Kultura

SEX MOB I THE MESSTHETICS U SRPNJU U ROJCU

PONOVNO ŽIVI JAZZBINA! Željko Marković: "Vraćamo se korijenima, u rupu, jazbinu, unatoč prevladavajućem narativu o kulturi kao blještavoj kulisi u službi vulgar-političkog, profitnog i korporativnog sektora"

"Jazzbina je deset godina pauzirala zbog nezdravog, a time i nepoticajnog političkog okruženja u gradu, a posebice zbog vulgarne politizacije kulturnog polja tj. zloupotrebe kulture u cilju održavanja moći i hegemonije, te nekritičkog provođenja neoliberalnih javnih politika u kulturi koje se, među ostalim, ogledaju u turistifikaciji i spektakularizaciji kulture", kaže voditelj Jazzbine Željko Marković


 
4 min
Zoran Angeleski

"Jazzbina je deset godina pauzirala zbog nezdravog, a time i nepoticajnog političkog okruženja u gradu, a posebice zbog vulgarne politizacije kulturnog polja tj. zloupotrebe kulture u cilju održavanja moći i hegemonije, te nekritičkog provođenja neoliberalnih javnih politika u kulturi koje se, među ostalim, ogledaju u turistifikaciji i spektakularizaciji kulture", kaže voditelj Jazzbine Željko Marković

Nakon desetogodišnje pauze na scenu se vraća Jazzbina, pulski jazz festival koji je pod uspješnim vodstvom Željka Markovića u više od dva desetljeća, od 1994. dio 2015. godine organizirao u Puli više od 300 koncerata, uz nastupe više od 1200 glazbenika iz cijelog svijeta koje je posjetilo više desetaka tisuća posjetitelja. Na te koncerte nisu dolazili samo poklonici jazza, već svi oni željni avangardnog suvremenog glazbenog stvaralaštva koje je nadilazilo uske žanrovske granice. 

Povratničko izdanje pod nazivom "Rebirth of the Jazzbina Pula" dovodi 4. srpnja u unutrašnjem dvorištu Rojca Sex Mob Stevena Bernsteina, a 17. srpnja na istom mjestu The Messthetics & James Brandon Lewis.

- Jazzbina je deset godina pauzirala zbog nezdravog, a time i nepoticajnog političkog okruženja u gradu, a posebice zbog vulgarne politizacije kulturnog polja tj. zloupotrebe kulture u cilju održavanja moći i hegemonije, te nekritičkog provođenja neoliberalnih javnih politika u kulturi koje se, među ostalim, ogledaju u turistifikaciji i spektakularizaciji kulture. Iako danas postoje oaze kulturne scene koje više ili manje uspješno odolijevaju navedenim procesima, okolnosti rada i stvaranja ni danas nisu nimalo ohrabrujuće, kaže Željko Marković.

"Što se Jazzbine tiče, previše je truda bilo uloženo u razvoj scene da bi se pokleknulo pred novim izazovima i nezadovoljenim koncertnim apetitima. Motiva za povratak ne manjka i zato se Jazzbina vraća korijenima, u rupu, jazbinu, unatoč prevladavajućem narativu o kulturi kao blještavoj kulisi u službi vulgar-političkog, profitnog i korporativnog sektora", dodaje on.

Sex Mob ruši sve unaprijed stvorene predodžbe o tome što instrumentalni jazz može biti

Sex Mob (Steven Bernstein - slide truba, Briggan Krauss - saksofoni, Tony Scherr - kontrabas, Kenny Wollesen - bubanj) dobitnici su Grammy nominacije za najbolji suvremeni jazz album i jedan od najboljih live izvođača njujorške Downtown glazbe scene zadnjih 30 godina. Još uvijek uspješan i u stalnoj evoluciji 30 godina nakon osnutka, vizionarski kvartet Sex Mob nastavlja rušiti sve unaprijed stvorene predodžbe o tome što instrumentalni jazz može biti.

