Kultura

INTERVJU NAKON OBJAVE VINILNOG IZDANJA ŠKURE URE

PAZINJAN GORAN FARKAŠ: 'Naši motivi su neiscrpni. I da Istra ima pet Veja opet ne bi bilo dosta. Imalo bi se ča delati'

"Ovo čime se mi bavimo je folk muzika. Međutim, u prostoru u kojem živimo, folk je dobio neki drugi smisao. Točnije, turbo folk. Svaka čast Rambu Amadeusu, izbacio je super termin i super objašnjenje, ali ovo čime se bavimo mi, Šćike, Dario Marušić, Kries, Balkalar, Cinkuši i drugi je folk muzika. I vani bi to bila folk muzika. U Francuskoj se festivali na kojima nastupaju takvi bendovi, održavaju pod nazivom folk festival", govori nam Goran Farkaš iz pazinske Veje u intervjuu povodom objave vinilnog izdanja albuma "Škura ura" koje je završilo među pet najprodavanijih albuma u Hrvatskoj


 
15 min
Martina Pereša ⒸFOTO: Manuel Angelini
Goran Farkaš

"Ovo čime se mi bavimo je folk muzika. Međutim, u prostoru u kojem živimo, folk je dobio neki drugi smisao. Točnije, turbo folk. Svaka čast Rambu Amadeusu, izbacio je super termin i super objašnjenje, ali ovo čime se bavimo mi, Šćike, Dario Marušić, Kries, Balkalar, Cinkuši i drugi je folk muzika. I vani bi to bila folk muzika. U Francuskoj se festivali na kojima nastupaju takvi bendovi, održavaju pod nazivom folk festival", govori nam Goran Farkaš iz pazinske Veje u intervjuu povodom objave vinilnog izdanja albuma "Škura ura" koje je završilo među pet najprodavanijih albuma u Hrvatskoj

Goran Farkaš u etno skupini Veja aktivan je još od 2006. godine. Ovaj svestrani pazinski multiinstrumentalist u bendu danas pjeva, svira mih, violinu i gajde, a istraživanjem istarske tradicijske glazbe počeo se baviti u vrlo ranoj dobi.

Kao muzikolog i etno istraživač, 2009. godine u Pazinu je pokrenuo poznati međunarodni TradInEtno Festival. S Vejom je dosad objavio dva albuma, a posljednji „Škura ura“ nedavno je doživio i svoje vinilno izdanje koje dečki kreću promovirati već idućeg vikenda u Puli.

Sasvim dovoljno razloga za intervju s Farkašem u samom srcu Istre, Pazinu.

Gorane, možemo li se prisjetiti samih početaka Veje, od prije skoro pa dva desetljeća?

Nismo čak ni mi sto posto sigurni kada smo i kako krenuli s Vejom (smijeh). Mislim, ideja je krenula od Dragana Cvitana i Noela Šurana. Oni su gotovo pa slučajno pokrenuli priču. Često su svirali zajedno, a i ja sam s njima znao nastupati na raznim smotrama i manifestacijama. Jednom smo, nakon nastupa u Boljunu, zaključili da moramo nešto s tim napraviti. Noel je u to vrijeme u Lindaru organizirao Feštu prez Štrumenti. Intencija je, dakle, bila stvarati glazbu uz pomoć raznih predmeta koji nisu glazbeni instrumenti.

I kad se ta manifestacija prestala održavati, mi smo i dalje svirali posvuda, a uvijek im je bila fora da meni daju kantu od Jupola, i sad ja kao moram s njom nešto proizvesti. Na kraju sam rekao: Ok, ali hajmo imati probu jedanput (smijeh)!

