Pulski Možemo! uputio je na našu adresu priopćenje u kojem od aktualnih vlasti traži jednak pristup rješavanju problema hrvatske brodogradnje i jednak tretman pulskog Uljanika i riječkog 3.maja. Priopćenje potpisuje Dušica Radojčić, a donossimo ga u nastavku.
"Na stranicama Vlade RH čitamo izjave povodom nedavnog porinuća broda Algoma Endeavour u riječkom 3. maju: "Ovaj brod pokazuje snagu 3. maja i ispravnost politike Vlade da svojim jamstvima i kreditima prati ovo brodogradilište. Stvorili smo pretpostavke za opstanak brodogradnje i doprinos hrvatske brodogradnje najsuvremenijem rješenju kada je riječ o svjetskoj brodogradnji, rekao je premijer Plenković..... Nabrojao je dosadašnje brodove isporučene iz 3. maja te kazao da ovaj, četvrti brod, koji će biti dovršen kroz sljedeća 4 mjeseca pokazuje snagu 3. maja te stalnost politike Vlade da svojim jamstvima i kreditima prati ovo brodogradilište. Premijer je naglasio da je brodogradnja održala zaposlenost u Rijeci, a 3. maj je važan i za identitet grada o čemu svjedoči i velik broj ljudi koji se okupio na današnjoj svečanosti."
Premda je za Pulu Uljanik također važan za identitet grada i svako porinuće broda prati veliki broj građana, premda je ključna njegova daljnja uloga u razvoju grada, zapošljavanju stručnjaka i drugih radnika, te zaustavljanju strašne depopulacije, Uljanik brodogradnja 1856 nema isti tretman kao riječko brodogradilište. Lijepo je vidjeti da država brine i velikim iznosima jamstava podupire i omogućava nastavak rada riječkog brodogradilišta, no jednak tretman željeli bi vidjeti i prema Uljaniku.
Napravili smo analizu državnih jamstava dodijeljenih Uljanik brodogradnji 1856 d.o.o. i 3. maj brodogradilištu d.d. u razdoblju od 2021. do 2023. godine. Dok je Uljanik dobio ukupno 12.8 milijuna eura za više brodova i poslova, koje je sam i ugovorio, 3. maj je za gradnju broda Algoma dobio čak 81.2 milijuna eura ili oko 6 i pol puta više (treba napomenuti da je brod započet i izrađen do neke faze gotovosti još za vrijeme Uljanika d.d., ugašenog 2019.)
Odluka o jamstvu za dovršetak broda Algoma u iznosu od 23,5 milijuna eura dana je 3. maju u listopadu 2023. godine.
Za dovršetak ribarice za Norvežane i doka za Izraelce, kao i za ugovaranje novih poslova, Uljanik je 2023. u dva navrata uzaludno tražio jamstva - koja nije dobio. Najprije su zatražili kredit u iznosu od 10 milijuna eura. S obzirom da nisu dobili nikakav odgovor, ponovili su zahtjev, ali za manji iznos od 3 milijuna eura, no i taj je zahtjev ostao bez odgovora države. Takvim bi jamstvom država umanjila štetu za državni proračun u slučaju da se brod ne dovrši i protestira prije odobrena jamstva.
Tome treba pridodati da, unatoč najavi još 16. veljače, vladini predstavnici nisu razgovarali s potencijalnim kupcima Uljanika, koji su to zatražili kao preduvjet uključivanja u dražbu. Isto obećanje o razgovoru sa 6 potencijalnih kupaca dali su ponovo 4. ožujka uz najavu da će to učiniti u idućih 10-ak dana, prije sljedeće Skupštine vjerovnika. Stoga se s pravom pitamo o pravim namjerama Vlade u slučaju Uljanika. Sa svakom idućom dražbom, na kojoj potencijalni kupci ne sudjeluju jer nisu uspostavili kontakt s Vladom, smanjuje se vrijednost većinskog paketa.
Dopis koji je gradonačelnik Zoričić poslao na adresu Ureda predsjednika Vlade sa "zamolbom za održavanje sastanka sukladno Zaključku Gradskog vijeća" u postojećim okolnostima ne predstavlja razinu angažmana koja ima izgleda za uspjeh. Od izvršne vlasti očekujemo izravno i uporno obraćanje mjerodavnim predstavnicima Vlade, prije svega ministru gospodarstva Habijanu i Blažinoviću, ravnatelju Uprave za industriju, poduzetništvo i obrt, te premijeru radi dobivanja odgovora i potpore za prijedlog koji dolazi od svih predstavnika politike u Puli.
Stoga je predsjednik Odbora za gospodarstvo Davor Vuković sazvao sjednicu Odbora za gospodarstvo 13. ožujka kako bi se pokrenule snažnije i konkretnije aktivnosti usmjerene ka boljem informiranju o namjerama Vlade u vezi s Uljanikom i jednaki tretman kao i prema 3. maju.
Ruđer Friganović, direktor državne tvrtke Hrvatska brodogradnja Jadranbrod, koja je zadužena za praćenje poslova u brodogradnji koje država prati jamstvima, izjavio je da "interesa za brodogradnju ima, poglavito u dijelu ozbiljnih upita za izgradnjom plovila koja su još uvijek tradicionalno ostala u europskim brodogradilištima kao što su kruzeri, radni brodovi za uzgoj ribe, opsluživanje vjetroelektrana na moru i drugih off-shore namjena, jaružala... U nekom povoljnom razvoju situacije, u kojega bih volio vjerovati, brodogradnja bi mogla biti jedan od nukleusa reindustrijalizacije Hrvatske. Sada je pravi trenutak za razmišljanje o tome, jer Europa iznalazi načine povratka svojih tradicionalnih industrija...". A to potvrđuje i namjera Europske unije da ojača vlastitu brodgradnju, za što se spremaju velike potpore.
Pula i Uljanik tu priliku ne smiju propustiti. Kao vijećnici Grada Pule moramo učiniti sve da se izborimo za svoj grad i njegovu brodogradnju", poručuje za Klub vijećnika Možemo!, predsjednica Dušica Radojčić.