Kultura

THE STAIRCASE, HBO MAX, 2022.

RECENZIJA HBO-ove SERIJE "STUBIŠTE": Impresivne izvedbe Colina Firtha i Toni Collette - definitivno vrijedno gledanja

Osmodijelna igrana serija ‘Stubište’, čiji su svi nastavci u potpunosti dostupini na HBO Maxu od prije četiri dana, nije samo rekonstrukcija misteriozne, krvave smrti Kathleen Peterson (Toni Collette), već je i kronika jedne mnogobrojne obitelji kroz 16 godina. Uslijed snažnih trauma glave te ostalih neobičnih i strašnih ozljeda, policija je posumnjala kako Kathleenin pad nije nesretan slučaj. Tako je goropadni pisac, autokrat Michael Peterson (Colin Firth) optužen za ubojstvo svoje supruge


 
5 min
Iva Sirotić

Osmodijelna igrana serija ‘Stubište’, čiji su svi nastavci u potpunosti dostupini na HBO Maxu od prije četiri dana, nije samo rekonstrukcija misteriozne, krvave smrti Kathleen Peterson (Toni Collette), već je i kronika jedne mnogobrojne obitelji kroz 16 godina. Uslijed snažnih trauma glave te ostalih neobičnih i strašnih ozljeda, policija je posumnjala kako Kathleenin pad nije nesretan slučaj. Tako je goropadni pisac, autokrat Michael Peterson (Colin Firth) optužen za ubojstvo svoje supruge

Posljednja true crime priča s HBO Maxa o kojoj smo pisali bila je neobična britanska serija ‘Krajobrazni arhitekti’. True crime žanr uvijek ima više narativnog ‘mesa’ od čiste fikcije koliko god kvalitetna bila, ali može uzrokovati i mnoge reakcije, poznanika, prijatelja i članova obitelji povezanih sa slučajem.

Osmodijelna igrana serija ‘Stubište’, čiji su svi nastavci u potpunosti dostupini na HBO Maxu od prije četiri dana, nije samo rekonstrukcija misteriozne, krvave smrti Kathleen Peterson (Toni Collette), već je i kronika jedne mnogobrojne obitelji kroz 16 godina.

Uslijed snažnih trauma glave te ostalih neobičnih i strašnih ozljeda, policija je posumnjala kako Kathleenin pad nije nesretan slučaj. Tako je goropadni pisac, autokrat Michael Peterson (Colin Firth) optužen za ubojstvo svoje supruge koja je, nakon što je popila previše alkohola, pala na dnu stubišta njihove kuće u Sjevernoj Karolini.

Objektivnosti se možemo približiti samo spoznajom vlastite subjektivnosti. Svijet gledamo kroz prizmu vlasititih iskustava. Ne, mislim da se objektivnosti možemo približiti tek shvaćanjem da ona ne postoji. (4. epizoda)

U seriji “Stubište” je uz čitavo suđenje i otpetljavanje događaja prije Kathleenine smrti, odigrano i snimanje te izrada dokumentarca (koji je zbog opsega iz prvobitno planiranog dokumentarnog filma prešao u dokumentarnu seriju), čiji proces utječe na razvoj radnje.

Redatelj Antonio Campos istinitu kriminalističku priču podastire izraženim stilom gdje se ističu kompleksna nelinearna naracija koju je odlično riješio montažno, ali i maskom, kostimima i scenografskim detaljima, kao i dobro postavljeni odnosi unutar članova obitelji te zanimljiv prikaz njihovog socijalno emotivnog razvoja tijekom mukotrpnih događaja.

Lik Michaela Petersona; Michael i Kathleen

Integritet protagonista jedan je od glavnih nositelja atmosfere serije, a mi do zadnjeg kadra nemamo pojma je li ju on ubio ili nije. Kompleksna dramaturgija zauvijek je podijelila i članove šire obitelji, najviše uslijed Michaleove sklonosti manipuliranju ljudima ili pak laganja (primjerice oko vojnih odličja zbog kandidature za Gradsko vijeće).

Iako Michael možda i jest ubojica, a možda i nije, neke je svoje navike diskretno dijelio samo u određenim krugovima. Intonacija serije mijenja se na prelasku s četvrte na petu epizodu, snažnim dramskim obratom.

Gledajući s psihološko ljudske, dramaturške, ali i obiteljske strane, narativ je protkan zanimljivim i aktualnim pitanjima iz obiteljskih međugeneracijskih i statusnih previranja i sukoba.

Dobar dio sebičnosti i ega s godinama ode. Tomu nema pomoći znaš. Gledaš sebe kako postaješ star, debeo i glup. I tako, brineš se zbog drugih stvari. Drugih ljudi. Onih koje voliš. (5. epizoda)

Izvedbu Oscarovca Colina Firtha, majstora drame, teško je riječima opisati uslijed impresivnosti. Majstor scenskog pokreta, govora, mimike lica i izuzetno vjerne, od ega slobodne, emotivne podloge svakoj reakciji, ovdje je iznio glumački težak i opsežan zadatak.