Kad bismo nastupali, voditelji bi rekli: A sada dolaze Dragan Cvitan, Noel Šuran i Goran Farkaš! Mislim, super! A zvučali smo prefora! Mislim da se baš u Boljunu dogodio taj neki iskorak, kad smo shvatili da radimo nešto dosta zanimljivo. Počeli smo se nalaziti, svirati, a ime smo dobili baš u Lindaru gdje je Noelov susjed ustvrdio za zvučimo kao veja (obred bdijenja, op.n.). Nama je to dobro zazvučalo, i rekli smo: Super, more Veja! Mislim da je već tada nasta naš najveći hit „Biži, biži maglina“, i stvar se lagano počela pokretati. Pridružio nam se moj brat Saša, i počelo je biti sve više poziva za nastupe. Mada smo mi i dalje bili projekt, a ne bend

GORAN FARKAŠ

Kad su Dragan i Noel najavili odlazak, došao nam je Marko Pernić, zatim i Ljuban Rajić, pa Franko Vranić. Tad smo krenuli raditi na repertoaru, ali radi posla Franko je morao odustati od Veje. Sjećam se perioda u kojem smo razmišljali da jednostavno odustanemo, a onda nam se javio tata jednog dječaka koji je svirao bas i koji je htio doći u Veju. Taj dječak je Sebastijan Demark, i dandanas je član benda, a tada je imao 16 godina. Kliknuli smo nas petorica, i nastavili raditi kao bend do 2012. godine kada smo imali nastup u pazinskom kaštelu na kojem je, igrom slučaja, prisutan bio i Marijan Jelenić iz pulske Nole.

Nakon što nas je poslušao, rekao je: Momci, evo vam moj broj, ako vam bilo što treba – nazovite me! Tada nam je sve krenulo (smijeh). Kontaktirali su nas dugogodišnji prijatelji iz benda Kries i pozvali na festival Ethnoambient koji je njihov frontman organizirao u Solinu. Ali, problem je bio što mi nismo imali ništa objavljeno, osim nekih YouTube klipova koje smo na kraju i maknuli da ti budem iskren, jer… ajme majko.

Uglavnom, te 2012. Marijan je išao s nama u Solin i preporučio nam da je vrijeme da krenemo u studio. Tako je počela živjeti Veja kao šesteročlani bend.

Međutim, do danas, sastav se ponešto izmijenio.

Tako je. To je i normalno jer život neprestano teče. Na perkusijama je sada Endi Oblak, Ljuban Rajić nas je napustio nažalost, igrom slučaja i moj brat Saša ima neke druge obaveze. Tako da je Marijan preuzeo njegovu ulogu, i zamijenio miksetu gitarom, budući da nam je on bio i dizajner zvuka i producent. Mi ostali smo starješine; Marko Pernić, Sebastijan Demark i ja.

Uglavnom vas predstavljaju kao istarsku world music grupu. Je li to vama u redu? Kako se vi doživljavate, i kako biste voljeli biti prezentirani?

A gle, to je pitanje za široku raspravu. Nedavno sam u Zagrebu sudjelovao u sličnoj raspravi. Više čak ni world music nije in, sad se to zove global sound.

All around?

All around, da (smijeh)! Mislim gle, ovo čime se mi bavimo je folk muzika. Međutim, u prostoru u kojem živimo, folk je dobio neki drugi smisao. Točnije, turbo folk. Svaka čast Rambu Amadeusu, izbacio je super termin i super objašnjenje, ali ovo čime se bavimo mi, Šćike, Dario Marušić, Kries, Balkalar, Cinkuši i drugi je folk muzika. I vani bi to bila folk muzika. U Francuskoj se festivali na kojima nastupaju takvi bendovi, održavaju pod nazivom folk festival.

Cijeli taj žanr je unutar sebe zanimljiv jer ima bendova koji su skroz tradicijski, a imaš i onih koji su modernizirali taj zvuk, pa i onih koji rade neki svoj novokomponirani folk. Teško je išta definirati. U zadnje vrijeme sam čuo veće punkere u toj glazbi nego u samome punku.

Etno vani ne znači baš previše, i zato su valjda naši mediji odabrali taj izraz world music. Počelo se i njega izbjegavati jer zvuči pomalo kolonijalistički. Termin je, naime, nastao u Velikoj Britaniji, kada su se folk muzičari pobunili protiv onih koji koriste elemente i instrumente iz, recimo, indijske glazbe.

Dakle, tvoj stav je da ste vi folk bend?

