U intervjuu za Istra24 kandidat za župana Slaven Boljun (Možemo!) otkriva svoj plan za pobjedu na izborima za župana/icu 18. svibnja. Osvrnuo se na protekli saziv županijske Skupštine, govorio o porobljavanju institucija u Istri u proteklih 30 godina, ali i zbog čega smatra da je Možemo! jedan od rijetkih koji zastupa javni interes.
"Čovik od ljudi" vaš je slogan u kampanji, kakvu poruku šaljete biračima?
Taj je slogan nastao spontano. Kada sam objavio kandidaturu, kolega Noel Mirković je rekao „Čovik od ljudi“ i to je bilo to. Zapravo sam cijeli svoj život među ljudima i kroz svoj posao odvjetnika. Volim slušati ljude i pripomoći da probleme zajedno rješavamo. Išao s takvom porukom s ciljem da se što više ljudi uključi i podrži našu političku poruku te da zajednički dogovaramo kakvu Istru u budućnosti želimo.
Napadi ad hominem
Četiri godine bili ste vijećnik u Skupštini. Po vama, je li župan Boris Miletić imao pravu opoziciju u Skupštini jer dojam da su sve odluke glatko prolazile, a proračun se bez problema usvajao?
Možemo! je definitivno bio najaktivniji oporbeni klub, a ja najaktivniji vijećnik, to je i službena statistika. Tijekom cijelog saziva Skupštine govorili smo o bitnim pitanjima vezanim uz razvoj Istre, a koje su bile u nadležnosti Istarske županije.
Bili smo konstruktivna oporba, no nažalost, često se događalo da ne bismo dobivali odgovore na vijećnička pitanja pa bi nas župan napadao ad hominem. Progovarali smo o problematici komunalnih vezova, poljoprivredi, prostornim planovima i bez zadrške mogu reći da smo bili jedina stranka koja se u posljednje četiri godine u Skupštini borila za javni interes. Glasno smo progovarali i o koncesijama u Rapcu, izgradnji i betonizaciji uvale Dajla, turistifikaciji Momjana... Bilo je niz tema koje smo pokušavali nametnuti i staviti u prvi plan. Međutim, bili smo usamljeni u našoj borbi zaštite javnog interesa.
Je li IDS bio oporba Miletiću?
Nikako. Uglavnom su postavljali vijećnička pitanja „niz dlaku“ županu i ne sjećam se da smo i jednom čuli da je neki vijećnik/ica nešto prigovarao i žalio se na rad župana. I IDS i HDZ su bez problema podržavali sve odluke na Skupštini. Jedini sukob bio je oko stranačkih kadrova, konkretno, oko ukidanja odjela za Turizam prilikom reforme županijske uprave. Na kraju je usvojena jedna čudnovata odluka s amandmanom IDS-a da se županijski Upravni odjel za turizam ipak ne gasi. To je bilo toliko neozbiljno i zapravo je nedopustivo da unutarstranački sukobi definiraju kako će izgledati županijski odjeli. Na tom se primjeru najbolje vidjelo da se politički interesi stavljaju ispred interesa građana.
Na sučeljavanju Istre24 postavili ste pitanje IDS-ovom predsjedniku i kandidatu za župana Daliboru Pausu hoće li se nakon izbora ponovno ujediniti s Miletićem, na što ste ciljali?
Jasno je da između te dvije opcije sada postoji sukob. Međutim, njihovi zajednički interesi su ipak preveliki i vjerojatno možemo očekivati da će se nakon izbora ponovno ujediniti kako bi sačuvali svoje pozicije i institucije koje su u posljednjih 30 godina u Istri zarobili.
Kada govorite da je IDS u posljednjih 30 godina zarobio institucije u Istri, na što konkretno mislite i što im najviše zamjerate?
Definitivno to što su devastirali prostor. Planiranje i razvoj prostora prepušteno je stihiji, što s županijske razine, što s razine gradova i općina. Razvoj se isključivo temelji na izgradnji apartmanskih naselja i gradnji vila za odmor. Sve to nije pratila gradnja nužne komunalne infrastrukture pa stoga danas imamo velikih problema s redukcijom vode, a gradovi muku muče s parkiranjem.
Istovremeno, kao da sve više gubimo neki naš način života. Svi su sada počeli ponavljati ono što Možemo! govori već godinama, što kroz aktivizam, što kroz politiku. Jednostavno moramo stati, razmisliti i promišljati kako želimo razvijati Istru u budućnosti. Želimo li Istru kao jedan veliki turistički kompleks ili ćemo Istru čuvati za nas?
