Kultura

NETFLIXOVA SERIJA PREMA NAGRAĐENOM ROMANU

SVJETLO KOJE NE VIDIMO: Sve ima glas, samo trebaš slušati

Marie-Laure i Werner suđene su srodne duše koje se nalaze na suprotnim stranama kataklizme. Ona je francuska tinejdžerica koja dostavlja šifrirane radio poruke savezničkom zapovjedništvu za bombardiranje u Drugom svjetskom ratu; on je mladi nacistički vezist kojem je dodijeljeno da pronađe upravo nju, u njezinom potkrovlju u Saint-Malou dok bombe padaju i američke trupe se približavaju * Bajkovitost i infantilnost koje su postignute odlično, izvrsne su metode prikaza odnosa i karaktera dvoje mladih zatečenih u situaciji koju ne razumiju, no velika su zamka pri prikazivanju stvarnih odnosa, događaja i završetka Drugog svjetskog rata, koji je jedan od osnovnih motiva pokretača radnje


 
6 min
Iva Sirotić

Marie-Laure i Werner suđene su srodne duše koje se nalaze na suprotnim stranama kataklizme. Ona je francuska tinejdžerica koja dostavlja šifrirane radio poruke savezničkom zapovjedništvu za bombardiranje u Drugom svjetskom ratu; on je mladi nacistički vezist kojem je dodijeljeno da pronađe upravo nju, u njezinom potkrovlju u Saint-Malou dok bombe padaju i američke trupe se približavaju * Bajkovitost i infantilnost koje su postignute odlično, izvrsne su metode prikaza odnosa i karaktera dvoje mladih zatečenih u situaciji koju ne razumiju, no velika su zamka pri prikazivanju stvarnih odnosa, događaja i završetka Drugog svjetskog rata, koji je jedan od osnovnih motiva pokretača radnje

Četverodijelna Netflixova serija All the Light We Cannot See nastala prema Pulitzerovom nagradom nagrađenom istoimenom romanu američkog romanopisca Anthonyja Doerra, prati slijepu djevojku Marie-Laure (zapravo slijepa naturščica Aria Mia Loberti kojoj je ovo prva filmska uloga u životu) i mladog nacističkog vojnika Wernera (Louis Hofmann) koji je djetinjstvo proveo u sirotištu. Životna priča i karakter Marie-Laure, kao i Wernerova sudbina čine okvir iteraciji ratne melodrame, priče o pobjedi duha i ljudske dobrote. Seriju je za televizijski format prilagodio kreator Steven Knight (“Peaky Blinders”) a sve epizode režirao Shawn Levy (“Noć u muzeju”, “Čudnije stvari“).

Marie-Laure i Werner

Werner je čudo od mladog radioamatera, a Marie-Laureina osjetila dodira, mirisa i sluha su izvanredna. Oni se ne poznaju, no imaju zajedničkog mentora, radio voditelja po imenu Profesor čije su im tople riječi poput najvažnija svjetlost na svijetu je svjetlost koju ne možete vidjeti dale nadu u trenucima slabosti i klonuća duha.

Marie-Laure i Werner suđene su srodne duše koje se nalaze na suprotnim stranama kataklizme. Ona je francuska tinejdžerica koja dostavlja šifrirane radio poruke savezničkom zapovjedništvu za bombardiranje u Drugom svjetskom ratu; on je mladi nacistički vezist kojem je dodijeljeno da pronađe upravo nju, u njezinom potkrovlju u Saint-Malou dok bombe padaju i američke trupe se približavaju.

Werner (o Profesoru): On govori samo istinu i predivne stvari.

Nacistički časnik: Istina i predivne stvari su zabranjene. Uši su ti upile zabranjene stvari pa je i tvoj um zabranjen.

Serija nelinearne naracije zbog mnogih flashbackova u djetinjstvo obaju protagonista, prati njihov put i proživljavanje Drugog svjetskog rata kao i završetak rata u malenom francuskom gradiću na oceanu, u kojem se oni naposljetku susretnu. U skladu s romantikom i idealizmom kojem teži narativ, na čemu se i temelji dramaturški luk, Marie-Laure i Werner imaju mnogo toga zajedničkog. Oboje su žive u izazovno doba velikih društvenih mijena i imaju šansu poginuti, no i dalje neumoljivo služe i rade najbolje što mogu ono što smatraju moralno ispravnim u sve težim prilikama.

Vizual serije i realističnost dramskih obrata

Serija se doima vizualno moćnom, no sadržajno i izvedbeno sadrži dozu patetike te je vrsta. emotivne ucjene za gledatelje. ‘Pokretootporaško’ stremljenje, ali i nacistički su štihovi, kako karakterno, tako i kostimski, izvrsno pogođeni i izvedeni. Unatoč tome, sa Doerrovim romanom predloškom prve dvije epizode imaju malo zajedničkog, zapravo u seriji ima mnogih detalja i obrata koji u romanu ne postoje.

Ton serije je melankoličan i spor, uz povremene skokove u surovost, grubost, gestapovske metode te sa mnoštvom CGI ratnih efekata uz brojne svjetlosne instalacije. Bajkovito melodramatičan, sirotinjski i sentimentalno nostalgičarski flashback uključuje izvrsno prikazane razne pobješnjele, histerične nacističke časnike te simpatične, odane stremitelje Pokreta otpora koji neodoljivo podsjećaju na likove iz kultne serije Allo Allo.