Da, ali moreš se i zeznut'. Gledan naslove po portalima i vidin da je u Areni folk diva, i pomislin: Ma ki je to, forši Sharon Shannon, a ono Aleksandra Prijović. Meni osobno nijedan od tih termina ne smeta, ali je dosta nespretno jer ne znaš kako biš se izrazi. Recimo, mi smo se na Facebook prijavili kao etno skupina Veja, i ljudima je ostalo to da mi sviramo etno. Ča to znači, samo o temu sad moremo pričati sat vremena.

Objavili ste dosad dva albuma. „Dolina mlinova“ iz 2014., i „Škura ura“ iz 2022. godine. Iznjedrili su popriličan broj hitova. Što misliš, po kojima ste najprepoznatljiviji i van granica Istre?

Na oba albuma je bilo nekoliko stvari koje je publika jako lijepo prihvatila. „Marija“ je možda tu najveći pobjednik, a odmah zatim i „Anka“.

Dešava se sad taj neki "bum" jer smo izdali ploču, za CD ljudi nisu jako marili. To je danas jedan običan komad plastike, budimo realni.

Kako ste se uopće odlučili na to da ćete objaviti vinilno izdanje hvaljenog aktualnog albuma “Škura ura”?

Pa još tijekom 2020. dok smo radili singl „Teško majki“, i spremali se završiti taj album. Razmišljali smo o temu da gremo na objavu ploče. Ali onda je krenulo svo ono ludo covid vrijeme koje smo iskoristili da neke stvari vratimo u studio, popravimo, popeglamo. Kad imaš vremena izmišljaš stvari koje možda inače ne bi, svašta se tako dogodi…

U ovom slučaju to se pokazalo dobrim potezom. Vinilno izdanje Škure ure je završilo među pet najprodavanijih albuma u Hrvatskoj.

Da. Kad su nam rekli da za ploču treba čekati barem devet mjeseci, odlučili smo odmah izbaciti CD jer jednostavno nismo više htjeli čekati.

Ali o pločama smo stalno razmišljali. Uvijek su nas ljudi na koncertima pitali imamo li ploču. Kad bismo rekli da imamo CD, rekli bi nam da će nas ipak poslušati online. Shvatili smo poruku. Ljudi vole ploče. Čim smo je izbacili nastao je „bum“.

Kako do vaše nove ploče?

Ili direktno putem naših društvenih mreža, ili preko diskografske kuće Menart, a budući da smo za ovu ploču ostvarili suradnju s njima.

Prvi puta?

Da, do sada smo sve radili sami. Jednostavno nismo osjećali tu neku potrebu da tražimo izdavače. Stvar je funkcionirala, i nama je to bilo ok.

Ploča ima zanimljiv dizajn. Tko je za to zaslužan?

Dizajn nam je radio Željko Zirdum iz Pule. Mi smo imali neku ideju na tragu Metallice i njihovog albuma „Black“. Mislim, nije da se s njima uspoređujemo, nego bilo nam je to fora zbog Škure ure. Htjeli smo taj dojam mraka. Željko je razradio cijelu tu igru crne podloge i zlatne boje, odnosno boje pijeska, i pješčanog sata.

Pješčani sat vidimo i u spotu koji je lani snimljen za Škuru uru. A u spotu se, uz vas, pojavljuje i Dario Marušić.

Škuru uru je inače napisala pjesnikinja Gorana Družeta. Dosad smo već uglazbili njezine pjesme poput Črnog orka, Orko tića, a imamo još njezinih tekstova za koje vjerujem da će ugledati svjetlo dana. Na toj konkretnoj pjesmi sam radio prilično dugo, a u studiju smo došli na ideju da zovemo Marušića. Tražili smo ga da otpjeva dio u kojem nam je trebao taj njegov „teški glas“. Po mome mišljenju, ispalo je „bomba“. Nismo ga baš lako nagovorili da sudjeluju u snimanju spota, ali na kraju nam je srećom i to uspjelo. Falio nam je i jedan motiv mladosti, i tu je uletjela naša kći Amber, i odradila je to baš lijepo i prirodno.

