Početak zimskog polugodišta u Puli zatresao je slučaj preseljenja djeteta s tri odgojne mjere iz jedne osnovne škole u drugu, zbog čega su roditelji učenika u čiji je razred dijete upisano odlučili na tjedan dana ne poslati svoju djecu na nastavu.
Nova škola izabrana je, objasnio je tada povjerenik Ministarstva prosvjete Momir Karin, jer posjeduje dobro ekipiran tim stručnih suradnika, osposobljen za pomoć u ovakvim situacijama. Sam je bojkot pak prekinut nakon, kako je dosad neslužbeno poznato, obećanja da će se broj stručnih suradnika u ovoj školi povećati.
Što ovo točno znači?
Među stručne suradnike u školama ubrajaju se pedagog, psiholog, stručnjak edukacijsko-rehabilitacijskog profila te knjižničar. U kontekstu pomoći djeci s problemima, dakako, najznačajnije je djelovanje prvih triju struka, pa smo se na njih i fokusirali.
Već iz objašnjenja razloga preseljenja učenika u posljednjem slučaju jasno je da sve škole nemaju u cijelosti ekipirane timove. Dodatno opterećenje pak stvara činjenica da ponekad i tamo gdje u sastavu jesu svi neophodni suradnici, oni u toj školi ne rade puno puno radno vrijeme. Ne treba ni spominjati činjenicu da značajan dio njihovog radnog vremena odlazi na administrativne zadatke čime se mogućnost pružanja stručne pomoći i dodatno umanjuje.
Ipak, upravo su oni posljednjih dana dospjeli u žižu i njihov je rad, nažalost, preispitivan s ne nužno pozitivnim stavom. Stručni suradnici bili su na meti i krivi za sve.
Reagirao je na ovo i sam pulski gradonačelnik Filip Zoričić prošlog tjedna, rekavši: „Važno je vjerovati struci! (…) Nekim se potezima, ne samo ovdje u Puli, govorim općenito u našem društvu, umanjuje važnost ljudi koji rade u školama; stručnih službi, defektologa, logopeda, pedagoga, psihologa, učiteljica, učitelja, ravnatelja. Umanjuje se, omalovažava se i to je problem“.
Preseljenje u potrazi za timom
Iako istaknut, posljednji slučaj prebacivanja učenika ni približno nije jedini. No, potraga za školom koja ima puni tim, nažalost, u pravilu znači izdvajanje djeteta iz poznatog okruženja i naselja, a u nekim slučajevima, poput nedavnog u Osječko-baranjskoj županiji, dovodi i do skoro trivijalnih problema poput podmirivanja troškova prijevoza iz proračuna lokalne samouprave jer preseljeni učenici sada putuju u udaljene škole.
Ispod površine administracije i borbe za pomoć, ipak, i dalje je dječje lice. Lice djeteta kojem treba pomoć stručne osobe!
Ima li ih dovoljno? Odgovor na ovo pitanje jasan je već u startu – nema! A dodatno opterećenje, u ionako nedovoljno dobroj situaciji s kadrom, stvorila je zabrana zapošljavanja u javnom sektoru koja je, prema odredbama Zakona o državnim službenicima, bila na snazi do 1. studenog prošle godine.
Odredba je sada ukinuta, što bi trebalo otvoriti vrata zapošljavanju novih službenika, no zapošljavaju li se dodatni djelatnici od liberalizacije pravila, koliko ih je uopće potrebno i kolike plaće im se nude?
Sve ovo pokušat ćemo doznati od nadležnih ustanova i Ministarstva u narednom razdoblju.
Za početak, iako će i svaki stručnjak i sam reći da broj nije jedino mjerilo jer je spas jedino u sveobuhvatnom pristupu i dobroj suradnji roditelja, raspitali smo se koliko stručnjaka u ovom trenutku pruža pomoć osnovnoškolcima u najvećem istarskom gradu.
