Rebalans - pokušaj drugi. U ponedjeljak novi pokušaj izglasavanja izmjena pulskog proračuna, ali zašto na dnevni red nije stavljen ranije?
Nije oporba u ponedjeljak srušila rebalans proračuna, nego ga vladajući nisu izglasali
Izjave očevidaca kažu da se avion, nakon kraćeg zaleta od 150 do 200 metara, odvojio od piste te započeo s penjanjem do visine od oko 30 metara. Prema njihovim riječima, nakon što je postigao ovu visinu, avion je s tla izgledao kao da stoji u zraku, nakon čega je počeo zaokretati ulijevo te kontinuirano gubiti visinu
Izjave očevidaca kažu da se avion, nakon kraćeg zaleta od 150 do 200 metara, odvojio od piste te započeo s penjanjem do visine od oko 30 metara. Prema njihovim riječima, nakon što je postigao ovu visinu, avion je s tla izgledao kao da stoji u zraku, nakon čega je počeo zaokretati ulijevo te kontinuirano gubiti visinu
Godinu i pol nakon nesreće u pulskoj Zračnoj luci, kada se, prilikom polijetanja, srušio manji sportski zrakoplov, usmrtivši dvoje članova posade, hrvatska Agencija za istrage nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, zaključila je svoju istragu.
Službeni razlog pada je, prema službenom izvješću, takozvano prevlačenje zrakoplova pri polijetanju.
Podsjetimo, njemački zrakoplov Flight Design CT-SW, registarskih oznaka D-MVPP, 31. ožujka prošle godine nesreća je zadesila u 12.27 sati, svega nekoliko minuta nakon što mu je odobreno polijetanje. U zrakoplovu, koji je bio u vlasništvu njemačkog pilota (1953. godište) koji je njime i upravljao, u tom se trenutku nalazila i ženska osoba (1962.), također državljanka Njemačke. Oboje su život izgubili na mjestu nesreće, u potpuno uništenoj letjelici.
Izjave očevidaca kažu da se avion, nakon kraćeg zaleta od 150 do 200 metara, odvojio od uzletno-slijetne staze, te započeo s penjanjem do visine od oko 30 metara. Prema njihovim riječima, nakon što je postigao ovu visinu, avion je s tla izgledao kao da stoji u zraku, nakon čega je počeo zaokretati ulijevo te kontinuirano gubiti visinu.
Avion, čiji je motor svo vrijeme radio, pao je potom na uređenu travnatu površinu unutar ograde aerodroma, oko 70 metara južno od piste, odnosno u svoju lijevu stranu. Nakon što je udario o tlo, izbio je požar u kojem su izgorjeli trup i lijevo krilo, dok su vertikalni i lijevi horizontalni stabilizator znatno nagorjeli. Neizgoreni su ostali vanjski dio desnog krila i desni horizontalni stabilizator.
Prema izvješću AIN-a, meteorološki uvjeti u Zračnoj luci bili su povoljni za Vizualno letenje (VFR), bez značajne naoblake, oborina ili najave promjene vremena te s bočnim vjetrom manjim od maksimalnog dopuštenog za ovaj tip zrakoplova, pa je, nakon komunikacije s kontrolom zračnog prometa, pilot dobio odobrenje za polijetanje.
Audio zapis njihove međusobne komunikacije ukazuje na to da nisu postojali bilo kakvi problemi vezani za zrakoplov ili razumijevanje komunikacije između kontrolora i pilota.
Zrakoplov je proizveden 2005. godine i imao je ukupan nalet od 1145 sati. Posjedovao je cjelokupnu dokumentaciju u skladu s propisima, a redovni godišnji pregled obavljen je 7. siječnja, odnosno manje od tri mjeseca prije nesreće. Bio je opremljen padobranom za spašavanje zrakoplova i posade, ali ovaj sustav prilikom nesreće nije aktiviran.
Tijekom istrage nisu uočeni pokazatelji koji bi jasno upućivali na probleme s pogonom zrakoplova, ali utvrđeno je da je, prema svim dostupnim podacima, maksimalna uzletna masa zrakoplova prekoračena za 75.5 kilograma.
