Objava podataka o novčanim iznosima koji su pulska Kulturna vijeća dodijelila umjetničkim organizacijama, udrugama, samostalnim umjetnicima izazivaju godinama identične reakcije: nezadovoljstvo onih koji su odbijeni, privatno kritiziranje onih koji su dobili nemale novce zbog bliskih (partnerskih, bratskih, suradničkih) veza s pojedinim članovima, a ponajviše kritika sukoba interesa onih članova koji od svojih kolega u istom vijeću traže novce za svoje programe.
Prije svega, evo i ta dva aktualna 'vatrena' popisa dobitnika i gubitnika: 'Popis odabranih OVDJE', odnosno 'Popis odbijenih OVDJE', s 'dobitnicima', konkretnim iznosima i 'gubitnicima'.
Izuzeće člana Vijeća od glasanja i njegov izlazak iz prostorije dok se odlučuje o novcima koje taj isti član traži za svoj program - što zbog njegove višegodišnje povezanosti s ostala četiri člana Vijeća, što zbog oportunosti i izbjegavanja konflikta u slučaju odbijanja programa svog kolege člana, i nije neka brana sukobu interesa. Osim što se čini i nepristojnim.
Najzorniji je primjer Teatar Naranča, koji je i ove godine, kao i prošle godine, dobio daleko najveći iznos od 263.000 kuna odnosno nepunih 35 tisuća eura, dok u peteročlanom Kulturno vijeću za scensku, dramsku i filmsku umjetnost sjede čak dva predstavnika Teatra Naranče: Majkl Mikoilć i Luka Juričić.
Oni su se, doduše izuzeli od glasanja, izašli iz prostorije, ali sumnja u sukob interesa ostaje. Sjede, naime, surađuju i odlučuju godinama s preostala tri člana istog vijeća.
Slijedi sadržaj našeg razgovora s ravnateljem Teatra Naranča Majklom Mikolićem, koji nam je tek u naknadnoj pismenoj autorizaciji, dodavši dosta teksta (a ne kazavši to u prethodnom telefonskom razgovoru) ispopovao da nismo 'ničim ovlašten za procjenu kulturnih vrijednosti sufinanciranih programa', hladno zamijenivši tezu o sukobu interesa u dodjeli novaca s procjenom kvalitete programa:
- Kako komentirate sumnje u sukob interesa vezano uz dodijeljena sredstva?
- Čije sumnje?
- Moje.
- Ne znam što bih vam rekao na, kako sami kažete, vašu osobnu sumnju u sukob interesa. Vidjeli ste zapisnik, izuzeli smo se od glasanja i sve je prema zakonu i propisima. Ne sumnjam u integritet ostalih članova kulturnog vijeća i njihove odluke. Sumnjam da bi kompromitirali sebe i svoju stručnost jer je netko, kako ste vi rekli, s nama blizak jer godinama s nama sjedi u Vijeću. Ni ja se prilikom ocjenjivanja programa ne vodim prijateljstvima i poznanstvima. A Vaša sumnja kao pojedinca, ničim ovlaštenog za procjenu kulturnih vrijednosti sufinanciranih programa društvenim novcem ne usmjerava nas u našim aktivnostima. Naše brojke govore same za sebe: u 11 godina ostvarili smo 79 premijernih naslova, odigrali 1850 predstava, te je naše programe pogledalo više od 220 tisuća gledatelja. Jedina smo nezavisna organizacija u kulturi koja iz vlastitih sredstava stipendira buduće glumce kako bi se vratili u Pulu.
- Je li to sve?
- Nije. Ujedno pozivam sve da 25. veljače u 20 sati dođu na premijeru naše predstave "Za kulturu pronti!" u produkciji Scene 15+. Program 'Scena 15+' je također sufinanciran pa neka ljudi procjene treba li taj program biti financiran ili ne".
Ravnatelj Teatra Naranča Majkl Mikolić: "Ni ja se prilikom ocjenjivanja programa ne vodim prijateljstvima i poznanstvima"
Oni koji ne vide ili ublažavaju tezu o potencijalnom sukobu interesa onih članova Vijeća koji od istog vijeća traže novce, navode argument Pule kao male sredine, u kojoj je nemoguće formirati sva vijeća, a da u njima ne sjede ljudi koji se međusobno dobro znaju li su u prošlosti surađivali.
Kad smo kod toga, Pula još uvijek nije doskočila tome da bira za pulska Kulturna vijeća stručne ljude iz drugih gradova, izvan Istre, čime bi se osigurala njihova autonomija i nezavisnost u odlučivanju.
Upravo smo to htjeli pitati pročelnicu za kulturu Eminu Popović Sterpin , kao i to zašto se nije smanjio prevelik 40-postotni utjecaj predstavnika Teatra naranča u Kulturnom vijeće za scensku, dramsku i filmsku umjetnost. Zbog zauzetosti, svoje odgovore pročelnica nam je najavila tijekom sutrašnjeg dana.
Argument male sredine njegovi zagovornici znaju ojačati i tezom da pojedine udruge, teatri, nemaju konkurenciju u gradu, pa eto preostaje samo to da se njima da novac, unatoč možda sumnjivoj kvaliteti programa.
Kakogod, na dugom popisu odobrenih projekta, iznosi se kreću od par tisuća do stotinjak tisuća kuna, a nešto više, 161 tisuću kunu dobio je Festival dječje knjige Monte Librić pri pulskom Sajmu knjiga. Neki prosječni iznos je 30-ak, 40-ak tisuća kuna. Ostaje dojam da je većina dobila slične iznose, kako bi se svi zadovoljili.