Kako biste vi sačuvali prostor i spriječili daljnju devastaciju i apartmanizaciju?
Ključno je donošenje županijskog Prostornog plana koji ni u ovom mandatu nije usvojen. Ciljane izmjene koje su u tijeku, odnose se samo na energetiku, obnovljive izvore energije i gospodarenje otpadom. Mi smo tražili da se ide u sustavne izmjene kako bi se vidjelo koliko još objekata i turističkih kreveta Istra može podnijeti. Dosad se u turističke kapacitete nikada nije uračunavao privatni i nekomercijalni smještaj. Istarska županija ne može spriječiti gradove i općine da grade stanove u svom građevinskom području, ali itekako može kod izrade Prostornog plana uzeti u obzir koliko u nekom gradu i općini već postoji apartmana i nekomercijalnog smještaja i u skladu s time, to kroz Prostorni plan i preraspodijeliti.
Siguran sam da Puli i Medulinu više ne treba novih turističkih kapaciteta, ali možda u nekim drugim dijelovima Istre treba. Imali smo ekološka onečišćenja u Raškom zaljevu, Ližnjanu i Premanturi, i ako nam to nije bila lekcija, onda ne znam što bi trebalo biti. Da se to onečišćenje dogodilo u lipnju, cijela turistička sezona bila bi izgubljena.
S donošenjem izmjena i dopuna Prostornog plana debelo kasnimo i taj se dokument ne smije temeljiti na zastarjelim podacima iz 2015. godine. Prostornim planom je potrebno odrediti nove zone, pretežito proizvodne namjene diljem Istre. Naše poslovne zone su uglavnom trgovačke, a primjerice, cijela južna Istra ima samo dvije zone proizvodne namjene u Galižani i Vodnjanu. To ćemo promijeniti jer i to je prepušteno učiniti u ove protekle četiri godine.
U više vam je navrata župan Boris Miletić znao „spustiti“ govoreći da ste vi pravnik i da biste trebali baratati materijom, a ne da odluke donosite kao nekakav lokalni šerif, niste se baš pretrgnuli da mu uzvratite?
To je govorio u trenutku kada više ne bih imao pravo na repliku i to je još jedna stvar koju u Poslovniku županijske Skupštine definitivno treba mijenjati. Ovako ispada da pozicija uvijek ima završnu riječ, a vijećnici nemaju pravo replicirati. U nedostatku konkretnih odgovora koje mi je u većini slučajeva uskratio, župan je znao ići na osobne i neutemeljene napade. Kada djelujete konstruktivno i pogodite točno tamo gdje treba, onda vas se napada ad hominem. Nisam se nikad htio spuštati na tu razinu.
Kao županijski vijećnik upozoravali ste na netransparentno trošenje novca Istarskog veleučilišta. Miletić vas je prozvao da tu visokoobrazovnu instituciju koristite u političke svrhe i da na tome gradite svoju političku karijeru jer se nikad niste odazvali kako bi dobili na uvid sve materijale koje ste tražili? Jeste li nepravilnosti prijavili nadležnim tijelima?
Dobio sam rješenje Povjerenika za informiranje kojim je naloženo Istarskoj županiji da mi dostavi podatke o trošenju novca na Istarskom veleučilištu budući da dekan Daglas Koraca to skriva i dostavlja lažne podatke. Štoviše, Koraca je čak i mijenjao PDF kako bi sakrio podatke gdje se sve jelo i pilo i nikad mi nije dostavio točne podatke o broju sudskih postupka i troškovima reprezentacije. Neki dan sam dobio rješenje kojim se Istarska županija izvlači da mi tražene podatke neće dostaviti jer se oni odnose na Istarsko veleučilište, a ne na Istarsku županiju. Naravno da je to nekakva predizborna igra i očito je da Miletić ne želi vidjeti što se u toj ustanovi skriva.
Najlakše je okrenuti spin. Nama je od početka jedino bitno da se javnim novcem upravlja transparentno. Nije nikakav problem, neka ljudi jedu i piju, ali na svoj račun, ne javnim novcem. Radi se o jedinoj visokoobrazovnoj instituciji kojoj je osnivač Istarska županija, a ako se u njoj vodi toliko sudskih sporova zbog kršenja prava radnika, onda ja kao županijski vijećnik, kao i cijela javnost imam pravo dobiti sve podatke.