Osnovna škola Veruda
- pedagog (40 sati tjedno),
- psiholog (15 sati tjedno, odnosno dva dana u tjednu, dok ostalim danima radi u još dvije škole)
„Imamo suglasnost za dodatnih 25 sati psihologa, ali teško nalazimo osobu koja bi radila ovaj posao na nepuno neodređeno radno vrijeme, pa djelatnici odlaze čim im se ponudi bolja poslovna mogućnost“, veli ravnateljica škole Anita Mokorić Brščić, dodajući da je za bilo kakvu intenzivniju vrstu pomoći, bilo u vidu preventivnog programa ili interventnog djelovanja, potreban veći tim.
Škola Veruda ima ukupno 513 učenika.
Osnovna škola Kaštanjer
Stručni tim sačinjavaju Pedagog i edukacijski – rehabilitator, oba na puno radno vrijeme.
„Prošli tjedan dobili smo suglasnost MZOM za psihologa i trenutno smo u postupku zapošljavanja“, rekla nam je ravnateljica Nada Crnković.
Preventivni program čiji je cilj zaštita mentalnog zdravlja u smislu usvajanja znanja i praktičnog djelovanja učenika sastavni je dio Godišnjeg plana i programa ove škole.
Školu Kaštanjer pohađa 538 učenika.
Osnovna škola Centar
- pedagog i edukacijski rehabilitator puno radno vrijeme (40 sati tjedno)
- psiholog – jedan dan u tjednu.
U školi se održavaju preventivni programi.
Školu pohađa 256 učenika.
Osnovna škola Vidikovac
- pedagog, psiholog i socijalna pedagoginja - svi na neodređeno i puno radno vrijeme (40sati).
„Postoje preventivni programi koji se sustavno provode kroz satove razrednika, međupredmetne teme svih predmeta, Školsko sportsko društvo, ali i evaluirane programe: Abeceda prevencije,1. „Nasilje preko interneta- Cyberbullying“(Projekt MUP-a Policijska uprava Istarska,) 2. Nacionalni Projekt „Zdrav za 5“„Zlouporaba i ovisnost o alkoholu“ i slično, rekla nam je ravnateljica Ana Bačić.
Ovu najveću pulsku školu trenutno pohađa 597 učenika.
Osnova škola Monte Zaro
- pedagog i rehabilitator na puno radno vrijeme (40 sati)
- psiholog na pola radnog vremena (20 sati tjedno), trenutno se traži nadopuna satnice od Ministarstva.
„U školi se godinama provode preventivni programi, a često u njihovu provođenju surađujemo i s vanjskim suradnicima“, rekla nam je ravnateljica Branka Sironić.
Školu pohađa oko 200 učenika.
Osnovna škola Šijana
- pedagog i psiholog na puno radno vrijeme.
Preventivni ispunjen je različitim aktivnostima, a provodi ga stručna služba i drugi odgojno-obrazovni djelatnici, uz vanjske institucije, rekli su nam iz škole.
Školu pohađa 521 učenik.
Osnovna škola Stoja
- pedagog na puno radno vrijeme
- dva psihologa na po pola radnog vremena (ukupno 40 sati tjedno)
- socijalni pedagog na pola radnog vremena (20 sati tjedno).
OŠ Stoja u ovoj školskoj godini broji 313 učenika.
Škola za odgoj i obrazovanje
- pedagog i psiholog na puno radno vrijeme.
Školu trenutno pohađa 137 učenika.
Do zaključenja teksta nismo uspjeli prikupiti podatke za škole Veli Vrh, Tone Peruška i OŠ/SE Giuseppina Martinuzzi.
U narednom razdoblju pokušat ćemo doznati kojim se ritmom odobravaju zahtjevi za zapošljavanjem dodatnog kadra, koliko ih je odbijeno, ali i što o dostupnosti stručnjaka u osnovnim školama misle u Uredu pravobraniteljice za djecu.