HERCULANEA - dugi
Radar

RINGIŠPIL MULJAŽE U PET ČINOVA

Istra24 otkriva skandal s roto garažom u Puli: Tisuće eura otišlo u vjetar zbog nenaplaćenih penala, potpisi su, izgleda, krivotvoreni, a zapisnici antidatirani

Nakon nekoliko mjeseci istraživanja, Istra24 rekonstruirala je sporni posao pulskog gradskog poduzeća Pula parking i zagrebačke tvrtke Markoja


 
9 min
Chiara Bilić

Nakon nekoliko mjeseci istraživanja, Istra24 rekonstruirala je sporni posao pulskog gradskog poduzeća Pula parking i zagrebačke tvrtke Markoja

Gotovo ništa što je javnosti unazad dvije godine prezentirano oko nabave rotacijskog parkinga, takozvane roto garaže u Puli, nije istina. Čak je i priča o ptičici koja je lani u lipnju „zblesirala“ sigurnosni sustav bajka za malu djecu. Nakon nekoliko mjeseci istraživanja, Istra24 rekonstruirala je sporni posao pulskog gradskog poduzeća Pula parking i zagrebačke tvrtke Markoja.

Unatoč kašnjenju isporuke rotacijskog parkinga, Pula parking nije Markoji naplatio ugovorene penale. Time je društvo, što se iščitava i iz revizije, oštećeno za 46.306 eura. Krucijalni dokumenti su antidatirani, potpisi, izgleda, krivotvoreni, zapisnici – u nedostatku boljeg termina – nekonzistentni i apsurdni.

Prvi čin: Skrivanje ugovora

Javna nabava za roto garažu raspisana je u listopadu 2022. godine. Za nabavu te rotacijske garaže javnost, a navodno i vijećnici tadašnjeg saziva pulskog Gradskog vijeća, međutim, prvi put saznaju tek u rujnu iduće godine, nakon što je Istra24 o tome objavila tekst. Do tada se nitko nije trsio da porezne obveznike obavijesti da je u planu išta, a kamoli da će se tri konstrukcije za parkiranje „nasaditi“ na već postojeći parking na Marsovom polju, preko puta zgrade Croatia osiguranja u centru Pule.

Posao vrijedan 463.069 eura bez PDV-a (dakle s 578.837 eura s PDV-om) dobila je tvrtka Markoja u vlasništvu Borisa Markoje, Dejana Božića, Marko Ćapeta i Gorana Kitića, a koja se jedina i javila na natječaj. Ugovor o nabavi rotacijskog parkirnog sustava, informatičkog sustava za podršku rezervacija i naplate parkiranja i montažu potpisan je 6. prosinca 2022. godine. Vjerovali ili ne, istog je dana potpisan i dodatak tog ugovora. Njime su se Pula parking i Markoja usuglasili da je potrebno zaštiti patentna i poslovna rješenja rotacijskog parkinga. Pula parking se, preciznije, obavezao da „neće trećim stranama davati na raspolaganje povjerljive informacije koje su sadržane u osnovnom ugovoru“ i „pripadajućoj tehničkoj i drugoj dokumentaciji“. Postupi li drugačije, morat će Markoji platiti 500 tisuća eura kazne.

Ptičica nije ništa kriva

Prema informacijama Istre24, taj je dodatak ugovora zapravo antidatiran. U stvarnosti je potpisan puno kasnije, negdje u vrijeme kada se oporbena gradska vijećnica Možemo!, Dušica Radojčić, počela raspitivati oko projekta, tražeći određenu dokumentaciju, a kada je već bilo jasno da će Markoja debelo prekrdašiti ugovoreni rok isporuke. Dodatak ugovora je, ukratko, poslužio kako bi se sakrila dokumentacija.

Zamislite samo da vam je nešto toliko bitno da ste na to stavili cijenu od pola milijuna eura, ali ste zaboravili umetnuti u osnovni ugovor. Osim toga, u ugovoru uopće nema spomena „tehničkoj i drugoj dokumentaciji“, već su se njime određivali uvjeti sklopljenog posla: rokovi i mjesto isporuke, način plaćanja, jamstvo i jamstveni rok, instrumenti osiguranja, ugovorna kazna i naknada štete.

Drugi čin: Potpis traži autora

Ringišpil muljaže, međutim, ne završava ovdje. Mučna vožnja tek počinje.

Istra24 je u posjedu zapisnika o primopredaji roto garaže. Tri osobe potpisale su da je apsolutno sve u redu s rotacijskim parkirnim sustavom, informatičkim sustavom za podršku rezervacija i naplate parkiranja te montažom. Voditelj prodaje Markoje Dubravko Ponoš, inače bivši HNS-ovac i ex šef Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, tadašnji direktor Pula parkinga, HDZ-ovac Branislav Bojanić, i Saša Ćus, vlasnik pulske firme Constructa projekt koja je bila zadužena za nadzor.

