIĆ: "Duška Kuliša smo pozvali u Arenu, samo ne znamo smije li doći. Treba pitati gradonačelnika je l' to u redu!"

Neki Dylan svira folk i dobije Nobelovu nagradu. Švedski bend svira nordijski rock i to je svima 'cool'. A kad balkanski bend svira balkanski stil, to su narodnjaci. Malo ta priča ne drži vodu * Pula je uvijek važila za neki liberalniji grad u Hrvatskoj. Jesu li KUD Idijoti ovdje 1988. snimili pjesmu „Hoćemo cenzuru“ u kojoj su se ironično sprdali s cenzorima? A, onda imaš 2023. godinu u kojoj netko potpuno neironično, 'mrtav ozbiljan' zabrani nekom koncert zato što mu se ne sviđa muzika, kaže Vedran


 
9 min
Maja Jokanović ⒸFOTO: Manuel Angelini
Vedran Mujagić

Neki Dylan svira folk i dobije Nobelovu nagradu. Švedski bend svira nordijski rock i to je svima 'cool'. A kad balkanski bend svira balkanski stil, to su narodnjaci. Malo ta priča ne drži vodu * Pula je uvijek važila za neki liberalniji grad u Hrvatskoj. Jesu li KUD Idijoti ovdje 1988. snimili pjesmu „Hoćemo cenzuru“ u kojoj su se ironično sprdali s cenzorima? A, onda imaš 2023. godinu u kojoj netko potpuno neironično, 'mrtav ozbiljan' zabrani nekom koncert zato što mu se ne sviđa muzika, kaže Vedran

„Neka priča samo kruži, tko to svira u Areni. Kažu da svi narodnjaci u Puli su zabranjeni…“, tako ovih dana pjeva Duško Kuliš u spotu kojim Dubioza kolektiv najavljuje svoj koncert u pulskom amfiteatru 13. kolovoza.

Bit će im ovo treći nastup u Areni i, nakon dva rasprodana koncerta koja se do danas prepričavaju, bend skoro da još uvijek ne može vjerovati koja sreća ga je snašla kada se ukazala mogućnost da ponovno stanu na scenu koju smatraju najljepšom.

Koliko Dubiozi znače svirke u Puli i zašto su, u sklopu promocije koncerta, odlučili dati jasnu (i prilično glasnu) podršku narodnoj muzici i Dušku Kulišu, čiji se koncert u pulskom Domu 'Mate Parlov' neće održati odlukom gradske vlasti, porazgovarali smo jučer s bas-gitaristom benda Vedranom Mujagićem, koji je s kolegama ovih dana odlučio iznenaditi Pulu i održati pop-up koncerte na Fratarskom otoku i Portarati.

"Bilo bi patetično i da je film"

Treći put svirati u Areni nije mala stvar. Što Arena znači Dubioza kolektivu?

Vedran Mujagić: To je najbolji prostor za sviranje na planetu. Mi smo stvarno zahvalni na toj mogućnosti. Često spominjemo kako smo u Puli bili na ekskurziji kao srednjoškolci. Ja i Brano (Jakubović, op.n.) smo išli u isti razred i imamo zajedničku sliku baš ispred Arene. Nismo mogli ni sanjati da ćemo dvadeset godina kasnije svirati u njoj. Imati rasprodan koncert u Areni u koju si dolazio kao turist, to je vrsta priče koju, kad bi ispričao nekome i kad bi taj netko snimio po njoj film, ljudi bi vjerojatno rekli: "Joj, ovo je malo previše patetično“. A, eto, fakat je tako ispalo…

Koliko publike misliš da imate u Puli ili, preciznije, koliko je Puležana među publikom u Areni?

Vedran:  Vjerujem da pulske publike ima dovoljno. Pula je jedan od prvih gradova koji nas je prihvatio kada smo tek počeli svirati prije 20 godina i prve koncerte smo svirali u Rock klubu Uljanik. E, sad, koliko je tu danas domaće publike teško je pretpostaviti jer se i Pula promijenila u posljednjih 20 godina. Od pretežno radničkog grada, koji je gravitirao oko brodogradilišta i industrije, pretvorio se u turistički, a takva tranzicija nosi neku svoju demografsku promjenu. Ali, ako smo dvaput napunili Arenu i dolazimo treći put, može se reći da za Dubiozu u Puli postoji publika. 

Imate vrlo unikatan stil. Kada bi trebalo nekome objasniti kakvu glazbu svirate, bi li se to moglo dočarati riječima?

Vedran: Nikad to nismo ni pokušali definirati jer je u tu muziku udrobljeno puno utjecaja i stilova. U momentu kad ljudi koriste narodnjake kao pežorativni termin za nešto niže i manje vrijedno, nama, eto, nije mrsko da kažemo da sviramo narodnu muziku. Valjda bi to trebalo biti pohvalno jer se radi o muzici koja je ušla u narod i koja mu je bliska.

Sinoćnji pop-up koncert na Portarati

Dakle, spremni ste za obranu narodnjaka?

