Kultura

IZVRSNA NOVA SERIJA NA NETFLIXU

BEEF (ZAVADA): Zašto nam je tako teško biti sretnima?

Zaplet ove formalno nekonvencionalne, dijaloški pedantno raspisane, emotivno dobro razjašnjene i izvrsno odglumljene serije, ponajviše se bavi životom dvoje četrdesetogodišnjaka i svime što te njihove srednje godine nose, zatim novcem, njihovim frustracijama, statusom i mentalnim zdravljem u okviru svakodnevne unutarnje i vanjske dinamike: zapravo, oni su bijesni zato što su živi. * Unatoč svim ludostima protagonista, njihovim manama, pasivnoj i aktivnoj agresiji, pretvaranjima i lažima, volimo ih od prve minute ove izuzetno napisane, genijalno koncipirane i posve točno režirane serije, u kojoj je svaki kadar snažne dramaturško pripovjedne funkcije


 
7 min
Iva Sirotić

Zaplet ove formalno nekonvencionalne, dijaloški pedantno raspisane, emotivno dobro razjašnjene i izvrsno odglumljene serije, ponajviše se bavi životom dvoje četrdesetogodišnjaka i svime što te njihove srednje godine nose, zatim novcem, njihovim frustracijama, statusom i mentalnim zdravljem u okviru svakodnevne unutarnje i vanjske dinamike: zapravo, oni su bijesni zato što su živi. * Unatoč svim ludostima protagonista, njihovim manama, pasivnoj i aktivnoj agresiji, pretvaranjima i lažima, volimo ih od prve minute ove izuzetno napisane, genijalno koncipirane i posve točno režirane serije, u kojoj je svaki kadar snažne dramaturško pripovjedne funkcije

Prva od žanrovskih klasifikacija ili bolje rečeno jedan među filmskim rodovima koje obuhvaća serija Zavada, prema platformi Netflix, je offbeat, što bi se moglo prevesti kao nekonvencionalna. Najnovija serija nezavisne američke producentske kuće A24 oduševljava kao i većina njihovih dosadašnjih uradaka, što samo potvrđuje da rade izvrsno čega god se uhvate. Kreator serije je Li Sung Jin, dramski pisac i producent, koji je ovdje ujedno i režirao posljednju epizodu Figure od svjetla.

Narativ prilagođen ljudima rođenima u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, kojima se i obraća u velikim dramskim obratima ali i pažljivo iskonstruiranim sitnicama, rijetko će koga iz te generacije ostaviti ravnodušnima, neovisno o tome na kojem dijelu zemljine kugle je odrastao ili gdje danas živi. Ovo je priča o ljudima koji su ta iskustva i procese, kao Azijati prošli u Los Angelesu, u kojem i danas žive. Bez obzira na godine gledatelja, serija je izuzetno životna, klasno, socijalno i rasno osviještena te duhovita i tužna, i psihološki jaka.

Mrzim se pretvarati da ništa ne mrzim.

Turbulentni unutarnji životi te vanjsko ispoljavanje vrtloga podsvijesti Amerikanca Dannya, korejskog podrijetla (od prvog kadra naprosto izvrsni Steven Yeun, 2021. nominiran za Oscara za glavnu mušku ulogu u drami ‘Minari’) i Amerikanke Amy, kinesko-vijetnamskog podrijetla (Ali Wong kakvu još nismo vidjeli) upoznajemo kroz naganjavanje autima prvo na parkiralištu trgovine kućnim potrepštinama, a zatim dalje cestom pri čemu su uništili vrt jednog sugrađanina, u prvoj epizodi Ptice ne pjevaju, one vrište od boli. Taj je ‘prometni’ prolog dramaturška potka neobičnog odnosa protagonista, kojeg pratimo kroz deset 35minutnih epizoda, a psihološki je ‘okidač’ u njima nakupljenih frustracija te se sve epizode bave ispucavanjem tih frustracija, pod izlikom osvete zbog te prometne situacije.