Inače, mi za prvi album nemamo nijedan spot. Tek onaj za Črnog orka, ali to je Marijan snimao onako usput u kombiju dok smo putovali u Estoniju i nazad. Ali barem se napokon moglo vidjeti ki smo mi i ča smo mi (smijeh). Međutim, to je bilo još 2014., a naš status se otad nije promijenio. I dalje putujemo kombijem, ne dobivamo baš letove. Tako da je definitivno bilo vrijeme za novi spot.

Spot je sniman kraj mjesta Prkačini, a radila ga je ista ekipa s kojom smo surađivali na pjesmi „Teško majki“. To su Ira Tomić i John Kardum. Snimali smo u zimskome periodu, kad sunce rano zalazi, a dan je bio kišan i jedno sto puta smo morali izlaziti i ulaziti u auta. Na kraju smo imali dva sata kontinuiranog rada, i ispostavilo se da nam je to bilo dovoljno.

Spot dobro prolazi na YouTubeu, brojke pregleda i komentara rastu.

Da, i to unatoč tome što mi nemamo nekakav službeni PR. Sve ča nan se dešava, dešava se jer netko od članova to gura. Konkretno, u ovom slučaju najviše je definitivno potegnuo Marijan. Nama je drago da nas ljudi prihvaćaju, da ima mnogo pozitivnih komentara, a i velik je broj onih koji su nas sad po prvi puta otkrili. To nam stvarno daje elana.

Mnogi će vas tek upoznati. Naime, 16. ožujka imate nastup u pulskome Kotaču, a zatim svirate 20. ožujka u Vintage Industrial Baru u Zagrebu.

Da, krenuli smo lagano s promotivnim koncertima vinilnog izdanja. Puni se polako i naš raspored za proljeće i ljeto. U pregovorima smo i za jedan malo veći koncert u Zagrebu pred kraj godine, a li o tom potom. U principu, nama su najgori ti zimski periodi kad se često i ne vidimo.

Ali imali ste u prosincu nastup na pulskom Adventu.

Je, je! Da, to je dobro prošlo i to je baš bio jedan od rijetkih slučajeva gdje smo nastupali i u toj zimskoj pauzi. I to nam je bilo baš jako drago, jer se napokon dogodilo da ne čekamo proljeće da bismo krenuli s probama, budući da smo se morali pripremati za taj koncert.

Vaš rad je inače dobro prihvaćen i izvan Istre, a zapravo i diljem Europe.

Da, 2014. godine kada smo izdali Dolinu mlinova dogodio nam se taj jedan moment da nam je - zahvaljujući Dariu Marušiću - bivši francuski časopis i portal Trad magazine (Trad' Mag) koji prati folk scenu, dodijelio takozvanu markicu trad bravo za dobar album, a na kraju godine naš je album proglašen jednim od 12 najboljih albuma 2014. To nam je dalo dosta prostora za nastupe. Išli smo u Cassel na jedan veliki folk festival, pa zatim u Flandriju i Normandiju. Mimo toga, putovali smo i nastupali u Slovačkoj, pa zatim u Belgiji na Gentse Feestenu za koji bih se usudio reći da je jedan od najvažnijih folk događaja u Europi. Svirali smo i na Viljandi folk music festivalu u Estoniji, Feiri da Dieta Mediterranica u Portugalu. Gentse Feesten je, hajmo reći, najveći gradski festival u Europi, a bitan event u folk svijetu je definitivno Viljandi folk music festival. Tako da... istina, dobili smo priliku nastupati na bitnim europskim pozornicama.

Motivi istarske tradicijske glazbe uistinu su neiscrpni. Imaš li i nadalje prostora za istraživanje i učenje?

Joh (smijeh)! Ja sam krenuo u folklor s deset godina. Meni je pranono pjeva, nona mi pjeva, dosta članova obitelji... Mama mi je bila u folkloru, pa san kao klinac počeo pratiti njihove probe.