Vedran: Ispada da je svuda u svijetu OK kad sviraš folk. Neki Dylan svira folk i dobije Nobelovu nagradu, a kod nas je sve malo poremećeno. Mi imamo neke komplekse i traume iz prošlih vremena pa se stidimo svog nasljeđa. Meni je puno draže imat nekoga tko je autentično naš, koga možeš prepoznati na prvu. Ako mogu birati, od mora domaćih generičkih metal bendova koji pokušavaju zvučati kao Skandinavci ili Englezi, meni je puno draže imati „Po' Metra Crijeva“, koji zvuče kastavski i autohtoni su proizvod. Eto, meni je to, recimo, super. Jer, kad švedski bend svira nordijski rock, to je svima 'cool', a kad balkanski bend svira balkanski stil, to su narodnjaci. Malo ta priča ne drži vodu.

Zabranjen ni kriv ni dužan

Nedavno ste snimili kratki spot u kojem Duško Kuliš poziva na vaš koncert u Areni.  To je bio vrlo jasan i izravan „statement“.  U Puli je odluka da se njegov koncert ne održi u gradskom prostoru vrlo živa i, na neki način, prelamajuća tema, ali zašto ste vi osjetili potrebu da tako jasno iznesete svoj stav kada, recimo, uopće niste iz Pule? I što ti misliš o cijeloj toj situaciji?

Vedran: Pa, tehnički smo iz Pule jer se naš bubnjar ovdje „udao“ i sad živi u Puli. Sad imamo ovdje svog insidera (smijeh). Ali, suštinski, to smo odradili na nekom ljudskom, kolegijalnom nivou s gospodinom Kulišem. U ovom konkretnom slučaju, zato što je čovjek ni kriv ni dužan došao u nemilost gradske administracije. Da li je to bilo iz ovog ili onog razloga, to sad nije ni bitno, ali je to užasno loše iskomunicirano i užasno je loš primjer.

Lošu je to poruku poslalo iz Pule iz koje to ne očekujemo. Pula je uvijek važila za neki liberalniji grad u Hrvatskoj. Jesu li KUD Idijoti ovdje 1988. snimili pjesmu „Hoćemo cenzuru“ u kojoj su se potpuno ironično sprdali sa cenzorima iz komisije za šund na nekom ideološkom nivou? A, onda imaš 2023. godinu u kojoj netko potpuno neironično, "mrtav ozbiljan" zabrani nekom koncert zato što mu se ne sviđa muzika!

Portarata sinoć - koncert iz kamiona

Misliš da je zabranjena jer nije po nečijem ukusu?

Vedran: Pa, tako to izgleda prema vani. To onda dobiva pravo loše konotacije jer, kad napraviš jedan takav presedan, onda se sjeti gradonačelnik Osijeka da bi također mogao zabraniti narodnjake, pa se sjete neki u Kutini da bi i oni trebali zabraniti metal koncert jer pada na neki crkveni praznik… Kad jednom napraviš taj korak, onda se te granice vrlo fleksibilno i svojevoljno pomjeraju. I onda šta? Sljedeći put će reći da ne može Mrle iz LET 3 izaći na scenu jer je previše seksi. Pa da ne mogu brkovi na sceni. Pa da ne može Dubioza... Gdje postavljaš granicu? Tko je određuje? Je l' to neka komisija? Tko? I ako je to zaista borba protiv narodnjaka i protiv nekakve kulture koja nije autohtona ili, kako se već brani, „mediteranska“ onda to ne radiš ovako. Ne radiš to zabranama jer stvaraš kontraefekt.

U Hrvatskoj dvadeset godina nisi mogao čuti narodnjake u medijima s nacionalnom frekvencijom, a vjerojatno ni na onim manjim, ali to ljude nije spriječilo da slušaju tu muziku i došao je trenutak kada su ti izvođači dobili priliku da sviraju. I uspjeli su rasprodati zagrebačku Arenu i kojekakve velike prostore. Zabrane jednostavno nikad ne funkcioniraju. Kad je nešto zabranjeno voće, još je slađe i ljudi idu za tim. Ili, kraju krajeva, ljudi to jednostavno vole i slušaju.

Pula kao pankerski grad svoje kultno mjesto, klub Uljanik, pretvori u hostel, ili još bolje rečeno – dopusti da se to desi, umjesto da tamo, ako već nije uvjetno za koncerte, napravi muzej punka i rocka. To je tragično! Otklon od neke muzike radiš proaktivnim mjerama, a ne represijom. I to je ono zbog čega smo reagirali sada i zbog čega uvijek reagiramo kad je takvo nešto u pitanju. To je pogrešno na puno nivoa. To pogađa puno ljudi, iako se neće svi lako „outati“ da su im narodnjaci OK.

Vedran Mujagić

Smatraš li da, onda, uopće treba praviti razliku između turbo – folka i narodnjaka?