S druge strane, nije mali problem to što brojni pulski umjetnici, kulturnjaci, inače jako govorljivi u neslužbenoj formi, nisu spremni otvoreno i javno govoriti o ovom problemu, što ne doprinosi njegovu razrješenju ili bar optimalnijem modelu raspodjele sredstava.
Neki tako tvrde da bi se novcima trebalo izravno financirati umjetnike, bez posrednika, kao i da bi Grad trebao ulagati u kulturnu infrastrukturu poput klubova za mlade, a po uzoru na druge uspješne sredine poput primjerice Ljubljane i tamošnjeg centra 'Kino Šiška'.
Organizator koncerata Marijan Quaranta upravo je danas objavio pulski koncert Partibrejkersa (3. lipnja na Kaštelu, prije i poslije koncerta nastupa DJ Mario Kovač) kao prvo veliko ime četvrtog izdanja Open Season Festa, koji će trajati pet dana.
On ne skriva razočaranje što od Kulturnog vijeća za glazbene djelatnosti nije dobio ni centa. Pritom smatra da Kulturno vijeće uopće ne bi trebalo biti iz Istre, a kamoli iz Pule zbog mogućeg pogodovanja.
"Niti jedan cent za 4. Open Season Fest od Grad Pula tj. od njih petero iz kulturnog vijeća koji odlučuju kome ide lova. Neki stvarno zaslužuju kintu, ali za neke mi slabo dođe", napisao je na svom Facebook profilu, nakon čega nam je dao izjavu iza Istru 24, ističući da njemu nije normalno da jedan petodnevni festival na koji dolaze solidni regionalni izvođači, ali i publika koja troši i ostavlja novce cijelom gradu, ne dobije nit jedan euro.
Pitamo ga treba li se komercijalan festival, koji prodaje ulaznice i ima šankove, dodatno financirati iz gradskog proračuna.
- Troškovi produkcije u odnosu na prošlu godinu porasli su za 30 posto; usluge redara su poskupjele, sve je poskupjelo, i grafika, plakatiranje, a i bendovi. Sve to košta. Sve je to jako, jako rizičan posao. Ako je to unosan posao, zašto onda u Puli, a i u Hrvatskoj ima tako malo promotora, postavlja pitanje Marijan Quaranta.
- Prošle godine nam je jedan festivalski dan bio financijski jako uspješan, jedan prolazan, a dva u minusu. Sveukupno sam bio u ne baš velikom plusu, a treba reći da sam prošle godine (zbog korone) imao veliku potporu od 30.000 kuna Hrvatske glazbene unije, te 12 tisuća kuna od Turističke zajednice, za pokrivanje najma Kaštela. Tada smo dobili i deset tisuća kuna od Istarske županije, ali to je malo, 2.500 kuna po festivalskom danu, veli on.
Uvijek se, veli, trudi da cijena ulaznica bude korektna, pa daje primjer da je ulaz na Hladno pivo koštao 100 kuna, dok u drugim gradovima je bilo po 120 /130 kn.
"Ove godine ću mrvu poskupiti , za 10 do 15 posto, jer imam obzira, veli. Ulaznica za Partbrejkerse će do 1. ožujka u pretprodaji koštati 15 eura, potom će se dignuti na 17 eura, dok će dan koncerta iznositi 20 eura.- Ukoliko se ne bude podupirao u budućnosti ovaj festival, koji se k tome održava u predsezoni, ne vjerujem da će ga biti sljedeće godine, zaključuje njegov organizator.
Kulturno vijeće za scensku, dramsku i filmsku umjetnost: 1. Nataša Šimunov 2. Luka Juričić 3. Luka Mihovilović 4. Majkl Mikolić 5. Ela Poljarević
Kulturno vijeće za knjigu i nakladništvo: 1. Nadia Bužleta 2. Antonela Božac Ristić 3. Slavica Lončarić Đugum 4. Adriana Gri Štorga 5. Boris Domagoj Biletić
Kulturno vijeće za likovnu umjetnost: 1. Mladen Lučić 2. Fulvio Juričić 3. Borut Skok 4. Marko Človek 5. Tina Širec Đodan
Kulturno vijeće za inovativne umjetničke i kulturne prakse 1. Oleg Šuran 2. Matija Debeljuh 3. Hassan Abdelghani 4. Ketrin Miličević Mijošek, Iva Gašparić
Kulturno vijeće za glazbu i glazbeno-scenske umjetnosti: 1. Sebastian Stell 2. Edi Cukerić 3. Sandro Vešligaj 4. Neven Radaković 5. Nataša Petrić
Kulturno vijeće za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara: 1. Danijela Doblanović Šuran 2. Marko Uhač 3. Maurizio Levak 4. Đeni Gobić Bravar 5. Gordana Milaković
Kako su prije dva dana objavili u Gradu Puli, u okviru raspoloživih sredstava, temeljem cjelovitog uvida i stručnog vrednovanja svih pristiglih prijava programa/projekta na Javni poziv od strane Kulturnih vijeća i Povjerenstva, podržat će se 170 programa, projekata, manifestacija i aktivnosti iznosom od 502.362 eura (3.785.053 kuna). Odbijeno ih je 40-ak.
Iz Grada su se pohvalili povećanjem sredstava za kulturu: "Proračunom Grada za 2023. godinu značajno su povećana sredstava za realizaciju Programa javnih potreba u kulturi i to u iznosu za sveukupno 16,59 posto, odnosno 682.916 eura, čime se kulturnom sektoru želi pružiti što kvalitetnija potpora i podrška".