Tehnomont diže kvalitetu usluge u Marini Veruda
- Da bi poboljšali kvalitetu usluge u marini gradimo novi sanitarni čvor. Nažalost, trebalo nam je četiri godine da dobijemo građevinsku dozvolu, rekla nam je Gordana Deranja.
Moja je žena Hrvatica iz Zagreba, ali je rođena u Koprivnici. Upoznali smo se u Puli. Vjenčali smo se 1956. i koncem te godine otišli u Italiju. Jedno smo vrijeme proveli u "Campi profughi", ali izbor je bio Milano. To je grad koji jako volim. Pula i Milano su mi jednako vrijedni. I u Milanu je bilo gadno. Iz Pule smo otišli krajem 1956., a već sam se 1958. vratio. Toliko je bila jaka nostalgija. Dolazili smo često u Pulu. Naši sinovi blizanci Simone i Saša prvi put su došli u Pulu kao bebe 1970. sa svega tri mjeseca
Moja je žena Hrvatica iz Zagreba, ali je rođena u Koprivnici. Upoznali smo se u Puli. Vjenčali smo se 1956. i koncem te godine otišli u Italiju. Jedno smo vrijeme proveli u "Campi profughi", ali izbor je bio Milano. To je grad koji jako volim. Pula i Milano su mi jednako vrijedni. I u Milanu je bilo gadno. Iz Pule smo otišli krajem 1956., a već sam se 1958. vratio. Toliko je bila jaka nostalgija. Dolazili smo često u Pulu. Naši sinovi blizanci Simone i Saša prvi put su došli u Pulu kao bebe 1970. sa svega tri mjeseca
Iako nadaleko percipiran kao kipar, najpoznatiji kao autor čuvene skulpture "Brod" na Vidikovcu te "Četiri elementa" na politički sada užarenom komadu Valkana, vječni pulski mladić neumornog duha Gualtiero Mocenni predstavlja se u pulskoj Galeriji Hermana serijom novih slika, nastalih za pandemije koronavirusa.
Povod je to našem razgovoru s ovim strastvenim 88-godišnjim autodidaktom, rođenim 6. veljače 1935. u Puli, jednim od najvećih živućih istarskih umjetnika koji i na ovih 14 slika manjeg formata ostaje vjeran, kako je prilikom otvaranja izložbe rekao voditelj galerije Vedran Šilipetar, geometrizaciji, stilizaciji, izrazu koji se jako oslanja na modernizam i postmodernizam, s jako prepoznatljivim autorskim pečatom. Koliko su mu nove slike jedne strane koncizne i jasne, toliko su s druge strane, veli Šilipetar, tople, s izuzetnim koloritom koji je i zemljan, ali i solaran, svojstven tipičnim talijanskim autorima iz razdoblja transavangarde s početka 80-ih godina.
Do danas je Mocenni izlagao na više od 300 samostalnih izložbi, sudjelovao na više od 50 međunarodnih kiparskih simpozija; dobitnik je Povelje počasnog građana Grada Pule 2011., a od 2017. počasni je građanin Istre.
"Ja sam se rodio kao slikar. Moje kiparstvo dolazi iz mog slikarstva. Od ranih 50-ih godina sve do 1975. ja sam se bavio samo slikarstvom. Do skulpture sam, a tada sam već imao 40 godina, stigao zbog jedne oklade”, smije se Mocenni kojemu za našeg razgovora u 'Hermani' srdačno prilaze mnogi prijatelji, među njima i pulski dogradonačelnik Bruno Cergnul, dok je naknadnom otvorenju izložbe bila prisutna i nova pročelnica za kulturu i razvoj civilnog društva Emina Popović Sterpin.
Neumorni krotitelj kamena, senzibilan umjetnik vulkanske strasti, svoju je slikarsku karijeru počeo u Puli, pod utjecajem Modiglianija i Boccionija, kasnije je kontinuirano nastavio raditi u Firenci, da bi se etablirao u Milanu.
