Kultura

"ZAR SMO ZAISTA BILI OVAKO DOBRI?!"

Četiri desetljeća pulskog kazališta INAT okupila desetine bivših "Inatovaca". Stare predstave sada su stigle na veliko platno

Među sačuvanim snimkama izabrane su predstave "Krugovi" te pomalo antologijska "Proba orkestra" iz 1994. godine, koja je u to doba oživjela pulska skloništa danas poznata kao "Zero Strasse", izvela hrvatski teatar izvan granica države koja je u to vrijeme bila još u ratu, i donijela scensku iskrenost i glumačku predanost, iz današnje perspektive skoro nevjerojatnu za jedno poprilično neperspektivno ratno doba


 
4 min
Maja Jokanović
Projekcija predstave Proba orkestra

Među sačuvanim snimkama izabrane su predstave "Krugovi" te pomalo antologijska "Proba orkestra" iz 1994. godine, koja je u to doba oživjela pulska skloništa danas poznata kao "Zero Strasse", izvela hrvatski teatar izvan granica države koja je u to vrijeme bila još u ratu, i donijela scensku iskrenost i glumačku predanost, iz današnje perspektive skoro nevjerojatnu za jedno poprilično neperspektivno ratno doba

Četiri desetljeća pulskog amaterskog teatra Dr. INAT okupilo je ovog vikenda desetine njegovih polaznika, članova, entuzijasta, zaljubljenika u teatar... "Inatovaca".

Iako su druženja povodom okruglih rođendanskih brojki prirodna, nije bilo lako okupiti toliko osoba koje su ostavljale trag u ovoj kazališnoj trupi, posebice s obzirom na to da mnogi u Puli više i ne žive, pa je time i impresivniji pothvat nekadašnjeg Inatovca Kristiana Modrušana koji je ovaj podvig 'natovario' sebi na pleća, počevši prikupljati imena, kontakte i kontakte kontakata još u svibnju.

U nekoliko mjeseci traganja, dogavaranja i provjeravanja datuma, Modrušan je uspio okupiti sasvim dovoljno 'gostiju' za svojevrsni "revival" nekadašnjih velikih INAT-ovih fešti, ali i omogućiti bivšim i sadašnjim članovima, kao i njihovoj publici, gledanje nekih starih predstava, do danas spašenih na VHS kazetama i sačuvanim za vječnost na CD-ovima. 

Branko Sušac (M. Angelini)
Projekcija Probe orkestra
Proba orkestra

Uz alfu i omegu INAT-a, njegovog osnivača, redatelja i mentora Branka Sušca, kao i Šandora Slackog, glumca, pantomimičara i kazališnog pedagoga koji desetljećima u sklopu "škole INAT-a" educirao mlade amaterske glumce vještinama fizičkog teatra, brojne tehničare i 'dobre duše' ovog kazališta koje su uvijek pomagale iz sjene, na okupljanju se našlo i po barem nekoliko članova svih generacija INAT-a, od njegovog osnivanja 1984. godine.

Put stazom uspomena ovog je puta preskočio same INAT-ove prostorije, najvećim dijelom zbog visokih temperatura, ali je klub La Resistance umjesto toga omogućio projekcije predstava u idealnim uvjetima.

Među sačuvanim snimkama izabrane su predstave "Krugovi" te pomalo antologijska "Proba orkestra" iz 1994. godine, koja je u to doba oživjela pulska skloništa danas poznata kao "Zero Strasse", izvela hrvatski teatar izvan granica države koja je u to vrijeme bila još u ratu, i donijela scensku iskrenost i glumačku predanost, iz današnje perspektive skoro nevjerojatnu za jedno poprilično neperspektivno ratno doba.

"Zar smo zaista bili ovako dobri?!", u šali su se pitali neki od glumaca prikazanih predstava.

A ostalo je i sasvim dovoljno vremena za desetine i desetine starih slika....

Brno 1996.
Posjet hrvatskom veleposlanstvu u Danskoj, Kopenhagen 1995.
Izrada maski, 1994.

- INAT je nama u ono vrijeme dao sasvim nove perspektive u životu jer, kao srednjoškolci ili s netom završenom srednjom kolom, imali smo dodir s ljudima koji su bili generaciju stariji od nas, koji su već imali brojna iskustva i to je za nas bila svojevrsna inicijacija u taj svijet odraslih jer ljudi koji su se kretali u INAT-u nisu po struci bili pedagozi, ali su nas na svoj način kazališno odgajali i mi smo primali taj avangardni pogled na svijet,što je u to doba bilo vrlo izazovno, kaže danas bivši INAT-ovac, danas novinar i fotograf Saša Jokić.

- Prvi kontakti s glumom i kazalištem, ako zanemarimo vrtićke recitacije, bili su mi u INAT-u, gdje sma provela svoje srednjoškolske dane, od prvog do četvrtog razreda. Sudejlovala sam u predstavi Proba orkestra s kojom smo putovali u Češku, Dansku i Monako, zatim u Anno Domini i predstavi Ne gledaj me očima budale, koju je režirala kolegica Inatovka Jelena Marković. Bilo je toga još, teško se svega danas i sjetiti. Kasnije sa prešla u Dramski studio INK-a i kasnije sam upisala glumu, veli Gordana Šimić, jedna od Inatovki koja se u kazalištu zadržala, i često igra uiprao na pulskim scenama, u teatru Naranča i Birikini .

- Bio je to jedan lijep period kada smo svi bili puni entuzijazma, dodaje.

Saša Jokić
Maja Koroman
Gordana Šimić

Iz kazališta je u ljekarničku 'službu' otišla Maja Koroman, ali 

- Ja sam zapravo prvo bila u tadašnjem GRM-u, pa sam iz njega došla u INAT. I to vrlo , vrlo rano. Prvi zadatak mi je bio u tadašnjem "Cirkusu Dr.INART-a, a zatim je došla sarajevska glumica Sabina Bambur, i režirala prvu INAT-ovu predstavu u kojoj sam igrala, pod nazivom Vrt. Zatim je došla Proba orkestra i tako redom, kaže Maja, koja ne krije da je INAT snažno obilježio njene formativne godine.

"INAT-ove su predstave su iz nas izvlačile i ono što nismo ni znali da postoji. Bile su posebno emocionalno iskustvo", zajednički je zaključak većine okupljenih bivših i sadašnjih članova.

PUF kao dijete INAT-a

U priči INAT-u neizostavan je i PUF - festival kazališnih amatera osnovan 1995. godine, čiji je idejni pokretač i 30 godina čuvar i zaštitnik upravo Branko Sušac, a nastajao je zajendičkim naporima svih INAT-ovih članova tog doba.

"Bili smo tako nezadovoljni teatrom. Bila je to jedna žabokrečina. Budući da smo stvarno bili kvalitetni, amateri su tražili da se više  ne pojavljujemo kao amateri, a profesionalci  nas nisu htjeli jer smo bili bolji od njih. O tome je pisao Dalibor Foretić, ima jedna njegova divna rečenica koja se odnosi na sve nas: "Vi Istrijani biste mogli izvoziti, a ne uvoziti kulturu". Toliko smo bili moćni, ne samo  Dr. Inat. Te 1995. godine osnovao se Sajam knjige i PUF. Tada je bilo boljih bendova nego danas. Puno književnika. Pa ta naša autorska grupa Pol pet, u foajeu kazališta svaku večer bi se netko popeo na ljestve i čitao svoje stihove", rekao je Sušac lani za Istru 24, odgovarajući na pitanje zbog čega je odlučio osnovati PUF..


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.