Danny

 

Bijes je samo prijelazno stanje svijesti

Naslov ovog poglavlja rečenica je koja se pojavljuje u prvoj i drugoj epizodi i zapravo je premisa kojom su konstruirani karakteri i dramski obrti koje pratimo, polako shvaćajući da su naši protagonisti zapravo bijesni zato što su živi. Zaplet se ponajviše bavi životom dvoje četrdesetogodišnjaka i svime što te njihove srednje godine nose, zatim novcem, statusom i mentalnim zdravljem u okviru svakodnevne unutarnje i vanjske dinamike.

Početak druge epizode, Ushit životom, potvrđuje bjesomučne, nesmiljene i očajne reakcije i ponašanja izvrsno raspisanih i odglumljenih karaktera, koji se muče u svojim egzistencijalnim bitkama toliko da su smiješni, nepokolebljivo stvarni i tužni, istovremeno.

Unatoč svim njihovim ludostima, manama, pasivnoj i aktivnoj agresiji, pretvaranjima i lažima, volimo ih od prve minute ove izuzetno napisane, genijalno koncipirane i posve točno režirane serije, u kojoj je svaki kadar snažne dramaturško pripovjedne funkcije. Iz tog je razloga ovdje ta, u kritici rijetko upotrebljavana riječ - točno. Sve ovo navodit će na još jedno žanrovsko usmjerenje koje se ne smije izostaviti kad je riječ o ovoj nekonvencionalnoj seriji - ovo je moderna tragikomedija.

Amy

Dijaloški je vrlo pedantno raspisana, emotivno dobro razjašnjena i izvrsno odglumljena, bez pretjerivanja i s odličnom izvedbenom pratnjom razgovora, ali i s iznimnim intelektualnim tokom u razgovorima, gdje se u replikama ističu četvrta Samo ne sve odjednom epizoda, i posljednja, kad protagonisti haluciniraju pod utjecajem otrovnih bobica.

Danny: Ali, znaš, kao roditelji, kao da ispišaju svu traumu na nas.

Amy: Pitam se tko je počeo prvi pišati.

Popratna je glazba izvrstan pratitelj razvoja dramskih sadržaja, posebno visoki tonovi na klaviru, kao i pulsirajući ritam za vrijeme psihološki napetih momenata odlično zaokružuju sliku, dok su vjernost situacije djeteta odraslog u devedesetima koje se snalazi u novom mileniju, odlično dočarali Tori Amos; Limp Bizkit; The Offspring; System of a Down; Incubus; Björk; The Smashing Pumpkins, itd.

Naslovi epizoda su izjave ili dijelovi rečenica poznatih autora, poput pisaca ili redatelja, Wernera Herzoga, Carla G. Junga, Sylvie Plath, Simone de Beauvoir, Franza Kafke, Simone Weil. Sung Jin koristio je utjecajne tekstove i filmove kako bi opisao bezobzirno ponašanje svojih likova. Naslov i svi podnaslovi ovog teksta replike su iz dijaloga.

Imam više novca od nekih pravih država

Poduzetni Amerikanac korejskog podrijetla Danny Cho je tzv. contractor ili izvođač građevinskih radova koji povremeno ne spreže od kriminalnih djela sitnijeg razmjera. On skrbi o svom samozatajnom, utonulom bratu Paulu (Young Mazino), koji sanjari da će se obogatiti kriptovalutama i vrijeme provodi igrajući igrice.

Danny jednim dijelom pokušava usmjeriti Paulov život onamo kamo sam smatra da bi njegov mlađi brat trebao ići, a drugim dijelom želi i da on osjeti patnju koju je Danny proživio na svom trnovitom putu odrastanja kao Azijat osamdesetih i devedesetih u Los Angelesu, pri čemu je čitav njegov karakter zapravo skup posljedica toga što je tada prolazio. Tu je i njihov rođak Isaac (losangeleski umjetnik, graffiti artist, ilustrator i glazbenik David Choe) koji upravo izlazi iz zatvora, ali se uskoro ponovo tamo i vraća.

Danny, Paul i Isaac

Matrijarh Amy, udata za japanskog umjetnika koji izrađuje kičaste keramičke vaze, Georgea (također umjetnik, korejsko - američki slikar i glumac, Joseph Lee) vlasnica je hipsterske trgovine ukrasnim biljem Kōyōhaus, koja pokušava svoju tvrtku prodati bogatoj kolekcionarki umjetnina Jordan (Maria Bello) čija je izjava i naslov ovog poglavlja.