Gualtiero punih 66 godina živi zajedno sa svojom suprugom i muzom, Hrvaticom Alicom. Imaju dva uspješna (nejednojajčana) blizanca - Simone s ocem dijeli slikarsku i kiparsku strast, a i akademski je glazbenik, plodni pjesnik i pisac, dok je Saša nagrađivani novinar koji je među prvima otkrio aferu Parmalat, slučaj tog agroprehrambenog diva koji se 2003. godine urušio pod teretom duga od 14 milijardi eura.
Nastavljamo razgovor s jedinstvenim umjetnikom i čovjekom nad kojim se, kao i mnogim starijim generacijama, prelamala traumatska povijest Pule krvavog 20. stoljeća. Intervju smo oplemenili dijelom našeg razgovora s konca 2020. učinjen na prijateljsku molbu pokojnog Draga Orlića za kultni časopis 'Jurina i Franina'.
Jedan moj veliki prijatelj i kolekcionar, odvjetnik u Milanu, rekao mi je jednog dana da je kupio novi stan i da ima dupli ulaz, i da bi za to mjesto htio skulpturu te da mu, ako znam, preporučim nekog kipara.
Rekao sam mu: "Pa ja ću ti napraviti". On je kazao: "Kako, kad nikad nisi to radio?". Rekao sam mu da moram nekako početi. Napravili smo si jedan neformalni ugovor kojim sam se, uz moju stvaralačku autonomiju, obavezao da ću dovršiti skulpturu do Božića 1975. godine. Sreo me malo prije isteka roka, a ja mu kažem da sam zaboravio na to. No, on me podsjetio da je on odvjetnik, kao i njegova supruga. I ništa, napravio sam svoju prvu drvenu dvometarsku skulpturu. Kad smo mu je donosili, našalili smo se i skulpturu omotali u crne vreće za smeće i vezali špagama. Kao umjetnik Christo koji je omatao spomenike i zgrade.
Kad smo mu donijeli rad, on je zatražio da skinemo špage, na što sam mu ja uzvratio: "Kakve špage, to je skulptura". Otišli smo u drugu prostoriju večerati, a moj brat je u međuvremenu diskretno skinuo vreće sa skulpture. I kad je domaćin na koncu vidio skulpturu, rasplakao se dirnut. To je bio početak. Bilo je to 1975. godine, a već četiri godine kasnije na Vidikovcu smo napravili veliku skulpturu koju ljudi zovu "Brod".
Da, tri godine za redom, na prvoj Reviji domaćeg filma 1953. i na dva prva festivalska izdanja 1954. i 1955. slikao sam velike, 2x3 metra plakate ispred Arene. Sjećam se mog plakata za film "Djevojka i hrast", sjećam se da je to bila tragična priča. Dali su mi fotografiju i ja sam komponirao plakat. Sjećam se i mog plakata za film "Lažni car". Kasnije me naslijedio pokojni profesor Ivan Obrovac, moj veliki prijatelj koji je, dok sam ja oslikavao plakate, bio kinooperater. Tada sam, usput, Obrovca savjetovao da ode na zagrebačku akademiju i srećom me poslušao.
Skulptura "Brod" na Vidikovcu je vaše najpoznatije djelo?
Svi ljudi koji tamo žive su ga prihvatili, a među njima ima i intelektualaca i običnih ljudi. Svi su ga prisvojili. Kad su se svojedobno ljudi bunili zbog preseljenja, pitali su se zašto autor ne reagira. Vlasnik skulpture je Grad Pula, kojem sam ja poklonio rad. Grad može raditi što hoće, sakriti, prodati, pokloniti. Jedino što ne smije temeljem washingtonskih sporazuma, ne smije uništiti skulpturu.
U čemu je tajna popularnosti "Broda"?
Prije svega u tome što su ga ljudi prihvatili. Ja nikad nisam čuo: "Što radi tu ta hrpa željeza?"
A u samoj izvedbi?
