Kultura

PREMA IZBORU NAŠE FILMSKE KRITIČARKE IVE SIROTIĆ

NAJBOLJI FILMOVI U FILMSKI BOGATOJ 2022.godini: neki tek dolaze u naša kina

Kino dvorane kao i mrežni servisi ove su godine ponudili širok izbor novih uradaka * Sportska drama Jeremiaha Zagara o izazovnom putu do uspjeha u NBA svijetu, periodna mistična drama čileanskog oskarovca Sebastiana Lelia o djevojčici koja ne jede, film irskog filmaša Martina McDonagha o prekidu prijateljstva dvaju stanovnika udaljenog otoka ističu se među sve brojnijom konkurencijom


 
8 min
Iva Sirotić
Brendan Gleeson i Colin Farrell, screenshot iz filma The Banshees of Inisherin

Kino dvorane kao i mrežni servisi ove su godine ponudili širok izbor novih uradaka * Sportska drama Jeremiaha Zagara o izazovnom putu do uspjeha u NBA svijetu, periodna mistična drama čileanskog oskarovca Sebastiana Lelia o djevojčici koja ne jede, film irskog filmaša Martina McDonagha o prekidu prijateljstva dvaju stanovnika udaljenog otoka ističu se među sve brojnijom konkurencijom

Posljednjih godinu dana iznimno je plodno raznim filmovima, što svjedoče gotovo svi festivali, jer broje veći broj prijava nego što su ih dosad zaprimali.

Nakon covid pandemije i niza lockdownova, mnogi su filmovi bili snimljeni i stajali ‘na čekanju’ boljih vremena, kad će se osim mrežnih servisa, moći po starom dobrom običaju, uživati filmove na velikom platnu, za one koji to vole.

No, ni mrežni servisi koji su nas vjerno služili za vrijeme pokućnih prilika, nisu podbacili svojom ponudom, dapače, moraju ‘se održavati’, a i nakon produžene prilike za pregledavanje propuštenih sadržaja, nužno se pune novima.

U prvoj listi koja kreće od najzadnjeg prema prvom, su gore potpisanoj autorici teksta, najbolji filmovi izašli u 2022. godini, od kojih neki tek dolaze u naša kina kao i/ili na mrežne servise, a neke smo imali priliku već vidjeti. Spominjem i neke filmove koji nisu ušli među najboljih deset, ali su zanimljivi i kvalitetni.

Nastavak popisa (u okviru) su filmovi koji su mogli biti kod nas viđeni u 2022. godini, ali su izašli u 2021. Za kraj teksta, nekoliko aktualnih i kvalitetnih dokumentaraca raznih tema, estetskih odabira, kao i autorsko informativnih pristupa.

10. AVEC AMOUR ET ACHARNEMENT / OBJE STRANE OŠTRICE (Claire Denis)

Emotivna slabost i želja za manipuliranjem, ali prije svega Sarina (Juliette Binoche) nemogućnost istinskog voljenja ni jednog od oba muškarca koje želi, glavna su tema filma. Ovaj psihološki zahtjevan narativ uz izvrsnu glumačku izvedbu, zapravo je film o komunikaciji, o problemima izricanja nečeg teško izrecivog kao i često neprebrodivog u partnerstvima, u bilo kojoj fazi ili vrsti odnosa. No, Sara vrlo vjerno ‘održava’ obje strane oštrice. Teška tema začinjena je postkolonijalnim antiklasnim angažmanom u suvremenoj, urbanoj Francuskoj. U siječnju dolazi u naša kina, a o njemu smo više pisali u sklopu presjeka filmova sa Subverzivnog film festivala.

9. ATHENA, Romain Gavras (NETFLIX)

Nasilje, vatrene eksplozije, ulični rat, napetost, strast i želja za osvetom ubijenog brata, najmlađeg od četvero braće, 12-godišnjeg Idira, pretežiti su motivi ovog vizualno zadivljujućeg filma. Izvrsno koncipiran i precizno režiran film, odličnog ritma, krasi nekoliko impresivnih kadar scena i dobra filmska glazba. O filmu smo više pisali nakon što je postao dostupan na Netflixu.

8. KURAK GÜNLER / DANI SUŠE, Emin Alper

Pustinjska sredina ruralne Turske, u kojoj se često pojavljuju vrtače, najvjerojatnije uzrokovane bušenjem tla radi vađenja vode. Puno je toga neizrečenog, pa je tako uz izvrsnu kameru postignuta napetost koja se postepeno pojačava. Žanrovski je film, negdje na pola između krimi trilera i vesterna, jake atmosfere. Generalno je prilično spor, reduciranih dijaloga. Nedavno je nagrađen europskim Oskarom za montažu, a o njemu smo više pisali u presjeku Međunarodne konkurencije Pula film festivala.