Ne znam zašto to nije moguće, no i to je odraz nedemokratičnosti aktualne županijske uprave. Primjerice, na prvoj sjednici županijske Skupštine nisu dozvolili da se izabere potpredsjednik Skupštine iz redova oporbe. To je to porobljavanje institucija o kojem govorim, gdje i IDS i Boris Miletić koji je njihova škola, ne žele dati uvid u stvari koje bi trebale biti javno dostupne. Tražio sam i dokumentaciju oko plana gradnje solarnih elektrana jer zanimalo me kako će to izgledati. Naravno, ni to nisam dobio.
"Ono čemu Možemo! govori godinama, sada je mainstream"
Počasni predsjednik IDS-a Ivan Jakovčić vas je tijekom jedne rasprave na Skupštini usporedio s HDZ-ovcima iz 90-tih rekavši da su i tada nastupali ljudi iz HDZ-a protiv IDS-a bez ikakvih argumenata, a da to i vi danas radite. Na kraju vam je poručio: "Dečki smijte se, smijat ćemo se mi vama poslije izbora!“
Naravno da je to smiješna usporedba, ali možda je bolje reći da je Jakovčić od IDS-a napravio istarski HDZ budući da funkcioniraju po istom principu.
Stvarno ne znam tko će se u IDS-u smijati nakon izbora s obzirom da ni ne znamo tko je na kojoj strani. Zapravo i to je primjer kada u nedostatku argumenata idete u osobne napade i spinirate.
Možemo! je bio na korak do podrške SDP-ovom kandidatu u Poreču, već više-manje sve je bila već gotova stvar. U zadnji tren idete sami s listom. Što je razlog, možda Alen Kalčić, SDP-ov kandidat za gradonačelnika ujedno i direktor i bivši prokurist tvrtke u vlasništvu Ivana Jakovčića?
Imali smo u početku namjeru suradnju s SDP-om, međutim kada je istaknuto kojeg kandidata imaju, shvatili smo da ne želimo u tome sudjelovati. Mi smo nova priča u Poreču. Ljudi u tom gradu jako dobro reagiraju i u Poreču očekujemo dobar rezultat.
Turizam u svrhu profita
Stambenu krizu planirate rješavati izgradnjom javnih stanova, možete li konkretno navesti vaš model gradnje takvih javnih stanova i koliko bi to koštalo?
Moramo graditi javne stanove i o tome Možemo! govori već godinama iako je sada ta tema postala mainstream. Nužno je povećavati javni stambeni fond, dakle nešto što će ostati u vlasništvu grada, općine i Županije. Europski prosjek je 15 posto, a mi smo tek na 2 posto javnog stambenog fonda. Jedino na taj način možemo biti sigurni da ćemo deficitarnim kadrovima i mladim obiteljima moći omogućiti stan, Županija će sada uprihoditi jedan dio od poreza na nekretnine i onda se ta sredstva mogu koristiti na način da se u suradnji s gradovima i općinama uspostavi javni stambeni fond koji će regulirati tržište najma. Županija trenutno gradi 22 stana za deficitarni kadar, ali taj tempo mora biti puno jači. Mi u Istri u 30 godina gradimo 22 stana, dok se u Zagrebu gradi 300 stanova u jednom mandatu.
Govorite i o razvoju proizvodnje uz odgovoran turizam, kako bi takav turizam trebao izgledati?
Prije svega turizam koji pazi na okoliš i ima razumijevanja za lokalnu zajednicu. Konkretno, kada se u nekoj sredini pojavi određena investicija, nužno je gledati što je najbolje za tu lokalnu zajednicu, a ne da se samo grabi prostor i uzima za sebe. Niz je primjera gdje se gradi maksimalno jer se misli samo na profit. Istra obiluje prirodnim ljepotama koje treba sačuvati, imamo jedinstvenu obalu. Istovremeno, ogroman je pritisak na pomorsko dobro, a tu mislim i na nasipavanje i dohranjivanje plaža. I to je jedan ekocid koji ćemo definitivno zabraniti budući da tu Županija ima ovlasti i ne treba dati suglasnost na Planove upravljanja pomorskim dobrom koji predviđaju dohranjivanje plaža.
