Radnja prati sudbinu četiri mlade prelijepe žene, na samom početku Prvog svjetskog rata, ali rat je samo platforma na kojoj se događa četverotračna isprepletena fabula ove dinamične, scenografski i kostimografski raskošne francusko belgijske povijesne televizijske serije * U narativ je izvrsno utkana ženska solidarnost, proaktivnost, kreativnost u rješenjima situacija koje se doimaju bezizlaznima, kao i brižljivost i sestrinstvo * Sloboda i prava žena, feministička misao, kao i udruženje ženskih snaga u strašnim i eskalirajućim ratnim okolnostima najvažniji su izražajni motivi kojima je prožeta serija
6 min
Iva Sirotić
Fotografija: CAROLINE DUBOIS / TF1 / QUAD DRAMA preuzeto sa The Cinemaholic.com
Radnja prati sudbinu četiri mlade prelijepe žene, na samom početku Prvog svjetskog rata, ali rat je samo platforma na kojoj se događa četverotračna isprepletena fabula ove dinamične, scenografski i kostimografski raskošne francusko belgijske povijesne televizijske serije * U narativ je izvrsno utkana ženska solidarnost, proaktivnost, kreativnost u rješenjima situacija koje se doimaju bezizlaznima, kao i brižljivost i sestrinstvo * Sloboda i prava žena, feministička misao, kao i udruženje ženskih snaga u strašnim i eskalirajućim ratnim okolnostima najvažniji su izražajni motivi kojima je prožeta serija
Rat u kojem se zaraćeni sukobljavaju prsa u prsa, kakav je bio Veliki rat, vrlo je filmičan za narativni zaplet. Početak je Prvog svjetskog rata, na francusko njemačkoj granici u Vogezima. Francuski mladići zanesenjaci, gotovo pjesnici u plavo crvenim odorama, srljaju iz udoline gustom šumom prema invazivnim Nijemcima koji se robotskim kretnjama pod šljemovima prema njima spuštaju s brežuljaka, izluđujući ih granatiranjem.
Rat je samo platforma na kojoj se događa četverotračna isprepletena fabula francusko belgijske povijesne televizijske serije, originalnog naziva ‘Les Combattantes’ (doslovnim prijevodom Borci). Iako često previše srcedrapajuća i tugaljivo romantična što je popraćeno dramatičnom glazbom, vrlo je dinamična, scenografski i kostimografski raskošna te prepuna nostalgičnih detalja. Prekrasni glumci i glumice još su jedan od razloga za gledanje, pa čak i u jednom potezu.
Radnja prati sudbinu četiri mlade prelijepe žene, na samom početku Prvog svjetskog rata, 1914., dok se još mislilo da će rat trajati nekoliko dana. Protagonistice su zapravo četiri prototipna ženska karaktera onog doba iz tog dijela europskog kontinenta.
Glavna samostanska časna sestra Agnès (Julie de Bona) u iskušenju svoje vjere doživi mnogo neočekivanih, lijepih ali i ružnih iskustava; vješta medicinska sestra feministica Susanne (Camille Lou) u bijegu je preuzela identitet ubijene krijumčarke; prostitutka Marguerite (Audrey Fleurot) dolazi iz Pariza pronaći sina vojnika i zapošljava se u lokalnom bordelu; buržujska majka i supruga sumnjive prošlosti Caroline (Sofia Essaïdi) postaje šefica tvornice nakon što su joj supruga regrutirali. Dinamika serije dobro je pogođena, dok pratimo popratne događaje njemačkog okupiranja gradića Saint-Paulana, na njihovom putu prema Parizu (do kojeg nisu nikad stigli).
Marguerite, Fotografija: preuzeto sa The Cinemaholic.com
Početak Prvog svjetskog rata
Zaoštravanjem rata, život postaje sve teži stanovnicima Saint-Paulana. Gubici u ljudstvu rastu, dok su kirurg, bojnik Joseph (Tom Leeb) i sestra operaterka Suzanne pod velikim pritiskom brige o sve većem broju ranjenika, u samostanu preinačenom u ratnu bolnicu.
U dom Caroline i svekrve iznenada bane njezin šogor Charles (Grégoire Colin) koji im zagorčava već ionako tešku situaciju te počinje spletkariti sa svojim školskim kolegom Marcelom (Yannick Choirat) vlasnikom bordela u kojem radi Marguerite. Marcel otkriva Margueritinu namjeru da pronađe sina, i polako se zaljubljuje u nju, što će uz mnogo zla koja je priredio njoj i drugima, većinom iza leđa, u konačnici donijeti i nešto dobra.
Sestra Agnès u šumi pronalazi od rata izluđenog, posve golog vojnika s kojim nakon što se opravio više nema odnos kao s običnim pacijentom. Uskoro otkriva i da nije jedina među božjim isposnicima koji su zakoračili u svijet tjelesnosti, što prerasta u tragediju. Dok se Suzanne, preuzevši identitet preminule Jeanne, zaljubljuje u Josepha, pojavi se muškarac koji se predstavlja kao Jeannin suprug i ucjenom prisiljava Suzanne da radi za njega.
fotografija preuzeta sa www.lanouvellerepublique.fr
Ratna dinamika eskalira u svakoj epizodi. Radnja se pri početku serije više odvijala u bordelu, izvrsno scenografski uređenoj staroj francuskoj kući u gradiću. Postupno se ratne scene povećavaju do posljednjeg nastavka, koji završava konstantnim bombardiranjem i evakuacijom civila zbog početka velike ofenzive njemačkih snaga.
