Politika i društvo

ANALIZA PULJANINA MATEJA MIKAŠINOVIĆA-KOMŠE

ALTERNATIVNI DEZINFORMACIJSKI MEDIJI: Žive od Google oglasa, imaju predanu publiku, promoviraju teorije zavjere, a uvjereni su da predstavljaju "borce za istinu"

Alternativni mediji, koji objavljuju dezinformacije i promoviraju teorije zavjera, smatrajući sebe korektivom mainstream medija, u Hrvatskoj su uvelike rasprostranjeni, posebice u digitalnom prostor * U usporedbi s vodećim mainstream medijima koji prema Similarwebu mjesečno putem Google oglasa uprihodi 489.146 eura, portal Logično (najuspješniji u pogledu ostvarenih prihoda) uprihodi oko 70 puta manje.


 
2 min
Istra24
Ilustracija - Pixabay

Alternativni mediji, koji objavljuju dezinformacije i promoviraju teorije zavjera, smatrajući sebe korektivom mainstream medija, u Hrvatskoj su uvelike rasprostranjeni, posebice u digitalnom prostor * U usporedbi s vodećim mainstream medijima koji prema Similarwebu mjesečno putem Google oglasa uprihodi 489.146 eura, portal Logično (najuspješniji u pogledu ostvarenih prihoda) uprihodi oko 70 puta manje.

Alternativni mediji koji šire dezinformacije, odnosno njihovi nakladnici, u većini slučajeva nisu prijavljeni kao pravni subjekti u Hrvatskoj, pa samim time njihovo financiranje nije transparentno, pokazala je najnovija Gongova analiza "Jesu li dezinformacije isplative: Analiza financijskih modela alternativnih medija koji šire dezinformacije". Prema dostupnim podacima, njihovi se prihodi temelje na Google oglasima i donacijama podržavatelja.

Analiza, autora Mateja Mikašinovića-Komše, politologa iz Pule i koordinatora u Gongu, ukazala je na razrađeni financijski model koji, unatoč nepotpunim i nedostupnim podacima o ostvarenim prihodima putem Google oglasa, volonterskog rada i donacija čitatelja, omogućuje i podržava digitalni dezinformacijski ekosustav.

Alternativni mediji, koji objavljuju dezinformacije i promoviraju teorije zavjera, smatrajući sebe korektivom mainstream medija, u Hrvatskoj su uvelike rasprostranjeni, posebice u digitalnom prostoru. Za potrebe analize je odabrano 13 alternativnih medija iz Hrvatske i regije, upečatljivih po širenju dezinformacija i teorija zavjera tijekom COVID-19 pandemije, kako bi se njihovim istraživanjem i analizom utvrdila procjena načina financiranja te ostvarivanja prihoda. Koristeći kombinaciju digitalnih alata (CrowdTangle i SimilarWeb) za procjenu prometa i pregleda oglasa, Google oglasi su se pokazali iznimno važnima za takve medije. Primjerice, portal Logično mjesečno ostvaruje 7.167 eura, dok Paraf mjesečno uprihođuje 420 eura, Epoha 327 eura, Provjeri 281 eura, Novi Svjetski Poredak 91 euro te Flash 27 eura.

U usporedbi s vodećim mainstream medijima, poput Indexa, koji prema Similarwebu mjesečno putem Google oglasa uprihodi 489.146 eura, portal Logično (najuspješniji u pogledu ostvarenih prihoda) uprihodi oko 70 puta manje. No unatoč daleko manjim prihodima naspram mainstream medija, alternativni mediji svoju snagu crpe iz predane publike, volonterskog rada, kao i iz donacije svojih podržavatelja, koji su uvjereni da takvi mediji predstavljaju "borce za istinu".

Alternativni mediji koji šire dezinformacije odvlače građane i građanke iz svjetla pluralističke javne rasprave u tamu osamljenih i zabačenih internetskih kutaka, u kojima nerijetko kruže dezinformacije i teorije zavjera. Redovitim konzumiranjem takvih sadržaja dolazi do dodatne polarizacije društva i javne rasprave oko relevantnih društvenih pitanja, što je pozicija iz koje je nemoguće postići društveni konsenzus. Umjesto doprinosa raspravi s drugačijim uvidima, dolazi do gubitka povjerenja u druge građane i građanke, institucije i medije; odbija se dijalog i rasprave s "drugom stranom", a prevladava uvjerenje kako se ne možemo pouzdati u odluke i volju građana i građanki - što predstavlja samu jezgru održivosti, legitimnosti i zdravlja demokracije.
Više pročitajte OVDJE ili u priopćenju u privitku maila. Cijelu analizu pročitajte OVDJE. 


Nastavite čitati

Državna tajnica o susretu Kekina i Jelavića: Policija nema elemenata za postupanje

''Da bilo tko nekoga pozove na kavu SMS-om ili mobitelom, osoba svojevoljno odlučuje hoće li otići na tu kavu ili neće. Ja osobno, da me nepoznati broj zove, sigurno sam da ne bi otišla na tu kavu", kazala je državna tajnica * "Drugo, činjenica je da se sastanak dogodio, a gospodin Kekin, kad je vidio da je u zabludi, nije otišao nego je ostao više od 15 minuta i razgovarali su o nečemu o čemu mi ne znamo", rekla je Petrijevčanin Vuksanović

Kekin (Možemo): Prošli smo prljave kampanje, ali ovakve se stvari nikada nisu događale

'Njegov se posao odvija u birtiji, kako mi je sam rekao. Nađe se s predstavnikom neke firme koja razmatra da uzme njegovu pjesmu, onda se nađe s nekim iz Gornjih Drenovaca koji bi radio svirku za kirbaj, pa se nađe s kim tko hoće da mu se napiše pjesma, itd. Meni to u sto godina ne bi palo na pamet da je to klopka pravog Nikice Jelavića, a vi možete tvrditi da sam ja naivna'', kazala je

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.