Koliko je aktualna pulska i županijska vlast učinila i povukla konkretne korake u rješavanju problema na Kaštijunu.
Što se Kaštijuna tiče, mi smo nakon ove četiri godine i dalje na početku. Ono što je definitivno bio kontinuitet, bila je promjena direktora. Istarska županija nije donijela niti Prostorni plan, ni Plan gospodarenja otpadom, čime bi se odredile lokacije za kompostane i bioplinsko postrojenje. Njihovom bi izgradnjom gradovi i općine mogli više razdvajati otpad i smanjiti pritisak na Kaštijun. Istarska županija nije inzistirala kao manjinski suvlasnik da se poteškoće na Kaštijunu riješe. Recimo, u županijskom centru na Marinšćini baklja za izgaranje metana je polučila rezultat dok na Kaštijunu ta baklja nije u funkciji i zato i dolazi do smrada. Problem su i procjedne vode koje se adekvatno ne saniraju i dovoljno često ne zbrinjavaju. To su tek neka kratkoročna rješenja u našem programu koja na Kaštijunu mogu smanjiti smrad.
Dugoročno, u Istri treba planirati sortirnice, kompostane i bioplinsko postrojenje. Volimo se hvaliti da smo najrazvijenija županija, a nemamo niti jednu sortirnicu, kompostanu kao ni bioplinsko postrojenje. To je poraz IDS-ove politike i aktualne županijske vlasti, ali i poraz vlasti u Gradu Puli budući da se u četiri godine na Kaštijunu nije napravilo ništa! Nama u Možemo! je prioritet u Puli i u Županiji napokon riješiti trenutno neodrživ sustav gospodarenja otpadom. Kaštijun je od starta loše planiran i realiziran. Centar se puno brže puni nego što je bilo planirano što je ponovno posljedica nečinjenja i toga što sustav u Istri nije zaživio s obzirom da se u gradovima i općinama otpad i dalje nedovoljno reciklira.
Treba nam dogovor u puno drugih stvari ne samo vezano uz otpad
Županijski Plan gospodarenja otpadom trebao je biti donesen još krajem 2023. godine, od toga nije bilo ništa. Županija je navela da svoje prijedloge o punktovima planirane infrastrukture, dakle za gradnju sortirnica, kompostana nije dostavila većina JLS. Ispada da je najveća odgovornost zbog nedonošenja plana na gradovima i općinama?
Imali smo pune četiri godine da se to učini. Zna se ingerencija Županije koja je dužna donijeti Plan gospodarenja otpadom u nekom određenom roku. Postojao je određeni interes gradova i općina. Mislim da je posrijedi nedostatak političke volje, ali i određena nesposobnost u upravljanju Županijom. Aktualni župan i njegov suaradnici moraju biti koordinatori i jamci za dogovor s općinama i gradovima. Nama treba dogovor na razini Istre u puno drugih stvari ne samo vezano uz otpad. Župan je taj koji mora biti politički sposoban i omogućiti solidarnost među gradovima i općinama.
Sada nezavisna lista gradonačelnika Pule najavljuje formiranje holdinga koji bi objedinjavao sve istarske komunalne tvrtke, a taj bi holding investirao u gradnju bioplinskog postrojenja. Kako na to gledate?
Nisam siguran da je to pravno moguće. Ima tu puno ideja. Recimo, čuli smo i ideju o referendumu oko Kaštijuna što je bila totalna pravna besmislica. Već sada se mogla naplaćivati viša cijena svima koji prekomjerno donose otpad u centar.
Ministarstvo je dalo mišljenje da je to moguće, no i to se propustilo napraviti. Najave pred izbore bez preciznije pravne podloge i kako bi to tehnički izgledalo, budući da je za to potrebna i suglasnost svih gradova i općina, teško je uopće komentirati.
Koliko je Županija u ovom mandatu u suradnji s državom i Gradom Pula mogla učiniti da se Muzil otvori za javnost?