„Uzimajući u obzir sve spoznaje i navedene činjenice, može se zaključiti da avion tijekom zatrčavanja nije postigao dovoljnu brzinu za polijetanje. Odvojio se od staze pri nedovoljnoj brzini, pri čemu je kut
penjanja u tom trenutku vrlo vjerojatno bio preveliki. Došlo je do prevlačenja aviona. Obzirom da je avion bio u fazi zatrčavanja i započeo s penjanjem, motor je radio na maksimalnoj snazi.
Propeler koji se okreće, uzrokuje moment koji nastoji okrenuti zrakoplov u suprotnu stranu. U ovom slučaju propeler se okretao maksimalnom snagom i to smjeru kazaljke na satu, odnosno u desno. Dakle, proizvodio je znatan moment koji je djelovao na zrakoplov u suprotnom smjeru, tj. ulijevo.
Kada je zrakoplov u stabilnom letu, moment kojeg proizvodi rotirajući propeler kompenzira se pomoću upravljačkih površina aviona. Te površine, međutim, ne funkcioniraju kada parametri leta izađu iz određenih limita, što je slučaj kod prevučenog leta. Oporavak aviona iz stanja prevučenog leta moguć je uz pravilnu reakciju pilota i na račun određenog gubitka visine. U ovom slučaju avion je bio na nekih tridesetak metara iznad tla, što nije bila dovoljna visina za oporavak iz stanja prevučenog leta.
Također, zbog rada motora na velikoj snazi i velikog reaktivnog momenta, te zbog ne djelovanja upravljačkih površina kojima bi pilot kompenzirao spomenuti moment, a koje u ovakvom stanju više ne funkcioniraju, došlo je do zanošenja aviona u lijevu stranu i pada lijevo od uzletno sletne staze“, stoji u Izvješću AIN-a.
Premala brzina i preveliki kut penjanja doveli su do prevlačenja aviona vjerojatno odmah nakon odvajanja. U tom je trenutku pilot izgubio kontrolu nad avionom, koji je inercijom još popeo do
tridesetak metara iznad tla, nakon čega je, zanoseći se u lijevo, počeo gubiti visinu i pao.
Ispravna reakcija pilota u opisanoj situaciji prevlačenja aviona odmah nakon odvajanja, bila bi pokušaj poravnavanja aviona. Sudeći prema spoznajama do kojih se došlo tijekom istrage, to se nije dogodilo, navode iz AIN-a, tako da je pitanje je li pilot uopće bio svjestan situacije.
No, prekoračenja propisane maksimalne uzletne mase vjerojatno je bio svjestan; podatak da je često na svoje letove vodio i putnike ukazuje na moguće zanemarivanje te činjenice, stoji također u Izvješću.
U izvješću istrage zaključuje se da je uzrok nesreće prevlačenje zrakoplova pri polijetanju, a faktori koji su doprinijeli su prekoračenje maksimalne uzletne mase, mala brzina i vjerojatno preveliki kut penjanja nakon odvajanja od piste, a moguće i nedostatak situacijske svjesnosti kod pilota, što ga je onemogućilo da adekvatnom reakcijom pokuša popraviti situaciju.
Cilj AIN-ovih istraga koje se odnose na sigurnost, ni u kojem slučaju nije utvrđivanje krivnje ili odgovornosti.
Zadatak ove Agencije je provođenje istraga radi utvrđivanje uzroka nesreća te davanje sigurnosnih preporuka s ciljem njihovog sprječavanja u budućnosti.
Istrage su neovisne i odvojene od sudskih ili upravnih postupaka i ne smiju dovoditi u pitanje
utvrđivanje krivnje ili odgovornosti pojedinaca.
Nije oporba u ponedjeljak srušila rebalans proračuna, nego ga vladajući nisu izglasali
Čudi me da je Peđa Grbin ljubav i brigu za Pulu doživio tako naglo, neposredno pred lokalne izbore. Očito nije svjestan što su njegovi kolege iz pulskog SDP-a predstavljali u Gradskom vijeću ove zadnje četiri godine. Upravo su oni bili u koaliciji s HDZ-om i sve njegove optužbe o tome kako grad stagnira i ne razvija se, dijelom može zahvaliti svojim kolegama koji su četiri godine zajedno s HDZ-om podržavali sve odluke gradonačelnika Zoričića, pa i one najspornije
- Da bi poboljšali kvalitetu usluge u marini gradimo novi sanitarni čvor. Nažalost, trebalo nam je četiri godine da dobijemo građevinsku dozvolu, rekla nam je Gordana Deranja.
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.