Vedran:  Pa, vidi, muzika evoluira. Ja sam čuo puno gorih stvari od toga. Znaš ono, kad kao roditelj provrtiš malo šta klinci slušaju danas, taj neki trap, i to ne samo lokalni, i kad vidiš kakve su to poruke i kakva je to estetika, vidiš da je to upitno. Ali, ne želim se pretvoriti u jednog od onih hippie staraca koji su, kad smo mi bili djeca, govorili da je muzika iz ’70-ih najbolja, a da je to što mi slušamo smeće. Postoji, uostalom, i vrlo velika vjerovatnoća da mi ne kontamo tu novu estetiku. 

Ako želiš dati priliku nečem novom kao nekakva sredina ili gradska vlast, to trebaš napraviti tako što ćeš pomoći programe iz neke druge kategorije, a ne tako što ćeš braniti narodnjake.

Pomozi Rojcu da ima program i infrastrukturu kako treba. Otvori tamo neki klub! Pomozi festival koji nije narodnjački! Tako ćeš privući ljude i dat ćeš klincima priliku da čuju i jedno i drugo. U trenutku kada zatvoriš sve klubove, klinci mogu samo otići u narodnjački. Onda si ti kriv jer ti je važniji profit i koliko ćeš pića prodat, nego  suština. Licemjerno je kada se netko odjednom sjeti borbe za urbanu muziku. Prošao je taj vlak.

Vedran Mujagić

Mit o sarajevskom duhu

Možeš li zamisliti sličnu situaciju u Sarajevu - da se donese odluka o neodržavanju nečijeg koncert u javnom prostoru?

Vedran:  Mislim da se bi se to moglo desiti po nekoj ideološkoj, više nego po nekoj estetskoj liniji, po kojoj mislim da se to desilo u Puli. Nitko nije ponudio ikakvu argumentaciju zbog čega je neka ljubavna pjesma Duška Kuliša uvredljiva za ovoga ili onoga. To je sada čisto pitanje je l' nam se nešto dopada ili ne dopada, je l' to nešto tu pripada ili ne pripada. To su neke metafizičke kategorije koje je teško braniti.

Što se Sarajeva tiče, mislim da i tu ljudi vole previše namaštavati, idealizirati i pričati o nekom sarajevskom duhu, naročito kada su u pitanju ’80-e i razdoblje „New primitivsa“. Ali, treba se sjetiti samo Nadrealista koji su bili itekako svjesni u kom društvu žive i koji su se dobro zezali, ali muzički blokovi između njihovih skečeva bili su najveći tadašnji folk. To je bila stvarnost.

Koji je tvoj omiljeni bend?

Vedran: Meni je to zanimljiva tema jer me opet vraća na Pulu. Kao klinci smo imali potpunu fascinaciju ovim gradom zbog KUD Idijota. Mi smo većinom odrasli s tom glazbom, ja i Brano pogotovo. KUD Idijoti su kazeta koja se najviše slušala, naročito za vrijeme rata. Nama je to jako puno značilo jer su oni predstavljali opoziciju nekom mainstreamu i prije i u toku i nakon rata. Oni su bili ti koji su govorili „jebem ti rat“. Mene je to pogađalo na nekom vrlo osobnom nivou i super je komuniciralo s nama u toj situaciji. KUD Idijoti su meni i dalje jedan od omiljenih bendova. Nije ovo floskula koju mi ponavljamo jer smo u Puli, nego su zaista važni.

Dolazi li, onda, Duško Kuliš u Arenu za mjesec dana?

Vedran: To je pitanje potrebno proslijediti na adresu Ureda gradonačelnika (Filipa Zoričića, op.n.). Mi smo ga pozvali da dođe, samo ne znamo smije li. Zato treba pitati gradonačelnika je l' to u redu. Ja uvijek ostavljam šansu da gradonačelnik prizna grešku, kaže: "Malo sam izletio", pruži Dušku Kulišu ruku i stvori time neki lijepi epilog. To bi poslalo malo pozitivniju poruku. Nekad je u redu priznati grešku.

Karte za koncert Dubioza kolektiva u sklopu Adria Summer Festivala 13. kolovoza još su uvijek u prodaji putem Eventima.

"Ne pitaj me kolk'o košta, eurima karte plaćaš, a kada u sevdah padneš, ti na bis ćeš da ih vraćaš", poručuje Kuliš u spotu.


Nastavite čitati

Pula
 

KRAK VODI U ISTRU Priveden zbog povezivanja u zločinačko udruženje radi preprodaje droge

Osnovano se sumnja da se 40-godišnjak sa ranije prijavljenom osobom i još jednom zasad nepoznatom osobom povezao u zajedničko djelovanje u cilju pribavljanja protupravne imovinske koristi kontinuiranom nabavom, skladištenjem, preprodajom i distribucijom velikih količina kokaina radi daljnje distribucije na ilegalnom narko-tržištu Istre * Riječ o nastavku kriminalističkog istraživanja najveće zapljene droge u Istri iz ožujka ove godine

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.