Sve ima svoju štoriju. Imao sam veliku izložbu u Milanu 1976. godine i tu je izložbu došao otvoriti i predgovor u katalogu napisao Darko Schneider, tadašnji direktor zagrebačke Moderne galerije. U povratku je sa mnom došao u Pulu. U ono vrijeme Uljanik je gradio one velike brodove, a hrpe limova, otpaci broda završavali su na Katarini, Montegrande. I tada je Darko predložio da napravim skulpturu. A, zamisli, tada sam se kiparstvom bavio tek godinu dana. I odlučim napraviti takvo nešto. Darko je tada u Pulu došao da bi se s tadašnjim gradonačelnikom dogovorio oko ostavštine Antona Motike. Ali, dođe jedan, neću ti reći ime, i kaže: "Što je nama ovaj 'profugho' došao soliti pamet?" Drugi mu kaže da je umjetnost internacionalna stvar, i da sam ja ne samo dobar nego velik umjetnik. A ovaj prvi opet: "Ali oni su fašisti". A mog su tatu, kad bi bio nekakav fašistički skup, znali stavljati u preventivni zatvor u cementaru. I čak su u ondašnjoj miliciji provjerili tada kartoteku cijele moje obitelji i ustanovilo se da su svi časni ljudi. I onda se ušlo u proces izrade skulpture. Uljanik je dao limove. To je bilo u kolovozu 1979. Imali smo rok od 40 dana.
U samom radu, dakle, nema kontura broda?
Nema, ali ima brodogradilišta u ideji.
No, ima Arene?
Točno. Koncept je bio Arena kao prošlost i brodogradilište kao suvremenost. Znači elipsa Arene, a tehnologija brodogradilišta. I svaka elipsa ima veliku i manju os (crta na papiru, op. a.) i trokutima na 90 stupnjeva... Ovako... To su pet i pet i pet elemenata...
Čini se simetričan?
Ima u sebi geometrijsku progresiju - beskrajno bi se mogao produljiti, i prema povećanju i prema smanjenju.
Pula - Milano, to su dva doma?
Rodio sam se u Puli i ovdje živio 20 godina. Tu sam proveo mladost. Išao sam u talijansku gimnaziju, jedrio sam, igrao košarku, već sam onda slikao. Počeo sam jako rano. I onda sam se preselio u Milano, koji sam odavno izabrao. No, bilo mi je teško doći do Milana. Prvo sam bio kraj Napulja, pa blizu Firence, ali ni Firenca mi se nije sviđala, pa sam napokon uspio doći u Milano.
Zašto u Milano?
U to je vrijeme Milano bio svjetski centar za umjetnost, naročito za slikarstvo. Pojedini veliki američki autori često su prvo izlagali u Italiji i tek onda postajali slavni u Americi. Nemojmo zaboraviti da je Leo Castelli, Tršćanin, bio onaj koji je promovirao suvremenu umjetnost u Americi. Imao sam sreću upoznati izvanrednog kipara i slikara Lucia Fontanu, ime koje svatko zna. Ili Carlo Carr'. Njega sam, barem jednom tjedno, viđao u "Galleria Annunciata", gdje je imao svoj stol i jednu bocu crnog vina. Drage je volje pričao s mladim umjetnicima.
Tko je u obitelji imao umjetnički gen?
Moj djed Šime iz Pićna, a rodio se u Pazinu. Zato se moj sin zove Simone. Djed je bio željezničar, vozio je lokomotivu od stanice do Molo Carbone, tamo je na kraju i poginuo za vrijeme savezničkog bombardiranja. Tada su se kuhinje znale bojiti vapnom, a znale su se raditi i dekoracije, primjerice na liniji 20 centimetra ispod stropa, sve uokolo. Moj je djed za to radio kalupe od kartona ili plastike. Bio sam fasciniran. Imao sam osam godina.
Kako je i gdje djed poginuo?