Kreatorica serije je Cécile Lorne, uz još mnogo suradnika dramskih pisaca, a sve epizode režirao je Alexandre Laurent. U cijelosti je snimljena u Francuskoj, u pokrajinama Grand Est, Hauts-de-France i Île-de-France, a mnogi kolekcionari i djelatnici muzeja radili su na projektu poradi točnosti vizuala i krajolika iz tog perioda. Serija se emitirala u francuskom govornom području Švicarske, u Belgiji i Francuskoj u rujnu 2022., njezina prvotna namjena bila je televizijsko prikazivanje. Dostupna je na hrvatskom Netflixu od 20. siječnja, i trenutno je među najgledanijim serijama na Netflixu.
Udruženim ženskim snagama
U narativ je izvrsno utkana ženska solidarnost, proaktivnost, kreativnost u rješenjima situacija koje se doimanu bezizlaznima, kao i brižljivost i sestrinstvo. Također, odlično su prikazane zavist i konkurencija među ženama, no, suroviji način rješavanja tekućih problema čini se da je ovdje kreatorski tim, u estetske svrhe, pomalo razblažio.
General Duvernet (izvrsni Tchéky Karyo) iako beskompromisan u tolikoj mjeri da je poslao vlastitog sina u smrt na bojištu, otvoren je prema idejama koje su mu predložile žene te im pruža pravednu, moralno ispravnu zaštitu. No, Carolinina svekrva, izrazito patrijarhalnih stavova prema snahi koja je zapravo spasila njihovu obiteljsku tvornicu, nahranila tako pola gradića te zajedničkim snagama sa Marguerite (i zbog sifilisa) otpuštenim prostitutkama, spasila mnoge ranjenike; ne može prihvatiti da je ta ista njezina snaha sposobna voditi posao kao ni da je dostojna jednakosti s muškarcima.
Caterine, fotografija preuzeta sa The Cinemaholic.com
Pristup ratovanju kao karakter
Pješačko ratovanje u šumi, granatiranje vojničkog tabora oko jezera ili kretanje vojnika izvrsno su režirani, iz čega se i čita mentalitetna razlika među sukobljenim stranama te prikazuje ogromne žrtve koje je francuska vojska pretrpjela. Rane i ozljede vojnika koji dolaze s bojišnice su vrlo realne, kao i šok od granate (engl. shell shock - nešto poput današnjeg PTSPa koji tad nije postojao kao termin) kojeg statisti i glumci izvrsno glume.
Korištenje kemijskog oružja (u ovom slučaju plina klora) koje je onesvijestilo i onemogućilo nespremne francuske snage, prema povijesnim podacima se počelo upotrebljavati tek 1915.godine. No, serija je fikcija, te je za potrebe ovog koncepta izvrsno iskorišten taj zlokobni element ratne strategije.
Fotografija preuzeta sa The Cinemaholic.com
Potraga za nestalom Carolininom djevojčicom koja je odšetala u spilju u njemačkoj zoni, u lijepom svjetlu ostavio je njemačkog vojnika koji je ušavši u spilju ugledao dijete s dvije prestravljene žene, i ostavio ih žive praveći se da ne vidi u mraku. Budući da su Nijemci u prvoj epizodi brutalno ubili dijete i žene na imanju, ovo im ipak popravlja opći dojam.
Feministička misao u muškom svijetu rata
Ritmički su najbolje četvrta, peta i šesta epizoda. Prva je epizoda najmanje napeta jer uvodi u narativne kolosijeke. Kako je ovo periodno izmještena radnja, prije skoro 110 godina, teško je ocijeniti na koji način su se tada informacije širile i koliko je podešenih slučajnosti. Ali zadani realitet je izvrsno dočaran te karakteri, iako namješteni u priči, što nije rijetkost u dramskim serijama, ipak odlično međusobno koreliraju gradeći dobro odigrane odnose. Činjenica da je ženama ovdje polovica mogućnosti uskraćena ili zabranjena društvenim normama a i krivi ih se za većinu grijeha počinjenih od muškaraca, središnji je argument mnogih dramskih obrata.
Sloboda i prava žena, feministička misao, kao i udruženje ženskih snaga najvažniji su motivi ovog kompleksnog narativa. Vrlo su slojevito prikazani svakodnevnim prizorima, uvijek iznova naglašavajući kako su žene pronašle miran način i onda kad je prema muškom viđenju, jedini izlaz bilo nasilje, kriminal ili neki oblik upotrebe sile. Muški karakteri sa sluhom za spomenute vrline žena, svijetla su točka ove osmodijelne serije, koja predstavlja romantično, humano i nježnije zaleđe Velikog rata, i kojoj su osnovne ideje zajedništvo i dobročinstvo.
Jordansko ministarstvo vanjskih poslova izjavilo je da je cilj sastanka istražiti načine za potporu zemlji tijekom prijelazne faze nakon pada dugogodišnjeg vođe Bašara al-Asada
Otkad je sirijski predsjednik Bašar al-Asad svrgnut s vlasti, izraelske zračne snage često izvode zračne napade velikih razmjera na vojne objekte u Siriji
Predmet je kaznene istrage zbog navodne pobune zbog proglašenja izvanrednog stanja te mu je zabranjeno napustiti zemlju
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.