7. NOPE / NIKAKO, Jordan Peele

Baš kad pomislimo da znamo kamo nas priča vodi, odjednom nam ništa nije jasno, pa se opet zapitamo o čemu se radi u trećem dugometražnom igranom filmu američkog Oskarovca (Bježi!, 2017.). Znanstveno fantastični scenarij odlično prikazuje mentalitet sredine u kojoj je i nastao, sadržavajući niz ironičnih, kao i prenesenih značenja. Ova SF priča više ide u smjeru koncepta nego fabule, no ipak sadrži solidno razrađenu osnovnu narativnu nit i baš dobro leži teritoriju SAD-a, i neposrednoj blizini Hollywooda. Svojim je djelima, uz još neke autore, Peele utemeljio elevated horor (hrv. uzvišeni horor) podžanr. Ovdje ga je dobro dekonstruirao stvorivši art film koji nije zastrašujuć. Životni likovi gotovo su svih boja kože i kultura koje možemo sresti u Kaliforniji, a ritam je spor, izvrsno pogođen, te mu je sporost dio mističnosti. Odlično je snimljen film pri čemu se ističu prekrasno osvijetljene noćne scene i eksterijeri sunčane Kalifornije.

6. NAJSREKJNIOT CHOVEK NA SVETOT / NAJSRETNIJI ČOVJEK NA SVIJETU, Teona Strugar Mitevska

Britka i vrlo stilizirana, zahtjevna drama kojoj su glavna tema posljedice rata u Sarajevu devedesetih godina prošlog stoljeća, suživot sukobljenih pripadnika triju naroda i religija u tom istom gradu u današnje vrijeme, te ključ rješenja svih posljedica - oprost. Film je tipičan ‘film ansambla’ gdje se, iako postoje glavni likovi koji otvaraju priču, Asja i Zoran (Jelena Kordić Kuret i Adnan Omerović), dalje fabula kružno razvija pomoću interakcije svih likova, svojevrsnim dramaturškim pitanjima i odgovorima. Šesti dugometražni igrani film sjeverno makedonske redateljice Teone Strugar Mitevske – sjeverno makedonski je kandidat za Oskara, a u hrvatska će kina doći u ožujku 2023. godine.

5. TRIANGLE OF SADNESS / TROKUT TUGE, Ruben Östlund

Šesti dugometražni Östlundov igrani film klasno je osviještena satirična drama, vizualno, tematski i idejno izuzetno zanimljiva. Dobitnik ovogodišnje Zlatne Palme odličan je filmski prikaz kontradikcije i apsurda današnjeg društva, u kojoj redatelj, kao ni inače, nije poštedio društvenu skupinu na koju se obrušio, a to su ovdje pripadnici imućnijeg sloja društva, njihove navike i stilovi uživanja. Naš glumac s danskom adresom, Zlatko Burić Kićo za ulogu je ruskog tajkuna Dimitrya osvojio europskog Oskara. Više o filmu možete pročitati na ovom linku.

4. SIGURNO MJESTO, Juraj Lerotić

Naš ovogodišnji kandidat za Oskara, film je izvrsnog režijskog koncepta. Ukupan tonus mu  je genijalan, obzirom da se radnja događa u 24 sata, te da je tema vrlo teška, bolna i ne baš tipično filmska. Nadrealni moment kojeg autor uvodi i jednostavno, ali efektno montažno rješava, pojačava već ionako, sa stvarnošću rubni položaj filma temeljenog na istinitom događaju, koji se dogodio samom redatelju, koji ovdje glumi i glavnu ulogu. Film je snimljen sa zrnatim filterom čime je naglašena nostalgična, domaća atmosfera i kao takav, odličan je prikaz naše svakodnevice. Derutnost ready made prostora nadopunjuje težinu samog narativa. Snježana Sinovčić Šiškov utjelovila je autentičan karakter majke koji je vrlo atipičan, a k tome i inovativan za hrvatsku kinematografiju.

3. HUSTLE / PRILIKA ŽIVOTA, Jeremiah Zagar (NETFLIX)

Netflixova sportska drama prati NBA skauta u njegovom naumu da talentiranom mladom košarkašu kojeg je slučajno otkrio, osigura košarkašku karijeru. Adam Sandler kao skaut i trener Stanley Sugerman, zasjao je sličnom ulogom protagonista kao i u hitu ‘Uncut Gems’, u kakvima ga nismo puno puta imali priliku doživjeti. Film je vrlo dinamičan, ali i emotivan, sa stvarnim životnim problemima. Pojavljuju se mnogi bivši i aktualni NBA košarkaši, i neke slavne ličnosti, a više o njemu smo pisali ovdje.