Poginuo je prvog dana bombardiranja 9. siječnja 1944. godine. A znaš kako? To je za ne vjerovati. Prvo su letjeli oni promatrački avioni, čak su mu ljudi mahali, misleći da je bezopasan, dok su oni sve snimali. Mnogi su bili uvjereni da neće bombardirati. Moja nona Elena mu je govorila: "Šime, kad čuješ uzbunu, ostavi tu lokomotivu i trči u sklonište". A on joj je govorio: "Ma, ja ću se sakriti ispod lokomotive". Prve bombe su pale na Giardine, Al Cristo, pa kod pošte, na arsenal... a on je bio na Molo Carbone. Vidio je da se približava njemu, uplašio se i potrčao u sklonište, no nažalost nije uspio.
Gdje ste se oženili?
Tu u Puli. Moja je žena Hrvatica iz Zagreba, ali je rođena u Koprivnici. Upoznali smo se u Puli. Vjenčali smo se 1956. i koncem te godine otišli u Italiju. Jedno smo vrijeme proveli u "Campi profughi", ali izbor je bio Milano. To je grad koji jako volim. Pula i Milano su mi jednako vrijedni.
Kakva je bila Pula vaše mladosti u odnosu na današnju Pulu?
Mladost ima svoje vrijeme, ali u Puli tada nije bilo lako. Znalo je biti da nismo imali što jesti. I u Milanu je bilo gadno. Iz Pule smo otišli krajem 1956., a već sam se 1958. vratio. Toliko je bila jaka nostalgija. Ne možeš zaboraviti mjesto u kojem si se rodio i odrastao. Dolazili smo često u Pulu. Naši sinovi blizanci Simone i Saša prvi put su došli u Pulu kao bebe 1970. sa svega tri mjeseca. Podjednako volim Milano i Pulu. Milano je toliko otvoren grad u kojem se svatko osjeća kao kod kuće.
Pula baš i nije takva?
Meni su znali neki govoriti: "Ti ćeš ovdje u Puli uvijek biti dragi gost". Ma ja nisam tu dragi gost. Ja sam se ovdje rodio, tu živim. Pula mi je dala jako puno. Uostalom, proglasili su me počasnim građaninom Pule. I Pulu i Istru puno sam promovirao vani. Nemalo sam puta u inozemstvu izlagao potpisan kao "Gualtiero Mocenni, Italija", ali često i "Gualtiero Mocenni, Croatia" kao i "Gualtiero Mocenni, Istra", naročito za izlaganja u Meksiku.
Prijatelji vas zovu Valter, zašto?
I ti me slobodno zovi Valter. Kad sam se rodio, 1935. tu u Puli, talijanske vlasti zabranjivale su sve što je strano. Kad su me vodili na krštenje, moja mama Romana svećeniku je navela ime Valter, no svećenik je odbio jer je to, kako joj je kazao, strano ime te da je talijanski ekvivalent Valteru - Gualtiero. Službeno sam u papirima bio Gualtiero, a doma su me svi zvali Valter. Kad su me s četiri-pet godina poslali u jaslice, maestra me prozvala: "Gualtiero Mocenni". Ja sam se okretao: "Ma tko je to još Mocenni?". Potom mi se izravno obratila maestra: "Hoćeš li konačno ustati?". Nije mi sve to bilo toliko drago. Kad sam se vratio mami doma, rekao sam joj da neću biti Gualtiero, ali na koncu ipak jesam, jer je i to lijepo ime. No, obitelj i prijatelji me cijeli život zovu Valter. Meni je najgori u toj priči - nacionalizam.
- Da bi poboljšali kvalitetu usluge u marini gradimo novi sanitarni čvor. Nažalost, trebalo nam je četiri godine da dobijemo građevinsku dozvolu, rekla nam je Gordana Deranja.
Koncert počinje u 18 sati i ulaz je slobodan za sve posjetitelje
B.a.B.e. ističu da na izložbi posjetitelji imaju priliku proučiti korake i savjete koji potiču ravnopravno uključivanje svih članova obitelji u kućanske poslove, te naglašavaju da uz zajedničko razumijevanje i podjelu odgovornosti, svatko može doprinijeti pravednijem i sretnijem obiteljskom okruženju
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.