Kad sam krenuo s folklorom, nakon godinu dana sam mislio da znam sve. I onda, "mic po mic", počneš kužiti koliko je tu tega. Samo repertoara iz stilova koje zovemo „na tanko i debelo"... pa onda čuješ Ćiće (Istrorumunji, etnička grupa nastanjena u sjeveroistočnoj Istri, op.n.), pa onda čuješ ove iz Lanišća, pa Bumbare, pa Galižance… Tako kreće povezivanje, upoznavanje, prepoznavanje…

Saznaš koliko ne znaš.

Da, znaš koliko ne znaš. To je more, ali zaista more kulture i tradicije. Srećom, još ima starih snimki koje se čuvaju po arhivima. Tako dojdeš do tega da shvatiš da su naši motivi neiscrpni. I da Istra ima pet Veja opet ne bi bilo dosta. Imalo bi se ča delati.

Puno je tega ča ne znamo ni mi koji se time bavimo, a još je više tega ča javnost ne zna.

Koliko instrumenata danas sviraš? Mimo one kante za Jupol.

Gledam čim manje (smijeh). Kad san bi klinjo, to je bilo fora. Ali kad je vrijeme za ozbiljno odsvirati nešto, shvatiš da se ipak treba posvetiti nečemu malo više. Tako da san se u zadnje vrijeme posvetija mihu, ostalim puhačkim instrumentima iz Istre, ali i žičanim instrumentima. Mada je bilo tu svega. Ne bin reka da sviran puno instrumenata, ali se moren snać na puno njih.

U dokumentarnom filmu Nevena Mihaela Dianeževića koji je o vašem bendu sniman 2016. godine u Pazinu, rečeno je da si ti Jimmy Hendrix na mrtvoj kozi, aludirajući pri tom na mih naravno. Kako si to doživio?

To su zapravo bili izmislili frendovi iz Francuske kad smo bili 2012. godine u Parizu. Poznavajući njih, ne čudi me što su posezali za šašavim formulacijama. A gle, ča je je - njima je to čudno. Mih im je stran, njima je to sukob intervala i tonova koji kao ne bi trebali biti skupa, a u suštini jako dobro zvuče. Mi u Veji nemamo solo gitare, i onda kad su Francuzi pokušali objasniti ljudima što da očekuju od koncerta, rekli su da dolazi Jimmy Hendrix on the dead goat. Tako je ostalo.

Što privatno slušaš?

Arhive (smijeh). U biti, tako je bilo jako dugo vremena, i onda sam skužio da sam se zakopao u to, i da gubim dodir sa stvarima koje se događaju oko mene. Moj prijatelj Emir Fulurija, Dubrovčanin koji živi u Zagrebu, i mnogo se trudi oko etno ili folk scene, upoznao me s jednom listom na kojoj pušta isključivo nova izdanja s world music chartova. Emir je urednik Izvorišta, i pod tom playlistom na Spotifyju pušta samo nova izdanja. Tako da sad slušam aktualne stvari, čak i radi osobnog nadahnuća. A slušam i starije stvari iz tog žanra, tipa iz devedesetih kad je bilo jako puno takvih bendova, a koji nažalost više ni ne postoje.

Sve u svemu, najviše volim slušati ono čime se i sam bavim.

Jesi li pratio ovogodišnju Doru?

Nisam, samo neke isječke s YouTubea. Mislim, Eurovizija je Eurovizija, format koji je takav kakav je. To je sve ok.

Ali Rim Tim Tagi Dim si poslušao pretpostavljam?

Da, da! Fora je pjesma. Ima ljudi koji su očekivali nešto više. Ali, dajte, pa to je Eurovizija. Frajer je napravio super pjesmu, super priču i super produkciju oko svega, i zasluženo odlazi u Švedsku. Ok, ima i u toj pjesmi nekih motiva koji su prezentirani kao tradicijski. Ajde, danas je sve to dosta fluidno i može se sve to lijepo upakirati. Ali, zašto ne? Nemam zamjerke.

Posljednjih godina si i politički aktivan, dio si pazinskog Možemo!. Je li to također jedan vid tvoje ljubavi prema zavičaju?

Ja nisam član stranke Možemo!. Podupirem gradonačelnicu Jašić, to da.