Naravno da treba vršiti pritisak na državu da se Muzil otvori za građane i da se promjeni prostorni plan. Na tako jednom velikom prostoru mi i dalje imamo planiran golf i pet tisuća kreveta. U jednom dijelu na tako velikoj lokaciji može biti turizam, ali zar ne možemo bolje? Mi već godinama na Muzilu planiramo golf i ništa se ne mijenja i time šaljemo poruku mladima da nema druge opcije nego samo turizam. Muzil je najbolji primjer za to. Na Muzilu osim turizma može biti raznih kulturnih i sportskih sadržaja, botanički ili kišni vrt… Postojeće zgrade se mogu urediti i postoji niz drugih sadržaja u javnom interesu koji se na toj lokaciji mogu implementirati. Pula je sada na prekretnici sa svim bivšim vojnim zonama. Pred sobom imamo ogroman potencijal, a mi ponovno srljamo u provaliju jer kao da ne znamo nešto bolje. Onda nije ni čudno da smo izgubili gotovo 12 tisuća ljudi između dva popisa stanovništva.
Postajemo teška monokultura turizma što je jako krhko, umjesto da gradimo snažnu i otpornu ekonomiju te razvijamo proizvodnju. Uvjeren sam da u balansu jake proizvodnje i odgovornog turizma još uvijek imamo jedinstvenu priliku. S druge strane, i dalje se kroz strateške projekte Vlade ide u dodatnu turistifikaciju zona. Kao da sami sebi ne vjerujemo da možemo nešto kvalitetno napraviti. U Uljaniku smo nekad gradili kompleksne stvari poput tankera, Vodnjanka je gradila strojeve, čini mi se kao da sada sami sebe podcjenjujemo. Ipak, tu je prvenstveno odgovornost politike koja daje smjer. IDS-ova i HDZ-ova neuspješna tvorevina Brijuni rivijera ilustracija je tog bezidejnog smjera koji vodi u još veću turistifikaciju.
Kao župan, što konkretno možete napraviti za opstanak brodogradnje u Puli?
Naravno da je cilj da se zadrži dio brodogradnje i razvija proizvodnja. Na području Uljanika postoji ogroman potencijal za proizvodnu zonu koja ima direktnu povezanost s morem. Dakle, imamo jedan resurs s kojim možemo ponovno osnažiti Pulu. Kao župan, iskoristit ću svoj politički utjecaj da se borim i za Uljanik i za jaku proizvodnju u Puli, jer uvjeren sam da imamo kvalitetne ljude i znanje za to.
Radikalna desnica dolazi u Skupštinu?
Kako komentirate proteklu političku kampanju, tko je igrao prljavo, je li bilo udaraca ispod pojasa, je li župan koristio javne resurse za vlastitu političku promociju?
Župan je definitivno prešao granicu dobrog ukusa u promociji svoje funkcije župana.
Problematičan je i županijski način financiranja medija, ali i taj ćemo model promijeniti. Sada se „jedan na jedan“ s medijima sklapaju ugovori po volji župana. Nužno je formirati neovisno tijelo u kojem će biti predstavnici HND-a i Sindikata novinara Hrvatske, a koji će prema unaprijed jasno utvrđenim kriterijima medijima dodjeljivati sredstva.
Ja za razliku od ostalih kandidata nemam sto tisuća eura i naš budžet je oko 20 tisuća eura. Drago mi je da kao stranka uvijek imamo puno malih donatora jer iza nas ne stoje nikakvi veliki igrači. Sigurno se u tom svijetu reklama s ostalim protukandidatima ne mogu natjecati.
Nažalost, u kampanji se ponovno išlo s napadima na osobnoj razini - od toga tko je bio bahat, nesposoban 2009. godine ili tko je zaslužan za nešto 2012. godine. Takvim politikama je došao kraj i vrijeme je za nove generacije koje brinu o građanima, prostoru, okolišu, a lokalnu zajednicu stavljaju na prvo mjesto. Sada su svim političkim opcijama u fokusu teme poput javnog stanovanja, održivog turizma ili pak govore o pretjeranoj apartmanizaciji. Sve je to loša kopija onoga čime se Možemo! bavi već godinama i zato mislim da druge političke opcije te ideje ne mogu provesti. Svi kandidati nude zastarjele i pogubne politike. Ne mogu probleme riješiti ljudi koji su nas i doveli do problema.
HDZ je i u Istri koalirao s Domovinskim pokretom (DP), očekujete li nakon izbora DP u Skupštini?
Imamo prvi put slučaj da HDZ u županjsku Skupštinu dovodi radikalnu desnicu. S obzirom da je HDZ podržavao Borisa Miletića, bit će zanimljivo vidjeti hoće li sada s njima surađivati. Također, Domovinski pokret je stranka koja antifašizam smatra nečim lošim, a za nas je antifašizam itekako važan jer je izgradio naše istarsko društvo.