 

George

Dok George čuva njihovu kćer June (Remy Holt), njegova samodopadna supruga, koju je Wong utjelovila fantastičnim ukočenim scenskim pokretom i finom mimikom lica, posebice usana, gradi svoj poslovni ugled gazeći sve i svakoga pred sobom, kako bi ostvarila svoje snove i svojoj kćerki pružila sve što misli da malena treba imati.

Iz E u A bi bilo dobro, ali ako ideš iz E u C-mol onda ćeš zbilja osjetiti Duha Svetoga.

Dvoje ljudi rođenih početkom osamdesetih, različitog društvenog staleža i kulturnog nasljeđa, žive paralelne živote. Pritom se međusobno osvećuju jedno drugome, gdje se rijetko kad zna tko je heroj a tko zlikovac. Nešto kraće trajanje epizoda koje se u početku osjeti, no zapravo je izvrsno prilagođeno dinamici odvijanja događaja i podsvijesti likova, koja pritom kulja, i to je još jedan od pomno razrađenih elemenata dramatičarske razrade.

 

Jordanina kuća

Upravo sve to ih čini realističnima, čime pridnosi izvrstan vizual serije, odlični objekti poput Amyine i Georgeove u japanskom stilu uređene kuće; izvrsno stvarima nabacanog socijalnog stana - skladišta u kojem žive braća Cho te Jordanine kuće - zamaka u kojima se pomična vrata galerije otvaraju izgovaranjem izreka, gdje se odvija finalno krvoproliće u devetoj epizodi, Najveći tvorac iluzija.

A onda je stvarni život postao pornjava

Serija o kojoj bi se mnogo što još moglo reći, ali radnju kao ni dijelove zapleta i specifični razvoj događaja nećemo otkrivati. Snimljena je izvrsno, dinamika i u slici i u razvoju radnje je odlično raspoređena, ritam također, montažno je riješena izvrsno, a i kostimi su predobri.

Amy i Danny

Priča dotiče usamljenost; imigrantska pitanja; kulturološke razlike; potrebu imanja djece kao psihološko zaokruživanje vlastite svrhe postojanja; utjecaj odgoja na razvoj ličnosti odrasle osobe kao i njezinih današnjih stavova; obiteljske dinamike i pitanje bratstva, prvog ili drugog djeteta u obitelji; katarzično pražnjenje od svakodnevnih ali i odgojnih traumi seksualnim egzibicijama; stavove ljudi koji imaju djecu i na što su oni spremni kao i odluke koje oni donose te isto to s onima koji nemaju djecu; ljudsku potrebu za vladanjem i manipulacijom; činjenicu da su drugi naše ogledalo; potrebu za pripadanjem nekoj zajednici poput Crkve i duševnog utočišta koje ona predstavlja pojedincima; egzistencijalne probleme više i manje bogatih, kao i siromašnih; ponos, prepotenciju i oholost; samodokazivanje i samoprocjenu i još mnogo toga.

Najveća, velika tema osvete, kao i opsesivni poremećaj nekom osobom okidač je radnje i ispada bijesa i frustracija protagonista, oslikavajući na što se zapravo ljudima raznih društvenih staleža svode sitne životne satisfakcije, u svoj bijedi i dekadenciji suvremenog egzistencijalizma velegrada.

 

Ocjena serije 5/5

 

Serija Beef dostupna je na Netflixu od prošlog četvrtka, 6. travnja, isti dan je dospjela među deset najgledanijih serija, trenutno je na drugom mjestu. Ocjena na imdbu joj je rastuća, zasad stoji 8.4.


Nastavite čitati

Svijet
 

Cijena kave skočila je na najveću rekordnu razinu

U utorak je cijena zrna arabice, koja čini većinu globalne proizvodnje, premašila 3.44 dolara po funti (0.45 kg), nakon što je ove godine skočila više od 80%, dok je kava sorte robusta poskupjela više od 60 posto, prenosi BBC

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.