Gotovo je, međutim, nevjerojatno na što je trojac stavio svoj potpis. Zapisnik je, naime, datiran na 27. veljače 2024. godine, ali u već u prvom pasusu dokumenta navodi se da su se zapravo sastali 30. travnja. Dakle, ako je vjerovati ono što piše, prvo su potpisali da je sve u najboljem redu, pa su tek onda „bacili oko“ na rolo garažu. Kasnije se pak – još gore – ističe da su utvrdili da je riječ o radovima na dobavi i montaži oplate za roto parking, koji su započeli, piše tako, danom uvođenja u posao 27. listopada 2023. godine. Znači prvo se navodi da je riječ o rotacijskom parkingu, a kasnije da se radi o fasadi, što su dvije različite nabave, iako je obje dobila Markoja.

Usporedba zapisnika za roto garažu i oplatu
Bojanićevi potpisi na zapisnicima ne nalikuju njegovom uobičajenom, a nemaju ni pečat

Da je čitav dokument falsificiran i to neizmjerno traljavo, pokazuje pak zapisnik o primopredaji spomenute oplate. Taj je pak datiran na 30. travanj 2024. godine, ali se u njemu navodi da se isti trojac sastao na isti datum kao i za dostavu roto garaže, opet – 30. travnja. Tim se papirom tvrdi da su Ponoš, Bojanić i Ćus suglasni da je, dakle, riječ o radovima i montaži oplate, isto kao i na zapisniku o primopredaji za cijeli rotacijski parking.

No, Bojanić, čini se, nije potpisao nijedan od ta dva zapisnika. Barem ne svojom rukom. Pored njegovog imena stoji doduše potpis koji pokušava oponašati njegov, ali to ne uspijeva. Istra24 je tijekom posljednjih nekoliko mjeseci prikupila više desetaka dokumenata iz Pula parkinga gdje je jasno vidljiv Bojanićev potpis. Ovaj na zapisnicima mu čak niti približno ne nalikuje. Ta žvrljotina čak nema ni pečat Pula parkinga.

Uobičajen potpis bivšeg direktora Branislava Bojanića (skroz desno)

Osim što je zapisnikom o primopredaji za rotacijski parking, informatički sustav i montažu ustanovljeno da je riječ o dobavi oplate, u opisu se, pod točkom četiri, navodi: „Izvođač je dostavio izjave o izvedenim radovima za građevinsko obrtničke radove, elektrotehničke radove i strojarske radove, kao i izjavu glavnog izvođača radova, uz prateću atestnu dokumentaciju“.

Treći čin: Sustav nadogradnje

Niti jednom riječju ne spominje se informatički sustav. U tehničkim specifikacijama nabave jasno je, međutim, navedeno da je s konstrukcijom trebala doći i aplikacija za mobilne uređaje s mogućnošću rezervacije i kartičnog plaćanja parkirnih mjesta.

Saša Ćus je za Istru24 kazao da aplikacija spada pod elektrotehničke radove. No, više stručnjaka je za ovaj portal kazalo da tome nije tako ili da, barem, ne bi trebalo biti.

S Ćusom smo, inače, vodili veoma zanimljiv razgovor. Definitivno je najfascinantniji dio bio njegov zahtjev da mu pošaljemo zapisnike koje bi, naravno, on trebao imati s obzirom na to da su izrađeni na memorandumu njegove firme, koja je provodila nadzor. O ostalim nelogičnostima i nepravilnostima u zapisniku o primopredaji rotacijskog parkinga rekao je da se po njemu ne radi o velikim greškama.

Saša Ćus (desno) vlasnik je tvrtke koja je utvrdila da na roto garaži nije bilo nepravilnosti/Foto: IDA

Do trenutka kada smo sakupili dokumentaciju o kupnji rolo garaže, policija se sjetila pokrenuti istragu, pa su nam iz Pula parkinga kazali da ne mogu odgovoriti na naša pitanja jer je postupanje tijekom izvida tajno te je odavanje tajne kazneno djelo, dok iz Markoje nisu odgovorili apsolutno ništa. Branislav Bojanić također nije htio razgovarati s nama, njegov odvjetnik nam je poručio da je na putovanju.

Istraga je obuhvatila i pulsku tvrtku Penta, koja je, inače, preko zagrebačke leasing kuće za Pula parking isporučila 14 parkomata, o čemu je Istra24 pisala ljetos. Tada smo, naime, ustanovili niz nepravilnosti, a minulog četvrtka su naši napisi potvrđeni gradskom revizijom. Vlasnik Pente je Mladen Pamić. Njegova supruga, Mirjana Pamić, suvlasnica je i direktorica tvrtke A.M.R. Commerce, koja je pak bila uključena u dobavljanje reciklomata za Pula parking, o čemu je Istra24 također opširno izvijestila u rujnu.

Penta je ranije ove godine demantirala informaciju da je bila zadužena za ispostavu softvera za rolo garažu. Iz firme su istaknuli da im je Markoja 5. prosinca 2023. godine uputila zahtjev za dostavu ponude za isporuku kamera za prepoznavanje registracijskih oznaka, LED displeja i kontrolora za upravljanje rotacijskog parkirnog sustava. Penta je navela i da je traženo ispostavila.

