Jesu li plaće u zagrebačkoj Čistoći u usporedbi s drugim gradovima u Hrvatskoj više ili niže te ima li u njima radne snage iz dalekih zemalja, odgovore smo zatražili u komunalnim tvrtkama deset najvećih gradova, piše Vedran Brkulj za Tportal. Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor samo iz osječkog Unikoma. Valja napomenuti da se u svim komunalnim tvrtkama, sukladno KU, radnicima isplaćuju božićnice, uskrsnice, regresi i darovi za djecu čiji iznosi variraju od grada do grada.
Preko tisuću eura neto plaće imaju tek radnici i vozači u Splitu. Tako je prosječna neto plaća vozača u prosincu prošle godine iznosila 1549 eura, a komunalnog radnika 1383 eura.
Iz splitske Čistoće naveli su da na osnovicu plaće idu svi dodaci s obzirom na staž, rad na državni praznik i u nedjelju, prekovremeni sati i ostali dodaci koje radnici imaju temeljem Kolektivnog ugovora. Svi oni imaju plaćene troškove prehrane od 55,30 eura mjesečno, troškove prijevoza te stalni mjesečni neoporezivi dodatak u iznosu od 66,36 eura.
U riječkoj Čistoći navode da prosječna plaća radnika na prikupljanju otpada iznosi 664,63 eura neto, a vozača kamiona 773,87 eura. Ističu da imaju pravo na nagradni dodatak na plaću u iznosu od 66,36 eura mjesečno ako su zadovoljili kriterije uspješnosti i prisutnosti na radu te da se u istom iznosu isplaćuje naknada za topli obrok i troškove prijevoza u visini mjesečne karte javnog gradskog prijevoza. U Rijeci, kao ni u Splitu, nema zaposlenih stranih radnika.
U Velikoj Gorici navode da prosječna primanja komunalnog radnika sa svim ostalim materijalnim pravima (prijevoz, prehrana, mjesečna nagrada…) iznosi oko 810 eura. Vozači pak primaju oko 940 eura. Napominju da njihovi radnici rade samo u prvoj smjeni te da se spomenuti prosjek odnosi na prošlu godinu i da će sukladno novom Kolektivnom ugovoru za 2023. godinu osnovica rasti za dva posto, stalni dodatak s 13,27 na 55 eura, uz rast koeficijenata radnika na odvozu i vozača. To, istaknuli su, za njih predstavlja povećanje primanja u iznosu od nekih 70 eura mjesečno. Ni u Velikoj Gorici nemaju strane radne snage, ali napominju da je nisu ni trebali.
Nepalci u Varaždinu
U varaždinskoj Čistoći radnik bez radnog iskustva i uzdržavanih osoba zarađuje u prosjeku 820,90 eura, ali to je bez dodataka za rad u smjenama, rad noću, na dane blagdana, praznika ili neradne dane te bez prekovremenog rada na koji imaju pravo. Vozači iz iste kategorije, dakle bez iskustva, uzdržavanih osoba i svih dodataka, primaju 1026,91 euro. U Varaždinu su imali potrebe za stranom radnom snagom i pronašli su je u Nepalu.
U slavonskobrodskom Komunalcu naveli su da je prosjek za sve djelatnike u prosincu prošle godine bio 651,05 eura neto, za radnike na odvozu otpada 589,37, a za vozače 692,39 eura. Međutim dodaju da je trenutno u proceduri povećanje plaća svim djelatnicima te da se najveće povećanje planira za one s najnižim primanjima.
Pulska Herculanea ističe da mjesečni prihod njihovih vozača bez radnog iskustva i uzdržavanih članova, u slučaju prosječnog fonda od 176 radnih sati, iznosi 1040 eura bruto, a primanja iznosača otpadaka bez radnog iskustva i uzdržavanih članova iznose 933 eura bruto. Dodaju da svi radnici imaju plaćene putne troškove, osigurani su im neoporezivi primitci u iznosu od 33 eura mjesečno te imaju prava na dodatke za prekovremeni rad, rad noću i vikendima, blagdanima i smjenski te rad u otežanim uvjetima. Kod njih, kao ni u Slavonskom Brodu, nema stranih radnika.
Iz karlovačke Čistoće odgovorili su da prosječna neto plaća komunalnog radnika s dodacima za topli obrok i prijevoz iznosi 766,10 eura, a vozača s dodacima 821,19 eura. Strane radnike nisu angažirali, a kada imaju potrebu za njima, rješavaju to putem ponude Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
Iz zadarske Čistoće navode da vozač s pet godina staža i dva uzdržavana člana, na bazi 174 sata rada uz naknadu za prijevoz od 82,68 eura i za hranu od 59,16 eura, mjesečno primi 927,46 eura neto, a radnik s istim stažem i brojem uzdržavanih članova primi 798,61 eura neto. Stranih radnika nemaju, a nisu ih ni tražili, zaključuje Tportal.