Izvrsna i neponovljiva, Toni Collette u ulozi sarkastične, ali brižljive Kathleen koja je nosila sve ćoškove njihove grandiozne kuće u Durhamu, savršeno je odabrana glumica za ovu ulogu. Njih dvoje se nadopunjuju koliko i izazivaju jedno drugo. Užitak je pratiti i njihov dramski sukob, kao i savršenu raspodjelu dramske snage sredovječnog bračnog para.

Osmijeh, kao i podmukli bijes Toni Collette, vizualno se ali i tonski, možda ni u jedan koncept nisu savršenije uklapali negoli u ovaj.

Dobro dramaturški postavljena su i djeca obitelji Peterson (Clayton i Todd kao Michaelovi sinovi iz braka s prvom suprugom Patty; Margaret i Martha kao djeca koju su Michael i Patty usvojili nakon smrti oba njihova roditelja; te Caitlin, Kathleenina kćerka iz prvog braka) od koji svako ponaosob pati uslijed grijeha svojih roditelja. Na nekoliko je nastavaka serije krajem svibnja reagirao Michaelov mlađi sin Todd (kojeg u seriji glumi Patrick Schwarzenegger, sin neponovljivog Arnolda); tvrdeći da se Kathleen i Michael nikad nisu svađali.

Kompleksna dramaturgija nelinearne naracije

Montažno je serija vrlo razbacana, te je jedan od ključnih likova od sredine prema kraju uratka, montažerka dokumentarca koji se snima o Petersonovom slučaju, Sophie (izvrsna Juliette Binoche).

Čitava ta podpriča s izradom dokumentarca koja se dijelom odvija i u Parizu, daje europski štih ovom narativu o američkom pravnom sustavu koji se bavi ubojstvom. Najveći doprinos tome upravo i je senzualna Binoche, te njezin odnos sa tada već posve istrošenim Michaelom, koji joj je na kraju i pokazao svoje pravo lice.

Već su neki kritičari spominjali pojam meta-tekst, kojim opisuju ovu kompleksno iskonstruiranu dramsku radnju, vijugav i višestruko složen zaplet, koji se otpliće i zapliće mnogim obratima, ostajući do kraja misteriozan. Meta i jest u tome što se u svakoj sekundi priče radi o ubojstvu, no često gledanjem zaboravimo koji je glavni vrtlog.

Malo je čudno da su nam dvije mame umrle na dnu stubišta. Martha

Vizualni dio meta-teksta u slici pretežito je odrađen montažno. Kompleksno je pratiti više suđenja u kojima se svjedoči o istom događaju, iste situacije u kojima svaka verzija ima drugačiji ishod, te se neprestano vraćati iz jednog doba u drugo pa natrag u sadašnje vrijeme.

Rekonstrukcija događaja Kathleenine smrti savršeno je montažno iskonstruirana match cutom na stubištu, te raznim drugim montažnim trikovima i efektima. Zvučna slika serije je također izvrsna, gdje Michaelova psihička stanja doživljavamo uz originalnu glazbu.

Prije svega glumački vrlo vrijedna te režijsko-montažnog specifičnog koncepta, s puno detalja koji pomno modeliraju širu i dublju sliku, ‘Stubište’ je vrlo dobra igrana ekranizacija slučaja o kojem ima i drugih uradaka na raspolaganju.

Na Netflixu je već dulje vrijeme dostupna dokumentarna serija ‘The Staircase’ redatelja Jean - Xaviera de Lestrade, čije se snimanje i prikazuje u igranoj seriji. Lestradea u igranoj seriji glumi Vincent Vermignon.

Igrana serija ‘Stubište’ mogla bi biti preopsežna gledateljima nesklonima narativima o rekonstrukcijama ubojstava. No, zaintrigirat će osmišljenim karakterima i njihovim dobro postavljenim odnosima, izvrsnim dijalozima koji emotivno ogoljevaju karaktere te višestrukom dramskom radnjom koja često nije povezana s ubojstvom. Serija je definitivno vrijedna gledanja, iz mnogih perspektiva.

Ocjena igrane serije The Staircase 4.5 / 5


Nastavite čitati

Svijet
 

Oklahoma City i Milwaukee u polufinalu NBA kupa

Oklahoma City Thunder su kod kuće sa 118-104 pobijedili Dallas Maverickse, a do slavlja ih je vodio Shai Gilgeous-Alexander s 39 koševa, osam skokova i pet asistencija * Milwaukee Bucks su također na svom terenu sa 114-109 nadigrali Orlando Magic i plasirali se u polufinale NBA kupa u Las Vegasu

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.