Sex Mob

Proizašli iz njujorške Knitting Factory scene sredinom 90-ih, promijenili su pravila igre svojim sirovim, improvizatorskim grooveom i swingom, beskrajno inventivnim aranžmanima i razigranim osjećajem za zabavu, istovremeno zadržavajući visoke glazbene standarde dok s lakoćom prelaze granice žanra.

Sex Mob je objavio 10 albuma (od toga jedan live album s Johnom Medeskijem). Od svog debitantskog albuma stvorili su jednu od uistinu trajnih i značajnih umjetničkih veza svog vremena, kvartetsku kemiju koja zadržava svježinu i sposobnost iznenađenja. "U ovom trenutku," izjavio je NPR First Listen, "Sexmob je kolektivni ideal." Na njihovim albumima gostovale su mnogi glazbenici koji su protekla tri desetljeća ostavili važan i snažan trag na svjetskoj "creative music" mapi: Adam Levy, John Medeski, DJ Logic, Roswell Rudd.

Sa svakim novim projektom, a posebno sa zadnjim albumom "The Hard Way" i njegovim bogatim elektro-akustičnim grooveom, Bernstein i ekipa pokazuju modernizirajući impuls, ali i jednako snažnu ukorijenjenost u tradiciji jazza i američke pjesmarice. Funky, blueserski, s istrošenom disonancom koju priziva hrapavi ton saksofona Kraussa i obilježen osebujnim jaukom Bernsteinove rijetke trube, te zapanjujuće kreativnom ritam sekcijom utjelovljenom u Sherrovom basu i Wollesenovim bubnjevima, Sexmob nastavlja trasirati nove puteve u kreativnoj glazbi 21. stoljeća.

U Messtheticsima članovi grupe Fugazi

The Messthetics (Joe Lally - el. bas, Brendan Canty - bubanj, Anthony Pirog - gitara, James Brandon Lewis - saksofon) nastavlja tradiciju spajanja i zamagljivanja različitih žanrova - od punka, improvizirane glazbe, noisa i jazza.

Dvije trećine trija – Joe Lally i Brendan Canty – dolazi iz iznimno utjecajne posthardcore grupe Fugazi.

U doba kada je hardcore punk bio norma, Fugazi je imao hrabrosti odstupiti od tog pristupa i u svoju glazbu uključiti elemente funka, reggaea, duba i drugih stilova. Time su proširili opseg svoje glazbe, povukavši cijelu jednu novu generaciju svome radu. Anthony Pirog, treći član The Messtheticsa, gitaristički je mag iz Washington D.C-a. Stilski gledano on je "svejed" – jednako je sklon jazzu, postrocku, eksperimentalnoj buci i improvizaciji.

Velike promjene u radu The Messtheticsa događaju se postupnim uplivom zvuka saksofona Jamesa Brandona Lewisa. James Brandon Lewis je newyorški tenor saksofonist, "jedan od najsnažnijih zvukova u današnjem jazzu" (The Guardian) s nevjerojatnom "sklonošću prema neograničenom istraživanju" (Pitchfork).

James Brandon Lewis je već godinama u samom vrhu DownBeat liste najboljih jazz glazbenika u mnogim kategorijama, a 2024. je proglašen najboljim u kategoriji Rising Star za jazz umjetnika godine i jazz skladatelja godine, a njegov Red Lilly Quintet je s albumom For Mahalia, With Love među prva tri najbolja jazz albuma.

Njihovi nastupi uživo predstavljaju intrigantne kreativne paradokse. Glazba je iznenađujuće pristupačna s pamtljivim melodijama, a istovremeno se obilato oslanja na slobodnu improvizaciju. Grooveovi tjeraju na ples, ali su istovremeno kompleksni i zahtijevaju potpunu otvorenost.

Jazzbina se održava pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija RH, Grada Pule, Zaklade Kultura Nova, sponzorstvom Arena Hospitality Group. Partneri su Dnevni boravak Rojca, Radio Rojc i Radio na ledu. Organizator je Udruga Kontakt.

Ulaznice se po Early Bird cijenama mogu kupiti u sustavu www.entrio.hr


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.