U petak 12. svibnja, u 19h, umjetnička organizacija Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost organizira projekciju filma Spomenik. Kao uvod u projekciju, održat će se razgovor s autorom filma, multimedijalnim umjetnikom Igorom Grubićem.
Film i razgovor popraćeni su Grubićevom izložbom How to stretch the poem beyond the limit of words (Kako razvući pjesmu onkraj granica riječi), koja je postavljena u prostoru Apoteke.
Spomenik Igora Grubića, zamišljen kao vizualni esej, portretira nekolicinu apstraktnih, modernističkih spomenika iz doba socijalizma posvećenih NOB-u. Lišen dijaloga i naracije, film na poetski, eksperimentalni i dokumentarni način prikazuje “život” spomenika u njihovom odnosu s prirodom koja ih okružuje. Motiviran “sustavnim uništavanjem antifašističkih spomenika u Hrvatskoj tijekom prve polovice 90-ih i Domovinskog rata, kad je stradalo oko 3000 spomenika”, Grubić prikazuje trenutno stanje ovih impresivnih djela socijalističkog kiparstva, uz filozofsko-meditativno promišljanje i propitivanje njihove svrhe u današnjem kontekstu.
Spomenik Igora Grubića, višestruko nagrađivani poetsko-dokumentarni eksperimentalni film, nastao je u produkciji Kreativnog sindikata (2015).
Razgovor s umjetnikom zamišljen je kao osvrt na Grubićev umjetnički rad, uz raspravu o poziciji i značaju antifašističkih spomenika i baštine antifašizma danas.
Igor Grubić, rođen 1969. u Zagrebu, djeluje kao multimedijalni umjetnik od početka devedesetih. Njegov rad uključuje prostorno-specifične intervencije u javnom prostoru, fotografiju i film. Predstavljao je Hrvatsku na 58. Venecijanskom bijenalu. Grubićeve intervencije u javnom prostoru, kao i filmovi, istražuju političke situacije prošlosti i sadašnjosti, istovremeno probijajući tkivo stvarnosti. Grubićevu kritičku, društveno-politički posvećenu praksu karakterizira dugoročni angažman i predanost temama koje odlučuje obrađivati. Od dubinskog istraživanja sudbine historijskih spomenika i propasti industrije do ispitivanja teškoća manjinskih zajednica, njegovi se projekti odvijaju tokom nekoliko godina istraživanja i uspostavljanja posebnih odnosa. Grubić je učestvovao na brojnim međunarodnim izložbama, među kojima se ističu: Tirana Biennial 2 (2003); Manifesta 4 (Frankfurt, 2002); Manifesta 9 (Genk, 2012); 50th October Salon (Belgrade, 2009); Gender Check, MuMOK (Vienna, 2009); 11th Istanbul Biennial (2009); 4th Fotofestival Mannheim Ludwigshafen, Heidelberg (2011); East Side Stories, Palais de Tokyo (Paris, 2012); Gwangju Biennale (2014); Zero Tolerance, MOMA PS1 (New York 2014); Degrees of Freedom, MAMbo (Bologna, 2015); 5th Thessaloniki Biennial (2015); Cut / Rez, MSU (Zagreb, 2018); The Value of Freedom, Belvedere 21 (Vienna, 2018); 58th Venice Biennale (2019); Yerevan Biennial – The Time Complex (2020); Bigger than Myself, MAXXI (Rome, 2021); Art at Work/At the Crossroads Between Utopianism and (In)Dependence, MSUM (Ljubljana, 2022).
Projekcija filma i razgovor s autorom organiziraju se u sklopu projekta “Novi pristupi baštini: antifašizam i mir u obrazovanju i suvremenoumjetničkim praksama”, koji u partnerstvu provode Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost, Documenta – Centar za suočavanje s prošlošću i Savez antifašističkih boraca Primorsko- Goranske Županije.
Projekt “Novi pristupi baštini: antifašizam i mir u obrazovanju i suvremenoumjetničkim praksama” je podržan kroz Fond za aktivno građanstvo, sredstvima Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru EGP grantova.