Iako narativ sadrži čitav niz nelogičnosti, postoje i duhovitosti, čak i subliminalne poruke koje s vremenom prerastaju u očitosti, a uradak donosi spoj društveno - povijesnih ali i osobnih kontradikcija prisutnih u Europi u četrdesetim godinama prošlog stoljeća, u kojima je svaka od zaraćenih strana izvrsno karakterno, scenografski i svojom životnom pričom podastrijeta. Dramski obrati mogu se doimati infantilnima, kao što i katkad smiješni i neposredni dijalozi mogu odvući od teme rata i nacizma, uz iznimno grube i surove prikaze novačenja budućih vojnika u Trećem Reichu i njihovih od želje za moći pomahnitalih komandanata.

Jedino što se može zamjeriti jest da je izdašna produkcija, zapravo američka, što odvlači od europskog duha onog vremena, i prilično zbunjuje, točnije nikako se vizualno ne uklapa u taj sirotinjsko nostalgičarski duh poharane Francuske. Upravo to je onaj dio koji se produkcijski i htio postići - bajkovitost, dok je priča u osnovi spoj realizma i mistike. Serija je snimljena u Berlinu, Budimpešti, na stvarnoj lokaciji u Saint-Malou, te u još nekoliko lokacija u Francuskoj i Mađarskoj.

Karakterni glumci vjerodostojno nose povijesne prilike

Bogata druga linija likova iznimno pridonosi atmosferi i prikazuje međuljudske odnose, stremljenja i ideje onog doba. Među izvrsno odabranim mnoštvom glumaca koji glume nacističke vojnike, ističe se izvrsni njemački karakterni glumac Lars Eidinger kao manijakalni sadistički časnik von Rumpel. Inače iznimno visokog stasa, Eidinger u dugačkom kožnom kaputu i glomaznim čizmama, asimetrične polu obrijane frizure izvrsno utjelovljuje od karcinoma umirućeg Gestapovog policajca koji je svoju tajnu misiju potrage za francuskim dijamantima i među njima jednim posebnih svojstava, podredio vlastitom ozdravljenju u nadi da će postati besmrtan, utapajući sve jače bolove u kombinaciji morfija i žestokih alkohola.

Tama ne traje dulje od sekunde kad upališ svjetlo.

S detaljnom mimikom lica i mnoštvom sitnih pokreta, gotovo tikova, i s vrlo toplom, duševnom i posve blagonaklonom izvedbom, još jedan izvrsni karakterni glumac, Mark Ruffalo u ulozi je Marie-Laureinog oca, nekadašnjeg ključara pariškog muzeja i vještog izrađivača maketa gradova. Ruffalova glumačka snaga jest upravo u ovakvim ulogama u kojima on može koliko god treba pretjerivati u melodrami, može od svog karaktera napraviti gotovo psihotičnog brižljivog lika koji itekako zna što hoće i iako se doima smotanim, zdepastim, izgubljenim romantičarom, on uspijeva u svom cilju.

Odnos Marie-Laure i njezinog oca, jednako kao i odnos Wernera i kasnijeujaka Etiennea kojeg utjelovljuje Hugh Laurie, vrlo je inspirativan i iznimno poučan odnos starije osobe nad mladim potomkom ili nekim o kome brine. Začudno smireni ekscentrični znanstvenik s PTSPom iz Prvog svjetskog rata, koji je i u sljedećem velikom ratu nastavio svoju ratnu tradiciju, dok je u međuvremenu patio od agorafobije, te ju je riješio kad ga je Marie nagovorila, je upravo ujak Etienne, važan član u Saint-Malou iznimno aktivnog i odlično organiziranog pokreta otpora, i još jedan od brojnih radioamatera u seriji.

I u trećoj liniji likova nastavlja se vrlo dobra glumačka postava čiji karakteri i odluke još dublje objašnjavaju prilike i mogućnosti perioda u kojem se događa radnja, te intenziviraju emotivnost situacija. Originalna glazba američkog filmskog skladatelja i kompozitora Jamesa Newtona Howarda također doprinosi emotivnim trenucima, posebice ratnim situacijama i trenucima neizvjesnosti.

Serija neobičnih spojeva nastala prema popularnom romanu stekla je mnoge obožavatelje koji su jedva čekali vidjeti audio-vizualno rješenje nakon što su pročitali knjigu, no mnogi od njih razočarani su jer ne prati Doerrovu fabulu. Bajkovitost i infantilnost koje su ovdje postignute odlično, izvrsne su metode prikaza odnosa i karaktera dvoje mladih zatečenih u situaciji koju ne razumiju, no velika su zamka pri prikazivanju stvarnih odnosa, događaja i završetka Drugog svjetskog rata, koji je jedan od osnovnih motiva pokretača radnje, zapravo platforma čitavog zapleta i bez kojeg ništa od ovog ne bi postojalo.

Ocjena serije 3.5 / 5

Serija Svjetlo koje ne vidimo dostupna je na Netflixu od 2. studenog, i već je na prvom mjestu gledanosti Netflixovih serija, a uzlazna imdb ocjena trenutno iznosi 7.8.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.