Ali bio si na listi Možemo! na posljednjim izborima za Vijeće pazinskih mjesnih odbora.

To da. Ma gle, Pazin je grad koji je u sredini naše županije. Gdje god da jesi, ti si uvijek na pola sata od Pazina. Imali smo tu dva velika festivala. Sedam dana stvaranja koji se bavio suvremenom umjetnošću i okupljao ljude iz cijeloga svijeta, i međunarodni festival TradInEtno koji sam pokrenuo uz pomoć cijele Veje. Nekako smo svi stali. Događanja po bircevima nisu dovoljna. Svirka u bircu je ok, ali ti ne možeš izbjeći da ljudi tamo dođu nešto popiti, umjesto kulturno se uzdizati.

Pazin ima brdo mogućnosti i potencijala, i bilo bi mi žao da to ne iskoristimo. I mene su motivirali stariji od mene koji su me i uvukli u svijet organiziranja manifestacija i projekata. Spomenut ću samo Istrakon i Dane Julesa Vernea. Htio bih da ja, barem s te strane kulture, mladim naraštajima mogu omogućiti da ako nešto žele raditi imaju i uvjete za to, infrastrukturu i podršku kakvu sam ja imao kao klinac. U „politici“ sam samo s tim porivom. Nadam se da će i naši sugrađani odlaziti što više posjećivati sadržaje koje im nudi Pučko otvoreno učilište. Mali je ovo grad, ali svi smo si bliski. Ljeti se sigurno ne možemo "boriti" s Porečem, Rovinjom ili Pulom, ali zimi bismo trebali moći ponuditi sadržaj za cijelu Istru

GORAN FARKAŠ

Za kraj da te još pitam mijenja li išta za Veju potpisivanje ugovora s Menartom? Hoće li možda morati doći do ikakvih kompromisa?

Pitanje je uvijek koliko si voljan i spreman dati se u nešto. Ali mi nismo nikad rekli: Ok, ove godine ćemo imati 50 koncerata. Nego, nekako ih spontano imamo po 20-ak godišnje, što je i u redu s obzirom na trud oko PR-a koji je dosad bio vrlo sporadičan. Puno veći bendovi imaju sličan broj koncerata.

U našem bendu samo Marijan i ja smo se u potpunosti okrenuli glazbi. Ja imam radionice za djecu, a pokrenuli smo i orkestar u Pazinu s Udrugom TradInEtno. Tako da je meni sve u životu podređeno glazbi, ali ne isključivo kroz rad s Vejom. Planiram pokrenuti i jedan zbor…

Što se tiče Menarta, mislim da mi nećemo morati raditi nikakve ustupke. Možda ti izdavačka kuća nešto uvjetuje ako si jako velik, ali mi smo dovoljno veliki da se zna za nas i da nam se izda ploča, a dovoljno mali da nikoga ne zanima ča Veja dela. Tako je i bolje. Delamo ono ča volimo, i radi tega jer je to nama dobro. Nikada nismo morali pristati na kompromise, pa ne vjerujem ni da će to sada biti slučaj. Nama je jedini kriterij je li nama nešto fora, a često i kad nije napravimo da nam bude (smijeh)

GORAN FARKAŠ

Nastavite čitati

Istra
 

LEKCIJA ZA KSENOFOBE Policijski podaci dokazuju nekriminalno ponašanje naših radnika iz Azije

Podaci policije su potvrdili ono što je svaka razumna osoba mogla i sama zaključiti: radnici iz Indije, Bangladeša, Nepala i Filipina, koje su mnogi upoznali kao vrijedne i poštene radnike, ove godine u Puli nisu počinili nijedno kazneno djelo * Sutra: Analizirali smo policijsku statistiku vezano za slučajeve silovanja u Puli. U većini slučajeva žrtva poznaje nasilnika * U sutrašnjem intervjuu za Istru24 saborska zastupnica Dušica Radojčić govori o planovima za predstojeće lokalne izbore, ali i otkriva kako će Možemo! osim Pule i Pazina na izbore izaći i u još nekim istarskim gradovima

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.