Dubravko Ponoš također je potpisao zapisnike

Aplikacija je trebala Pula parking lišiti ljudskog faktora. Parking mjesto trebalo se moći rezervirati putem mobilnih uređaja, ali kako se i Istra24 onomad uvjerila na licu mjesta, to nije bilo moguće. Pored garaže bio je postavljen montažni objekt u kojem je zaposlenik gradske firme bio zadužen za naplatu parking mjesta. Ćus nam je rekao da je njegov kooperant provjerio aplikaciju i da je sve štimalo, a da se tek sjeća da se govorilo da će se taj sustav ubuduće nadograđivati. Nije rekao kako se kooperant zove.

Četvrti čin: Rokov i penali

Teško je pobrojati sve razloge koje su iz Pula parkinga navodili zbog kojih „rotacijsko čudo“ nije montirano na vrijeme. Nećemo se ni truditi. Dovoljno je znati da je Markoja na koncu s isporukom kasnila nevjerojatnih 310 dana! Roto garaža je, naime, na Marsovom polju trebala osvanuti travnju 2023. godine.

Iz nekog razloga, umjesto da već tada naplati jamstva, Bojanić je prvo pristao s Markojom potpisati aneks ugovora u kojem se rok isporuke pomiče na 31.12.2023. godine. Naravno, roto garaža nije bila montirana niti na taj dan. Prema ranije spomenutom zapisniku – kojemu, dakako, nije za vjerovati – dostavljena je koncem veljače 2024. godine. U funkciju je pak stavljena tek na izmaku lipnja iste godine.

No, osnovni je ugovor izričito apostrofirao da Markoja ima 120 kalendarskih dana od potpisivanja ugovora da dostavi proizvod. Ugovor je potpisan 6. prosinca 2022. godine, što znači da je rotacijska garaža u Puli trebala doći 5. travnja 2023. godine.

Tvrtka Markoja je kasnila s isporukom roto garaže
Tvrtka Markoja dobila je i posao izrade i montaže oplate za roto garažu

Na produženje roka zagrebačka bi firma imala pravo samo u slučaju pojave prirodnih nepogoda ili „uslijed drugih promjena koje utječu na isporuku, a koje se nisu mogle predvidjeti ustaljenim metodama“. Kako je došlo da aneksa ugovora, i koji je izgovor za produženjem roka prihvaćen, ostaje nejasno. Kao što smo napomenuli, Pula parking i Markoja ostali su nijemi na naše upite.

Gradska revizija utvrdila je, međutim, da se aneks ugovora nikada nikada nije trebao potpisati. Ugovorom su penali bili jasno definirani. Ako Markoja prekorači rok isporuke, dužan je Pula parkingu platiti ugovornu kaznu za svaki kalendarski dan prekoračenja ugovorenog roka u visini od pet promila od ugovorene cijene, s time da ukupni iznos kazne ne može prijeći 10 posto ugovorene cijene (bez PDV-a). Kašnjenje je, kad se sve zbroji i oduzme, iznosilo 310 dana, a cijena proizvoda bez PDV-a 463.059 eura. Dakle Pula parking je Markoji trebao naplatiti 46.306 eura penala. Ali nije.

Peti čin: Novac na lijepe oči

No, ni to nije sve. Iako je ugovorom bilo definirano da Pula parking Markoji parkirni sustav plati u dva obroka; 50 posto iznosa avansno, a 50 posto u roku od 15 dana od „zaprimanja izdanog računa za uredno isporučenu i montiranu robu iz troškovnika popraćenog zapisnikom o primopredaji“, gradsko poduzeće je dio novca zagrebačkoj firmi uplatilo prije dostave proizvoda. Kako se, naime, navodi i u reviziji, čak 150.418 eura plaćeno je 9. siječnja 2024. godine, mjesec dana prije nego je zapisnik utvrđeno da su radovi završeni 9. veljače 2024. godine.

Bivši drektor Branislav Bojanić nije bio dostupan za upite

A ptičica? Nikada nije ušla u rolo garažu. Iako su iz Pula parkinga izjavili da je već nakon nekoliko dana rolo garaža stala s radom jer je izvjesna ptica uletjela u konstrukciju i aktivirala sigurnosne sustave, iz dobro upućenih izvora iz tog poduzeća doznajemo da je to bila čista izmišljotina. Netko je, naime, shvatio da se garaža vrti presporo, ali kada se pokušalo ubrzati rotaciju sve se pošemerilo i garaža se zablokirala na kratak period.

„Premda smo predvidjeli mogućnost takvih događaja, praktična simulacija je bila izazovna. Razmišljali smo o angažiranju sokolara, ali smo zaključili da sokol nije prikladan za naše prostore“, poručili su taj dan iz Pula parkinga, već duboko zabrazdivši u obmane.


Nastavite čitati

Pula
 

DAR-MAR U OPUS ARENI Istra pobijedila Osijek s nezapamćenih 5:1

Navijači Osijeka stadion su počeli napuštati već s početkom drugog poluvremena i četvrtog Istrinog gola u mreži njihovog tima. Oni koji su ostali, pljeskali su Istrinoj igri. Istra  se sada pozicionirala na 5. mjestu Prve HNL, ali i na popisu najuvjerljivijih ekipa u ovom dijelu sezone

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.