2. THE WONDER, Sebastian Lelio (NETFLIX)

Periodna mistična drama, zasad jedinog čileanskog oskarovca Sebastiana Lelia, prati medicinsku sestru Lib (Florence Pugh) koja proučava djevojčicu Annu, koja ‘živi na mani iz raja’, točnije ne jede. Postepeno građenje mističnosti, kao i poluhipnotičkog odnosa u neukoj sredini, izvrsno je snimljen film, odlične dinamike i prekrasne glazbe, za koju je Matthew Herbert nagrađen. Lelio je izvrsno postigao atmosferu religijom zanesenih ljudi u ruralnom, zaboravljenom kraju. Više o filmu smo pisali u sklopu nedavnog presjeka Netflixovih filmova.

1. THE BANSHEES OF INISHERIN, Martin McDonagh

Prema irskoj legendi, (i staro-irskoj riječi) banshee je žena s vilinskog humka ili žena vila, a predstavlja ženski duh čije naricanje najavljuje smrt u kući. Inisheer (prema kojemu je otok iz naslova i dobio ime) je najmanji od tri Aranska otoka u Zaljevu Galway, a film je snimljen na Inishmoreu, najvećem u tom otočju. McDonaghova očaravajuća, i poetična i realistična, na trenutke komična ali i tužna priča o iznenadnom prekidu prijateljstva dvaju stanovnika usamljenog i udaljenog otoka, vraća nas stotinu godina unatrag, u 1923., pred kraj Irskog građanskog rata. Scenarij je vrlo precizno napisan kako to obično i biva kod izvrsnog scenarista i redatelja McDonagha. Film prekrasno teče i režiran je izuzetno točno, u odličnom ritmu. Mnoštvo igrajućih životinja koje se pojavljuju su odlični glumci. Prekrasno je snimljen, izvrsne kostimografije i scenografije, te lirske glazbe. McDonagh je nagrađen za najbolji scenarij na ovogodišnjoj venecijanskoj Mostri, a izvrsni Colin Farrell za najboljeg glumca. ‘The Banshees of Inisherin’ ima sedam nominacija za Zlatni Globus (dodjela je 11. siječnja) a izgledne su mu i neke od nominacija za Oskara.

Značajno je ovdje spomenuti još i YOU WON'T BE ALONE (Goran Stolevski); EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Dan Kwan, Daniel Scheinert); TÁR (Todd Field); MENU (Mark Mylod); CRIMES OF THE FUTURE (David Cronenberg); KIMI (Steven Soderbergh, HBO Max); BARDO: FALSE CHRONICLE OF A HANDFUL OF TRUTHS (A.G. Iñárritu; Netflix), THE GOOD NURSE (Tobias Lindholm, Netflix).

Kao dodatak gornjoj listi, izdvajam filmove premijerno prikazane u 2021. godini, koje smo kod nas imali prilike vidjeti tek u 2022., što i nije rijetkost:

 THE LOST DAUGHTER / MRAČNA KĆI, Maggie Gyllenhaal; HIVE / KOŠNICA, Blerta Basholi; ANETTE, Leos Carax; HERO / HEROJ, Ashgar Farhadi; BELFAST, Kenneth Branagh; C’MON C’MON / IDEMO IDEMO, Mike Mills; GROSSE FREIHEIT / KONAČNA SLOBODA, Sebastian Meise; L'ÉVÉNEMENT / DOGAĐAJ, Audrey Diwan; PARALLEL MOTHERS / PARALELNE MAJKE, Pedro Almodovar; LUZZU, Alex Camilleri

Za kraj, izbor iz mnoštva dokumentarnih filmova koje smo mogli vidjeti u 2022. godini: STUTZ (red. Jonah Hill; Netflix); MARX PUÒ ASPETTARE (red. Marco Bellocchio); FIRE OF LOVE (red. Sara Dosa; Disney+); KAKO SPASITI MRTVOG PRIJATELJA (red. Marusja Siroječovskaja); 107 MAJKI (red. Petar Kerekeš); ​​MARIUPOLIS 2 (red. pokojni Mantas Kvedaravičius, poginuo u Mariupolju); NAJBRŽA ŽENA NA SVIJETU (Hraham Suorsa i Christopher Otwell; HBO Max).


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.